Stwórzmy parę postaci z pomysłów #
Spis treści #
- 1. Kontekst budowanych postaci
- 2. Stwórzmy parę postaci
- 3. Podsumowując
1. Kontekst budowanych postaci #
1.1. Lokalizacja - Libracja Lirańska #
- Libracja Lirańska
- (libracja to "wahadłowa, oscylacyjna orbita" wokół stabilnego punktu równowagi wynikająca z sił grawitacyjnych działających na ciało)
- najlepiej znana z Anomalii Kolapsu
- siła Orbitera i centrum planetarnego nie jest zbyt duża
- (myślcie: u nas między Marsem i Jowiszem, przekładając na Układ Słoneczny)
- (myślcie: miejsce gdzie nie ma silnej władzy centralnej, raczej ścierające się grupy interesów)
- daleko od wszystkiego, ale nadal da się handlować i transportować wsparcie
- zwalczają się różne frakcje; ogólnie, tygiel, z bardzo niebezpieczną Anomalią Kolapsu jako źródło materiałów; są tu też planetoidy
1.2. Kontekst polityczny naszych postaci #
- Wszystkie NPC pochodzą z frakcji Orbiter, pod dowództwem komodora Gabriela Lodowca
- Orbiter to "ludzie z zewnątrz". Nie są lubiani w Libracji Lirańskiej.
- -> Libracja Lirańska ma mało kompatybilny sprzęt dla Orbitera (plus sprzedają drożej niż zwykle)
- kmdr Lodowiec jest osobą mało popularną w Orbiterze oraz w Libracji Lirańskiej
- -> kmdr Lodowiec ma problemy ze sprzętem i wyposażeniem; Orbiter nie chce go wyposażać za mocno
- -> kmdr Lodowiec ma 2 jednostki o sumarycznej załodze około 100 osób
- Orbiter ma najwyższy poziom technologiczny i najlepiej wyszkolonych ludzi w okolicy
- -> siły Lodowca mogą być "średnie" w kontekście Orbitera, ale w tej okolicy są lepiej wyposażone i skoordynowane niż inni
- Orbiter to "ludzie z zewnątrz". Nie są lubiani w Libracji Lirańskiej.
- Orbiter ma kilka ufortyfikowanych stacji badawczych w Libracji Lirańskiej, jedną bazę militarną i przeładunkową i ogólnie niewielką siłę, wobec swojej głównej placówki niedaleko Astorii
- -> kmdr Lodowiec ma dostęp do awaryjnego wsparcia i zasobów, nie umiera z głodu, NAWET jeśli nie jest lubiany
Dobrze. Znamy już kontekst okolicy i frakcji, dla której robimy postacie.
2. Stwórzmy parę postaci #
2.1. Gabriel Lodowiec, komodor Orbitera - karta postaci, która już się pojawiła #
2.1.1. Kontekst postaci - co wiemy i czego potrzebujemy #
Gabriel Lodowiec jest NPCem, który pojawił się już w latach (100.09.08 - 100.10.11). W tej chwili sesja toczy się mniej więcej w latach (110-05-07), więc ok. 10 lat później.
Co wiemy o tym, jakim człowiekiem Gabriel Lodowiec był wtedy?
Zasługi (co zrobił, co było jego rolą w sesji):
- komodor Orbitera in-training. Próżniowiec, chudzina; mało ćwiczy i mało je. Całkiem sensowny dowódca Arianny i Kurzmina. Dopakował Ariannie ekstra marines, skonfliktowany między kulturą Orbitera i sytuacją na Nonarionie (neikatiańskie TAI, niewolnictwo itp.). Docenił Astralną Flarę Arianny jako jednostkę
- rozsądny i wyważony; pyta Ariannę o jej propozycje i dopasowuje ludzi do zadań (widząc, że Arianna nie chce robić Ograniczenia TAI Mirtaela, dał to do zrobienia ludziom Kurzmina). Od czasu do czasu wpada w furię, ale umie się opanować. Dobrze wysokopoziomowo dowodzi jednostką. Niestety, ma traumę związaną z walką z niekontrolowaną neikatiańską TAI w przeszłości i jest niepowstrzymany w woli niszczenia ich.
