Skip to main content
Eteryczne Zaćmienie (EZ)

Lacrimor - Sempitus #


1. Podstawowe dane #

Kategoria Wartość
Impuls przewodni Autentyczna Intensywność: Rozerwij wszystkie iluzje i oddaj się Intensywności i Prawdzie.
Linia emocjonalna Nostalgia pomieszane z przytłaczającym uczuciem z przeszłości (kluczem jest Intensywność, nie typ)
Koncept łączący Obezwładniająco Intensywna Autentyczność. To, co było lub jest prawdziwe. Bez cienia złudzeń, masek czy iluzji.
Lacrimor wnosi Wolność, Ruch, Poznawanie i Eksploracja
Rzeczywistość Mentalna, Maski i Makabra
Autentyczne Przeżycia, Indywidualistyczny Kaprys
Sempitus wnosi Niezmienna Staza, Stabilizacja, Utrzymanie, Zamrożenie
Prawda, Ochrona, Przeszłość
Dla Lacrimor dominującej Chwila Trwa Wiecznie (Przeżycia przy Zamrożeniu, Makabra przez Stazę)
"Najbardziej intensywne przeżycie, niezmienne, przeżywane przez wieczność."
Dla Sempitus dominującej Bezlitosna Prawda (Prawda przez Autentyczne Przeżycia i Poznawanie)
"Naga Prawda bez cienia fałszu, prawdziwe poznanie tego, co naprawdę jest."
Koncepty powiązane Autentyczna Intensywność, Rozrywanie Złudzeń, Obezwładniająca Chwila

2. Krótkie omówienie #

Lacrimor-Sempitus, Obezwładniająco Intensywna Autentyczność. To, co było lub jest prawdziwe. Bez cienia złudzeń, masek czy iluzji..

Gdy Lacrimor dominuje, diada ogniskuje się dookoła Chwili Trwającej Wiecznie, czyli momentu z emocjami tak intensywnymi, że paraliżującymi. Autentyczne Przeżycie, definiująca chwila jest odnaleziona w Przeszłości i Zamrożona na zawsze. Chwila obezwładniająca i paraliżująca, uczucie tak silne, że nie da się go wytrzymać - i ta właśnie chwila, to właśnie uczucie zostanie zatrzymane na zawsze i będzie przeżywane na wieczność. Zatrzymanie samego WRAŻENIA, by uczucie nigdy się nie skończyło. "Uwięzienie emocjonalne w chwili, życie przeszłością". Chodzi o bycie rozrywanym przez własne przeszłe, prawdziwe emocje - bez możliwości ucieczki.

Gdy Sempitus dominuje, diada ogniskuje się dookoła Bezlitosnej Prawdy. Wszyscy w pewien sposób żyjemy w świecie kłamstw i marzeń. "Jutro to zrobię". "Jestem dobrym człowiekiem". "Ładnie wygląda w tej sukience". Bezlitosna Prawda to Prawda wzmacniana przez Autentyczne Przeżycia i Poznanie - siła, która odziera Rzeczywistość z wszelkich iluzji i marzeń i pokazuje świat dokładnie takim jakim jest, bez cienia osłony czy iluzji.

Przejawy w świecie rzeczywistym pasujące do tej diady:

Prawdziwa moc diady Lacrimor-Sempitus polega na skupieniu na Autentyczności. Cokolwiek się nie stanie, będzie to prawdziwe. I niekoniecznie będziemy w stanie ją przetrwać - może być dla nas zbyt wstrząsająca, zbyt szokująca.


