241009 - Rodziny Umiejętności na sesji #
Spis Treści #
Rodziny Umiejętności, czyli zgrupowania Akcji. Model umiejętności pomagających wspierać nisze.
- 1. Co to są Rodziny Umiejętności
- 2. Po co nam Rodziny Umiejętności?
- 3. Różne podejścia różnych systemów RPG do Rodzin Umiejętności
- 4. Czego EZ potrzebuje od Rodzin Umiejętności?
- 5. Potencjalne rodziny umiejętności do EZ, wariant prosty
- 6. Potencjalne rodziny umiejętności do EZ, wariant kompletny
![[Oficer patrzy na dane HR]](/img/R27XAvUe40-1792.webp)
1. Co to są Rodziny Umiejętności #
Mamy coś, co nazywamy Akcją. Akcja to czynność wykonywana przez Gracza, deklaracja Gracza co ów zamierza zrobić.
Akcja to np:
- chowam się w okopach
- naprawiam poszycie statku kosmicznego
- strzelam do przeciwnika by zmusić go do wycofania
Akcje są powiązane z Umiejętnościami postaci - tym, co postać umie zrobić. Np. Akcja "strzelam do przeciwnika by zmusić go do wycofania" nie jest Akcją której spodziewałbym się po 13-letnim dziecku z dobrego domu.
Więc: Postać ma Umiejętność, co pozwala Postaci wykonać Akcję w kompetentny sposób. (taką akcję może każdy zadeklarować, ale raczej się nie uda)
Co ważne, "podobne umiejętności" są blisko siebie w przestrzeni poznawczej i tworzą grupy umiejętności, dalej znane jako: Rodziny Umiejętności. A jeśli nie pracujemy z Umiejętnościami a tylko z Akcjami, to mamy do czynienia z Rodzinami Akcji.
![[Umiejętności się zazębiają]](/img/todalaT50M-1944.png)
Jak widać, część Akcji może się pojawiać w różnych Rodzinach. Np. możemy zrobić taką sytuację:
- Rodzina: Ciało
- przełamywanie krat (siłą fizyczną) <--
- akrobatyka
- Rodzina: Narzędzia
- przełamywanie krat (narzędziami, ładunkami wybuchowymi) <--
- używanie wózka widłowego
Teraz - można w różny sposób ułożyć Rodziny Umiejętności. I moim celem jest konstrukcja Rodzin Umiejętności pod kątem Eterycznego Zaćmienia.
2. Po co nam Rodziny Umiejętności? #
2.1. Analiza sesji pod kątem czynności ORAZ ochrona niszy postaci na sesji #
2.1.1. Sesja ma swoje zestawy Akcji a gracze mają swoje Postacie #
Każda sesja ma swoje "zestawy" najbardziej prawdopodobnych Akcji: Np:
- Sesja "przechodzimy przez opuszczoną stację kosmiczną by ją uruchomić". Typowe Akcje:
- włamywanie się, otwieranie drzwi, dostawanie się tam gdzie nie powinno się bić
- uruchamianie systemów elektronicznych, wykorzystywanie zaawansowanych narzędzi stacji
- poruszanie się w próżni...
- Sesja "impreza, gdzie próbujemy sprawić by nasza kandydatka wygrała karaoke". Typowe Akcje:
- znajdowanie popleczników dla swojej kandydatki, budowanie sojuszy
- podsłuchiwanie, rozpuszczanie plotek, manipulowanie
Jak widać, różne sesje mają RÓŻNE Najbardziej Prawdopodobne Akcje. I teraz mamy też postacie graczy. Każda ma coś, co potrafi zrobić i coś, gdzie jest słaba.
Pytanie - czy TA Postać mają nadal coś unikalnego do zrobienia w TEJ sesji?
- Mamy Dyplomatę, Arystokratę i Lokalnego Przewodnika w sesji z karaoke
- Przewodnik wie z kim rozmawiać, ma przyjaciół...
- Dyplomata doskonale przekonuje i przekupuje lokalne osoby
- Arystokrata potrafi oczarować i błysnąć bogactwem
Czyli nawet 3 postacie "społeczne" mogą mieć zapewnione pewne nisze.
