Skip to main content
Eteryczne Zaćmienie (EZ)

Stwórzmy parę postaci z pomysłów #

Spis treści #

[Making of man]

1. Kontekst budowanych postaci #

1.1. Lokalizacja - Libracja Lirańska #

1.2. Kontekst polityczny naszych postaci #

Dobrze. Znamy już kontekst okolicy i frakcji, dla której robimy postacie.

2. Stwórzmy parę postaci #

2.1. Gabriel Lodowiec, komodor Orbitera - karta postaci, która już się pojawiła #

2.1.1. Kontekst postaci - co wiemy i czego potrzebujemy #

Gabriel Lodowiec jest NPCem, który pojawił się już w latach (100.09.08 - 100.10.11). W tej chwili sesja toczy się mniej więcej w latach (110-05-07), więc ok. 10 lat później.

Co wiemy o tym, jakim człowiekiem Gabriel Lodowiec był wtedy?

Zasługi (co zrobił, co było jego rolą w sesji):

Progresja (jak on się zmienił, co zyskał lub stracił, jak się zmienił jego stan):

Czyli z tego wynika, że Lodowiec to człowiek:

Przez pryzmat tego, kim był wtedy i gdzie skończył teraz zbudujmy Uproszczoną Kartę Postaci:

2.1.2. Serce postaci - kim jest i jak się zachowuje? #

Zacznijmy od Serca:

Spójrzmy na przykładowe Komponenty Serca:

[Serca EZ]

Z tych wybieram Ekspresyjną Monomanię:

To pozwala mi stworzyć wariant Gabriela Lodowca, który będzie:

Najbliższy wariant tego charakteru jaki mi pasuje to Yagami Light z Death Note (za Sercem), więc dokładnie to napiszę w nawiasie:

Ekspresyjna Monomania (Light Yagami): wybuchowy, przywiązany do zasad i procedur. Ekstremistyczny, wygra WŁAŚCIWIE. (O- C+ E0 A0 N+)

Samo Serce nie zawiera pełni sposobu, w jaki mam sterować jego postacią; jest bardziej złożony, więc dodajmy do tego jeszcze Własności Wspomagające.

2.1.3. Własności Wspomagające - co go wyróżnia? #

Najważniejszą cechą Lodowca jest jego Uprzedzenie Do Grupy (noktianie). Jest to duża słabość Lodowca, szczęśliwie, nadal jego przywiązanie do zasad i misji Orbitera sprawia, że jakkolwiek uważa noktian za niegodnych i ich personalnie nie znosi, to jednak jeszcze bardziej nienawidzi cierpienia i wyzysku ludzi.

Niemniej prędzej piekło zamarznie niż Lodowiec zaufa noktianinowi. Zwłaszcza po tym, jak epizod z Dominą Lucis zniszczył mu karierę. To zamodeluję przez Mroczną Reputację .

Lodowiec jest też bardzo doświadczony. Radził sobie w sytuacjach, w których inni komodorowie mogliby zawieść. To zamodeluję przez Weteran - dam mu przewagę w sytuacjach, w których ma do czynienia z sytuacją która mogłaby przerosnąć "typowego" komodora.

Nie zapomnijmy też, że Lodowiec nie widział nigdy żadnej planety. To jest osoba, która żyje w warunkach statków kosmicznych, często przy obniżonej grawitacji. To zamodelujemy przez Próżniowiec .

Czyli sumarycznie mamy następujący wynik:

W ten sposób, nakładając to na jego Serce mamy takiego Lodowca jakiego znamy i kochamy.

2.1.4. Kompetencje - co potrafi? #

Ostatnia rzecz - co powinien potrafić. Wbrew pozorom, nie każdy NPC musi mieć Kompetencje; wystarczy, że "umie to, co ma umieć". Ale akurat w wypadku Lodowca, który jest Weteranem, warto spojrzeć na kompetencje dokładniej.

Do Gabriela Lodowca pasuje Archetyp typu Komendant:

Z całego Archetypu pasuje większość, poza jednym wyjątkiem. Uznałem, że będzie dużo ciekawiej, jeśli Lodowiec będzie KIEPSKI w obszar zarządzania ludźmi. Jest dobry, by ich dobrze przypisać do zadań, ale kiepsko radzi sobie z ludzką naturą i jej zrozumieniem. Jest na to zbyt sztywny i zbyt fanatyczny.