- podszedł do rozwiązywania tajemniczej Strefy Duchów metodycznie i ostrożnie. Single-minded w celu doprowadzenia noktian do Pax Orbiter. Zupełnie nie nadaje się do przesłuchiwania niegroźnych savarańskich noktianek. Skonfliktowany między "noktianie muszą być zniszczeni" a "nie bądź okrutny, bo Pax Orbiter". Nie jest przeciwny używania koktajlu chemicznego do przesłuchania cywila, ale Arianna go przekonała że da się inaczej.
- dostał z Orbitera za zadanie unieszkodliwienie Xadaara; nie jest fanem samobójstw noktiańskich, ale zrobił przemowę której celem było ich zastraszyć przez nekroTAI. Doprowadził do tego, że udało się uniknąć walki z noktianami. Koło 200 'uratowanych', koło 40 popełniło samobójstwo. Zniszczył swoją reputację i uszkodził reputację Orbitera wśród lokalsów. Ale wygrał.
Progresja (jak on się zmienił, co zyskał lub stracił, jak się zmienił jego stan):
- oficjalny protest i skarga od Darii Czarnewik, bo 'Ograniczenie Mirtaeli jest okrutne i jest sprzeczne z celami Orbitera na tym terenie'
- podejrzewa, że Daria Czarnewik sabotuje plan Arianny z reanimacją TAI bo jest sympatyczką TAI. Zero zaufania do Darii.
- przemowa o nekroTAI i że noktianie BĘDĄ służyć, żywi lub martwi, w imię Pax Orbiter. Uszkodził poważnie reputację Orbitera i swoją, ale osiągnął sukces - zdobył bezstratnie Dominę Lucis.
- przeniesiony z okolic Anomalii Kolapsu na inne przestrzenie; ogólnie pochwała za dobrą robotę i silna nagana za bardzo niewłaściwe plotki o Orbiterze w okolicach Anomalii Kolapsu.
Czyli z tego wynika, że Lodowiec to człowiek:
- kompetentny, dobrze dobierający zadania ("pyta Ariannę o jej propozycje i dopasowuje ludzi do zadań")
- pragmatyczny i bezwzględny, zrobi to, co trzeba, by osiągnąć sukces ("nie jest przeciwny używania koktajlu chemicznego do przesłuchania cywila, ALE został przekonany że to zły pomysł")
- posuwa się tak daleko, jak musi, by wykonać zadanie ("Uszkodził poważnie reputację Orbitera i swoją, ale osiągnął sukces - zdobył bezstratnie Dominę Lucis.")
- mający awersję do noktian
- bardzo ściśle trzymający się zasad (nie wynika z wklejonego tekstu, ale wyszło na tamtych sesjach)
- ma tendencje do bycia bardzo emocjonalnym (zwłaszcza skłonności do gniewu), ale umie się opanować - bez tego by nie został dowódcą.
Przez pryzmat tego, kim był wtedy i gdzie skończył teraz zbudujmy Uproszczoną Kartę Postaci:
2.1.2. Serce postaci - kim jest i jak się zachowuje? #
Zacznijmy od Serca:
- WIEMY, że Lodowiec jest osobą o głębokiej pasji, posuwającą się tak daleko jak musi by wygrać
- czasem posuwa się ZA daleko, ale nie przywiązuje się do metod - tylko do wyniku.
- WIEMY, że Lodowiec jest pragmatyczny i bezwzględny, ale dba o swoich ludzi i potrafi ich posłuchać i pochwalić
- WIEMY, że Lodowiec ma "kij w tyłku", z ekspresją 'panie X, pani Y'.
Spójrzmy na przykładowe Komponenty Serca:
Z tych wybieram Ekspresyjną Monomanię:
- Ekspresyjna Monomania
- Obsesyjnie kroczy swoją ścieżką, nie tolerując innych perspektyw, kierowana przez bardzo intensywne emocje.
To pozwala mi stworzyć wariant Gabriela Lodowca, który będzie:
- bardzo silnie skupiony na zasadach i swoich celach oraz celach Orbitera. Za wszelką cenę.
- Będzie dalej reagować gniewem, ale potrafi się opanować.
- "Musi być tak, jak ja chcę".
Najbliższy wariant tego charakteru jaki mi pasuje to Yagami Light z Death Note (za Sercem), więc dokładnie to napiszę w nawiasie:
Ekspresyjna Monomania (Light Yagami): wybuchowy, przywiązany do zasad i procedur. Ekstremistyczny, wygra WŁAŚCIWIE. (O- C+ E0 A0 N+)
Samo Serce nie zawiera pełni sposobu, w jaki mam sterować jego postacią; jest bardziej złożony, więc dodajmy do tego jeszcze Własności Wspomagające.