I teraz Rodziny Umiejętności mają pomóc zbudować "zbiór Akcji przynależnych pewnym rodzinom", dzięki czemu łatwiej jest zgrupować Akcje, by porównać postacie z sesją.
2.1.2. Przykład #
Wyobraźmy sobie sesję.
- Sesja odbywa się w dyskotece
- Gracze grają grupą detektywów
- ich zadaniem jest powstrzymać pewnego delikwenta od otrucia pewnej damy.
Jakiego typu akcje będą miały miejsce na takiej sesji?
- po lewej, dla demonstracji, akcje z książki "Dragonsdawn" Anne McCaffrey
- po prawej, przykładowe akcje postaci graczy na sesji o której mówimy (detektywi, dyskoteka, truciciel):
![[Enumeracja poszczególnych akcji na sesji]](/img/xDj5H8HzUh-1399.png)
Jak widzicie, akcje po prawej stronie są "bardziej podobne do siebie" niż akcje po lewej stronie.
Teraz pojawia się pytanie - jeśli mamy 3 postacie graczy ORAZ wszyscy grają detektywami, jak zapewnić ochronę niszy dla Graczy? Innymi słowy, jak sprawić, by każdy gracz miał coś, gdzie się może przydać?
![[Podział na nisze]](/img/Sia_HyPn4i-1451.png)
W wypadku tego typu sytuacji moglibyśmy podzielić wszystkie umiejętności na 3 Rodziny:
- Siłowe
- Techniczne
- Społeczne
Ale już tu widać pewien problem - Siłowe są bardziej niszowe, rzadziej używane. Więc bardziej zaawansowany Gracz powinien dostać postać Siłową (bo musi więcej kombinować) a mniej zaawansowany - Społeczną (bo więcej unikalnych akcji).
Tak czy inaczej, to dobrze demonstruje jak myśleć o niszach postaci (oraz jak użyć ChatGPT do analizy sesji pod kątem posiadanych przez siebie postaci / premisy / konfliktów).
2.2. Budowa postaci do istniejącego Zespołu #
Tu sytuacja jest analogiczna, ale próbujemy zapewnić, by:
- dla nieznanej sesji, niezależnie od sesji
- każdy Gracz miał swoją niszę (umiejętności unikalne)
- by każdy Gracz zawsze mógł się przydać
- grupa Graczy miała dość możliwości, by rozwiązać sesję; tzn, żeby nie brakowało kluczowych umiejętności w Zespole
Czyli tu analizujemy kompozycję Zespołu a nie poszczególną sesję.
Zażądałem, by pokazał mi unikalne nisze na sesji typu "Obcy: Ósmy Pasażer Nostromo" dla klasy Advancer oraz Badacz Otchłani i by zaproponował trzecią klasę. Poradził sobie... średnio, ale wystarczająco kompetentnie by zobrazować sytuację.
![[Podział kompetencji pod kątem Obcego]](/img/jD2AqiELfx-783.png)
(zauważcie, że już tutaj zażądałem umiejętności fizycznych, społecznych i technicznych - nawet tutaj "Rodziny Umiejętności" zdecydowanie pomagają w pokazaniu szerokości i niszowania postaci)
Szczęśliwie, przy innym prompcie mogę dostać wartościową odpowiedź:
![[Podział kompetencji pod kątem Obcego]](/img/KSEjCjqNSq-1445.png)
I co teraz widzimy:
- Badacz jest bardzo słaby Fizycznie. Nie ma tam nic, co pasuje do tego typu sesji.
- Badacz jest świetny Technicznie. Te rzeczy na pewno przydadzą się na sesji.
- Advancer jest doskonały Fizycznie. Większość czasu to on ryzykuje skórę.
- Advancer wysyła dronę tam, gdzie Badacz wykryje. Jest współpraca. Technicznie działa.
- Zarówno Badacz i Advancer są wystarczająco kompetentni Społecznie; mają inne obszary działań, czyli na siebie nie nachodzą.
- "Szerszą" postacią na tej sesji jest Advancer - ma w każdej Rodzinie coś, co może zrobić.
I o to chodzi. Analiza postaci pod kątem "Rodzin Umiejętności" by zobaczyć, czy wszyscy gracze mają swoje unikalne nisze.
