Skip to main content
Eteryczne Zaćmienie (EZ)

Praecis - Sempitus #


1. Podstawowe dane #

Kategoria Wartość
Impuls przewodni Niczego nowego nigdy nie było. Zrozum to, z czym masz do czynienia i przejmij nad tym kontrolę. Przetrwaj. Ludzie zawsze kontrolowali świat.
Linia emocjonalna Spokój; pewność co do tego, co się stanie.
Koncept łączący Rzeczywistość Ujarzmiona: odkrywamy rzeczywistość, nazywamy jej reguły i wykorzystujemy wszystko jako narzędzia, procedury i wieczne dzieła ludzkości.
Praecis wnosi Władanie, Kontrolowanie, Tworzenie, Unifikacja, Ekspansja
Rzeczywistość Materialna, Narzędzia, Koordynacja Grupowa, Cywilizacja
Sempitus wnosi Niezmienna Staza, Stabilizacja, Utrzymanie, Zamrożenie
Prawda, Ochrona, Przeszłość
Dla Praecis dominującej Archetypiczny Porządek: Tworzenie, Kontrolowanie, Narzędzia przez Niezmienną Stazę, Ochronę
"Nasze struktury, zasady i cywilizacja nie są innowacją, lecz dostosowaniem do pradawnych, wiecznych praw natury."
Dla Sempitus dominującej Przetrwanie Wszystkiego: Stabilizacja, Utrzymanie przez Kontrolę, Narzędzia, Cywilizację
"Przetrwaliśmy wszystko - kosmos, choroby, nawet magię. My i nasze dzieła przetrwają wszystko."
Koncepty powiązane Przejęcie Kontroli, Stabilizacja, Powtarzające się Wzory, Wieczne Przetrwanie

2. Krótkie omówienie #

Praecis-Sempitus, Rzeczywistość Ujarzmiona: odkrywamy rzeczywistość, nazywamy jej reguły i wykorzystujemy wszystko jako narzędzia, procedury i wieczne dzieła ludzkości..

Zgodnie z tą diadą, nie ma i nigdy nie było niczego nowego. Są tylko kolejne iteracje tego, co już istniało. Nie można więc stworzyć "nowego" systemu. Można tylko odtworzyć istniejący system i dostosować go do współczesnych warunków. Z tego też wynika, że cywilizacja to nie twór ludzki a naturalne prawa, które istniały zanim je zrozumieliśmy.

Gdy Praecis dominuje, mamy Archetypiczny Porządek. Tworzenie, Kontrolowanie, Narzędzia z Praecis są wzmocnione przez Niezmienną Stazę i Ochronę Sempitus. Wszystko, co tworzymy i wszystko, co istnieje jest odtworzeniem pewnych wzorów z przeszłości. To daje nam "niezniszczalne narzędzia", oraz bardzo stabilne, odporne systemy. "Wszystko już było" - my jedynie musimy przekształcić naturę zgodnie z wiecznymi wzorami.

Gdy Sempitus dominuje, mamy Przetrwanie Wszystkiego. Stabilizacja i Utrzymanie Sempitus zostaje wzmocniona przez Kontrolę, Narzędzia i Cywilizację. Ten wariant skupia się na tym, że my - jako ludzie - przetrwamy wszystko. Dopasujemy się do najtrudniejszych warunków. Wykorzystamy to, co jest dzisiaj do tego, co chcemy osiągnąć. Budujemy na tym, co już istnieje i to rozbudujemy w służbie ludzkości.

Przejawy w świecie rzeczywistym pasujące do tej diady:

Prawdziwa moc diady Praecis-Sempitus polega na Rzeczywistości Ujarzmionej - pomiędzy Archetypicznym Porządkiem i Ujarzmianiem Wszystkiego znajduje się potężny mechanizm budowy na tym, co istnieje dzisiaj i rozbudowie wszystkiego w służbie ludzkości. Wszystko jesteśmy w stanie ujarzmić, kontrolować i sprawić by było niezniszczalne, jeśli będziemy wykorzystywać istniejące wiecznie powtarzające się prawa i reguły.


3. Przykładowe efekty magiczne #

3.1. Przykład Czaru: Samonaprawa Narzędzi #

"Nic się nie psuje. Nic się nie zużywa. Nasze dzieła trwają wiecznie."