3. Przykładowe efekty magiczne #

3.1. Przykład Czaru: Absolutna Niewiara #

Kategoria Wartość
Efekt Mamy do czynienia z iluzjami, fałszerstwami lub rzeczami, które mają wyglądać jak coś innego, których intencją jest "zwieść" maga lub ludzi. Mag jest w stanie rzucić zaklęcie Niewiary i rozwiać iluzję, dowiedzieć się "to jest iluzja" lub "to nie jest prawdziwe".
Gramatyka Bezlitosna Prawda (Sempitus > Lacrimor). Sempitus (Prawda, Przeszłość jako weryfikator) dostarcza niezmienny filtr rzeczywistości, odrzucając to, co nie jest spójne z fundamentalnym stanem rzeczy. Lacrimor (Poznawanie, Autentyczne Przeżycie) pozwala magowi doświadczyć tej fundamentalnej prawdy lub jej braku w analizowanym zjawisku, intensyfikując percepcję fałszu lub autentyczności. Zaklęcie wymusza konfrontację z prawdą Sempitus poprzez intensywne poznanie Lacrimor.
Trudność (Standardowa - brak wpływu na Konflikt). Tu raczej nie ma podniesienia.
Skażenie (2 - Subtelne) dla "niewielkiej rzeczy". Ten czar nie potrzebuje wiele Energii. Ale im większe pole ulega Niewiarze, tym większa Energia będzie potrzebna.
Typowy Czas Rzucania Zwykłe (5 sekund, słowa i gesty). Rzucone Rytualnie obniżymy Trudność oraz zwiększymy promień Niewiary.
Zastosowanie Rozrywanie iluzji i ujawnianie, że coś jest nieprawdziwe

3.2. Przykład Czaru: Rozerwanie Mitu #

Kategoria Wartość
Efekt Mamy do czynienia z bytami mitycznymi (Exemplis?) lub wzmocnionymi Pryzmatycznie. Alternatywnie, mamy do czynienia z osobą próbującą działać na poziomie symbolicznym - "prorok", "charyzmatyczny influencer", "oszust matrymonialny", "guru sekty".
Mag skupia energię i rzuca czar na byt, który próbuje ujawnić z perspektywy Rzeczywistości. Czar niszczy wszelkie maski i złudzenia. Adresat (czy to przedmiot czy osoba) zostaje zmuszony do konfrontacji z nagą prawdą o sobie, a wszyscy w pobliżu także ją widzą. Co ważne - adresat czaru oraz ludzie w pewnym promieniu konfrontują się z brutalną prawdą o danej osobie, jej czynach i intencjach. To może kogoś złamać.
Gramatyka Bezlitosna Prawda (Sempitus > Lacrimor). Sempitus (Prawda, Ochrona przed fałszem) siłowo przebija się przez warstwy mitu, iluzji czy manipulacji, odsłaniając niezmienną, fundamentalną rzeczywistość bytu lub osoby. Lacrimor (Autentyczne Przeżycia, Poznawanie) nie pozwala tej prawdzie pozostać abstrakcyjną – wymusza jej intensywne doświadczenie zarówno na adresacie, jak i na świadkach. Mit zostaje rozerwany nie tylko intelektualnie, ale i emocjonalnie, stając się obezwładniająco autentycznym przeżyciem dla wszystkich.
Trudność (Podniesiona - Kategoria Wyżej). Ten czar jest próbą wykorzystania przeszłości i Autentyczności do sprowadzenia wszystkiego do Prawdy. To jest trudne.
Skażenie (4 - Niebezpieczne).
Typowy Czas Rzucania Zwykłe (5 sekund, słowa i gesty). Rzucone Rytualnie obniży Trudność oraz zwiększy promień zaklęcia. Nie da się go rzucić Natychmiastowo.
Zastosowanie Ujawnianie oszustów, niszczenie kłamliwych ideologii, ostateczne demaskowanie kogoś przed światem.

3.3. Przykład Czaru: Sędzia i Kat #

Kategoria Wartość
Efekt Każdy sapient w przeszłości zrobił coś złego innym, coś czego się wstydzi lub żałuje. Mag rzucający ten czar na sapienta wyciąga WSZYSTKIE takie wydarzenia z przeszłości tej osoby, wyciąga prawdziwe przeżycia wszystkich ofiar sapienta i sprawia, by ów sapient przeżył cierpienie które zadał innym na przestrzeni swojego życia. Wszystkie cierpienia jednocześnie. Na dłuższy okres czasu.
Gramatyka Połączenie Bezlitosnej Prawdy i Chwili Trwającej Wiecznie. Sempitus (Prawda, Przeszłość) wydobywa autentyczne, niezatarte zapisy przeszłych czynów i ich konsekwencji. Lacrimor (Autentyczne Przeżycia) wymusza na celu intensywne doświadczenie cierpienia, które zadał, bez żadnych filtrów czy mechanizmów obronnych. Następnie Sempitus (Staza, Utrzymanie) zamraża to skumulowane, intensywne przeżycie w pętli, tworząc długotrawą chwilę zasłużonej kary.
Trudność (Standardowa - brak wpływu na Konflikt).
Skażenie (3 - Zauważalne).
Typowy Czas Rzucania Zwykłe (5 sekund, słowa i gesty). Można rzucić je Natychmiastowo podnosząc Trudność. Można Rytualnie (około godziny), by wpłynąć na grupę.
Zastosowanie Karma, Sytuacja Bojowa, Traumatyzacja Ofiary

