Energia Sempitus #
1. Skrótowo #
- nazwa: Sempitus
- tron: Amaraex, Bursztynowy Rycerz
- ofiara / Skażeniec: Sempitent
- slogan: ETERNAL STASIS ("Wieczna Staza")
- alternatywne nazwy:
- Czas Pokonany
- Niezmienna Nieśmiertelność
- Zegar W Bursztynie
- idea: Przetrwanie poprzez całkowitą niezmienność. Zachowanie istniejącego stanu rzeczy na zawsze. Zatrzymanie świata.
- wizja: Świat zatrzymany w czasie, gdzie wszystko pozostaje takie samo. Brak starzenia się, brak rozpadu, brak innowacji. Wieczna stabilność i spokój.
- symbolika: Zegar w bursztynie pod wiecznie zielonym drzewem.
2. Lokalizacja w Panteonie #
- "Możesz Wygrać z Nihilusem"
- "Możesz Zignorować Nihilusa"
- Sempitus
- Kolory inne
3. Wyjaśnienie energii #
- Tron: Amaraex, Bursztynowy Rycerz
- Dominujący kolor: Staza / Niezmienność (Stasis)
- Kolory wspomagające:
- Nieśmiertelność: Przetrwanie; czas ani Entropia nie są w stanie Cię zniszczyć. To, co masz jest niemożliwe do pokonania.
- Stabilność: Całkowite przekonanie, że obecny stan rzeczy jest jedyną drogą i będzie trwać wiecznie. Niezachwiana pewność i niezmienność, jak lodowiec, który nieubłaganie przesuwa się naprzód.
Sempitus jest energią wiecznej stazy, niezmienności i konserwacji. Reprezentuje pragnienie zatrzymania czasu i utrzymania obecnego stanu rzeczy na zawsze. Semptitus reprezentuje "chwilo, trwaj wiecznie". Tak, jak jest tak ma być i nigdy nie ma być inaczej. Konserwacja, ochrona i zapewnienie, by nic nie zmieniło się nigdy.
To jest energia, która ceni stabilność ponad wszystko. Ekspansja czy innowacja nie mają tu znaczenia; liczy się jedynie zachowanie tego, co już istnieje. Innymi słowy - nieśmiertelność, wystarczająca, efektywna ekspansja i przetrwanie w niezmienionej formie za wszelką cenę. Tu znajdują się próby spowolnienia procesów starzenia lub zastępowanie siebie stopniowo mechanizmami, które jednak nie mają dawać nowych możliwości a utrzymać stare. Celem nie jest adaptacja a przetrwanie.
Jest to energia konserwacji, przetrwania i próby odsunięcia od siebie Entropii i Dynamiki. Wieczna Staza. Dlatego symbolem jest Zegar W Bursztynie.
Efekt nadmiaru Energii Sempitus:
- Brak kreatywności: Ograniczenie myślenia i brak innowacji prowadzą do zaniku nowych typów sztuki, nauki i kultury. Sztuka, nauka i kultura idą "znanymi" ścieżkami, nie ma nowych dróg.
- Wykluczenie odmienności: Nie ma marzeń, bo nigdy nie będzie inaczej. Nie ma innowacji i nowych dróg, bo wszystko co być ma, jest. Nikt nie będzie inny, bo wszystko ma być takie, jakie jest.
- Stagnacja: Mimo pozornego rozwoju, system jest ograniczony do "znanych zagrożeń". "Nieznane zagrożenia", czarne łabędzie, rzeczy całkowicie nowe i odmienne są czymś niemożliwym dla Sempitus do rozwiązania (bo są całkowicie nowe).
4. Wizja Świata z dominacją tej Energii #
"Tak, jak jest - tak było zawsze i tak będzie zawsze. Nie może być lepiej, nie może być inaczej. Jest tak, jak jest."
Świat zdominowany przez Sempitus to miejsce, gdzie czas praktycznie stoi w miejscu. Nic się nigdy nie zmienia. Jest idealny porządek, idealna, niezmienna rzeczywistość.
