Skip to main content
Eteryczne Zaćmienie (EZ)

241009 - Rodziny Umiejętności na sesji #

Spis Treści #

Rodziny Umiejętności, czyli zgrupowania Akcji. Model umiejętności pomagających wspierać nisze.

[Oficer patrzy na dane HR]

1. Co to są Rodziny Umiejętności #

Mamy coś, co nazywamy Akcją. Akcja to czynność wykonywana przez Gracza, deklaracja Gracza co ów zamierza zrobić.

Akcja to np:

Akcje są powiązane z Umiejętnościami postaci - tym, co postać umie zrobić. Np. Akcja "strzelam do przeciwnika by zmusić go do wycofania" nie jest Akcją której spodziewałbym się po 13-letnim dziecku z dobrego domu.

Więc: Postać ma Umiejętność, co pozwala Postaci wykonać Akcję w kompetentny sposób. (taką akcję może każdy zadeklarować, ale raczej się nie uda)

Co ważne, "podobne umiejętności" są blisko siebie w przestrzeni poznawczej i tworzą grupy umiejętności, dalej znane jako: Rodziny Umiejętności. A jeśli nie pracujemy z Umiejętnościami a tylko z Akcjami, to mamy do czynienia z Rodzinami Akcji.

[Umiejętności się zazębiają]

Jak widać, część Akcji może się pojawiać w różnych Rodzinach. Np. możemy zrobić taką sytuację:

Teraz - można w różny sposób ułożyć Rodziny Umiejętności. I moim celem jest konstrukcja Rodzin Umiejętności pod kątem Eterycznego Zaćmienia.

2. Po co nam Rodziny Umiejętności? #

2.1. Analiza sesji pod kątem czynności ORAZ ochrona niszy postaci na sesji #

2.1.1. Sesja ma swoje zestawy Akcji a gracze mają swoje Postacie #

Każda sesja ma swoje "zestawy" najbardziej prawdopodobnych Akcji: Np:

Jak widać, różne sesje mają RÓŻNE Najbardziej Prawdopodobne Akcje. I teraz mamy też postacie graczy. Każda ma coś, co potrafi zrobić i coś, gdzie jest słaba.

Pytanie - czy TA Postać mają nadal coś unikalnego do zrobienia w TEJ sesji?

Czyli nawet 3 postacie "społeczne" mogą mieć zapewnione pewne nisze.

I teraz Rodziny Umiejętności mają pomóc zbudować "zbiór Akcji przynależnych pewnym rodzinom", dzięki czemu łatwiej jest zgrupować Akcje, by porównać postacie z sesją.

2.1.2. Przykład #

Wyobraźmy sobie sesję.

Jakiego typu akcje będą miały miejsce na takiej sesji?

[Enumeracja poszczególnych akcji na sesji]

Jak widzicie, akcje po prawej stronie są "bardziej podobne do siebie" niż akcje po lewej stronie.

Teraz pojawia się pytanie - jeśli mamy 3 postacie graczy ORAZ wszyscy grają detektywami, jak zapewnić ochronę niszy dla Graczy? Innymi słowy, jak sprawić, by każdy gracz miał coś, gdzie się może przydać?

[Podział na nisze]

W wypadku tego typu sytuacji moglibyśmy podzielić wszystkie umiejętności na 3 Rodziny:

Ale już tu widać pewien problem - Siłowe są bardziej niszowe, rzadziej używane. Więc bardziej zaawansowany Gracz powinien dostać postać Siłową (bo musi więcej kombinować) a mniej zaawansowany - Społeczną (bo więcej unikalnych akcji).

Tak czy inaczej, to dobrze demonstruje jak myśleć o niszach postaci (oraz jak użyć ChatGPT do analizy sesji pod kątem posiadanych przez siebie postaci / premisy / konfliktów).

2.2. Budowa postaci do istniejącego Zespołu #

Tu sytuacja jest analogiczna, ale próbujemy zapewnić, by:

Czyli tu analizujemy kompozycję Zespołu a nie poszczególną sesję.

Zażądałem, by pokazał mi unikalne nisze na sesji typu "Obcy: Ósmy Pasażer Nostromo" dla klasy Advancer oraz Badacz Otchłani i by zaproponował trzecią klasę. Poradził sobie... średnio, ale wystarczająco kompetentnie by zobrazować sytuację.