Więc:

Co ostatecznie daje mi taką kartę postaci:

2.1.5. Ostatecznie złożona Uproszczona Karta Postaci #

Jak zapiszę fiszkę w raporcie z sesji - zapisuję RÓŻNICE od samego Rekordu lub to, co chcę zapamiętać:

Jak widzicie, jest to postać interesująca o dużym potencjalne i na wartościowe działania, jak i mająca trzy oczywiste słabości:

I w tym miejscu wejdą Gracze, by naprawić sytuację :-).

2.2. Sylwia Mazur, postać gracza #

2.2.1. Co wiemy o postaci? #

Zróbmy dla odmiany Uproszczoną Kartę Postaci dla postaci, o której nic nie wiemy i mamy jedynie szkieletowy pomysł. Przy tej postaci pracujemy we dwójkę, Żółw + Kić. Bo to jej postać.

Co wiemy:

Zamodelujmy taką postać wiedząc, że inne osoby w drużynie to: podzbiór (Idol + Badacz Otchłani) i podzbiór (Arystokrata Aurum + ?).

2.2.2. Kompetencje - co potrafi? #

Wiemy, że jest Advancerką. To nam wnosi:

To, co ważne - jako MG żądam, by wszystkie postacie miały umiejętności zarówno do walki, jak i do codziennych działań na statku oraz jakieś umiejętności społeczne. To daje mi możliwość robienia różnorodnych sesji i każda postać wtedy ma coś do roboty. Postacie graczy w tej kampanii winne być zrównażone i winny się uzupełniać.

Advancer daje jej następujące działania w różnych sferach:

Advancer daje Sylwii dużo możliwości gdy już coś się dzieje, ale bardzo ogranicza ją w kontekście działań innych. To sprawia, że warto uzupełnić ją czymś, co będzie do niej pasować oraz zapewni jej akcje społeczne i codzienne. Po dłuższych dyskusjach stanęło na Katajinie

Katajin, w pełni, wnosiłby nam:

A w kontekście trzech sfer, działałoby to tak:

Połączmy to w rekord Kompetencji:

Dzięki temu co napisaliśmy, jej główne aspekty są uwypuklone. Uznaliśmy, że na tym etapie ta postać nie potrzebuje Mistrzostwa (coś, w czym ma gwarancję bycia najlepszą); po prostu jest wystarczająco szeroka i uniwersalna taka, jaka jest.

Z Kompetencji jej kontakty to przede wszystkim marines i advancerzy. Czyli ludzie operacyjni.

Ale ten model nie oddaje jej popularności. Nie oddaje tego, że Sylwia jest twarzą materiałów szkoleniowych. To uzupełnimy Własnościami Wspomagającymi.

2.2.3. Własności Wspomagające - co ją wyróżnia? #

Musimy zamodelować jej popularność, fakt, że jest twarzą materiałów szkoleniowych. Tak się składa, że mamy na to klocek - Popularność Lokalna (materiały szkoleniowe Orbitera). Co to znaczy w kontekście Sylwii:

To dodaje Sylwii znajomości i kontakty - na tej jednostce (jak i na większości jednostek Orbitera) jest ktoś, kto wie o jej istnieniu. Daje to Sylwii okazję rozmów i wejścia do miejsc, których pozostałe jej cechy i kompetencje nie dają. Daje jej to też kontakty w zespole medialnym i propagandowym.

Co sprawia, że możemy zrobić rekord:

Czas określić kim Sylwia jest. Jakie ma Serce.

2.2.4. Serce postaci - kim jest i jak się zachowuje? #

Sylwia nie jest fanatyczką Orbitera, ale z przyjemnością została twarzą tych materiałów. Sylwia nie chce niczyjej krzywdy, pomoże (a co najmniej nie skrzywdzi) tym, których napotka na drodze. Nie czuje się źle z samotnością, ale też nie ma problemów z ludźmi i grupami ludzi. Nie jest marzycielką, twardo stąpa po ziemi. Pójście w materiały szkoleniowe częściowo było oportunistycznym ruchem ("daje mi wpływ") a częściowo było z ciekawości.

Teraz znajdźmy na to Serce. Podejrzewamy:

I teraz na tej podstawie poszukajmy pasujących Serc i zobaczmy co da się z tym zrobić. Trafiliśmy na coś, co zadziała - Opiekuńczy Mentor:

Co pozwala nam zrobić rekord:

Ten tekst dobrze oddaje Sylwię Mazur. Może jest figlarniejsza, ale to wyprowadzimy z sesji i odpowiednio dostosujemy rekord do tego gdzie poprowadzi Graczkę postać.