2.1.3. Własności Wspomagające - co go wyróżnia? #
Najważniejszą cechą Lodowca jest jego Uprzedzenie Do Grupy (noktianie). Jest to duża słabość Lodowca, szczęśliwie, nadal jego przywiązanie do zasad i misji Orbitera sprawia, że jakkolwiek uważa noktian za niegodnych i ich personalnie nie znosi, to jednak jeszcze bardziej nienawidzi cierpienia i wyzysku ludzi.
Niemniej prędzej piekło zamarznie niż Lodowiec zaufa noktianinowi. Zwłaszcza po tym, jak epizod z Dominą Lucis zniszczył mu karierę. To zamodeluję przez Mroczną Reputację .
Lodowiec jest też bardzo doświadczony. Radził sobie w sytuacjach, w których inni komodorowie mogliby zawieść. To zamodeluję przez Weteran - dam mu przewagę w sytuacjach, w których ma do czynienia z sytuacją która mogłaby przerosnąć "typowego" komodora.
Nie zapomnijmy też, że Lodowiec nie widział nigdy żadnej planety. To jest osoba, która żyje w warunkach statków kosmicznych, często przy obniżonej grawitacji. To zamodelujemy przez Próżniowiec .
Czyli sumarycznie mamy następujący wynik:
- Próżniowiec, Uprzedzenie Do Grupy (noktianie), Weteran: bardzo doświadczony, nie lubi noktian. Ale doprowadzi misję do końca.
- Mroczna Reputacja: za Lodowcem do dzisiaj idzie fama "tego, który zrobił przerażającą mowę". Straszy się nim noktian.
W ten sposób, nakładając to na jego Serce mamy takiego Lodowca jakiego znamy i kochamy.
2.1.4. Kompetencje - co potrafi? #
Ostatnia rzecz - co powinien potrafić. Wbrew pozorom, nie każdy NPC musi mieć Kompetencje; wystarczy, że "umie to, co ma umieć". Ale akurat w wypadku Lodowca, który jest Weteranem, warto spojrzeć na kompetencje dokładniej.
Do Gabriela Lodowca pasuje Archetyp typu Komendant:
- Dowodzi ludźmi, wymanewrowuje przeciwnika oraz zarządza zasobami.
- GDY planowana jest misja, TO przewiduje ruchy przeciwnika i odpowiednio planuje zasoby oraz personel.
- GDY ma kontakt z przeciwnikiem lub sojusznikami, TO jest w stanie wygłosić mowę prowadzącą do tego, co chce uzyskać.
- Znajduje słabe punkty w skomplikowanych starciach, czy to bojowych czy politycznych.
Z całego Archetypu pasuje większość, poza jednym wyjątkiem. Uznałem, że będzie dużo ciekawiej, jeśli Lodowiec będzie KIEPSKI w obszar zarządzania ludźmi. Jest dobry, by ich dobrze przypisać do zadań, ale kiepsko radzi sobie z ludzką naturą i jej zrozumieniem. Jest na to zbyt sztywny i zbyt fanatyczny.
Więc:
- Komendant: Dobrze przydziela ludzi do zadań. Dobry, pomysłowy taktyk. KIEPSKI w tematy HR, nieżyciowy. Świetne przemowy.
Co ostatecznie daje mi taką kartę postaci:
2.1.5. Ostatecznie złożona Uproszczona Karta Postaci #
Jak zapiszę fiszkę w raporcie z sesji - zapisuję RÓŻNICE od samego Rekordu lub to, co chcę zapamiętać:
- Gabriel Lodowiec: komodor Orbitera, Grupy Wydzielonej Mrówkojad Lirański oraz kapitan OO Geisterjager
- Komendant: Dobrze przydziela ludzi do zadań. Dobry, pomysłowy taktyk. KIEPSKI w tematy HR, nieżyciowy. Świetne przemowy.
- Ekspresyjna Monomania (Light Yagami): wybuchowy, przywiązany do zasad i procedur. Ekstremistyczny, wygra WŁAŚCIWIE. (O- C+ E0 A0 N+)
- Próżniowiec, Uprzedzenie Do Grupy (noktianie), Weteran: bardzo doświadczony, nie lubi noktian. Ale doprowadzi misję do końca.