[Podział kompetencji pod kątem Obcego]

(zauważcie, że już tutaj zażądałem umiejętności fizycznych, społecznych i technicznych - nawet tutaj "Rodziny Umiejętności" zdecydowanie pomagają w pokazaniu szerokości i niszowania postaci)

Szczęśliwie, przy innym prompcie mogę dostać wartościową odpowiedź:

[Podział kompetencji pod kątem Obcego]

I co teraz widzimy:

I o to chodzi. Analiza postaci pod kątem "Rodzin Umiejętności" by zobaczyć, czy wszyscy gracze mają swoje unikalne nisze.

To pokazuje MG jak ów ma projektować sesję - które rodziny umiejętności są pod kontrolą którego gracza. Czyli np.

Dobrze. Mamy to.

Przejdźmy więc do tego jak problem Rodzin Umiejętności rozwiązują inne systemy RPG.

3. Różne podejścia różnych systemów RPG do Rodzin Umiejętności #

Przeanalizowałem kilka systemów RPG. Są tam następujące propozycje:

[Seria różnych podejść do rodzin skilli w różnych systemach]

Nie można zapomnieć o innym ciekawym systemie - Trollbabe, gdzie postać jest definiowana przez Number. Czyli postać ma JEDNĄ cyfrę. Np. 7. Tu nie pamiętam dokładnie jak to szło, ale jakoś tak:

Oczywiście, różne systemy RPG mają inne podejścia do mechanik, umiejętności, akcji itp. Ale jakiś koncept "Rodzin Umiejętności" pojawia się zawsze. Im bardziej narracyjny system, tym mniej mamy wylistowanych umiejętności (chyba, że to nie umiejętności a Rodziny Akcji, jak w Apocalypse World) a tym więcej pracujemy z Rodzinami a nie poszczególnymi Umiejętnościami.

Opracujmy teraz nasz wariant, pod kątem tego, co my potrzebujemy w EZ.

4. Czego EZ potrzebuje od Rodzin Umiejętności? #

To jest pochodna tego, jakie sesje my chcemy mieć.

Jeśli sesje będą 80% walka i 20% też walka, to skupiamy się bardziej na Rodzinach typu "broń biała, karabiny, pilotaż...". By nie wymyślać od zera, pokażę Wam przykład screena z Missionforce:Cyberstorm, gdzie dokładnie to jest wykorzystywane:

[Przykład Rodzin Umiejętności z Missionforce Cyberstorm]

Alternatywnie, możemy pójść wtedy w "Ofensywa - Defensywa" jak w przypadku Magic:the Gathering:

[Sentry Bot: 2/5]

Nadal jednak zakładam, że w kontekście EZ chcemy mieć:

Stąd popatrzmy na różne sposoby zamodelowania tego problemu w zależności od podejścia.

5. Potencjalne rodziny umiejętności do EZ, wariant prosty #

5.1. Co modelujemy #

Wracam do mojego ulubionego zdania: "Wszystkie modele są błędne, niektóre są przydatne".

Popatrzmy sobie na dowolną postać, niech będzie "lekarz na stacji kosmicznej".

5.2. Rodzina Umiejętności w wariancie prostym #

5.2.1. Wyjaśnienie kategorii #

Kategoria Opis
Codzienność Jaki zestaw czynności postać robi "codziennie", gdy nic szczególnego się nie dzieje. Gdzie się przydaje POZA scenami akcji. Np. inżynier na statku kosmicznym na pewno "dba o sprzęt".
Kryzys Gdy 'shit hit the fan', jak postać się zachowuje? Co robi podczas bitwy lub w sytuacji wysokiej presji godnej filmów akcji? Np. oficer będzie "dowodził ludźmi" i "znajdował słabe punkty wroga"
Społecznie Jaki zestaw czynności postać ma do dyspozycji w sytuacjach społecznych? Np. bokser może "zastraszać" innych a Idolka będzie "czarować, uwodzić, inspirować".

