Komendant #
Krótki opis #
Przełożony, dowodzący oddziałem, przewidujący ruchy innych i zarządzający ograniczonymi zasobami efektywnie.
Opis #
1. Tagi #
archetyp, uniwersalny
2. Przykłady i warianty #
- Jean-Luc Picard (Star Trek: TNG): Kapitan Enterprise, szczwany jak lis strateg wykorzystujący swoje zasoby do maksimum. Przewiduje działania przeciwników i neutralizuje je dyplomatycznie i militarnie. Świetny dyplomata.
- Honor Harrington (David Weber, "On Basilisk Station"): kapitan HMS Fearless, która trafia na zdemoralizowanym statku na trudną stację Basilisk. Przejmuje kontrolę nad swoją załogą, wysyłając ich do zadań w których się nadają i wyciąga z zasobów 100%, wykonując misję która - wydaje się - nie była możliwa. Wie o swojej jednostce i jej możliwościach wszystko. Buduje sojusze między Basilisk i planetą.
- Antoni Bladawir: komodor rozgrywający siły Orbitera przeciw siłom Orbitera, by tylko znaleźć zdradzieckie siły Syndykatu Aureliona. Znajduje słabości innych i uderza w nie precyzyjnie plotką, intrygą, szantażem lub bezpośrednią siłą. Ma dwóch lojalnych kapitanów i wykorzystuje wszystkie trzy jednostki do granic możliwości.
3. Co reprezentuje #
"Nie sztuką jest wydać rozkaz i osiągnąć sukces. Sztuką jest zrobić to, oraz stracić jak najmniej zasobów i pomóc załodze osiągnąć wielkość."
Komendant to przywódca zdolny do utrzymania kontroli w trudnych sytuacjach, przewidujący ruchy przeciwnika i efektywnie zarządzający swoim oddziałem. Jest to świetny strateg oraz taktyk, który doskonale wykorzysta zarówno ludzi jak i zasoby inne do osiągnięcia celów. Dzięki jego zdolnościom organizacyjnym i analitycznym bardzo trudne misje stają się prostsze.
Komendant doskonale zna możliwości swojego zespołu oraz sprzętu, którym dysponuje. Potrafi delegować zadania tak, aby każdy członek zespołu mógł w pełni wykorzystać swoje umiejętności. Potrafi zainspirować innych, odwrócić niskie morale i poprowadzić do zwycięstwa nawet w najtrudniejszych sytuacjach. W czasach pokoju jest sprawnym menedżerem, który optymalizuje zasoby i personel, dbając o efektywność i rozwój.
Znajduje słabe punkty w skomplikowanych starciach, czy to bojowych czy politycznych. Zapewnia odpowiednie zasoby swoim ludziom i dba o to, by prawidłowo wykorzystać posiadane przez siebie środki.
4. Jakie ma elementy #
4.1. Cechy i własności #
- Autorytet formalny: Komendant jest odpowiednio umocowany by dowodzić ludźmi.
4.2. Szczególna wiedza #
- Wiedza o taktykach przeciwnika i umiejętność przewidywania jego ruchów.
- Dogłębna wiedza o własnych zasobach: Zna możliwości i ograniczenia swojego oddziału oraz sprzętu.
4.3. Relacje #
- Sieć kontaktów w organizacji: Dzięki współpracom i rywalizacjom może uzyskać informacje lub wsparcie. Lub problemy.
- Rozpoznawalność i odpowiednia reputacja w oczach równych sobie i jego podwładnych.
4.4. Specjalne zasoby #
- Lojalny oddział, gang lub inna grupa pod swoim dowództwem. Odpowiednio wyposażony i uzbrojony.
- Dostęp do strategicznych informacji, takich jak dane wywiadowcze czy raporty obserwacyjne.
- Wsparcie logistyczne: Możliwość pozyskania dodatkowych zasobów lub wsparcia w razie potrzeby. Jakaś baza, do której ma dostęp.
- Standardowe uzbrojenie: serwopancerz, broń boczna (pistolet)
4.5. Przykładowe Akcje #
# | W sytuacji... (Kategoria) | ...Robi następujące rzeczy |
---|---|---|
1 | Eksploracja, Odkrywanie | - Analizuje raporty i dane terenowe, by zidentyfikować zagrożenia, możliwości, okazje. - Wysyła zwiadowców lub drony, by uzyskać więcej informacji. - Szybko zauważa problemy z morale, ze sprzętem, z misją (swoich i cudzych) - Identyfikuje luki w ataku i obronie, silne i słabe strony i jak można do nich podejść. |
2 | Infiltracja, Pozyskanie | - Dzięki kontaktom w organizacji pozyskuje dane lub wsparcie. - Wykorzystuje dywersantów, by zadziałać w innym miejscu i osiągnąć swój cel (lub się czegoś dowiedzieć). - Wykorzystuje autorytet formalny i reputację by wymusić konkretne środki. - Jest w stanie swymi ruchami zmylić przeciwnika i ów spodziewa się innych działań Komendanta. |
3 | Akcja i Zagrożenie | - Zachowuje spokój w sytuacjach kryzysowych, wydając jasne i precyzyjne rozkazy. - Koordynuje oddziały, by wprowadzić przeciwnika w pułapkę. - Wykorzystuje zasoby rezerwowe lub wsparcie, aby zmiażdżyć przeciwnika. - Ostrzeliwuje się z przeciwnikiem, jeśli nie ma innego wyjścia. - Znajduje najlepsze miejsce na atak, obronę lub wykonanie czynności o którą chodzi. - Dzięki wielu agentom może jednocześnie działać w różnych miejscach i osiągnąć różne rzeczy. |
4 | Interakcje Społeczne | - Zastrasza autorytetem formalnym i możliwościami punitywnymi; "zrobimy w ten sposób". - Strukturyzuje rozmowę, ucinając emocje i prowadząc do konkretów. - Podnosi morale żołnierzy i jasno pokazuje im co-gdzie-jak; jednoczy ich wobec celu i sprawy. |
5 | Niszczenie | - Identyfikuje kluczowe cele przeciwnika, których eliminacja skutecznie prowadzi do sukcesu. - Koordynuje precyzyjne ataki dostępnymi zasobami, uderzając w wiele punktów jednocześnie. - Używa ciężkiego sprzętu lub wsparcia artyleryjskiego w kluczowym momencie. - Odpowiednią przemową i demonstracją jest zniszczyć morale przeciwnika i zmusić go do ustępstw. |
6 | Specjalistyczny Sprzęt | - Posiada kompetentny oddział, można go podzielić na mniejsze grupki - Może pozyskać wsparcie artyleryjskie lub sprzętu ciężkiego / przełamania |
7 | Przetrwanie, Oszczędność | - W wypadku błędnych rozkazów czy kontraktu znajduje polityczne czy prawne kruczki by móc wygrać. - Zarządza zasobami (amunicja, żywność, paliwo), by wystarczyły na całą misję. - Organizuje zaopatrzenie i wsparcie logistyczne. - Wysyła odpowiednich ludzi, by pozyskali brakujące zasoby z "terenu". |
8 | Budowa i Naprawa | - Praktycznie niemożliwa do złamania obrona (okopy, działka, umocnienia, poziomy obronne...) - Tworzy wieloetapowe plany wykorzystania słabości drugiej strony (morale, słaby punkt...) |