Kategoria Wartość
Efekt Mag rzuca zaklęcie na przedmiot, mechanizm lub narzędzie, aby ów zaczął się błyskawicznie naprawiać i usunąć zeń ślady degradacji. Uszkodzenia są natychmiast naprawiane, zużycie cofnięte, a struktura wzmocniona. WAŻNE - naprawa wykorzystuje posiadane części (inaczej nie będzie trwała). Alternatywnie, można podnieść Skażenie i w ten sposób naprawić przedmiot.
Gramatyka To kontrola nad materią (Praecis) w celu odtworzenia idealnego stanu z przeszłości (Sempitus).
Trudność (Standardowa - brak wpływu na Konflikt). Im większy i bardziej skomplikowany mechanizm, tym Trudność rośnie. Jeśli mag nie wie jak dane narzędzia działają, Trudność dodatkowo rośnie.
Skażenie (3 - Zauważalne). Przy dużych systemach mechanicznych: (4 - Niebezpieczne).
Typowy Czas Rzucania Zwykłe (5 sekund, słowa i gesty). Rytualnie (około godziny) rzucony czar pozwoli na większą i lepszą naprawę.
Zastosowanie Ochrona przed zużyciem, naprawa, konserwacja.

3.2. Przykład Czaru: Niezniszczalna Tarcza #

"Schowajcie się za tym!"

Kategoria Wartość
Efekt Mag rzuca zaklęcie na pancerz czy coś defensywnego. Ten przedmiot staje się nieprawdopodobnie pancerny i odporny na uszkodzenia. Niezależnie od źródła ataku - kwas, ogień - tarcza przetrwa i ochroni osoby za nią się chroniące.
Gramatyka Przetrwanie Wszystkiego (Sempitus > Praecis). Sempitus (Stabilizacja, Ochrona) stanowi rdzeń odporności, dążąc do zachowania integralności przedmiotu wbrew zewnętrznym siłom. Praecis (Kontrola, Narzędzia, Rzeczywistość Materialna) aktywnie zarządza strukturą materialną tarczy, wzmacniając ją i kierując procesem powrotu do niezmiennego stanu (Sempitus) po otrzymaniu obrażeń.
Trudność (Standardowa - brak wpływu na Konflikt). Rośnie dla bardzo dużych obiektów.
Skażenie (3 - Zauważalne). Może wzrosnąć do (4 - Niebezpieczne), jeśli tarcza ma wytrzymać ekstremalne warunki.
Typowy Czas Rzucania Zwykłe (5 sekund, słowa i gesty).
Zastosowanie Misja ratunkowa, przetrwanie lawiny, umocnienia pojazdów, fortyfikacje.

3.3. Przykład Czaru: Procedura Jako Przymus #

"Nie da się wejść jeśli nie zapukasz cztery razy. Po prostu to nie będzie możliwe."

Kategoria Wartość
Efekt Mag wybiera konkretną zasadę, procedurę lub prawo w ramach istniejącego systemu i czyni je absolutnie nienaruszalnym w określonym obszarze lub dla określonej grupy. Każda próba złamania tej procedury będzie praktycznie niemożliwa. Np. drzwi nie otworzą się dla nieautoryzowanej osoby, system komputerowy odrzuci nieprawidłowe dane, osoba która chce coś zrobić tego po prostu nie zrobi.
Gramatyka Praecis (Kontrola, Władanie, Koordynacja Grupowa) definiuje i aktywnie egzekwuje wybraną procedurę. Sempitus (Niezmienna Staza, Stabilizacja) nadaje tej procedurze status niezmiennej, fundamentalnej zasady działania systemu, blokując wszelkie próby jej naruszenia. Jest to kontrola wzmocniona i utrwalona przez niezmienność.
Trudność (Standardowa - brak wpływu na Konflikt). Rośnie dla bardzo złożonych procedur, systemów z wieloma lukami lub gdy próbuje się narzucić procedurę sprzeczną z fundamentalnym działaniem systemu.
Skażenie (3 - Zauważalne). Ale dla prostych reguł ("zapukaj przed wejściem") to będzie (2 - Subtelne) albo nawet (1 - Minimalne)
Typowy Czas Rzucania Zwykłe (5 sekund)
Zastosowanie System ostrzegawczy, zapewnienie bezpieczeństwa, zapewnienie, że coś się na pewno stanie

3.4. Przykład Czaru: Błyskawiczna Konstrukcja Kopii #

"W trudnych sytuacjach reguły, zasady i optymalizacja mają ogromne znaczenie. A trudne czasy przeżywają ci, którzy mają więcej zasobów."