- Mroczna Reputacja: za Lodowcem do dzisiaj idzie fama "tego, który zrobił przerażającą mowę". Jest osobą, którą się straszy noktian.
Jak widzicie, jest to postać interesująca o dużym potencjalne i na wartościowe działania, jak i mająca trzy oczywiste słabości:
- stosunek do noktian i noktian do niego
- ograniczone zasoby i duża antypatia wszystkich (Orbiter, mieszkańcy Libracji Lirańskiej) w jego stronę
- nieżyciowy; zabrania ludziom rzeczy w imię Orbitera, których zabraniać nie musi
I w tym miejscu wejdą Gracze, by naprawić sytuację :-).
2.2. Sylwia Mazur, postać gracza #
2.2.1. Co wiemy o postaci? #
Zróbmy dla odmiany Uproszczoną Kartę Postaci dla postaci, o której nic nie wiemy i mamy jedynie szkieletowy pomysł. Przy tej postaci pracujemy we dwójkę, Żółw + Kić. Bo to jej postać.
Co wiemy:
- Orbiter to jej praca i pracodawca, a nie misja. Nie jest zapatrzona w Orbiter.
- Twarz materiałów szkoleniowych, dlatego jest popularna i jej się słuchają
- nie jest Idolką; po prostu była twarzą i była w tym dobra. Taka mikrocelebrytka, ale nie na scenie.
- Kompetencyjnie jest na pewno Advancerką
Zamodelujmy taką postać wiedząc, że inne osoby w drużynie to: podzbiór (Idol + Badacz Otchłani) i podzbiór (Arystokrata Aurum + ?).
2.2.2. Kompetencje - co potrafi? #
Wiemy, że jest Advancerką. To nam wnosi:
- Teren, mapy, drogi ucieczki, operacja w 3 wymiarach: wszędzie wejdzie, ze wszystkiego wyjdzie
- Znajdzie to, czego szuka lub podłoży to, co chce podłożyć
- Broń snajperska, drony i maglock. Wszystko to do niej pasuje
To, co ważne - jako MG żądam, by wszystkie postacie miały umiejętności zarówno do walki, jak i do codziennych działań na statku oraz jakieś umiejętności społeczne. To daje mi możliwość robienia różnorodnych sesji i każda postać wtedy ma coś do roboty. Postacie graczy w tej kampanii winne być zrównażone i winny się uzupełniać.
Advancer daje jej następujące działania w różnych sferach:
- "Akcja": zwiad, wkradanie, wykradanie, detektyw, snajper. Sumarycznie: postać silna i szeroka
- "Codzienność na statku": badanie kadłuba okrętu, wsparcie przy nawigacji. Sumarycznie: postać wąska i niszowa
- "Społecznie": śledzenie innych, znajdowanie rzeczy, znajdowanie haków na ludzi. Sumarycznie: postać wąska i niszowa.
Advancer daje Sylwii dużo możliwości gdy już coś się dzieje, ale bardzo ogranicza ją w kontekście działań innych. To sprawia, że warto uzupełnić ją czymś, co będzie do niej pasować oraz zapewni jej akcje społeczne i codzienne. Po dłuższych dyskusjach stanęło na Katajinie
Katajin, w pełni, wnosiłby nam:
- Harmonia, stabilizacja ciała, umysłu i duszy: osoba bardzo trudna do wyprowadzenia z równowagi i świetny rozjemca
- Walka wręcz, świetna kontrola ciała: stereotypowa mistrzyni sztuk walki lub stereotypowy fakir.
- Wyjątkowa percepcja: zauważa rzeczy, których inni nie widzą, łącznie z aspektami anomalnymi
A w kontekście trzech sfer, działałoby to tak:
- "Akcja": przetrwanie wszystkiego, walka wręcz, percepcja. Sumarycznie: niewiele, ale dobre uzupełnienie.
- "Codzienność": szukanie potencjalnych problemów czy Anomalii. Jak kot typu Pacyfikator. Znajdziesz ją na sali treningowej. Sumarycznie: daje jej niszę.
- "Społecznie": zauważanie cierpienia czy konfliktów, rozjemca, duchowe leczenie. Sumarycznie: świetne uzupełnienie.