2.2.5. Ostatecznie złożona Uproszczona Karta Sylwii Mazur #

Całkiem dobrze oddana Sylwia:

Może być warto zapisać sobie w czym jest dobra i co zwykle robi, ale to będzie coś większego niż taka fiszka. Tak czy inaczej, te dane są. A Graczka jest zadowolona z takiego odwzorowania postaci, co ma kluczowe znaczenie w kontekście generacji postaci.

2.3. Grzegorz Dawierzyc, mało istotny NPC z drugiej korwety Lodowca #

2.3.1. Co wiemy o postaci - kontekst #

Specjalnie wybrałem postać, o której mało wiemy i jest mało istotna. Szukamy osoby, która ogólnie jest pozytywnie nastawiona do kapitana statku oraz statku, ale jednocześnie jest z jakiegoś powodu niezdolna do awansowania wyżej.

Nie potrzebujemy tu PEŁNEJ Uproszczonej Karty Postaci. Potrzebujemy wystarczająco dużo informacji, by być w stanie dobrze prowadzić taką postać na sesji. Na razie ta postać pełni rolę "barwnej postaci tła"; nie jest szczególnie istotny.

Można tu powiedzieć, że wkładam za dużo pracy w barwną postać tła, ale to jest postać, z którą Gracze będą się spotykać dość często w ramach tego Wątku ("kampanii"). Plus, zawsze to demonstracja konstrukcji postaci.

Ok - co o nim wiemy?

Wystarczy.

2.3.2. Serce #

Zwykle zaczynam od Serca gdy pracuję nad NPCami. Łatwiej mi się myśleć jaki jest, zanim zacznę przechodzić do konkretów. Już po jego opisaniu widać, że ma N+, czyli "bardzo silnie reaguje na negatywne emocje, zapamiętuje je i rozpamiętuje, jest ostrożny".

Z dostępnych Komponentów wybieram następujące Serce:

ZUPEŁNIE nie mam pojęcia, czemu Grzegorz nie jest popularny. Najprawdopodobniej trafił pod Lodowca za karę; przenieśli go, bo nikt nie chciał z nim pracować. Ale żeby złamać mechanizm, zrobię mu nieco inny rekord dla Wiecznego Marudy:

To zmienia go z postaci typu "ech, czemu my go mamy" na postać typu "ech, czemu ten kompetentny człowiek taki jest...". I w sumie, jeśli już mamy to pytanie - czemu taki jest?

2.3.3. Własności Wspomagające - co go wyróżnia? #

Mam kilka wariantów (z której warto wybrać jeden) ciekawej odpowiedzi na pytanie "czemu taki jest". Od ręki pokaże kilka, zaznaczając, jak zmieniają optykę postaci Grzegorza:

Jak widzicie, możliwości jest wiele. Jako, że to jest postać drugoplanowa a kampania jeszcze świeża, nie zamierzam odpowiadać jeszcze na to pytanie. Jak sesje się troszkę dalej potoczą, będę w stanie wybrać jeden z powyższych wariantów (lub jakiś zupełnie inny wariant).

Dodam więc do fiszki taki rekord:

MG ma prawo niektórych rzeczy jeszcze nie zdefiniować, a taki rekord pokazuje nam, na co warto zwrócić uwagę.

2.3.4. Kompetencje - co potrafi? #

Nie wiemy. Wiemy, że jest drugim oficerem, ale nie wiemy jeszcze do czego ma służyć. Warto więc zostawić to jako otwarte:

W ten sposób zostawiliśmy miejsce na poszerzenie kompetencji tej postaci a jednocześnie umiejscowiliśmy tego oficera w sposób pokazujący gdzie możemy go spotkać.

2.3.5. Wynikowa Uproszczona Karta Postaci #

Więc ostateczny kształt Uproszczonej Karty Postaci będzie taki:

I na ten moment jest to wystarczające; w ramach potrzeb zmienimy sobie kształt postaci na taki, jaki będzie nam potrzebny.

3. Podsumowując #

Pokazałem Wam trzy strategie budowania postaci:

Jak z pewnością widzicie, nie ma jednego dobrego sposobu, jak to robić. W zależności od tego, co chcecie osiągnąć, zrobicie to inaczej i za każdym razem dobrze.

Nie widzę przeciwwskazań, by użyć generatora losowego, dobrać 1 Serce, 2 Własności i 1 Kompetencję i spróbować zrobić z tego coś sensownego; też zadziała.

Teraz powinniście być w stanie wykorzystując Komponenty Konstrukcji Postaci zrobić własną postać, jeśli chcecie.

Powodzenia.