3.4. Przykład Czaru: Niekończący się Teatr #

Kategoria Wartość
Efekt Jesteśmy w miejscu, w którym doszło do czegoś dramatycznego w przeszłości (kłótnia kochanków, zabójstwo itp). Mag przygotowuje grupę ludzi, którzy będą 'odgrywać' role z przeszłości. Mag tworzy więc bezwzględnie wierną rekonstrukcję dramatycznego wydarzenia z przeszłości, ale w taki sposób, że obecni na miejscu zadziałają według niezmiennych schematów zgodnych z przeszłością. Jeśli w historii doszło do zdrady - ktoś zdradzi. Jeśli było morderstwo - ktoś zabije (chyba że zostanie powstrzymany). Czar nie tylko inscenizuje przeszłość, ale sprawia, że teraźniejszość ją powtarza.
Gramatyka Chwila Trwa Wiecznie (Lacrimor > Sempitus) z elementami Prawdy. Sempitus (Przeszłość, Prawda, Pętle Historii) dostarcza autentyczny "scenariusz" wydarzenia zapisanego w danym miejscu. Lacrimor (Autentyczne Przeżycia, Poznawanie, Maski i Makabra) wciąga obecne osoby w role z przeszłości, zmuszając je do przeżywania dawnych emocji i motywacji z pełną intensywnością. Sempitus (Stabilizacja, Utrzymanie) zapętla ten scenariusz, sprawiając, że teraźniejszość staje się niezmienną, intensywną rekonstrukcją przeszłego dramatu.
Trudność (Podniesiona - Kategoria Wyżej). Sam czar jest dość trudny; jeśli wydarzenie było bardzo intensywne i poniżej 24h, obniżamy Trudność.
Skażenie (4 - Niebezpieczne). Ten czar zawsze wymaga ogromnej Energii.
Typowy Czas Rzucania Rytualne (około godziny). Nie da się go przyspieszyć.
Zastosowanie Działania detektywistyczne, poznawcze. Lub próba uwięzienia innych w historii, która się już odbyła.

3.5. Przykład Czaru: Konfrontacja z Przeszłością #

Kategoria Wartość
Efekt Sapient uległ korupcji. Albo pod wpływem traumy czy czegoś innego zmienił poglądy. Jest inny niż kiedyś. Mag rzuca nań zaklęcie, mające za zadanie skonfrontować go z jego własną przeszłością, z tym w co wierzył i jakie miał sny. Pokazać jak bardzo oddalił się od tego czym był. Pomóc mu wrócić do tego czym był, do autentyczności.
Gramatyka Bezlitosna Prawda (Sempitus > Lacrimor). Sempitus (Prawda, Przeszłość) wydobywa autentyczny, niezmieniony obraz dawnych wartości, marzeń i tożsamości celu. Lacrimor (Autentyczne Przeżycia, Poznawanie) wymusza na celu intensywne skonfrontowanie się z tą prawdą, odczucie dysonansu między tym, kim był, a kim się stał. Czar rozrywa iluzje i mechanizmy obronne, zmuszając do spojrzenia na własną, niezmienioną przeszłość przez pryzmat autentycznego doświadczenia.
Trudność (Standardowa - brak wpływu na Konflikt).
Skażenie (2 - Subtelne). Przeszłość i prawda "są" w sapiencie. Mag tylko próbuje je ujawnić.
Typowy Czas Rzucania Zwykłe (5 sekund, słowa i gesty)
Zastosowanie Działania naprawcze, lecznicze