Ludzie się nie starzeją i nie zmieniają, wykonują zawsze te same, rutynowe czynności. Nic się nigdy nie zmienia. Nie ma żadnego postępu technologicznego, nawet drobnych usprawnień. Nic nie jest produkowane, ale też nic się nie zużywa. Struktury społeczne się nie zmieniają. Ludzie, ich wola, marzenia i nadzieje się nie zmieniają. Każdy następny dzień jest podobny do poprzedniego.
Rzeczywistość jest Niezmiennym, Stabilnym Bursztynem. A cały świat jest komarem uwięzionym w tym bursztynie.
5. Typowe manifestacje tej energii #
Anomalie / efekty:
- Pętla Przeszłości: Miejsce, w którym kiedyś coś się stało (np. morderstwo w domu, bitwa na polu). To wydarzenie odbiło się w Eterze i próbuje "odbudować" się w rzeczywistości, powtarzając się w nieskończoność. Osoby wchodzące do takiej strefy doświadczają wizji przeszłości lub są wciągnięte w odtwarzanie tych zdarzeń.
- Wieczna Żywica: po dotknięciu Żywicy, dana osoba zostaje błyskawicznie przez nią otoczona i wpada w hibernację. Kokon Wiecznej Żywicy zabezpiecza ją przed światem zewnętrznym, jednocześnie uniemożliwiając jej działanie lub myślenie.
- Pocałunek Wieczności: Gdy pojazd lub osoba są poważnie uszkodzeni (do stopnia zniszczenia) ORAZ mamy dość Energii Sempitus, zasilana przez tę Energię istota po prostu nie umiera i kontynuuje swoje działania, nie wiedząc że nie żyje. Żołnierze, którzy pomimo śmiertelnych ran walczą dalej, czy statki kontynuujące misję pomimo zniszczeń.
- Kwiat Fałszywej Młodości: Kwiat, którego nektar "odmładza" i "odwraca procesy starzenia". Niestety, im bardziej ofiara odchyla się od swojego prawdziwego wieku, tym silniejsze Skażenie na nią działa.
Przeciwnicy:
- Animant: Echo istoty, która technicznie umarła, ale nie do końca. Animowany przez energię Sempitus, zasilany przez silną wolę Animant, kontynuuje swoją misję (np. żołnierz walczący w dawno zakończonej wojnie, rodzic szukający zaginionego dziecka). Co ważne - nie są już OSOBAMI. To echa animujące biologiczne lub techniczne ciała. "Wola, która nie umarła."
- Reparitar: Animowany konstrukt (w ciele ludzkim lub maszyny) próbujący odbudować rzeczywistość. Naprawia świat, jeden kamień po drugim. Przywraca stan poprzedni, doprowadza rzeczywistość do poprzedniego stanu pożądanego. Jedyne co ma znaczenia to doprowadzić świat do stanu z przeszłości.
- Survorus: Niebezpieczny, częściowo zmiennokształtny pajęczak z dziesiątkami form przetrwalnikowych, który bardzo mało je, wytrzyma skrajne warunki i niezmiennie, niewidocznie czai się na następną ofiarę. Jedyna agenda - przetrwać i się rozmnożyć. Atakują tylko wtedy, gdy są pewne sukcesu, unikając niepotrzebnego ryzyka.
6. Powiązanie z emocjami #
6.1. Emocje podstawowe Plutchika #
Energia Sempitus ma jako podstawowe elementy "zachowanie" i "unikanie zmiany". Jest więc silnie związana z emocjami:
- Zaufanie (Admiration <- TRUST <- Acceptance):
- "Wierzę, że tak, jak jest jest tak, jak powinno być. To co jest, działa i to powinniśmy utrzymać. Tak już jest i tak ma zostać".
- Pragnienie utrzymania obecnego stanu rzeczywistości. Wiara w stabilność i niezawodność tego, co znane. Niechęć do wprowadzania zmian, które mogą zakłócić porządek.
- Smutek (Grief <- SADNESS <- Pensiveness):
- "Wszystko się kończy. Wszystko odchodzi. Ci, których kocham, zanikają. To, co mamy przestaje istnieć. Niech czas się zatrzyma!"
- Pragnienie zatrzymania czasu, by uniknąć straty. Ból związany z przemijaniem i zmianą, która niesie ze sobą niepewność. Chęć zachowania tego, co cenne, na zawsze.