To pokazuje MG jak ów ma projektować sesję - które rodziny umiejętności są pod kontrolą którego gracza. Czyli np.
- jeśli jedyną rzeczą unikalną w tym zespole którą może robić Advancer jest poruszanie się w kosmosie
- -> sesja musi toczyć się w kosmosie. Inaczej Advancer nie ma niczego unikalnego, co może zrobić.
Dobrze. Mamy to.
Przejdźmy więc do tego jak problem Rodzin Umiejętności rozwiązują inne systemy RPG.
3. Różne podejścia różnych systemów RPG do Rodzin Umiejętności #
Przeanalizowałem kilka systemów RPG. Są tam następujące propozycje:
![[Seria różnych podejść do rodzin skilli w różnych systemach]](/img/iCw_McBiJP-700.png)
Nie można zapomnieć o innym ciekawym systemie - Trollbabe, gdzie postać jest definiowana przez Number. Czyli postać ma JEDNĄ cyfrę. Np. 7. Tu nie pamiętam dokładnie jak to szło, ale jakoś tak:
- Akcje Fizyczne są od 1 do Number dla 1k10.
- Czyli w przypadku '7', 1-7 to sukces na Akcjach Fizycznych
- Akcje Społeczne są od Number do 10 dla 1k10.
- Czyli w przypadku '7', 7-10 to sukces na Akcjach Społecznych
- Akcje Magiczne są od jak niższa wartość między Fizycznymi a Społecznymi, bez liczby
- Czyli w przypadku '7', 8-10 to sukces na Akcjach Magicznych
Oczywiście, różne systemy RPG mają inne podejścia do mechanik, umiejętności, akcji itp. Ale jakiś koncept "Rodzin Umiejętności" pojawia się zawsze. Im bardziej narracyjny system, tym mniej mamy wylistowanych umiejętności (chyba, że to nie umiejętności a Rodziny Akcji, jak w Apocalypse World) a tym więcej pracujemy z Rodzinami a nie poszczególnymi Umiejętnościami.
Opracujmy teraz nasz wariant, pod kątem tego, co my potrzebujemy w EZ.
4. Czego EZ potrzebuje od Rodzin Umiejętności? #
To jest pochodna tego, jakie sesje my chcemy mieć.
Jeśli sesje będą 80% walka i 20% też walka, to skupiamy się bardziej na Rodzinach typu "broń biała, karabiny, pilotaż...". By nie wymyślać od zera, pokażę Wam przykład screena z Missionforce:Cyberstorm, gdzie dokładnie to jest wykorzystywane:
![[Przykład Rodzin Umiejętności z Missionforce Cyberstorm]](/img/aysTix_9YH-640.png)
Alternatywnie, możemy pójść wtedy w "Ofensywa - Defensywa" jak w przypadku Magic:the Gathering:
![[Sentry Bot: 2/5]](/img/MCLzM-Guig-564.png)
- Wtedy w akcjach typu "kopanie okopów", "fortyfikowanie się", "chowanie się" miałby '5'
- A w akcjach typu "strzelanie do celu", "wysadzanie okopów" miałby '2'
Nadal jednak zakładam, że w kontekście EZ chcemy mieć:
- Silną kontrolę niszy
- Dobrze modelować rzeczywistość (co EZ robi zwykle bardzo dobrze)
- Ciekawe postacie, łatwo kierujące Graczy (Walka - Niewalka nie pomaga Graczom w określeniu co mogą zrobić)
Stąd popatrzmy na różne sposoby zamodelowania tego problemu w zależności od podejścia.
5. Potencjalne rodziny umiejętności do EZ, wariant prosty #
5.1. Co modelujemy #
Wracam do mojego ulubionego zdania: "Wszystkie modele są błędne, niektóre są przydatne".
Popatrzmy sobie na dowolną postać, niech będzie "lekarz na stacji kosmicznej".
- Istnieje powód, czemu taka postać jest na stacji. Jakoś zarabia pieniądze. Np. "przyjmuje ludzi w przychodni" czy "uczestniczy w poważnych spotkaniach rady szpitala". To są akcje, które ta postać robi codziennie, każdego dnia. One prowadzą do umiejętności, które postać potrafi wykorzystać na sesji i które są powiązane z "normalnym życiem tej postaci".