Połączmy to w rekord Kompetencji:
Dzięki temu co napisaliśmy, jej główne aspekty są uwypuklone. Uznaliśmy, że na tym etapie ta postać nie potrzebuje Mistrzostwa (coś, w czym ma gwarancję bycia najlepszą); po prostu jest wystarczająco szeroka i uniwersalna taka, jaka jest.
Z Kompetencji jej kontakty to przede wszystkim marines i advancerzy. Czyli ludzie operacyjni.
Ale ten model nie oddaje jej popularności. Nie oddaje tego, że Sylwia jest twarzą materiałów szkoleniowych. To uzupełnimy Własnościami Wspomagającymi.
2.2.3. Własności Wspomagające - co ją wyróżnia? #
Musimy zamodelować jej popularność, fakt, że jest twarzą materiałów szkoleniowych. Tak się składa, że mamy na to klocek - Popularność Lokalna (materiały szkoleniowe Orbitera). Co to znaczy w kontekście Sylwii:
- istnieje grupa osób i kontekst, którzy znają Sylwię i o niej wiedzą - to odbiorcy materiałów szkoleniowych
- Sylwia jest uważana za sensowną i kompetentną, w pewien sposób "reprezentuje Orbiter".
To dodaje Sylwii znajomości i kontakty - na tej jednostce (jak i na większości jednostek Orbitera) jest ktoś, kto wie o jej istnieniu. Daje to Sylwii okazję rozmów i wejścia do miejsc, których pozostałe jej cechy i kompetencje nie dają. Daje jej to też kontakty w zespole medialnym i propagandowym.
Co sprawia, że możemy zrobić rekord:
- Popularność Lokalna (materiały szkoleniowe Orbitera): twarz materiałów szkoleniowych Orbitera, rozpoznawalna przez szeregową załogę.
Czas określić kim Sylwia jest. Jakie ma Serce.
2.2.4. Serce postaci - kim jest i jak się zachowuje? #
Sylwia nie jest fanatyczką Orbitera, ale z przyjemnością została twarzą tych materiałów. Sylwia nie chce niczyjej krzywdy, pomoże (a co najmniej nie skrzywdzi) tym, których napotka na drodze. Nie czuje się źle z samotnością, ale też nie ma problemów z ludźmi i grupami ludzi. Nie jest marzycielką, twardo stąpa po ziemi. Pójście w materiały szkoleniowe częściowo było oportunistycznym ruchem ("daje mi wpływ") a częściowo było z ciekawości.
Teraz znajdźmy na to Serce. Podejrzewamy:
- N-: nic jej nie rusza, słabiej podlega porywom serca. Zimna w trudnych sytuacjach.
- C+: ogromna dyscyplina, metodycznie i praktycznie potrafi iść krok po kroku.
- E0: nie ma problemów z ludźmi, materiały szkoleniowe ją zaciekawiły.
- O+: "zobaczmy, co przyniesie życie", duża ciekawość i szuka nietypowych rozwiązań.
- A0: nie jest kłótliwa, chce pomóc, ale nie zależy jej na innych bardziej niż na sobie.
I teraz na tej podstawie poszukajmy pasujących Serc i zobaczmy co da się z tym zrobić. Trafiliśmy na coś, co zadziała - Opiekuńczy Mentor:
- obserwuje swoich podopiecznych i pozwala im popełniać błędy, interweniując, gdy coś się poważnie popsuje
- Model OCEAN: O? C+ E? A+ N-
- Nasze O+ C+ E0 A0 N- ma tylko jedno odchylenie na poziomie A.
- -> Więc możemy założyć, że Sylwia jest mniej jak "starsza siostra" a bardziej jak "sierżant, który patrzy na nieswoich ludzi". Pomoże, ale mniej jest zmotywowana.
Co pozwala nam zrobić rekord:
- Opiekuńczy Mentor: uważnie obserwuje i interweniuje, gdy dzieje się coś złego. Bardzo zdyscyplinowana i cierpliwa. Nie pcha się na świecznik.
Ten tekst dobrze oddaje Sylwię Mazur. Może jest figlarniejsza, ale to wyprowadzimy z sesji i odpowiednio dostosujemy rekord do tego gdzie poprowadzi Graczkę postać.
