Konstrukcja Postaci lub NPC #
Spis Treści #
- 1 - Wstęp
- 2 - Archetyp - Rola, Stereotyp, Zawód...
- Role, Stereotypy i Archetypy. Czyli w skrócie: jakie zbiory unikalnych umiejętności i zasobów ma postać?
- 3 - Serce
- Własności Serca postaci. "Co moja postać by zrobiła" lub "kim moja postać jest".
- 4 - Własności Dodatkowe
- Pojedyncze Własności postaci. Zwykle istotna postać ma [0-2]
- 5 - Silniki
- Silniki reprezentują "czemu postać coś robi"; nie Agendy (zewnętrzną presję) a wewnętrzną presję postaci. Zwykle [0-1].
- 6 - Komponenty Atomowe do konstrukcji postaci i Archetypów
- Pojedyncze Komponenty Atomowe, których agregacja tworzy postać / Archetyp. Zwykle postać ma [2-5] ZAMIAST Archetypu.
- 7 - Przykłady skonstruowanych zespołów - rodziny potencjalnych sesji
- Łowcy Nagród na Astorii, szukający przestępców i rozwiązujący dyskretne problemy
- Grupa salvagerów neikatiańskich, próbujących pozyskać cenne rzeczy z szybko gasnącej Burzy Magicznej
- Grupa ratunkowa w kosmosie, przy Anomalii Kolapsu; gdy na planetoidzie czy jakimś statku jest problem, oni są wysłani
- ...
1. Wstęp #
To jest miejsce, w której pojawiają się klocki budowy postaci. Innymi słowy, z tych elementów można złożyć postać.
Każda postać posiada:
- Jeden Archetyp (lub podzbiór kilku Archetypów; np. elementy z 2-3 Archetypów)
- Jeśli nie ma pasującego Archetypu, weź "Generic Action Hero".
- Jeśli postać nie jest ważna, załóż brak Archetypu
- 0..1 Serc (lub podzbiór kilku Serc) - NPC zawsze ma Serce, Postać niekoniecznie.
- 0..2 Własności Dodatkowych
Jak wykorzystywać te Klocki jest opisane tutaj: Sesja, kontrola niszy, przez Archetypy do proto-postaci konwentowych .
2. Archetyp - Rola, Stereotyp, Zawód... #
Role, Stereotypy i Archetypy. Czyli w skrócie: jakie zbiory unikalnych umiejętności i zasobów ma postać? Zwykle postać ma [1] Własność Archetypu i [0 - 1] Własności Roli.
# | Archetyp |
---|---|
1 |
|
2 |
|
3 |
|
4 |
|
5 |
|
6 |
|
7 |
|
8 |
|
9 |
|
10 |
|
11 |
|
12 |
|
13 |
|
14 |
|
15 |
|
16 |
|
17 |
|
18 |
|
19 |
|
20 |
|
21 |
|
3. Serce #
Własności Serca postaci. "Co moja postać by zrobiła" lub "kim moja postać jest". Główny silnik zachowania i emocji postaci. Dla łatwości sterowania, istotna postać ma [0-1] Własność Serca.
