Interis - Sempitus #
1. Podstawowe dane #
Kategoria | Wartość |
---|---|
Impuls przewodni | Zatrzymajmy wszelkie procesy, wszelką zmianę, energię, wszelkie istnienie, aż pozostanie tylko zamrożona, niezmienna pustka. |
Linia emocjonalna | Głęboki Pesymizm, Ostateczna Rezygnacja, Głębokie poczucie braku sensu, braku przyszłości i nieuchronności ostatecznego zatrzymania. |
Koncept łączący | Ostateczna Stagnacja: Nieodwracalne zatrzymanie wszelkiej zmiany, energii i procesu w wiecznej, niezmiennej pustce. |
Interis wnosi | Wymazywanie, Niszczenie, Usztywnienie Fatum Końca, Pustka Entropia, Znaczenia, Przeznaczony Koniec, Niemożliwy Ogrom Nicości |
Sempitus wnosi | Niezmienna Staza, Stabilizacja, Utrzymanie, Zamrożenie Prawda, Ochrona, Przeszłość |
Dla Interis dominującej | Beznadziejna Maleńkość: Niemożliwy Ogrom, Pustka, Rozpad Znaczeń przez Stazę, Stabilizację, Zamrożenie. "Wobec ogromu pustki i nieuchronności końca, wszelki wysiłek i znaczenie są tylko chwilowym złudzeniem." |
Dla Sempitus dominującej | Bezruch Absolutny: Niezmienna Staza, Zamrożenie przez Przeznaczony Koniec, Pustkę, Entropię, Wymazanie Ruchu. "Cały ruch się zatrzyma. Wszystko zamarznie. Kosmiczna maszyna przestanie działać." |
Koncepty powiązane | Śmierć Cieplna Wszechświata, Wieczny Bezruch, Krystalizacja Nicości, Zero Absolutne, Zatrzymanie Czasu, Niezmienność Niebytu, Brak Nadziei |
2. Krótkie omówienie #
Interis-Sempitus, Ostateczna Stagnacja: Nieodwracalne zatrzymanie wszelkiej zmiany, energii i procesu w wiecznej, niezmiennej pustce.. Ta diada jest ucieleśnieniem końca wszelkiego ruchu, zmiany i znaczenia. Łączy dążenie Interis do pustki, entropii i wymazania z obsesją Sempitus na punkcie stazy, niezmienności i zamrożenia. To energia ostatecznego zatrzymania, śmierci cieplnej wszechświata w skali mikro i makro.
Gdy Interis dominuje, mamy do czynienia z Beznadziejną Maleńkością. Nie ma niczego, co jesteśmy w stanie zrobić - wszystkie jest za duże i zbyt niemożliwe do zmiany. Jesteśmy za mali, zbyt nieznaczący, rzeczy które robimy nie mają żadnego znaczenia i nawet jeśli wydaje nam się że cokolwiek osiągnęliśmy to nadal nie udało nam się wpłynąć na bezduszne światło gwiazd i nieuchronne nadejście śmierci cieplnej wszechświata. Niemożliwy Ogrom, Pustka i Rozpad Znaczeń Interis są wzmocnione przez Stazę, Stabilizację i Zamrożenie Sempitus. Nic co robimy nie ma znaczenia i nigdy go nie miało.
Gdy Sempitus dominuje, mamy do czynienia z Bezruchem Absolutnym. Energia znika. Wszystko staje się niezmienne. Nic się nie rusza. Wszystko się zatrzymuje. Dynamizm układu przestaje działać. Innymi słowy - pełne wyłączenie jakichkolwiek form energii, ruchu, procesów biochemicznych i życia. Łączy nieuchronność końca i wymazania Interis z niezmiennością i stabilizacją Sempitus. To perspektywa, w której entropia osiągnęła swój cel, a czas i ruch straciły znaczenie.
Przejawy w świecie rzeczywistym pasujące do tej diady:
- Koncepcja śmierci cieplnej wszechświata: ostateczny stan równowagi termodynamicznej bez możliwości dalszej pracy czy zmiany.
- Wielkie Megakatastrofy: okresowa śmierć wielu gatunków (np. meteor, Wielkie Wymieranie) którego nie da się zatrzymać.
- Skamieliny, mumie: zachowane formy przeszłości, zatrzymane w bezruchu.
- Zero Absolutne: stan najniższej możliwej energii, gdzie ustaje wszelki ruch atomów.
- Głęboka Próżnia Kosmiczna: Ogromne przestrzenie między galaktykami, ekstremalnie zimne, puste i praktycznie niezmienne w ludzkiej skali czasu.
- Egzystencjalny Nihilizm: Filozoficzna postawa podkreślająca brak wrodzonego sensu istnienia i nieuchronność śmierci jako ostatecznego końca.
Prawdziwa moc diady Interis-Sempitus polega na Ostatecznym Zatrzymaniu. Jest to zdolność do wymuszenia absolutnej stagnacji, wymazania energii, ruchu i znaczenia, doprowadzając dowolny system lub byt do stanu wiecznej, zamrożonej pustki. Ostateczne Zatrzymanie jest czymś, przed czym nie da się bronić. Nie ma nadziei. Jest tylko Rezygnacja.
3. Przykładowe efekty magiczne #
3.1. Przykład Czaru: Wygaszenie Energii #
"Cisza. Spokój. Koniec wszelkiego ruchu."