4. Przykładowe potwory i anomalie #

4.1. Potwór: Ogrodnik Obezwładniającej Pasji #

Kategoria Wartość
Wygląd i forma Humanoid z szarym obliczem i błękitnymi, świecącymi oczami, w mieniących się wszystkimi kolorami szatach.
Impuls Walki Głód
Występowanie Kilka do kilkunastu istot naraz; działa w miejscach, w których pojawiały się silne emocje.
Czym się żywi Intensywne Emocje
Start Walki Ogrodnik łapie ofiarę i patrzy jej w oczy. Ofiara zaczyna przeżywać swoje najbardziej intensywne uczucia, tracąc kontakt z rzeczywistością. Ogrodnik zaczyna się żywić tymi uczuciami, zasilając się przeszłością swej ofiary.
Atak Traumatyzujące Oczy, Silny Humanoid
Obrona Wytrzymały na Ciosy
Słabości Nie jest szczególnie silny, nie jest szczególnie szybki. Jest dość wytrzymały, ale nie regeneruje się specjalnie. Naraz skupia się na jednej ofierze.
Inne Dba o swoje ofiary. Po co je zabijać, skoro może się nimi żywić? Łóżko, jedzenie, woda... jak długo są zamknięte w Wiecznym Koszmarze...
Gramatyka Chwila Trwa Wiecznie (Lacrimor > Sempitus). Ogrodnik wykorzystuje Lacrimor (Autentyczne Przeżycia, Rzeczywistość Mentalna) do wywołania i intensyfikacji najsilniejszych emocji i wspomnień ofiary. Następnie Sempitus (Staza, Zamrożenie, Utrzymanie) zapętla te obezwładniające uczucia, tworząc "wieczny koszmar" - niezmienną, intensywną chwilę, z której Ogrodnik czerpie pożywienie. To zamrożenie intensywnego przeżycia w celu ekstrakcji energii emocjonalnej.

4.2. Potwór: Ekstaleios #

Kategoria Wartość
Wygląd i forma Jakaś osoba kiedyś czuła przeważające uczucia. To się "odbiło" w tym miejscu i powstał Ekstaleios, mroczny Cień, parodia oryginalnej osoby. Wygląda jak ta sama osoba, ale zrobiona z cienia / dymu, w momencie przeżywania danego uczucia. Jest groteskowa i powykrzywiana pod kątem przeżywanego zbyt silnego uczucia.
Impuls Walki Danie upustu rozrywającym uczuciom.
Występowanie Samotnik; Istota wędrowna, sterowana przez obezwładniające ją uczucia.
Czym się żywi Wysysa energię z istot żywych dotykiem, zwiększając swoją stabilność w rzeczywistości. Nie jest bardzo niszczycielski.
Start Walki Zaatakuje tak, jakby zaatakował oryginał.
Atak Wysysanie energii dotykiem, Przenika Przez Szczeliny
Obrona Byt częściowo niematerialny; praktycznie niewrażliwy na większość ataków
Słabości Deszcz, armatka wodna... coś, co uderza częściowo nieciągłe byty. Plus, jeśli uda się uspokoić jego emocje, rozpadnie się.
Inne -
Gramatyka Chwila Trwa Wiecznie (Lacrimor > Sempitus). Ekstaleios jest echem jednej, obezwładniająco intensywnej chwili z przeszłości (Lacrimor: Autentyczne Przeżycie). Sempitus (Staza, Przeszłość) zamroził tę chwilę i jej emocjonalny ładunek, tworząc byt, który jest jej wieczną, niezmienną manifestacją. Jego działania są napędzane przez tę jedną, zapętloną emocję (Lacrimor: Makabra, Dramatyzm), a jego forma jest ukształtowana przez groteskową intensywność tego zamrożonego uczucia (Sempitus: Stabilizacja formy cienia). To żywa pętla jednego, potężnego uczucia z przeszłości.