2.2.5. Ostatecznie złożona Uproszczona Karta Sylwii Mazur #
Całkiem dobrze oddana Sylwia:
- Sylwia Mazur: advancerka, która była twarzą materiałów szkoleniowych
- Advancer, Katajin: wszystko znajdzie, wszędzie wejdzie, wszędzie jest jak w domu. Bardzo percepcyjna we wszystkich aspektach - uczucia, ból, słabe punkty, uszkodzenia, ścieżki.
- Opiekuńczy Mentor: uważnie obserwuje i interweniuje, gdy dzieje się coś złego. Bardzo zdyscyplinowana i cierpliwa. Nie pcha się na świecznik. (O+ C+ E0 A0 N-)
- Popularność Lokalna (materiały szkoleniowe Orbitera): twarz materiałów szkoleniowych Orbitera, rozpoznawalna przez szeregową załogę.
Może być warto zapisać sobie w czym jest dobra i co zwykle robi, ale to będzie coś większego niż taka fiszka. Tak czy inaczej, te dane są. A Graczka jest zadowolona z takiego odwzorowania postaci, co ma kluczowe znaczenie w kontekście generacji postaci.
2.3. Grzegorz Dawierzyc, mało istotny NPC z drugiej korwety Lodowca #
2.3.1. Co wiemy o postaci - kontekst #
Specjalnie wybrałem postać, o której mało wiemy i jest mało istotna. Szukamy osoby, która ogólnie jest pozytywnie nastawiona do kapitana statku oraz statku, ale jednocześnie jest z jakiegoś powodu niezdolna do awansowania wyżej.
Nie potrzebujemy tu PEŁNEJ Uproszczonej Karty Postaci. Potrzebujemy wystarczająco dużo informacji, by być w stanie dobrze prowadzić taką postać na sesji. Na razie ta postać pełni rolę "barwnej postaci tła"; nie jest szczególnie istotny.
Można tu powiedzieć, że wkładam za dużo pracy w barwną postać tła, ale to jest postać, z którą Gracze będą się spotykać dość często w ramach tego Wątku ("kampanii"). Plus, zawsze to demonstracja konstrukcji postaci.
Ok - co o nim wiemy?
- Na ostatniej sesji był drugim oficerem, który powiedział postaci gracza o kontekście statku kosmicznego
- Nie trzyma sekretów i jest bardzo marudny
Wystarczy.
2.3.2. Serce #
Zwykle zaczynam od Serca gdy pracuję nad NPCami. Łatwiej mi się myśleć jaki jest, zanim zacznę przechodzić do konkretów. Już po jego opisaniu widać, że ma N+, czyli "bardzo silnie reaguje na negatywne emocje, zapamiętuje je i rozpamiętuje, jest ostrożny".
Z dostępnych Komponentów wybieram następujące Serce:
- Wieczny Maruda
- Widzi niedoskonałości w świecie i skrupulatnie je kataloguje, krytykując wszystko i wszystkich dookoła, nigdy nie zapominając.
- przykład: Ebenezer Scrooge (Opowieść wigilijna): Przed przemianą - zgorzkniały starzec, który gardzi radością innych i krytykuje otaczający go świat.
ZUPEŁNIE nie mam pojęcia, czemu Grzegorz nie jest popularny. Najprawdopodobniej trafił pod Lodowca za karę; przenieśli go, bo nikt nie chciał z nim pracować. Ale żeby złamać mechanizm, zrobię mu nieco inny rekord dla Wiecznego Marudy:
- Wieczny Maruda: narzeka na wszystko, ALE jest lojalny kapitanowi i Orbiterowi. Po prostu trudno z nim wytrzymać. (O- C+ E? A- N+)
To zmienia go z postaci typu "ech, czemu my go mamy" na postać typu "ech, czemu ten kompetentny człowiek taki jest...". I w sumie, jeśli już mamy to pytanie - czemu taki jest?
2.3.3. Własności Wspomagające - co go wyróżnia? #
Mam kilka wariantów (z której warto wybrać jeden) ciekawej odpowiedzi na pytanie "czemu taki jest". Od ręki pokaże kilka, zaznaczając, jak zmieniają optykę postaci Grzegorza:
- Były Kultysta: Grzegorz tęskni za "tamtym" światem, mimo, że nigdy nie był prawdziwy. Rzeczywistość nijak nie może równać się jego przeszłości.
