Sybrianie, indywidualistyczni wojownicy wyzwań #
1. Notka #
- Jak o nich mówimy: sybrianin, sybrianka, sybrianie
- Klasa: gaianie, indywidualiści, biopuryści
2. Fiszka #
- Metapsychology (tenets and values of psyche, art, culture)
- Hedonism, Achievement -> dobrze się bawić, wysoka adrenalina, być ciągle coraz lepszym. "Tam jest olbrzymi leviatan, JEDZIEMY NA NIM JAK NA ŚWINI!"
- Nic nie jest niemożliwe -> poradzimy sobie w każdych okolicznościach, po prostu czasem trzeba kilka podejść
- Śmiech -> gdy Ci źle, śmiej się. Gdy nie dajesz rady, śmiej się. Gdy wygrywasz, śmiej się. Nie bądź cichy! Radość i walka są sprzężone.
- Wyzwania i ryzyko -> nie zostawaj w jednym miejscu, idź dalej. Owszem, możesz zapłacić, możesz dużo stracić. Ale kto nie ryzykuje, nie wygrywa i naprawdę nie żyje.
- Sześć fundamentów wartości (w skali [0, 5]; suma 15)
- Care: (2): pomagaj tym, którzy próbują sobie sami pomóc. Jeśli ktoś nie ma wyzwań i problemów, nigdy nie osiągnie wielkości na jaką go stać.
- Fairness: (4): proporcjonalnie - kto więcej wsadza ten więcej wyciąga. Nie ma sukcesu bez ryzyka i inwestycji.
- Loyalty: (3): Twój klan, Twój hunting party - współpracujecie razem i polegacie na sobie. Ale trzeba pamiętać, że chwała jest jednak indywidualna. Acz Twoje słowo jest ważne.
- Authority: (1): stopień i zasady są pochodne sile i osiągnięciom. Ktoś niby dowodzi, ale po co? Wszystko zrobimy razem - lub zrobię sam.
- Sanctity: (0): nie ma wielu świętości, są tylko granice do przekroczenia, acz: sagi i opowieści o bohaterach, poprzednie czyny, co się wydarzyło
- Liberty: (5): wolność od nakazów, indywidualna swoboda. Nikt nie rozkazuje sybrianinowi, ale sybrianin może zdecydować się pomóc. Kontrakty TAK, pęta i kaganiec NIE.
- Osie
- Archy - Kratos: ambivalent archy, anti kratos (nie zmuszamy innych do niczego, ale nie damy się też zmusić)
- Personal - Economic Freedoms: high personal, high economic (everything goes!)
- high/low trust: high trust (są większe problemy niż zaufanie swoim; jak ktoś zdradzi, nie dostanie jedzenia na zimę)
- What do they value the most
- Efektowne Czyny. Sukcesy i porażki. Ale tylko Efektowne Czyny które miały sens.
- Ingroup - Outgroup
- IN: Ty > Klan / hunting party > ci, co próbują > inni
- OUT: osoby, które unikają ryzyka i które żyją inaczej
- ENEMY: wszyscy, co próbują ograniczać możliwości i zamykać świat w kajdanach i strukturach
- Organization
- structure: klany, grupy, silne skupienie na rodzinie / więzach krwi (rodzonych lub nabytych)
- allocation: blisko granicy umiejętności; nie za trudne, ale nic łatwego
- archy / rank: osiągnięcia i ryzykowne akcje; kto nie ryzykuje, jest nisko w hierarchii
- political power: jednostka lub kontrakty celowe.
- rozwiązywanie konfliktów: kontrakt > przekonywanie > siła
- spirituality: osiągnięcia, wielkie mity, wielcy bohaterowie
- Symbolism and Aesthetics
- Sława bohaterom -> kult tych, którzy wzięli duże ryzyko i im się udało... lub nie. Sagi.
- Kinetyczna sztuka -> taniec, żarty i dowcipy, walki gladiatorów, contests, arena
- Rzeczy bardzo efektowne ale nadal praktyczne i funkcjonalne, krzykliwe kolory
- Gry ryzykowne
- Taboo
- Marnowanie życia na rzeczy nieważne.
- Ryzykowanie życiem innych bez postawienia swojego życia na szali
- Stolen valor (przypisanie sobie czynów i osiągnięć po kimś innym lub niezasłużonych)
3. Wspólna historia i doświadczenia, wspólne problemy i traumy -> adaptacje #
- Gdy rzeczywistość pękła, społeczeństwa radziły sobie w różny sposób. Na niektórych terenach - groźniejszych, z za dużym stężeniem anomalii, bardziej dzikich - wyłonili się sybrianie.