- Nazwijmy umiejętności i akcje z tym powiązane "Codziennością".
- Gdy dochodzi do sytuacji kryzysowej (pandemia, eksplozja...) nasz lekarz znajduje się w kontekście filmu akcji. Nagle "stabilizuje rannych", "wstrzykuje stymulanty" czy "wprowadza w stazę". To są akcje, które przydają się podczas walki czy w każdej sytuacji kryzysowej - co robi postać gdy 'shit hits the fan'.
- Nazwijmy umiejętności i akcje z tym powiązane "Kryzysem".
- Oprócz tego jest specjalna kategoria - wszelkie formy interakcji z innymi postaciami. Z uwagi na to, jak wyglądają sesje w EZ, wszystkie postacie muszą mieć coś w tej kategorii. Każdy ma jakiś sposób interakcji z innymi, nieważne jak introwertyczny, mroczny i tajemniczy by nie był. Bo nawet w życiu postacie Mroczne I Tajemnicze (...muszę zrobić z tego Serce...) jakoś wchodzą w interakcję z innymi i znają się z innymi, nawet jeśli z sobie podobnymi.
- Nazwijmy umiejętności i akcje z tym powiązane "Społecznymi".
5.2. Rodzina Umiejętności w wariancie prostym #
5.2.1. Wyjaśnienie kategorii #
| Kategoria | Opis |
|---|---|
| Codzienność | Jaki zestaw czynności postać robi "codziennie", gdy nic szczególnego się nie dzieje. Gdzie się przydaje POZA scenami akcji. Np. inżynier na statku kosmicznym na pewno "dba o sprzęt". |
| Kryzys | Gdy 'shit hit the fan', jak postać się zachowuje? Co robi podczas bitwy lub w sytuacji wysokiej presji godnej filmów akcji? Np. oficer będzie "dowodził ludźmi" i "znajdował słabe punkty wroga" |
| Społecznie | Jaki zestaw czynności postać ma do dyspozycji w sytuacjach społecznych? Np. bokser może "zastraszać" innych a Idolka będzie "czarować, uwodzić, inspirować". |
5.2.2. Przykład: Lekarz na Stacji Kosmicznej #
| Kategoria | Opis |
|---|---|
| Codzienność | uważne słuchanie, diagnozowanie nieznanych chorób, prowadzenie badań nad bio-bytami, synteza leków z dostępnych surowców, opieka nad zwierzętami na stacji, improwizowanie z ograniczonych zasobów, wytwarzanie narzędzi i leków w polowych warunkach, praca z dokumentami medycznymi, wykorzystuje specjalistyczny sprzęt medyczny |
| Kryzys | stabilizowanie rannych, prowadzenie operacji, podawanie stymulantów i inhibitorów, przeprowadzanie eksperymentalnych zabiegów, zwalczanie plag i infekcji, tworzenie trucizn, wzmacnianie sojuszników stymulantami, znajdowanie przyczyny choroby, unieszkodliwia lekami i chemikaliami |
| Społecznie | uspokajanie ludzi, negocjowanie dostaw, budowanie zaufania wśród ludzi, przekonywanie przełożonych o konieczności działań |
Co od razu widać:
- Codzienność pokazuje nam osobę z szerokimi możliwościami:
- Zdolną do wyłapywania szczegółów (uważne słuchanie, diagnostyka)
- Pełniącą rolę badawczą wobec bytów biologicznych (rośliny, zwierzęta, ludzie) i budującą antidotum i trucizny
- Umiejącą pracować z dokumentami
- -> Jest to wystarczająco szeroka postać by na typowej sesji coś się dla niej znalazło do zrobienia
- Podczas sytuacji Kryzysowej jest to postać wsparcia.
- Leczy, pomaga, buduje trucizny, robi stymulanty
- -> Jest to postać wąska podczas "sytuacji z filmu akcji". Nie jest w stanie zrobić bardzo wiele proaktywnie; raczej działa reaktywnie.
- ALE grupa Społeczna pokazuje miejsce Lekarza
- Społecznie mamy tu postać o dziwo potężną:
- Uspokaja ludzi, przekonuje przełożonych, negocjuje konkretne wyniki, buduje zaufanie
- -> W sytuacji Kryzysowej jest to postać działająca Społecznie lub Medycznie.