# | Nazwa | Omówienie | _Model_OCEAN_ | Energia |
---|---|---|---|---|
1 | Bezwzględny Mastermind | Planuje i manipuluje wydarzeniami, realizując swe cele ignorując szkody wyrządzone innym. | O+ C+ E? A- N? | Praecis |
2 | Bohater Pozytywny | Osoba, która jest w stanie pomóc, więc pomaga. Skoro może pomóc, to chce pomóc. Niczego nie oczekuje w zamian. | O? C? E+ A+ N0 | Praecis |
3 | Carpe Diem | Osoba żyjąca chwilą, pragnąca czerpać z życia pełnymi garściami. Dąży do przygód, emocji i intensywnych przeżyć. | O+ C- E+ A? N- | Alteris |
4 | Chaotyczna Gwiazda | W centrum uwagi, działa impulsywnie, napędzana przez emocje pragnie odkrywać nowe rzeczy. | O+ C- E+ A? N+ | Alucis |
5 | Ciekawski Eksplorator | Napędzany przez ciekawość, wiecznie pyta co znajduje się za następnym wzgórzem dla samej frajdy. | O+ C? E+ A? N- | Anteclis |
6 | Ekspresyjna Monomania | Obsesyjnie kroczy swoją ścieżką, nie tolerując innych, kierowany przez intensywne emocje. | O- C? E+ A- N+ | Exemplis |
7 | Gorącokrwisty | Osoba pełna pasji i energii, szczera i spontaniczna, kiepsko kontrolująca swoje emocje; zawsze działa na pełnych obrotach. | O? C- E+ A? N? | Esuriit |
8 | Jest Druga Szansa | Osoba wierząca w to, że każdy ma szansę na odkupienie i robienie dobrych czynów. Życzliwość i optymizm wobec każdego. | O+ C? E? A+ N? | Unumens |
9 | Kameleon Społeczny | Naturalnie dostosowuje zachowanie, mowę i osobowość do innych, by zawsze się wpasować | O+ C? E+ A+ N? | Ixion |
10 | Królowa Kliki | Wykluczająca liderka grupy, kontrolująca lękiem, dbająca o "czystość" swojej grupy i swoją pozycję. | O? C+ E+ A- N+ | Exemplis |
11 | Marzyciel | Szczęśliwy w swoim świecie marzeń, ale przez to nieco nieefektywny w codziennym życiu. | O+ C- E- A? N- | Alucis |
12 | Misja Przede Wszystkim | Poświęci wszystko (łącznie z człowieczeństwem), by osiągnąć jutro, którego może nigdy nie zobaczyć | O+ C+ E? A- N? | Ixion |
13 | Mroczny Samotnik | Samotna, wyobcowana postać szukająca własnej drogi w świecie, który jej nie potrafi zrozumieć. | O+ C? E- A- N+ | Lacrimor |
14 | Nieugięta Stal | Osoba, która dla swego celu pójdzie w piekło. Nawet w obliczu tortur pozostaje niezłomna w swojej wierze i determinacji. | O? C+ E? A- N- | Sempitus |
15 | Niezależny Wizjoner | Proaktywna osoba dążąca do niezależności wbrew wszystkim, wykorzystując okazje działa na rzecz poprawy sytuacji. | O+ C+ E? A- N+ | Anteclis |
16 | Ognista Pasja | Przeżywa życie na najwyższych obrotach, oddając się w pełni temu co robi. Balansuje między skrajnymi emocjami. | O+ C- E? A- N+ | Lacrimor |
17 | Opiekuńczy Mentor | Opiekuńczy, troszczy się, dodaje otuchy, wspiera, ale nie chroni przed błędami dla rozwoju. | O? C+ E? A+ N- | Unumens |
18 | Oportunista | "Co z tego dla mnie?" Osoba, która wszędzie próbuje zmaksymalizować korzyści dla siebie. | O? C? E+ A- N? | Esuriit |