Kategoria Wartość
Efekt Mag tworzy magiczną, Anomalną maszynę / linię produkcyjną która produkuje kopię istniejącego i dostępnego przedmiotu, odwołując się do jego fundamentalnego wzorca. Kopia jest produkowana bardzo szybko, jest skuteczna i stabilna (im więcej części jest zastąpiona magią, tym mniej stabilna i długotrwała; w wypadku gdy wszystkie części są dostępne, kopia jest trwała). Mag musi nadzorować ten proces który trwa od kilkunastu minut do kilku godzin.
Gramatyka Sempitus (Prawda, Przeszłość, Wzór) dostarcza niezmienny, idealny plan ("archetyp") przedmiotu. Praecis (Tworzenie, Kontrola, Narzędzia) precyzyjnie materializuje ten plan, budując kopię z dostępnej materii lub energii z najwyższą wiernością wzorcowi Sempitus.
Trudność Dla czegoś złożonego czego mag nie rozumie dobrze, (Baza Ekstremalna). Dla czegoś małego co mag dobrze rozumie, (Baza Typowa). Więc - pełna rozpiętość.
Skażenie (4 - Niebezpieczne). Materializacja złożonego obiektu z wzorca jest kosztowna energetycznie
Typowy Czas Rzucania (Rytualne). Mała rzecz gdy są części to będzie kilkanaście minut. Duże (np. serwopancerz) gdy są części to może być dzień.
Zastosowanie Tworzenie narzędzi według specyfikacji, powielanie kluczowych komponentów, fałszerstwo

3.5. Przykład Czaru: Bezpieczna Pomoc Medyczna #

"Mamy lekarstwa. Mamy coś, z czego da się zrobić rozrusznik serca ad-hoc. Każdy spełni swoją rolę. Przetrwasz to ukąszenie."

Kategoria Wartość
Efekt Mag rzuca zaklęcie na pacjenta i dostępne zasoby medyczne (leki, narzędzia, bandaże, a nawet improwizowane środki). Czar optymalizuje proces leczenia, stabilizuje stan pacjenta i maksymalizuje efektywność dostępnych środków, działając zgodnie z najlepszymi znanymi praktykami medycznymi i "archetypem" zdrowego organizmu. Minimalizuje negatywne skutki uboczne, spowalnia postęp choroby/trucizny, stabilizuje funkcje życiowe. Nie zastępuje leczenia, ale czyni je radykalnie skuteczniejszym i bezpieczniejszym, jakby czas i warunki sprzyjały pacjentowi.
Gramatyka Czar wymaga dostępu do leków i narzędzi; sam w sobie skupia się na optymalnym, oszczędnym (Sempitus) użyciu tych narzędzi (Praecis) w sposób zgodny z najlepszymi możliwymi praktykami i zastaną sytuacją (Archetypiczny Porządek). Innymi słowy, czar próbuje ułożyć rzeczywistość w optymalny sposób by pomóc osobie chorej lub rannej w optymalny sposób tym, do czego mamy dostęp.
Trudność (Standardowa - brak wpływu na Konflikt). Jeśli w okolicy nie ma eksperta ani wiedzy jak pomóc, Trudność rośnie.
Skażenie (2 - Subtelne). Czasem (3 - Zauważalne). Jeśli czegoś ważnego zauważalnie nie ma, (4 - Niebezpieczne).
Typowy Czas Rzucania (Rytualne)
Zastosowanie Leczenie. Pomoc osobie w potrzebie. Czar sam w sobie jest dość bezpieczny i nie powoduje szczególnego Skażenia ofiary. To sprawia, że może być używany nawet wobec bardzo Skażonych osób.

3.6. Przykład Czaru: Optymalizacja Działań Grupowych #

"Nie ma znaczenia, co kto chce robić. Dzielimy się zgodnie z tym co jest potrzebne i robimy to, co należy."