Czyli gdybym chciał upewnić się, że ta postać poradzi sobie na sesji, skupię się na obszarze Kryzysowym. To jedyny obszar, gdzie mam wątpliwości w wypadku nieokreślonej sesji.
5.2.3. Przykład: As Pilotażu, doskonały modelowy żołnierz #
| Kategoria | Opis |
|---|---|
| Codzienność | Naprawa i tuning własnej maszyny, zarządzanie zasobami maszyny, symulacje i testy manewrów, szkolenie młodszych pilotów, utrzymywanie doskonałej kondycji fizycznej, optymalizacja tras lotu, nawigowanie przez trudne tereny, dopasowanie sprzętu do misji, pozyskiwanie kluczowych części, analiza osiągów jednostek. |
| Kryzys | Ekstremalne manewry w walce, precyzyjne ataki, unikanie wrogiego ognia, wykorzystywanie terenu do przewagi taktycznej, koordynacja zespołowych ataków, naprawa uszkodzeń, pościgi, efektywne wykorzystanie zasobów, przeciążanie systemów dla dodatkowej mocy, wymiana ognia z przeciwnikiem, szukanie słabych punktów |
| Społecznie | Inspirowanie i motywowanie załogi, budowanie swojej legendy, negocjowanie przez reputację, współpraca z technikami i inżynierami, wpływ na morale przeciwników. |
Co od razu widać:
- W sytuacji Codziennej As Pilotażu jest wystarczająco szeroki:
- maszyna, treningi ciała i umiejętności, symulacje, załatwianie części, szkolenie innych, nawigacja, optymalizacja zasobów
- elementy naprawcze mogą się ewentualnie przydać
- -> jeśli coś z tego zapewnimy na sesji, to As Pilotażu znajdzie niszę i coś wartościowego zrobi
- Podczas sytuacji Kryzysowej As Pilotażu jest dosłownie jak ryba w wodzie:
- Znajduje słabe punkty, walczy swoim pojazdem i poza nim, dopasowuje parametry do misji, wykorzystuje teren, przejmuje dowodzenie operacyjne nad NPCami, pościgi...
- -> to jest niesamowicie silna postać w każdej sytuacji Kryzysowej, nawet jeśli np. nasz statek jest na kursie kolizyjnym z asteroidą. Nawet wtedy ma środki.
- Sytuacje Społeczne Asa Pilotażu są wąskie, ale wystarczające:
- zastraszanie, inspirowanie i gra na podziwie i reputacji
- -> nie na każdego to zadziała, ale As Pilotażu ma dość obszarów, gdzie na każdej sesji się może przydać. Gorzej, jak nikt go nie zna - wtedy nic z tego co próbuje robić nie zadziała.
5.3. Podsumowując #
Jest to wystarczająco dobry model, by pozwolić na analizę postaci w kontekście sesji:
- KAŻDA sesja ma elementy Społeczne. Każda. Bez wyjątku.
- KAŻDA sesja ma "jakąś akcję", sytuację stresową.
- KAŻDA sesja ma "normalne, codzienne życie".
Jednocześnie ten model nie daje Graczowi dużo informacji na temat tego, co może robić. Co więcej, często "Codzienność" będzie też wykorzystywana w sytuacjach Kryzysowych (i vice versa). Więc nie mamy szybkiego spojrzenia na postać, by łatwo ocenić, co i jak wykorzystać.
6. Potencjalne rodziny umiejętności do EZ, wariant kompletny #
6.1. Co modelujemy #
Tym razem podejdźmy do problemu od drugiej strony. Zbudujmy model, który pokieruje Gracza w zależności od sytuacji, w której się znajduje. Pokażmy unikalne siły postaci w wypadku poszczególnych typów Akcji, które postać robi, w zależności od kontekstu.
Czyli np:
- "Społeczne" - jak postać wchodzi w interakcję z innymi. Jak negocjuje, jak stawia na swoim, w czym jest dobra lub słaba.
- "Kryzysowe" - co postać robi w kontekście filmu akcji. Czy bardziej szuka słabych punktów, atakuje precyzyjnie czy się skutecznie chowa?