19 | Optymistyczny Entuzjazm | Ktoś z dziecięcym entuzjazmem przeżywający życie. Pozornie naiwny - wszystko jest możliwe. | O+ C? E+ A+ N- | Alucis |
20 | Perfekcja Człowieczeństwa | Wartościuje człowieczeństwo ponad efektywność wynikającą z cybernetyki, magii czy virtu | O- C+ E? A- N- | Exemplis |
21 | Płomień Rebelii | Intensywna osoba, która podnosi sztandar. Sprzeciwia się stanowi aktualnemu i aktywnie dąży do zmiany czegoś. | O+ C+ E+ A- N+ | Praecis, Alteris |
22 | Pragnie Więcej! | Wiecznie niezadowolony z tego, co ma. Pragnie więcej - władzy, bogactwa... by ugasić ogień. | O? C+ E? A- N+ | Esuriit |
23 | Rozdeptywacz Mrówek | Napędzany pogardą dla słabszych, niszczy innych z zimną precyzją i znudzoną obojętnością. | O- C+ E+ A- N+ | Interis |
24 | Rozdzieracz Iluzji | Osoba nienawidząca hipokryzji, brutalnie odsłaniająca prawdę w groteskowej i nagiej formie. | O+ C+ E? A- N+ | Lacrimor |
25 | Skrajny Perfekcjonista | Unika błędów i dąży do perfekcji w ważnym działaniu. Lepiej anulować, niż zrobić coś słabego. | O? C+ E? A- N+ | Exemplis |
26 | Smakosz Łez | Czerpie przyjemność z dominacji, wypaczania i łamania innych wykorzystując miłość i strach. | O+ C+ E+ A- N? | Lacrimor |
27 | Strażnik Harmonii | Dba o to, by w grupie nie dochodziło do starć, by była miła atmosfera i by wszyscy się lubili | O- C+ E? A+ N? | Unumens |
28 | Szkiełko i oko | Wierzy w potęgę nauki, analizy i racjonalnego myślenia. Wszystko wymaga dowodu i analizy. | O- C+ E- A? N? | Praecis |
29 | Terroryzujący Despota | Dąży do pełnej kontroli nad swoim otoczeniem, zastraszając innych, by osiągnąć swoje cele. | O- C? E- A- N+ | Esuriit |
30 | Wieczny Maruda | Widzi niedoskonałości w świecie i skrupulatnie je kataloguje, krytykując wszystko i wszystkich dookoła, nigdy nie zapominając. | O- C+ E? A- N+ | Interis |
31 | Wierny Pies | Wybiera swoją sprawę, osobę czy frakcję i wspiera ją całym sobą, niezależnie od konsekwencji. | O- C+ E? A? N- | Fidetis |
32 | Zapisano w Gwiazdach | Osoba, która podąża za przeznaczeniem, nawet jeśli go nie rozumie. Akceptuje drogę, którą wyznacza los czy kodeks. | O- C+ E? A? N- | Fidetis |
33 | Zbieracz Rozgwiazd | Zatrzyma się, by pomóc każdemu jeśli jest w stanie. Dla tej osoby małe gesty mają znaczenie. | O? C+ E? A+ N- | Fidetis |
34 | Żelazna Rutyna | Powtarza swoje zadania setki razy. Widział już wszystko i ma na wszystko procedury. | O- C+ E? A? N- | Sempitus |
35 | Zuchwały Chwalipięta | Brawurowy ryzykant uwielbiający się chwalić, który idzie za sercem a nie planem. | O? C- E+ A- N? | Anteclis |
4. Własności Dodatkowe #
Pojedyncze Własności postaci. Zwykle istotna postać ma [0-2]. To są Własności typu: "mamy dwóch naukowców, ale jeden jest kolekcjonerem starej broni a drugi kiedyś był kultystą".