Kategoria Wartość
Efekt Perfekcyjny podział obowiązków, idealnie synchronizujący pracę między sapienty i maszyny. Maszyny nie zawodzą i robią to, co powinny. Ludzie są z nimi perfekcyjnie zsynchronizowani. Powstaje idealny 'taśmociąg pracy', kolektywny mechanizm wykonywania pracy dzięki któremu wszystko wykonywane jest jak powinno być wykonane, dużo szybciej i z mniejszą ilością utraty zasobów. W wyniku zadanie jest wykonane dużo szybciej niż powinno być, taniej i na odpowiednio dobrym, rzemieślniczym poziomie. Mimo wykończenia wszystkich obecnych.

Oczywiście, w każdym systemie pojawiają się jednostki mniej chętne do współpracy, ale to zaklęcie wymusza koordynację w perfekcyjnej maszynie. To jak balet, ale w procesie industrialnym.
Gramatyka Archetypiczny Porządek (Praecis > Sempitus). Praecis (Kontrola, Koordynacja Grupowa, Narzędzia (ludzie)) narzuca optymalną strukturę i przepływ pracy. Sempitus (Stabilizacja, Niezmienna Staza, Pętle) zapewnia, że system działa według ustalonego, niezmiennego wzorca, a jednostki trzymają się swoich ról. To kontrola (P) narzucająca archetypiczny, stabilny (S) sposób działania grupowego.
Trudność (3 - Standardowa). Jeśli potrzebna jest bardzo duża koordynacja lub jest opór, (4 - Niebezpieczne)
Skażenie (4 - Niebezpieczne). Nie mówiąc już o zmęczeniu obecnych.
Typowy Czas Rzucania (Rytualne). Ten typ operacji jest długotrwały, ale się zwraca.
Zastosowanie Przyspieszenie prac budowlanych lub produkcyjnych, koordynacja obrony w sytuacji kryzysowej, zarządzanie skomplikowanymi projektami, wymuszenie współpracy w niechętnej grupie.

4. Przykładowe potwory i anomalie #

4.1. Potwór: Dzikodrony Ulowe #

"Biomechaniczne drony budujące uzbrojone fortece to nie jest to czego się spodziewałem..."

Kategoria Wartość
Wygląd i forma Rój niewielkich (10-30 cm) konstruktów, przypominających skrzyżowanie owadów (np. pszczół, termitów) z elementami mechanicznymi – metalowe pancerze, małe narzędzia (chwytaki, wiertła), czasem proste sensory optyczne. Mogą wykazywać ślady bio-integracji (np. chitynowe elementy połączone z metalem). Występują w kastach (robotnice, żołnierze). Budują geometrycznie regularne, wytrzymałe struktury ulowe z przetworzonych materiałów otoczenia.
Działanie Kiedyś były to niewielkie drony konstrukcyjne, około kilkunastu centymetrów sztuka. Wyglądają jak coś pomiędzy droną a dużym owadem. Część z nich posiada manipulatory (robotnice). Część jest uzbrojona, choć mają mało amunicji (wojowniczki). Dzikodrony budują swoje ule - bardzo odporne, ufortyfikowane fortece i zachowują się jak owady. W tej chwili to są istoty biomechaniczne.

Pojedynczy Dzikodron jest w stanie założyć nowy ul, jeśli tylko ma dość materiałów i energii dookoła.

Warto też zwrócić uwagę na Fortecę - jest to 'ciężko ufortyfikowany ul', uzbrojony, niebezpieczny, bardzo trudny do uszkodzenia i zniszczenia i który się naprawia cały czas.
Impuls Walki Ktoś zagraża Ulowi Dzikodronów albo ktoś znajduje się na szlaku migracyjnym czy ma wartościowe zasoby.
Występowanie Miejsca bogate w surowce i umożliwiające budowę trwałych struktur. Preferują stabilne środowiska.
Czym się żywi Surowce (metal, kamień, energia), które przetwarza na materiały budowlane.
Atak Skoordynowany atak roju, Pułapka konstrukcyjna, Samobójczy atak, Ostrzeliwywanie
Obrona Rozproszenie, Szybka odbudowa strat, Ufortyfikowana forteca
Słabości Zniszczenie królowej lub centralnego węzła kontrolnego (jeśli istnieje) może zdezorganizować rój. Podatne na ataki obszarowe (EMP, ogień, kwas), które mogą zniszczyć wiele jednostek naraz. Przewidywalne zachowanie.
Inne Komunikują się za pomocą sygnałów radiowych lub chemicznych. Wykazują zerową indywidualność.
Gramatyka Archetypiczny Porządek. Praecis dominuje, manifestując się w zorganizowanej, budującej naturze roju i jego strukturach. Sempitus determinuje niezmienny projekt ula i schematy zachowań dronów. Rój tworzy (Praecis) i obsesyjnie utrzymuje (Sempitus) swój porządek. Ciągła odbudowa i adaptacja, by osiągnąć wiecznie sprawne działanie.