5.2.2. Przykład: Lekarz na Stacji Kosmicznej #

Kategoria Opis
Codzienność uważne słuchanie, diagnozowanie nieznanych chorób, prowadzenie badań nad bio-bytami, synteza leków z dostępnych surowców, opieka nad zwierzętami na stacji, improwizowanie z ograniczonych zasobów, wytwarzanie narzędzi i leków w polowych warunkach, praca z dokumentami medycznymi, wykorzystuje specjalistyczny sprzęt medyczny
Kryzys stabilizowanie rannych, prowadzenie operacji, podawanie stymulantów i inhibitorów, przeprowadzanie eksperymentalnych zabiegów, zwalczanie plag i infekcji, tworzenie trucizn, wzmacnianie sojuszników stymulantami, znajdowanie przyczyny choroby, unieszkodliwia lekami i chemikaliami
Społecznie uspokajanie ludzi, negocjowanie dostaw, budowanie zaufania wśród ludzi, przekonywanie przełożonych o konieczności działań

Co od razu widać:

Czyli gdybym chciał upewnić się, że ta postać poradzi sobie na sesji, skupię się na obszarze Kryzysowym. To jedyny obszar, gdzie mam wątpliwości w wypadku nieokreślonej sesji.

5.2.3. Przykład: As Pilotażu, doskonały modelowy żołnierz #

Kategoria Opis
Codzienność Naprawa i tuning własnej maszyny, zarządzanie zasobami maszyny, symulacje i testy manewrów, szkolenie młodszych pilotów, utrzymywanie doskonałej kondycji fizycznej, optymalizacja tras lotu, nawigowanie przez trudne tereny, dopasowanie sprzętu do misji, pozyskiwanie kluczowych części, analiza osiągów jednostek.
Kryzys Ekstremalne manewry w walce, precyzyjne ataki, unikanie wrogiego ognia, wykorzystywanie terenu do przewagi taktycznej, koordynacja zespołowych ataków, naprawa uszkodzeń, pościgi, efektywne wykorzystanie zasobów, przeciążanie systemów dla dodatkowej mocy, wymiana ognia z przeciwnikiem, szukanie słabych punktów
Społecznie Inspirowanie i motywowanie załogi, budowanie swojej legendy, negocjowanie przez reputację, współpraca z technikami i inżynierami, wpływ na morale przeciwników.

Co od razu widać:

5.3. Podsumowując #

Jest to wystarczająco dobry model, by pozwolić na analizę postaci w kontekście sesji:

Jednocześnie ten model nie daje Graczowi dużo informacji na temat tego, co może robić. Co więcej, często "Codzienność" będzie też wykorzystywana w sytuacjach Kryzysowych (i vice versa). Więc nie mamy szybkiego spojrzenia na postać, by łatwo ocenić, co i jak wykorzystać.

6. Potencjalne rodziny umiejętności do EZ, wariant kompletny #

6.1. Co modelujemy #

Tym razem podejdźmy do problemu od drugiej strony. Zbudujmy model, który pokieruje Gracza w zależności od sytuacji, w której się znajduje. Pokażmy unikalne siły postaci w wypadku poszczególnych typów Akcji, które postać robi, w zależności od kontekstu.

Czyli np:

I takich kategorii zidentyfikowałem osiem.

6.2. Rodzina Akcji w wariancie poszerzonym #

6.2.1. Definicje #

# Kategoria Opis
1 "Jestem w nowej sytuacji, spotykam coś nowego" Jak postać reaguje w sytuacjach nowych i nieznanych. Jak odkrywa, poznaje i bada nowe otoczenie, technologie, organizmy. Jak się adaptuje.
2 "Próbuję dostać się / pozyskać, co nie powinienem" Jak postać włamuje się, infiltruje lub zdobywa niedostępne zasoby. Jak osiąga coś, co powinno być poza jej zasięgiem.
3 "Jestem w sytuacji filmu akcji (Kryzysowej)" Jak postać reaguje pod presją w sytuacjach wysokiego ryzyka. Jak zarządza sytuacją kryzysową w dynamicznym kontekście.
4 "Jestem w sytuacji społecznej Jak postać wchodzi w interakcję z innymi. Jak używa sprytu, charyzmy lub władzy do wpływania na innych. Jak negocjuje, jak stawia na swoim...
5 "Próbuję coś zniszczyć czy unieczynnić" Jak postać niszczy lub dezaktywuje obiekty lub systemy. Jak wykonuje sabotaż, rozbraja urządzenia czy niszczy struktury.
6 "Używanie specjalistycznego sprzętu" Jaki sprzęt jest dla postaci jej specjalistycznym sprzętem i jak go używa. Co dzięki temu sprzętowi osiąga.
7 "Muszę przetrwać w trudnej sytuacji, zarządzać zasobami" Jak postać radzi sobie w ekstremalnych warunkach, zarządza zasobami i przetrwaniem. Jak wytrzymuje przeciwności.
8 "Muszę coś zbudować, przebudować, naprawić" Jak postać buduje, naprawia lub tworzy. Rzemiosło, konstrukcja, leczenie, naprawa. Jak wznosi struktury itp.