# | Nazwa | Omówienie |
---|---|---|
1 | Arcymag | Nieprawdopodobnie potężny mag, bardziej podatny na zmianę w to, co o nim uważają. |
2 | Biosynt | Konstrukt częściowo biologiczny, częściowo polikrystaliczny; lepszy niż człowiek, ale bez praw. |
3 | Bodybuilder | posiadacz niesamowicie silnego i dobrego ciała, które katuje ćwiczeniami; świetnie wygląda, się czuje i działa. |
4 | Były Kultysta | Ta osoba kiedyś była w Kulcie jednego z Bóstw, jakiegoś guru, lub oddała się kiedyś w pełni ideologii. |
5 | Chytry Lis | Szybko myśli i sprytnie działa, wymanewrowując swoich przeciwników i zostawiając ich w polu |
6 | Cyberproteza | Część jego ciała jest zastąpiona bardzo zaawansowanym mechanizmem; zwykle któraś kończyna |
7 | Cybersynt | Konstrukt krystaliczno-cybernetyczny; nie ma ludzkich praw i nie da się go pomylić z człowiekiem. |
8 | Duma z Dziedzictwa | Osoba dumna z osiągnięć przodków lub organizacji. Czuje się odpowiedzialna za ich kontynuację i obronę. |
9 | Duma Zwycięstwa | Czuje niesamowitą satysfakcję, jeśli wszystko się udaje tak jak chciał. Dąży do tego uczucia jak najczęściej. |
10 | Echo porażki | Osoba złamana przez swoją porażkę, która próbuje odbudować sobie życie |
11 | Egzotyczna Piękność | Osoba piękna; do tego w nietypowy sposób; bardzo przyciąga uwagę; zwykle zmodyfikowana genetycznie. |
12 | Głębokie Sentisprzężenie | Arystokrata Aurum ma wyjątkowo mocne sprzężenie z sentisiecią. Prawdziwie jest dzieckiem rodu. |
13 | Historyczny Przedmiot | Osoba posiada przedmiot przekazywany od pokoleń ALBO ze znaczeniem historycznym (nawet jeśli lokalnym) |
14 | Kocie ruchy | Osoba poruszająca się zwinnie i cicho oraz która potrafi się dostać tam, gdzie nikt się tego nie spodziewa |
15 | Lojalny Zwierz | Ma psa, kota lub inteligentną maszynę bojową; ma zwierzaka, który kocha tą osobę i zrobi dla niej wiele |
16 | Ma Charakterek | Osoba, która ma dość specyficzny charakter. Może złośliwa, może mówi czego nie powinna, może nieprzyjemna. |
17 | Ma Kodeks Zasad | Osoba, która kieruje się jasno określonym zestawem zasad i nigdy ich nie łamie, nawet jeśli przez to traci |
18 | Mroczna Reputacja | Osoba, która ma bardzo złą opinię w społeczeństwie z uwagi na czyny, które kiedyś popełniła lub jej przypisują. |
19 | Neurosprzężenie | Osoba zintegrowana ze sztuczną inteligencją, co zmieniło jej osobowość i ją wzmocniło gdy używa maszyn |
20 | Nieformalny Przywódca | Osoba charyzmatyczna, łatwo budująca sieci i kontakty. Słuchana i szanowana, mimo braku formalnego tytułu. |
21 | Nietypowa Umiejętność | Ma dziwną, przydatną umiejętność, której się nikt nie spodziewa. Np. modelka, która świetnie strzela. |
22 | Nietypowe Kontakty | Osoba, która ma kontakty i powiązania, których się nikt nie spodziewa. Np. gangster, syn lokalnego władyki |
23 | Nowa Tożsamość | Zaczyna życie od nowa, starając się unikać uwagi, konflików i rozgłosu. Pragnie pozostać w cieniu, niewidoczna. |
24 | Obieżyświat | Gdzież to on nie był na świecie... widział wiele miejsc, przemierzał nieznane ziemie... |
25 | Obsesyjne Hobby | Posiada hobby, któremu poświęca zdecydowanie za dużo czasu i przez to cierpią jego kontakty społeczne |
26 | Obsesyjne Uczucie | Osoba, która jest pochłonięta jednym uczuciem lub ideą, podporządkowując im swoje życie |
27 | Osobisty Wróg | Postać ma wroga, z którym toczy osobistą walkę od zawsze. To napędza jej działania i wpływa na jej decyzje. |