4.2. Potwór: Omegarion Strażniczy #

"Niebezpieczeństwo. Porządek - zagrożony. Omegarion, uruchomiony."

Kategoria Wartość
Wygląd i forma Potężny, kilkumetrowy robot bojowy z potężnym działem na jednej ręce i z manipulatorami na drugiej. Porusza się na ciężkim, stabilnym zawieszeniu (gąsienice, arachnidowe nogi). W stanie uśpienia może być zintegrowany z otoczeniem, wyglądając jak element budynku, skała lub posąg, często pokryty patyną czasu lub mchem. Bardzo ciężki pancerz.
Działanie Omegarion to anomalny robot bojowy, 'czołg', chroniący danego terenu lub społeczności. Strażnik. System obronny. Nikt nim nie steruje, nie da się go zatrzymać czy powstrzymać. Omegarion ma jeden i tylko jeden cel - chronić miejsce, które nazywa 'domem'. Nieważne, czy chroni je przed katastrofą, przed innymi ludźmi, przed potworami, przed członkami własnej społeczności, przed reformami mającymi usprawnić życie wszystkich... nieważne. Omegarion chroni i stabilizuje stan aktualny, by wrócić do snu / wyłączenia / w niebyt po usunięciu zagrożenia.
Impuls Walki Wyeliminować Zagrożenie. Przywrócić Stabilność. Ochronić Integralność Chronionego Celu. Zachować Status Quo.
Występowanie Zazwyczaj pojedynczo. W miejscach o wielkim znaczeniu historycznym, strategicznym lub symbolicznym. Może być uśpiony w ruinach, zintegrowany z fundamentami miasta lub "powołany do istnienia" przez zbiorową wolę przetrwania społeczności w obliczu egzystencjalnego zagrożenia (formując się np. z lokalnej infrastruktury i surowców).
Czym się żywi 'Podatek' od otoczenia. Czasem istnieje, bo istniał zawsze, odbity w Eterze Nieskończonym.
Atak Działo Główne, Zmasowany atak bronią pomocniczą, Miażdżące Uderzenia
Obrona Superciężki pancerz, Systemy Samonaprawcze, Działka Point Defence, Niewrażliwość na większość rzeczy
Słabości Przewidywalny w działaniu, Ograniczony czas działania (w końcu przestanie działać)
Inne Bezemocjonalny, zimny i logiczny.
Gramatyka Przetrwanie Wszystkiego (Sempitus > Praecis). Nadrzędnym celem Omegariona jest niezmienne Przetrwanie, Ochrona i Stabilizacja (Sempitus) powierzonego mu celu. Aby to osiągnąć, wykorzystuje Kontrolę, potężne Narzędzia (swoje ciało, broń) i zdolność Tworzenia/Naprawy. Jego istnienie i działanie to manifestacja Utrzymania (Sempitus) realizowanego przez technologię i siłę (Praecis).

4.3. Potwór: Capteropteron #

"Nie da się mu uciec. Nie rozumie konceptu 'wolnej woli'. Jesteś częścią systemu. Będziesz służyć systemowi. Powrót do wyznaczonej roli jest nieunikniony."