4.3. Potwór: Manekinowiec #

Kategoria Wartość
Wygląd i forma Wysoka, nienaturalnie chuda istota, przypominająca człowieka, ale z pozornie plastikową skórą i gładką twarzą bez oczu i ust. Wygląda jak groteskowy manekin.
Impuls Walki Głód oraz potrzeba stworzenia najdoskonalszej inscenizacji przeszłości / dioramy.
Występowanie Samotnik; opuszczone magazyny, stare teatry, piwnice wielkich budynków. Miejsca, gdzie można zrobić dioramę.
Czym się żywi Emocjami ofiar.
Działanie Poluje na swoje ofiary i porywa ludzi, wstrzykując im neurotoksynę. Ma ich to sparaliżować i uniemożliwić jakikolwiek ruch czy działanie. Manekinowiec porywa ich do swojej dioramy; tam ludzie są "zmieniani w manekiny", manekinowiec zakłada im odpowiednie stroje i ustawia ich w odpowiedni sposób. W zależności od tego, czego potrzebuje scena, manekinowiec wstrzykuje im jady mające generować odpowiednie emocje i mające je maksymalizować. Manekinowiec jest "wypaczonym artystą", żywiącym się i wzmacniającym odpowiednią sceną.
Atak Neurotoksyna, Silny Fizycznie
Obrona Nieruchomy jest trudny do zobaczenia, Rekonstrukcja Z Niczego; odbuduje się ("cofnie czas") po kilkunastu minutach od zniszczenia.
Słabości Nawet najmniejsze uszkodzenie dioramy odbiera mu Rekonstrukcję Z Niczego
Inne -
Gramatyka Manekinowiec dąży do odtworzenia lub stworzenia sceny o maksymalnej intensywności emocjonalnej (Lacrimor: Autentyczne Przeżycia, Maski i Makabra, Dramatyzm). Używa do tego Sempitus (Staza, Zamrożenie, Utrzymanie), by unieruchomić swoje ofiary i ustawić je w idealnej, niezmiennej pozie, tworząc "żywą dioramę". Neurotoksyny (Lacrimor) wywołują i intensyfikują pożądane emocje, które są następnie utrwalane przez Stazę (Sempitus), tworząc wieczną, statyczną, ale emocjonalnie naładowaną scenę. Jego zdolność rekonstrukcji wynika z Sempitus (Przeszłość, Stabilizacja) – cofa się do stanu sprzed zniszczenia.

4.4. Anomalia: Ekmopran (Ekstatyczny Motyl Prawdziwej Natury) #

Kategoria Wartość
Wygląd i forma Duży, niezwykle piękny motyl o pomarańczowo-purpurowych skrzydłach, mieniących się hipnotycznym blaskiem.
Impuls Anomalii Składać jaja w tych, którzy są skonfliktowani wewnętrznie i którzy nie dają upustu uczuciom.
Występowanie Miejsca pełne tłumionych emocji i wewnętrznych konfliktów.
Jak działa Motyl szuka osoby o odpowiednim poziomie skonfliktowania wewnętrznego i składa w niej jaja. Ofiara zaczyna zdawać sobie sprawę ze swoich najskrytszych pragnień. Jej inhibicje są coraz bardziej ograniczone. Osoba coraz bardziej pragnie być "autentyczną sobą", coraz mniej wpływają na nią działania zewnętrzne. Ofiara wpada w manię, próbując zrealizować swoje pragnienia, być sobą, rozrywając wpływy zewnętrzne, okowy cywilizacyjne itp. Gdy dojdzie do maksymalizacji rozdarcia / spełnienia, z Ofiary wyklują się kolejne Motyle Ekmopran i Ofiara nie ma już przymusu być autentyczną sobą.
Jak działa, mechanicznie Im dłużej Ekmopran jest w Ofierze, tym więcej (Or) ma Ofiara do każdego Konfliktu. Ofiara coraz mniej się kontroluje i coraz bardziej oddaje się bycia Autentyczną Prawdziwą Sobą.
Źródło Energii Ofiary. Ekmopran żywi się swoimi ofiarami, choć wiele nie potrzebuje. Myśl: komary.
Słabości Ofiarę można unieszkodliwić, spętać i koić. A sam motyl, cóż, nie jest zbyt pancerny. Jak to motyl.
Gramatyka Bezlitosna Prawda (Sempitus > Lacrimor). Ekmopran działa jak katalizator ujawniający prawdziwą, tłumioną naturę ofiary (Sempitus: Prawda). Lacrimor (Wolność, Autentyczne Przeżycia, Kaprys) jest tu środkiem, przez który ta prawda się manifestuje – jako niepohamowana, ekstatyczna ekspresja tłumionych pragnień, prowadząca do zerwania z narzuconymi normami. Sempitus zapewnia, że to autentyczne ja (nawet jeśli destrukcyjne) zostaje uwolnione i staje się dominującą siłą, podczas gdy Lacrimor napędza intensywność tej manifestacji. Proces trwa, aż wewnętrzna prawda zostanie w pełni wyzwolona (wyklucie motyli).