To prowadzi do tego, że w ramach Sempitus mamy też wspomagające emocje tworzące diady:
- Przewidywanie (Vigilance <- ANTICIPATION <- Interest):
- "Wszystkie zbędne ruchy i działania to marnowanie energii i zapraszanie Entropii. WIEMY jak działać i co robić. To, co zawsze."
- Kontrolowanie przyszłości poprzez unikanie zmian. Czujność wobec potencjalnych zagrożeń wynikających ze zmian. Planowanie działań mających na celu utrzymanie statusu quo.
- Gniew (Rage <- ANGER <- Annoyance)
- "Zmiany są zagrożeniem dla porządku. Entropia jest zagrożeniem dla porządku. Nie zgadzamy się na te zmiany. Przetrwamy."
- Reakcja obronna przed tym, co może zniszczyć znany porządek i przed ideą, że możemy kiedyś umrzeć lub stracić to, co mamy.
6.2. Diady emocjonalne Plutchika #
6.2.1. Pesymizm (Pessimism) #
- Składowe: Przewidywanie (Vigilance <- ANTICIPATION <- Interest) + Smutek (Grief <- SADNESS <- Pensiveness)
- Pesymizm jest uczuciem patrzenia negatywnie w przyszłość. Tu: cokolwiek nie zrobimy INACZEJ NIŻ JEST, będzie źle. Musimy utrzymać, nie zmieniać.
- Przewidywanie (Anticipation): "Próbowaliśmy wszystkiego. To, co jest teraz jest najlepszym co możemy mieć. Inaczej nie przetrwamy."
- Stare, sprawdzone metody po prostu działają. Nowe metody nie zadziałają. Znajdę tysiąc dowodów na to, że się inaczej niż jest nie da zrobić.
- Sadness (Smutek): "Każda zmiana prowadzi do utraty tego, co znamy i kochamy. Jestem zmęczony patrząc, jak wszystko co kocham umiera."
- Żal za tym, co może zostać utracone w wyniku zmian. Nie uzyskamy niczego lepszego niż to co jest, a dużo ryzykujemy.
- Pesymizm (Pessimism): "Jeśli spróbujemy coś zmienić, będzie tylko gorzej. Utrzymajmy stan aktualny."
- Właśnie to uczucie - "utrzymajmy stan aktualny bo będzie gorzej" krystalizuje stan rzeczy. Sempitus jest "zaproszone" do naszego świata.
6.2.2. Dominacja (Dominance) #
- Składowe: Przewidywanie (Vigilance <- ANTICIPATION <- Interest) + Gniew (Rage <- ANGER <- Annoyance)
- Dominacja to emocja polegająca na narzuceniu swojej woli innym i kontrolowaniu otoczenia. Tu: aktywna kontrola i eliminację wszelkiej zmienności.
- Gniew (Anger): "Nie pozwolę, by ktokolwiek zakłócił nasz porządek. Zmiany są niedopuszczalne. ŚMIERĆ jest niedopuszczalna."
- Chęć obrony przed destabilizacją. Aktywne przeciwdziałanie zmianom, zapraszającym Entropię i niszczącym to, co działa.
- Przewidywanie (Anticipation): "Muszę być czujny i kontrolować sytuację. Nawet tak stabilny system jak nasz wymaga ochrony przed niestabilnością."
- Planowanie działań prewencyjnych, monitorowanie otoczenia w poszukiwaniu potencjalnych zagrożeń.
- Dominacja (Dominance): "Jeśli utrzymamy ten system który mamy, będziemy w stanie wszystko przetrwać i wszystkich uratować. To dla naszego dobra."
- Dążenie do narzucenia swojej wizji niezmienności innym. Energia Sempitus manifestuje się poprzez kontrolę i utrzymanie status quo za wszelką cenę.
6.2.3. Sentymentalność (Sentimentality) #
- Składowe: Zaufanie (Admiration <- TRUST <- Acceptance) + Smutek (Grief <- SADNESS <- Pensiveness)
- Uczucie głębokiego przywiązania do przeszłości i obecnego stanu rzeczy. Tu: idealizacja tego, co było, i niechęć do jakichkolwiek zmian.