28 | Popularność Lokalna | Osoba, która w konkretnej grupie społecznej lub w jakimś miejscu jest znana lub rozpoznawalna. |
29 | Pracuję Jak Niewolnik | Osoba, która nienawidzi swojej pracy. Czuje frustrację i niechęć, ale nie może pracy zmienić czy zrezygnować. |
30 | Próżniowiec | Większość życia spędził w próżni i niskich grawitacjach. Świetny w kosmosie, kiepski na planecie i wątły. |
31 | Przedsiębiorczy Szczur | nie do końca wiadomo JAK, ale potrafi wszystko załatwić, nawet, jeśli to jest nielegalne czy rzadkie |
32 | Przerażający | Osoba budząca strach i respekt. Czy to z uwagi na cechy fizyczne, psychiczne, historię czy potęgę i zasoby. |
33 | Słabość do Kogoś | Ma wyraźną słabość do osoby lub grupy. Często działa wbrew rozsądkowi, by pomóc lub dać jej więcej swobody. |
34 | Ten Obcy | Ktoś z zewnątrz, nie należy do grupy. Z innymi zachowaniami i innej kultury niż reszta. Drakolita wśród savaran. |
35 | Trochę za Młody | Osoba dość młoda lub mniej doświadczona, robi typowe błędy młodości, jest niepewna. |
36 | Twardy Samotnik | Mieszka sam, na uboczu cywilizacji, samowystarczalny; nie potrzebuje pomocy i świetnie czuje się samotnie. |
37 | Uprzedzenie do grupy | Z jakiegoś powodu jest uprzedzony do jakiejś grupy (lub ew. osoby). Waśń rodowa, "ci parszywi noktianie", ... |
38 | Weteran | Osoba, która ma BARDZO dużo doświadczenia, bardzo dużo umie zrobić i widziała praktycznie wszystko. |
39 | Widzi Niezauważalne | Osoba, która uważnie odczytuje otoczenie, wyczuwa zasadzki, przewiduje problemy i ruchy innych |
40 | Widział Za Dużo | Odkrył coś Dziwnego lub Konspirację; zna przerażającą prawdę o świecie. Osoba zmieniona, ale nie złamana. |
41 | Wytworna Elegancja | Osoba, która zawsze dba o nienaganny wygląd i sposób bycia, emanuje wysoką klasą i wyczuciem stylu. |
42 | Zdemotywowany | osoba zrezygnowana, nie wierząca w powodzenie działań i której zdaniem nie warto próbować |
43 | Zero Filtrów | mistrz żenujących żartów i osoba bez żadnych filtrów. Mówi co myśli. Niestety. |
44 | Żyje Przeszłością | Osoba, która żyje zgodnie z dawnymi wspomnieniami, odmawiając zaakceptowania zmian w swoim życiu. |
5. Silniki Postaci #
Silniki reprezentują "co sprawia, że postać zachowuje się właśnie tak". Tam, gdzie Agendy są presją sytuacyjną / zewnętrzną (postać może mieć różne Agendy na różnych sesjach), tam Silniki stanowią "presję wewnętrzną" postaci. Zwykle [0-1].
# | Nazwa | Omówienie |
---|---|---|
1 | Patriotyzm Lokalny | Postać skupiona dookoła miejsca i kultury które uważa za "swoje", rozbudowująca i promująca je wśród wszystkich. |
2 | Wygrać za wszelką cenę | Postać skrajnie rywalizująca, nie potrafiąca odpuścić i musząca wygrywać wszelkie konkursy i wyzwania. Jeśli coś nie jest wyzwaniem, przekształci to w wyzwanie. |
6. Komponenty Atomowe do konstrukcji postaci i Archetypów #
Części składowe Archetypów, jeśli chcecie przez dodawanie sformować własne Postacie a nie przez odejmowanie z Archetypów.
7. Przykłady skonstruowanych Zespołów - rodziny potencjalnych sesji #
Jeśli tu jesteście, potrzebujecie specjalnego wariantu Kart Archetypów na Konwent. Poniżej dostaniecie listę Archetypów złożonych pod kątem Zespołów. Wszystkie mają wbudowaną kontrolę niszy w taki sposób, by:
- Każde DWIE postacie były w stanie rozwiązać sesję do której są zaprojektowane.