4.5. Anomalia: Nawiedzony Dom Pętli Przeżyć #

Kategoria Wartość
Wygląd i forma Miejsce, w którym kiedyś byli ludzie, które teraz jest opuszczone. Dom, biuro, sklep, szpital...
Impuls Anomalii Powtórzenie emocji, które kiedyś w tym miejscu miały miejsce, i zmuszenie nowych osób do ich przeżywania.
Występowanie Miejsca, gdzie kiedyś doszło do ogromnej emocjonalnej tragedii, np. pożar czy masowe dramatyczne zwolnienia
Jak działa Każdy, kto wejdzie do domu, zaczyna przeżywać emocje dawnych mieszkańców, ale w spotęgowanej formie. Przeżywają historię poprzedników.
Jak działa, mechanicznie Samo pole magiczne i kontakty z Efemerydą podnoszą Skażenie ofiary. To jest oddane przez stopniowe dodawanie (Or) do puli. Gdy przy konflikcie ktoś wyciągnie Or, działa zgodnie z przeszłością a nie teraźniejszością.
Źródło Energii Węzeł; Echo
Słabości Gdzieś jest coś dookoła czego zakotwiczona jest Anomalia. Np. suknia, książka... coś, co stało się fokusem emocjonalnej tragedii. Ten obiekt musi zostać zniszczony, by pętla nie mogła wystąpić. Zniszczenie budynku nic nie da - budynek powróci przez Sempitus.
Gramatyka Chwila Trwa Wiecznie (Lacrimor > Sempitus). Anomalia jest echem intensywnego, traumatycznego wydarzenia z przeszłości (Lacrimor: Autentyczne Przeżycia, Makabra). Sempitus (Przeszłość, Staza, Pętle Historii) zapętla to wydarzenie w danym miejscu, uniemożliwiając jego rozproszenie. Osoby wchodzące w obszar anomalii są wciągane w tę pętlę przez Lacrimor (Rzeczywistość Mentalna, Poznawanie), zmuszane do przeżywania dawnych, intensywnych emocji, jakby działy się tu i teraz. Sempitus utrzymuje tę pętlę i jej emocjonalny ładunek, a Lacrimor zapewnia jej ciągłe, intensywne doświadczanie przez nowe ofiary. Regeneracja budynku wynika z Sempitus (Utrzymanie, Przeszłość).

4.6. Anomalia: Rzeczywistość Spowolniona #

Kategoria Wartość
Wygląd i forma Obszar, który na pierwszy rzut oka wygląda jak zwykłe miejsce, ale w tym miejscu czas wydaje się działać "wolniej": liście opadają wolniej, ludzie ruszają się wolniej... wszystko jest jak w melasie.
Impuls Anomalii Spowolnić i Zastygnąć Rzeczywistość
Występowanie W okolicy pól magicznych z nadmiarem Sempitus
Jak działa Wszystko jest dramatycznie spowolnione, działa wolniej. To nie jest tak, że czas płynie wolniej - to się nie zmienia - wszystko INNE jest wolniejsze, wszystko co dotyczy świata materialnego.
Jak działa, mechanicznie Wszystko jest dużo wolniejsze relatywnie do zewnętrznej rzeczywistości
Źródło Energii Naturalne
Słabości Brak wyraźnych słabości; sytuacyjne?
Gramatyka Sempitus (Niezmienna Staza, Zamrożenie, Stabilizacja) manifestuje się tu w swojej czystej formie, dążąc do zatrzymania wszelkiej zmiany i ruchu. Lacrimor (Ruch, Wolność) jako energia dynamizmu jest aktywnie tłumiona i spowalniana przez dominującą Stazę Sempitus. Anomalia nie jest wynikiem synergii, lecz manifestacją skrajnej dominacji Sempitus, która narzuca swój stan bezruchu na rzeczywistość materialną, efektywnie "zamrażając" ruch (Lacrimor) w danym obszarze.