- Jak zawsze, ludzie próbowali robić procedury. TAKI potwór to TAKI wynik. Niestety, procedury ani defensywy nie były wystarczające. Każda sytuacja wymaga zupełnie innych technik i nie istnieje taki zbiór technologii ani narzędzi by móc poradzić sobie jednoznacznie z każdą sytuacją.
- -> Osobne, odmienne podejście do każdego problemu. Usunięcie dużej ilości zbędnych procedur
- Z uwagi na silne stężenie magiczne na anomalnym terenie, konieczność zmniejszenia ilości populacji - jeszcze większe rozdrobnienie. Ale tym ważniejsze stało się czerpanie optymizmu i radości z wyzwań i niesamowitych przeciwności. Dominacja osób i grup opartych o zasady "SZKODA ŻE NIE JEST TRUDNIEJ!"
- -> Dominacja podejścia 'pain is fun' i skupieniu na wyzwaniach
- -> Rozdrobnienie na mniejsze grupy
- Jak zawsze, ludzie zaczęli pokonywać rzeczywistość i się dostosowywać do niej. Pionierzy, ci, którzy dla wolności uciekli daleko od cywilizacji. Nie mieli wiele, ale mieli siebie i byli szczęśliwi. Ten nurt okazał się być dominujący na nieużytkach i w obszarach silnie anomalnych.
- -> można ufać innym w podobnej sytuacji, bo jednak wszyscy jesteśmy ludźmi w trudnych warunkach
- -> nie można nikogo ograniczać; po co walczyć między sobą jak są trudniejsze problemy?
- -> nie można nikomu niszczyć trybu życia; skąd wiesz, który jest LEPSZĄ adaptacją?
- Z uwagi na wysoki poziom anomalności oraz na niestabilność technologii pod wpływem pola magicznego, pojawił się kult ludzkiej bioformy. Sybrianie uważają się za "najlepsze co jest z perspektywy niewyewoluowanej formy ludzkiej". Apex humans.
- -> skupienie na czystości bioformy: ograniczona magia, ograniczona implantacja
- chyba, że ktoś się taki urodzi; wtedy ma swoje unikalne wyzwania i może zajść jeszcze dalej i wyżej!
- -> skupienie na czystości bioformy: ograniczona magia, ograniczona implantacja
- Jak przekazać legendy? Jak zachować adaptację pionierską? Jak sprawić, by następni mieli szansę wyjść wyżej i dalej? Świecka religia bohaterów
- -> kult bohaterów, najlepszych z najlepszych i poważne spojrzenie
4. Główne stereotypy i powiedzonka #
- "Tam jest olbrzymi Lewiatan, CHODŹ! POJEDZIEMY NA NIM JAK NA ŚWINI!"
- To nie są ludzie. To elementalne byty wyglądające jak ludzie. Oni są NIEOBLICZALNI!
- Półnagie siłowanie się z niedźwiedziem w okolicach lodowych krain... serio?
5. Pytania dodatkowe #
- What is one major stereotype about your culture that you want to dispel right now?
Problem w tym, że nie ma stereotypu który sybrianin chciałby złamać. Cokolwiek nie mówią jest dobrze. TAK, ktoś to zrobił.
- What are the things that you consider acceptable that may not be accepted in other cultures?
- wyrzucenie 8-latka na samotną wyprawę przez zamarzniętą rzekę do domu by poradził sobie sam. A wszędzie zagrożenia.
- chwalenie się czynami swoimi i innych bohaterów w Twojej linii
- bycie głośnym, wesołym i nie mającym szczególnie dużo zahamowań
- odmówienie pomocy komuś, kto jest potrzebujący ale nie włożył energii by samemu sobie pomóc
- akceptacja bijatyki i rozlewu krwi dla czystej przyjemności
- What is one characteristic that describes your culture as a whole?
głośne poszukiwanie wyzwań i czerpanie ogromnej radości z tego, że jest ciężko - ale uda się wygrać
- Who do you consider to be your family? How FAMILY looks like (one home, head of family, responsibilities)
klan - czy przez więzy krwi czy adoptowanej krwi
- What links your culture / group together
Wspólne legendy i opowieści - o rodzinie, klanie, wielkich bohaterach i świadomość, że jeśli osiągniesz odpowiedni poziom to będą o Tobie opowieści. Fakt, że jesteśmy tak dobrzy i tak waleczni, że nie mamy bóstw - zabiliśmy wszystkie. Duma i przekonanie o byciu świetnym.
- When do you consider a person to be an adult?
Rytuał przejścia. Każda kultura ma własny. To może być "młody wybiera potwora i go pokonuje", to może być "wdrapać się na niemożliwą górę" albo zmierzyć się ze swoim strachem. Nie ma zdanego rytuału przejścia -> nie jesteś jeszcze dorosły.