- Smutek (Sadness): "To, co mieliśmy było cudowne. Nasza młodość, nasze piękno. Nie pozwolę, byśmy to stracili."
- Idealizacja młodości i przeszłości, żal za tym, że nie jesteśmy już beztroscy. Powrót do wspomnień.
- Zaufanie (Trust): "To, co znamy, jest właściwe i stabilne. Powinniśmy trzymać się tego, co jest, bo to najlepsze, co mamy"
- Obecny stan rzeczy zapewnia bezpieczeństwo i komfort, a zmiana tylko wprowadzi niepewność i ryzyko. Przeszłość była pewna i bezpieczna. Więc - to działa.
- Sentymentalność (Sentimentality): "Musimy zachować to, co kochamy. Nasza przeszłość i wszystko, co znamy, są piękne i bezpieczne. Nie możemy dopuścić, by to odeszło."
- Głębokie przywiązanie do tego, co było, prowadzące do pragnienia zachowania przeszłości na zawsze. Unikajmy zmian, które zniszczą obraz naszej przeszłości.
- Sentymentalność wzmacnia pragnienie zatrzymania czasu. To właśnie przyzywa Sempitus.
6.2.4. Rezygnacja (Resignation) #
- Składowe: Zaufanie (Admiration <- TRUST <- Acceptance) + Strach (Terror <- FEAR <- Apprehension)
- Rezygnacja wynika z akceptacji niezmiennego porządku, któremu ufamy, ale jednocześnie boimy się konsekwencji zmian. Tu: oznacza pogodzenie się z koniecznością trwania w stabilności, ponieważ każda próba zmiany nie doprowadzi do niczego lepszego niż to co jest.
- Zaufanie (Trust): "Wierzę, że to, co mamy teraz, działa. Obecny stan rzeczy zapewnia stabilność i bezpieczeństwo."
- Ufamy temu, co znamy, ponieważ widzimy w tym gwarancję bezpieczeństwa. Jest to przekonanie, że aktualny system jest sprawdzony i niezawodny.
- Strach (Fear): "Boję się, że jakakolwiek zmiana przyniesie katastrofę. Każda innowacja to zagrożenie i może uszkodzić delikatny system w którym żyjemy."
- Lęk przed nieznanym i przyszłością sprawia, że trzymamy się obecnego stanu rzeczy, ponieważ zmiany mogą wprowadzić chaos i zagrożenie.
- Rezygnacja (Resignation): "Poddaję się stabilności, bo cokolwiek innego przyniesie chaos. To, co jest to jedyna droga."
- To poddanie się niezmienności, pogodzenie się z tym, że trwanie w stabilnym stanie jest lepsze niż jakiekolwiek ryzyko związane z próbą zmiany.
- To też rezygnacja z szukania innych dróg, z działania inaczej. Lepiej działać w ramach istniejącego systemu.
7. Reprezentacja muzyczna #
- Pink Floyd - "Time"
- "Tired of lying in the sunshine, staying home to watch the rain | And you are young and life is long, and there is time to kill today "
- "And then one day you find ten years have got behind you | No one told you when to run, you missed the starting gun"
- "Every year is getting shorter, never seem to find the time | Plans that either come to naught, or half a page of scribbled lines"
- Reprezentuje pragnienie zatrzymania czasu, 'mamy jeszcze tyle do zrobienia!'
- Two Steps From Hell - "Heart of Courage"
- "The courage | Together | We lean against destruction | Salvation, remission | Wait, my new world"
- Monumentalna muzyka, bardziej AKTYWNE działania. Podejrzewam, że TSfH mają lepszą piosenkę odzwierciedlającą, lub znajdę ją w Lesiem, ale ta działa.
- Alex C. "Angel of Darkness"
- "Angel of darkness | The world is in your hand | But I will fight until the end"
- "Angel of darkness | Don't follow your command | But I will fight and I will stand"
- Piosenka nie do końca dobrze odzwierciedla STATYCZNĄ naturę Sempitus, ale dobrze oddaje wolę nieskończonej walki przeciw Entropii i wszelkim Zmianom. Po prostu podstawmy pod "Angel of Darkness" Nihilusa oraz wszelkie formy Zmiany.