Kategoria Wartość
Wygląd i forma Nietoperzokształtna istota podobna do demona z jadowitym ogonem (paraliż / usypianie). Posiada duże, membranowe skrzydła umożliwiające cichy lot, zaawansowane zmysły (wizualne, echolokacyjne) i chwytne szpony. Jest zdolny do chwytania i transportu istot rozmiaru człowieka bez ich trwałego uszkadzania. Bardzo trudny do zauważenia. Twarz jest małpokształtna.
Działanie Niestrudzenie monitoruje stan miejsca, którym się opiekuje i dba o jego sprawne funkcjonowanie. Jeśli osoba ważna dla tego miejsca je opuści, Capteropteron ją porwie i doprowadzi do domu. Jeśli ktoś porwie osobę ważną dla tego miejsca - zrobi to samo. Jeśli z jakichś przyczyn brakuje wartościowej osoby w tym miejscu, Capteropteron spróbuje znaleźć taką osobę poza tym miejscem, porwie ją i doprowadzi do domu. Innymi słowy - porywa osoby, które są potrzebne. Działa bez emocji, kierując się wyłącznie logiką utrzymania systemu przy życiu.
Impuls Walki Wykrycie braku kluczowego komponentu systemu. Konieczność odzyskania lub zastąpienia brakującego elementu. Obrona przed próbą powstrzymania porwania lub odzyskania porwanego. Eliminacja zagrożeń dla procesu przywracania stabilności.
Występowanie W miejscach, gdzie stabilność jest krucha i zależna od niewielkiej liczby specjalistów.
Czym się żywi Odpadkami i bytami wkraczającymi na jego teren; jest elementem systemu.
Atak Jadowity ogon (paraliż + usypianie). Szpony. Nalot, ze zrzucaniem kamieni, granatów czy innych narzędzi.
Obrona Kamuflaż Aktywny/Stealth, Szybki i zwinny lot, Wytrzymały, lekki pancerz
Słabości Koncentruje się na celu (porwaniu/odzyskiniu), może ignorować inne zagrożenia. Ograniczony zasięg operacyjny (musi wrócić do domu).
Inne Działa najczęściej nocą lub w warunkach ograniczonej widoczności. Ignoruje osoby niekluczowe dla systemu.
Gramatyka Przetrwanie Wszystkiego (Sempitus > Praecis). Głównym imperatywem jest Utrzymanie i Stabilizacja funkcjonalności systemu (Sempitus). Aby to osiągnąć, Capteropteron używa zaawansowanych Narzędzi (sensory, broń obezwładniająca, systemy lotu) i Kontroli nad ruchem kluczowych jednostek (Praecis). Ludzie są traktowani jako niezbędne, ale zastępowalne Narzędzia (Praecis), które muszą być Utrzymane (Sempitus) w odpowiednim miejscu i funkcji dla zapewnienia Przetrwania (Sempitus) całego systemu. Jest to aktywna Kontrola (Praecis) w służbie Stabilizacji (Sempitus).

4.4. Anomalia: Maszyna, która działa wiecznie #

Kategoria Wartość
Wygląd i forma Infrastruktura i maszyny, które nigdy nie przestają funkcjonować; zawsze adaptują każdy problem, anomalię czy zmianę, wchłaniając ją w swój mechanizm.
Impuls Anomalii System nigdy nie upada. Wszystko, co się wydarza, zostaje wchłonięte, dopasowane i zintegruje się ze strukturą.
Występowanie Wielkie, stare systemy biurokratyczne, instytucje społeczne, organizacje wojskowe czy maszyny funkcjonujące od wieków.
Jak działa Jakakolwiek zmiana, zagrożenie czy anomalia nie niszczy systemu; zostaje przyswojona, włączona i staje się jego nową, integralną częścią. System jest niezniszczalny, ponieważ nie walczy ze zmianą. System ją wchłania, odpowiednio zastępując jedne elementy innymi. System się regeneruje nieważne co się nie dzieje.
Jak działa, mechanicznie Anomalia Fabularna
Gramatyka Przetrwanie Wszystkiego (Sempitus > Praecis). Głównym celem jest przetrwanie i niezmienność funkcji (Sempitus: Utrzymanie, Stabilizacja). Kiedy pojawia się zagrożenie lub zmiana, Praecis (Kontrola, Tworzenie, Narzędzia) aktywuje mechanizmy adaptacyjne i rekonfiguruje strukturę, tworzy nowe podsystemy, modyfikuje procesy, aby wchłonąć zmianę i zachować kluczową funkcjonalność systemu. To nie jest pasywna staza, ale aktywna kontrola (Praecis) służąca ostatecznemu celowi trwania (Sempitus). System osiąga wieczność przez ciągłą, kontrolowaną adaptację.
Źródło Energii Węzeł, Pole Magiczne lub czysta wiara, że system jest wieczny
Słabości Jeśli pojawi się coś całkowicie sprzecznego z jego zasadami istnienia, może zostać zniszczony.