- Każda postać ma co najmniej JEDNĄ wartościową, unikalną rzecz którą tylko ona może zrobić.
- Założenie jest takie, że jest o jedną postać więcej niż Graczy. Czyli: 4 Archetypy Konwentowe -> sesja jest dla 3 Graczy.
# | Nazwa Zespołu | Omówienie |
---|---|---|
1 | Młodzi Arystokraci w Aurum | Młodzi Arystokraci Aurum rozwiązujący wewnętrzne problemy na swoim terenie, z niższym ryzykiem ale dużą odpowiedzialnością. |
2 | Detektywi Paranormalni | Grupa detektywów różnego rodzaju zaprojektowana do paranormalnych sesji detektywistycznych. Postacie raczej mniej bojowe, więcej rozmowy, badania śladów i grzebania w dokumentach. |
3 | Stabilizatorzy Po Katastrofie | Grupa osób czyszczących teren i stabilizująca ludzi (i miejsce) po katastrofie. Odbudowa porządku, radzenie sobie z ruiną i anomalicznymi remnantami, naprawianie tkanki społecznej. |
Do potencjalnego dodania:
- Łowcy Nagród na Astorii, szukający przestępców i rozwiązujący dyskretne problemy
- Advancer, sprawdzający ręcznie i dronami co się dzieje na infiltrowanym miejscu
- Solutor, (nie powiązany z Organizacją), który pełni rolę mięśnia i siły ognia
- Handlarz, który z jednej strony zajmuje się wyceną a z drugiej - wyciąganiem informacji od innych
- As Pilotażu, który zapewnia CIĘŻKĄ siłę ognia i daje radę w pościgach / wyścigach
- Grupa salvagerów neikatiańskich, próbujących pozyskać cenne rzeczy z szybko gasnących Burz Magicznych i rozbudować swą Arkologię
- Salvager Z Arkologii, który zarządza Skorpionem, pełni rolę mechanika i osoby pilotującej Skorpion
- Solutor, (nie powiązany z Organizacją) - strażnik i siła ognia radząca sobie z Anomaliami i Fariganami
- Katajin, zmiksuj z Generic Action Hero; osoba specjalizująca się w analizie i 'pozyskiwaniu' Anomalii
- Górnik Planetoidowy, przesuń na umiejętności planetarne; do wykorzystywania jaskiń neikatiańskich i dziwnych minerałów
- Grupa ratunkowa w kosmosie, przy Anomalii Kolapsu; gdy na planetoidzie czy jakimś statku jest problem, oni są wysłani
- Lekarz Pogranicza, w wypadku rannych, plagi, Skażenia biologicznego lub potworów
- Inżynier Ratunkowy, w wypadku, gdy trzeba reanimować jednostkę lub uratować uwięzionych ludzi zanim coś się stanie
- Katajin lub Idol, stanowiący pomoc psychologiczną i negocjacyjną
- As Pilotażu lub Advancer, w zależności od sesji - czy ważniejsza jest prędkość i siła ognia czy trudne wejście na pokład i unikanie.
- Ekspedycja, próbująca dojść do tego co się stało w kiedyś pięknym mieście i jak temu zapobiec w innych miejscach
- Przewodnik, który wie jak ten świat wyglądał KIEDYŚ i wie gdzie czego szukać i jak się poruszać, acz nie zawsze dobrze.
- Advancer, który rozpoznaje to miejsce TERAZ i dba, by to o czym Przewodnik nie wie nie zaskoczyło Zespołu.
- Salvager Z Arkologii, wykorzystujący otoczenie i ruiny do prowadzenia misji do przodu, skupiony na bogaceniu się Zespołu
- Badacz Otchłani, skupiony na zrozumieniu tego co się dzieje i przewidujący JUTRO. On ma odpowiedzieć na pytanie sesji.