6.2.2. Luźne przykłady #

# Kategoria Ogólne przykłady pasujących rzeczy
1 "Jestem w nowej sytuacji, spotykam coś nowego" Eksploracja, Wiedza, Poznawanie, Odkrywanie, Badania, Mapowanie, Zbieranie próbek, Rozpoznanie terenu, Cognition, Reflexes, Insight
2 "Próbuję dostać się / pozyskać, co nie powinienem" Infiltracja, Uwodzenie, Hacking, Przenikanie, Sabotaż, Manipulacja, Zastosowanie pułapek, Subterfuge, Stealth
3 "Jestem w sytuacji filmu akcji (Kryzysowej)" Walka, Presja, Ciało, Okopy i zasłony, Taktyka, Ucieczka, Ewakuacja, Koordynowanie obrony, Strength, Endurance, Agility
4 "Jestem w sytuacji społecznej; negocjuję, zaprzyjaźniam" Inspiracja, Oszukiwanie, Uwodzenie, Zastraszanie, Sztuka, Mediacja, Przekonywanie, Rozwiązywanie konfliktów, Leadership, Persuasion, Resolve
5 "Próbuję coś zniszczyć czy unieczynnić" Sabotaż, Materiałoznawstwo, Broń ciężka, Działa burzące, Rozbrajanie, Zastosowanie pułapek, Wandalizm, Demolitions/Explosives
6 "Używanie specjalistycznego sprzętu" Pilotaż ciężkich pojazdów, sprzęt inżynieryjny, Obsługa technologii, Laboratoria, Agregaty medyczne, Interakcja z AI, Medical equipment, Wózki Widłowe
7 "Muszę przetrwać w trudnej sytuacji, zarządzać zasobami" Survival, Zarządzenie Zasobami, Schronienia, stabilność w Anomalnym świecie, Polowanie, Oczyszczanie wody, Konserwacja zasobów, Outdoor, Rośliny, Rolnik
8 "Muszę coś zbudować, przebudować, naprawić" Naprawa, Rzemiosło, Leczenie, Budowanie Okopów, Opatrywanie ran, Wznoszenie struktur, Crafting

6.2.3. Przykład: Lekarz na Stacji Kosmicznej #

Tym razem mamy więcej informacji i możliwości:

# Kategoria Opis
1 "Jestem w nowej sytuacji, spotykam coś nowego" badanie nieznanych patogenów, badanie i katalogowanie lokalnych organizmów, badanie pod kątem medycznym lub trucicielskim, testowanie nowych leków, przeprowadzanie analiz medycznych, rozpoznawanie zagrożeń biologicznych, analizowanie próbek środowiskowych, mapowanie stanu zdrowia, rozpoznawanie objawów nietypowych chorób, adaptowanie organizmów do zabiegów, badania terenowe, mapowanie ekologii miejsca
2 "Próbuję dostać się / pozyskać, co nie powinienem" fałszowanie dokumentów medycznych, synteza nielegalnych substancji, infiltracja laboratoriów przez uprawnienia, wykorzystanie laboratoriów we własnym celu, kradzież próbek biologicznych
3 "Jestem w sytuacji filmu akcji (Kryzysowej)" Stabilizowanie rannych, Operacje polowe, podawanie stymulantów i inhibitorów, dekontaminacja strefy, improwizowane środki lecznicze, analiza i neutralizacja toksyn, koordynowanie działań ratunkowych, stymulanty wzmacniające sojuszników, neutralizacja i inhibicja przeciwników
4 "Jestem w sytuacji społecznej" Uspokajanie załogi, negocjowanie leków, budowanie zaufania, przekonywanie dowództwa o potrzebie działań, wspólna praca z bioekspertami, używanie autorytetu medycznego
5 "Próbuję coś zniszczyć czy unieczynnić" Niszczenie tkanek i chorob, neutralizowanie patogenów, sabotaż eksperymentów biologicznych, rozbrajanie (i tworzenie) biologicznych pułapek
6 "Używanie specjalistycznego sprzętu" Zaawansowany sprzęt medyczny: diagnostyka, roboty chirurgiczne, laboratoria, staza, system podtrzymywania życia, dekontaminatory, 'improwizowane' środki z lokalnych substancji, stymulatory i inhibitory, dostęp do baz leków i patogenów
7 "Muszę przetrwać w trudnej sytuacji, zarządzać zasobami" Zarządzanie zasobami medycznymi i zamiennikami, improwizowanie leków z lokalnych materiałów (i organizmów), organizacja mobilnych szpitali, substancje zmieniające ludzi ale dające im szansę przetrwania, ewakuacja rannych
8 "Muszę coś zbudować, przebudować, naprawić" Budowa polowego szpitala, prowizoryczne środki i narzędzia, synteza leków, rekonstruowanie dokumentacji medycznej, budowa filtracji, dekontaminacji, stabilizacja lifesupport