- Obieżyświat: Grzegorz widział bardzo wiele różnych miejsc i sytuacji; znalazł pewne problematyczne wzory, których powtarzenie się prowadzi do katastrofy. Więc je wskazuje.
- Żyje Przeszłością: Grzegorz był kiedyś na świetnej, modelowej jednostce i za nią tęskni, próbując przekształcić każdą kolejną jednostkę w sposób jaki uważa za słuszny w tamtą jednostkę.
- Echo Porażki: Grzegorz nie potrafi się pozbierać po katastrofie, którą spowodował. Narzekając i odpychając od siebie ludzi próbuje poradzić sobie z przeszłością.
Jak widzicie, możliwości jest wiele. Jako, że to jest postać drugoplanowa a kampania jeszcze świeża, nie zamierzam odpowiadać jeszcze na to pytanie. Jak sesje się troszkę dalej potoczą, będę w stanie wybrać jeden z powyższych wariantów (lub jakiś zupełnie inny wariant).
Dodam więc do fiszki taki rekord:
- Istnieje powód, czemu aż tak bardzo narzeka. Nie wiemy jednak jaki. PLACEHOLDER.
MG ma prawo niektórych rzeczy jeszcze nie zdefiniować, a taki rekord pokazuje nam, na co warto zwrócić uwagę.
2.3.4. Kompetencje - co potrafi? #
Nie wiemy. Wiemy, że jest drugim oficerem, ale nie wiemy jeszcze do czego ma służyć. Warto więc zostawić to jako otwarte:
- Jest kompetentnym oficerem, choć niszczy morale podwładnych. Na pewno dowodzi inżynierią i silnikami na OO Tezremont (nazwa korwety).
W ten sposób zostawiliśmy miejsce na poszerzenie kompetencji tej postaci a jednocześnie umiejscowiliśmy tego oficera w sposób pokazujący gdzie możemy go spotkać.
2.3.5. Wynikowa Uproszczona Karta Postaci #
Więc ostateczny kształt Uproszczonej Karty Postaci będzie taki:
- Grzegorz Dawierzyc: drugi oficer na OO Tezremont, pod dowództwem Gabriela Lodowca
- Kompetentny oficer, choć niszczy morale podwładnych. Na pewno dowodzi inżynierią i silnikami na OO Tezremont.
- Wieczny Maruda (Osiołek): narzeka na wszystko, ALE jest lojalny kapitanowi i Orbiterowi. Trudno z nim wytrzymać. (O- C+ E0 A- N+)
- Istnieje powód, czemu aż tak bardzo narzeka. Nie wiemy jednak jaki. PLACEHOLDER.
I na ten moment jest to wystarczające; w ramach potrzeb zmienimy sobie kształt postaci na taki, jaki będzie nam potrzebny.
3. Podsumowując #
Pokazałem Wam trzy strategie budowania postaci:
- Gabriel Lodowiec: History-first, gdzie budujemy postać pod kątem jej przeszłych czynów i dokonań
- Serce (kim jest) -> Własności (doprecyzowanie) -> Kompetencje (co potrafi)
- Sylwia Mazur: Niche-first i Idea-first, gdzie budujemy postać pod kątem jej umiejscowienia, niszy wobec innych postaci i próbujemy osadzić pomysł w te ramy
- Kompetencje (co potrafi) -> Własności (doprecyzowanie i doniszowanie) -> Kompetencje (uzupełnienie luk) -> Serce (kim jest i jak ją prowadzić)
- Grzegorz Dawierzyc: Role-first, gdzie skupiamy się na jego roli na sesji pod kątem podstawowego, szkieletowego pomysłu.
- Serce (kim jest) -> Własności (doprecyzowanie) -> Kompetencje (co potrafi)
- Zostawiamy dokument niekompletnym, by móc go zgodnie z potrzebami uzupełnić. To postać drugoplanowa (na razie).
Jak z pewnością widzicie, nie ma jednego dobrego sposobu, jak to robić. W zależności od tego, co chcecie osiągnąć, zrobicie to inaczej i za każdym razem dobrze.
Nie widzę przeciwwskazań, by użyć generatora losowego, dobrać 1 Serce, 2 Własności i 1 Kompetencję i spróbować zrobić z tego coś sensownego; też zadziała.
Teraz powinniście być w stanie wykorzystując Komponenty Konstrukcji Postaci zrobić własną postać, jeśli chcecie.
Powodzenia.