- "Specjalistyczny Sprzęt" - jakiego typu specjalistycznego sprzętu postać używa i w jakich okolicznościach.
I takich kategorii zidentyfikowałem osiem.
6.2. Rodzina Akcji w wariancie poszerzonym #
6.2.1. Definicje #
| # | Kategoria | Opis |
|---|---|---|
| 1 | "Jestem w nowej sytuacji, spotykam coś nowego" | Jak postać reaguje w sytuacjach nowych i nieznanych. Jak odkrywa, poznaje i bada nowe otoczenie, technologie, organizmy. Jak się adaptuje. |
| 2 | "Próbuję dostać się / pozyskać, co nie powinienem" | Jak postać włamuje się, infiltruje lub zdobywa niedostępne zasoby. Jak osiąga coś, co powinno być poza jej zasięgiem. |
| 3 | "Jestem w sytuacji filmu akcji (Kryzysowej)" | Jak postać reaguje pod presją w sytuacjach wysokiego ryzyka. Jak zarządza sytuacją kryzysową w dynamicznym kontekście. |
| 4 | "Jestem w sytuacji społecznej | Jak postać wchodzi w interakcję z innymi. Jak używa sprytu, charyzmy lub władzy do wpływania na innych. Jak negocjuje, jak stawia na swoim... |
| 5 | "Próbuję coś zniszczyć czy unieczynnić" | Jak postać niszczy lub dezaktywuje obiekty lub systemy. Jak wykonuje sabotaż, rozbraja urządzenia czy niszczy struktury. |
| 6 | "Używanie specjalistycznego sprzętu" | Jaki sprzęt jest dla postaci jej specjalistycznym sprzętem i jak go używa. Co dzięki temu sprzętowi osiąga. |
| 7 | "Muszę przetrwać w trudnej sytuacji, zarządzać zasobami" | Jak postać radzi sobie w ekstremalnych warunkach, zarządza zasobami i przetrwaniem. Jak wytrzymuje przeciwności. |
| 8 | "Muszę coś zbudować, przebudować, naprawić" | Jak postać buduje, naprawia lub tworzy. Rzemiosło, konstrukcja, leczenie, naprawa. Jak wznosi struktury itp. |
6.2.2. Luźne przykłady #
| # | Kategoria | Ogólne przykłady pasujących rzeczy |
|---|---|---|
| 1 | "Jestem w nowej sytuacji, spotykam coś nowego" | Eksploracja, Wiedza, Poznawanie, Odkrywanie, Badania, Mapowanie, Zbieranie próbek, Rozpoznanie terenu, Cognition, Reflexes, Insight |
| 2 | "Próbuję dostać się / pozyskać, co nie powinienem" | Infiltracja, Uwodzenie, Hacking, Przenikanie, Sabotaż, Manipulacja, Zastosowanie pułapek, Subterfuge, Stealth |
| 3 | "Jestem w sytuacji filmu akcji (Kryzysowej)" | Walka, Presja, Ciało, Okopy i zasłony, Taktyka, Ucieczka, Ewakuacja, Koordynowanie obrony, Strength, Endurance, Agility |
| 4 | "Jestem w sytuacji społecznej; negocjuję, zaprzyjaźniam" | Inspiracja, Oszukiwanie, Uwodzenie, Zastraszanie, Sztuka, Mediacja, Przekonywanie, Rozwiązywanie konfliktów, Leadership, Persuasion, Resolve |
| 5 | "Próbuję coś zniszczyć czy unieczynnić" | Sabotaż, Materiałoznawstwo, Broń ciężka, Działa burzące, Rozbrajanie, Zastosowanie pułapek, Wandalizm, Demolitions/Explosives |
| 6 | "Używanie specjalistycznego sprzętu" | Pilotaż ciężkich pojazdów, sprzęt inżynieryjny, Obsługa technologii, Laboratoria, Agregaty medyczne, Interakcja z AI, Medical equipment, Wózki Widłowe |
| 7 | "Muszę przetrwać w trudnej sytuacji, zarządzać zasobami" | Survival, Zarządzenie Zasobami, Schronienia, stabilność w Anomalnym świecie, Polowanie, Oczyszczanie wody, Konserwacja zasobów, Outdoor, Rośliny, Rolnik |