Tego jest za dużo do oceny per kategoria, ale co od razu widać:

6.2.4. Przykład: As Pilotażu, doskonały modelowy żołnierz #

# Kategoria Opis
1 "Jestem w nowej sytuacji, spotykam coś nowego" analiza nieznanych pojazdów, ocena jednostek pod kątem sił i słabości, eksploracja nieznanego terenu precyzyjnie pojazdem, dostosowywanie tras do nieznanych przeszkód, interakcja z nieznanymi komponentami pojazdu / pojazdami, unikalne sposoby nawigacyjne, testowanie prototypów, identyfikacja taktycznych przewag przez obserwację.
2 "Próbuję dostać się / pozyskać, co nie powinienem" dzikie, niemożliwe manewrowanie, unikanie patroli, infiltracja za pomocą pojazdu, lot szybszy niż spodziewany, ukrywanie pojazdu przed radarami i skanerami, fałszywe sygnały identyfikacyjne.
3 "Jestem w sytuacji filmu akcji (Kryzysowej)" Ekstremalne manewry, unikanie wrogiego ognia, pościgi, koordynacja ataków zespołowych, dostosowywanie pojazdu do sytuacji, osłanianie sojuszników, wykorzystywanie przewagi terenu, przeciążanie systemów dla dodatkowej mocy, walka w bardzo trudnym terenie, przyciągnięcie uwagi przeciwnika na siebie
4 "Jestem w sytuacji społecznej" Inspirowanie załogi, budowanie legendy o wyczynach, zastraszanie przeciwników reputacją, współpraca z mechanikami i inżynierami, imponujące osiągnięcia
5 "Próbuję coś zniszczyć czy unieczynnić" Precyzyjne niszczenie kluczowych elementów, znajomość większości jednostek, używanie broni ciężkiej, świetny refleks przy strzelaniu / bombardowaniu
6 "Używanie specjalistycznego sprzętu" Pilotaż zaawansowanych jednostek, obsługa WSZYSTKICH systemów pojazdu, skomplikowane systemy nawigacyjne, świetna współpraca z TAI, sprzęt do napraw i modyfikacji jednostek bojowych
7 "Muszę przetrwać w trudnej sytuacji, zarządzać zasobami" Świetne zarządzanie paliwem, świetne wytyczanie tras, optymalizacja trajektorii lotu, organizowanie napraw pojazdu w polowych warunkach, znajdowanie bezpiecznych miejsc do ukrycia, regeneracja baterii z natury
8 "Muszę coś zbudować, przebudować, naprawić" Naprawa i modyfikacja własnego statku, przeprowadzanie awaryjnych napraw różnych systemów, rekonfiguracja uzbrojenia pod przeciwnika, dostosowywanie pojazdu do specyficznych warunków misji, prowizoryczne naprawy po ciężkich uszkodzeniach.

Co od razu widać:

Czyli, ogólnie, nie jest źle. Archetyp jest szeroki i nadal można z niego korzystać w różnych okolicznościach.

6.3. Podsumowując #

Oba modele mają zalety, oba wady.

Oba modele pozwalają na ocenę Sesji, ale niekoniecznie na ocenę nisz postaci dla czterech postaci na sesji.

Praca w toku.