| 8 | "Muszę coś zbudować, przebudować, naprawić" | Naprawa, Rzemiosło, Leczenie, Budowanie Okopów, Opatrywanie ran, Wznoszenie struktur, Crafting |
6.2.3. Przykład: Lekarz na Stacji Kosmicznej #
Tym razem mamy więcej informacji i możliwości:
| # | Kategoria | Opis |
|---|---|---|
| 1 | "Jestem w nowej sytuacji, spotykam coś nowego" | badanie nieznanych patogenów, badanie i katalogowanie lokalnych organizmów, badanie pod kątem medycznym lub trucicielskim, testowanie nowych leków, przeprowadzanie analiz medycznych, rozpoznawanie zagrożeń biologicznych, analizowanie próbek środowiskowych, mapowanie stanu zdrowia, rozpoznawanie objawów nietypowych chorób, adaptowanie organizmów do zabiegów, badania terenowe, mapowanie ekologii miejsca |
| 2 | "Próbuję dostać się / pozyskać, co nie powinienem" | fałszowanie dokumentów medycznych, synteza nielegalnych substancji, infiltracja laboratoriów przez uprawnienia, wykorzystanie laboratoriów we własnym celu, kradzież próbek biologicznych |
| 3 | "Jestem w sytuacji filmu akcji (Kryzysowej)" | Stabilizowanie rannych, Operacje polowe, podawanie stymulantów i inhibitorów, dekontaminacja strefy, improwizowane środki lecznicze, analiza i neutralizacja toksyn, koordynowanie działań ratunkowych, stymulanty wzmacniające sojuszników, neutralizacja i inhibicja przeciwników |
| 4 | "Jestem w sytuacji społecznej" | Uspokajanie załogi, negocjowanie leków, budowanie zaufania, przekonywanie dowództwa o potrzebie działań, wspólna praca z bioekspertami, używanie autorytetu medycznego |
| 5 | "Próbuję coś zniszczyć czy unieczynnić" | Niszczenie tkanek i chorob, neutralizowanie patogenów, sabotaż eksperymentów biologicznych, rozbrajanie (i tworzenie) biologicznych pułapek |
| 6 | "Używanie specjalistycznego sprzętu" | Zaawansowany sprzęt medyczny: diagnostyka, roboty chirurgiczne, laboratoria, staza, system podtrzymywania życia, dekontaminatory, 'improwizowane' środki z lokalnych substancji, stymulatory i inhibitory, dostęp do baz leków i patogenów |
| 7 | "Muszę przetrwać w trudnej sytuacji, zarządzać zasobami" | Zarządzanie zasobami medycznymi i zamiennikami, improwizowanie leków z lokalnych materiałów (i organizmów), organizacja mobilnych szpitali, substancje zmieniające ludzi ale dające im szansę przetrwania, ewakuacja rannych |
| 8 | "Muszę coś zbudować, przebudować, naprawić" | Budowa polowego szpitala, prowizoryczne środki i narzędzia, synteza leków, rekonstruowanie dokumentacji medycznej, budowa filtracji, dekontaminacji, stabilizacja lifesupport |
Tego jest za dużo do oceny per kategoria, ale co od razu widać:
- Ten model dał dużo szerszą postać. W każdej Rodzinie jest coś, co może zrobić
- to są wystarczająco szerokie rzeczy, by się przydały
- to są wystarczająco niszowe rzeczy, by nie zastąpił reszty zespołu
- Mając taką tabelkę jestem w stanie wykorzystać Lekarza na każdej sesji. Po prostu odpowiednio zmodyfikuję propozycję.
- Stał się postacią dużo szerszą niż w poprzednim modelu.
- Jednocześnie przeczytanie tego jest koszmarem i czymś niemożliwym. Trzeba będzie wybrać podzbiór i dostarczyć graczom podzbiór na sesji; to jest nieogarnialne.
6.2.4. Przykład: As Pilotażu, doskonały modelowy żołnierz #
| # | Kategoria | Opis |
|---|---|---|
| 1 | "Jestem w nowej sytuacji, spotykam coś nowego" | analiza nieznanych pojazdów, ocena jednostek pod kątem sił i słabości, eksploracja nieznanego terenu precyzyjnie pojazdem, dostosowywanie tras do nieznanych przeszkód, interakcja z nieznanymi komponentami pojazdu / pojazdami, unikalne sposoby nawigacyjne, testowanie prototypów, identyfikacja taktycznych przewag przez obserwację. |
| 2 | "Próbuję dostać się / pozyskać, co nie powinienem" | dzikie, niemożliwe manewrowanie, unikanie patroli, infiltracja za pomocą pojazdu, lot szybszy niż spodziewany, ukrywanie pojazdu przed radarami i skanerami, fałszywe sygnały identyfikacyjne. |
| 3 | "Jestem w sytuacji filmu akcji (Kryzysowej)" | Ekstremalne manewry, unikanie wrogiego ognia, pościgi, koordynacja ataków zespołowych, dostosowywanie pojazdu do sytuacji, osłanianie sojuszników, wykorzystywanie przewagi terenu, przeciążanie systemów dla dodatkowej mocy, walka w bardzo trudnym terenie, przyciągnięcie uwagi przeciwnika na siebie |
| 4 | "Jestem w sytuacji społecznej" | Inspirowanie załogi, budowanie legendy o wyczynach, zastraszanie przeciwników reputacją, współpraca z mechanikami i inżynierami, imponujące osiągnięcia |
| 5 | "Próbuję coś zniszczyć czy unieczynnić" | Precyzyjne niszczenie kluczowych elementów, znajomość większości jednostek, używanie broni ciężkiej, świetny refleks przy strzelaniu / bombardowaniu |
| 6 | "Używanie specjalistycznego sprzętu" | Pilotaż zaawansowanych jednostek, obsługa WSZYSTKICH systemów pojazdu, skomplikowane systemy nawigacyjne, świetna współpraca z TAI, sprzęt do napraw i modyfikacji jednostek bojowych |
| 7 | "Muszę przetrwać w trudnej sytuacji, zarządzać zasobami" | Świetne zarządzanie paliwem, świetne wytyczanie tras, optymalizacja trajektorii lotu, organizowanie napraw pojazdu w polowych warunkach, znajdowanie bezpiecznych miejsc do ukrycia, regeneracja baterii z natury |
| 8 | "Muszę coś zbudować, przebudować, naprawić" | Naprawa i modyfikacja własnego statku, przeprowadzanie awaryjnych napraw różnych systemów, rekonfiguracja uzbrojenia pod przeciwnika, dostosowywanie pojazdu do specyficznych warunków misji, prowizoryczne naprawy po ciężkich uszkodzeniach. |
Co od razu widać:
- Ta postać jest węższa, ale to nie jest problem na większości sesji - jeśli mamy pojazdy.
- Jeśli mamy jakieś pojazdy (swój lub przeciwnika), to przeanalizuje, znajdzie słabe punkty i dostosuje swoją jednostkę.
- W swoim pojeździe jest w stanie zrobić dużo więcej niż inni. Ale pojazd zawsze rzuca się w oczy.
- Dzięki renomie świetnie inspiruje i zastrasza.
- Doskonale radzi sobie w warunkach kryzysowych. O dziwo, też daje radę w survivalowych.
- Najgorzej poradzi sobie bez pojazdu na planecie - ale tam zostanie "łowcą", który oprócz zarządzania zasobami będzie potrafił polować na zwierzynę.
Czyli, ogólnie, nie jest źle. Archetyp jest szeroki i nadal można z niego korzystać w różnych okolicznościach.
6.3. Podsumowując #
Oba modele mają zalety, oba wady.
- Rodzina Umiejętności w wariancie prostym
- Daje szybkie spojrzenie na postać, ale nie pokazuje jak tą postacią sterować graczowi
- Jest "niekompletny" i wymaga poszerzenia np. przez Własności
- Rodzina Akcji w wariancie poszerzonym
- Daje dużo pomysłów graczowi jak sterować postacią, ale nie jest szybki
- Jest "kompletny" i wymaga podzbiorowania
Oba modele pozwalają na ocenę Sesji, ale niekoniecznie na ocenę nisz postaci dla czterech postaci na sesji.
Praca w toku.