Kategoria | Wartość |
---|---|
Efekt | Nieważne, z czym Mag nie ma do czynienia, wszystko operuje na jakiejś formie energii. Człowiek ma chęć działania i 'bufor niezmęczenia'. Pojazd ma silnik i paliwo. Ten czar polega na tym, że Mag wysysa energię każdego bytu, wprowadzając go w całkowity bezruch. Ogień zgaśnie. Pocisk nie wybuchnie. Człowiek zaśnie. Pojazd przestanie działać i znieruchomieje. Cokolwiek było w ruchu, jakiekolwiek procesy nie występowały - wygaszą się. |
Gramatyka | Sempitus: Niezmienna Staza, Zamrożenie. Interis: Pustka, Entropia, Wymazanie Ruchu |
Trudność | Różne, ale zwykle (Standardowy) |
Skażenie | (3 - Zwykłe). Ale jeśli to wymaga niewielkiego, punktowego wygaszenia to oczywiście mniej. A jeśli to wielki pożar, więcej. |
Typowy Czas Rzucania | (Zwykłe) |
Zastosowanie | Neutralizacja czegokolwiek niebezpiecznego |
3.2. Przykład Czaru: Ekran Neutralizacji #
"Wszystko, co nam zagraża to forma energii. A każda energia się kończy."
Kategoria | Wartość |
---|---|
Efekt | Jeśli mag musi przedostać się przez obszar, który zawiera określone zagrożenie środowiskowe, jest w stanie postawić 'ścianę energetyczną'. Ta ściana neutralizuje wszelkie formy energii, od kinetycznej przez cieplną do elektromagnetycznej. Wygodne, jeśli silniki nie są ekranowane i trzeba coś naprawić... |
Gramatyka | Sempitus: Niezmienna Staza, Zamrożenie, Stabilizacja. Interis: Niemożliwy Ogrom, Pustka, Entropia, Wymazanie Ruchu |
Trudność | (Standardowa) |
Skażenie | (3 - Zwykłe) lub (4 - Niebezpieczne), zależnie od sytuacji, siły neutralizowanej energii itp |
Typowy Czas Rzucania | (Zwykłe), choć czasem, przy większych problemach przydałby się (Rytuał) |
Zastosowanie | Budowanie bezpiecznej drogi |
3.3. Przykład Czaru: Wiązka Energii Zero #
"Nie będzie niczego. Nawet atomy się zatrzymają."
Kategoria | Wartość |
---|---|
Efekt | Mag emituje strumień anty-energii — wiązkę redukującą temperaturę otoczenia do poziomu bliskiego zera absolutnego (ok. 50 kelwinów). Jest to niezwykle niszczycielska forma energii: większość materiałów staje się krucha, powietrze kondensuje się i zamarza, a struktury fizyczne rozpadają się przy najmniejszym nacisku. Interis nadaje tej wiązce dodatkowy aspekt entropicznego rozpadu, wymazując spójność materii na poziomie strukturalnym. Efekt końcowy to „wiązka energii zero” – narzędzie zdolne do unicestwienia większości obiektów znajdujących się na jej drodze. |
Gramatyka | Sempitus: Zamrożenie, Zatrzymanie, Stabilizacja. Interis: Entropia, Rozpad, Pustka. |
Trudność | (Podniesiona). Trudno jest kontrolować działanie wiązki tak intensywnej, by nie zniszczyć więcej, niż zamierzono. |
Skażenie | (4 – Niebezpieczne). Osiągnięcie tak niskiej temperatury wymaga ogromnej siły i precyzji; powietrze samo w sobie staje się przeciwnikiem, jako przewodnik ciepła. Wiązka nie może być stała. To raczej krótki impuls, błysk energii. |
Typowy Czas Rzucania | (Zwykłe) |
Zastosowanie | Niszczenie, walka |
3.4. Przykład Czaru: Koszmar Nicości #
"Widzisz, to wszystko i tak nie ma znaczenia..."
Kategoria | Wartość |
---|---|
Efekt | Mag pokazuje Adresatowi świat, w którym ostatnia gwiazda zgaśnie (Interis). Adresat obcuje nieznośnie długo (ze swojej perspektywy; Sempitus tu pomaga) z Nicością. Gdy trans się skończy, Adresat jest całkowicie rozbity. ZROZUMIAŁ tę diadę. Nigdy nie chce wrócić do krainy nicości... |
Gramatyka | Interis: Ogrom, Pustka. Sempitus: Prawda, Staza. |
Trudność | (Standardowa) |
Skażenie | (3 - Zwykłe) |
Typowy Czas Rzucania | (Zwykłe) |
Zastosowanie | Łamanie woli, wyłączenie przeciwnika z akcji. W łagodniejszej wersji: demotywacja i wygranie debaty. |
3.5. Przykład Czaru: ? #
Kategoria | Wartość |
---|---|
Efekt | |
Gramatyka | |
Trudność | |
Skażenie | |
Typowy Czas Rzucania | |
Zastosowanie |
3.6. Przykład Czaru: ? #
Kategoria | Wartość |
---|---|
Efekt | |
Gramatyka | |
Trudność | |
Skażenie | |
Typowy Czas Rzucania | |
Zastosowanie |
4. Przykładowe potwory i anomalie #
4.1. Potwór: Gelidatria, Zamrażająca Serca #
Kategoria | Wartość |
---|---|
Wygląd i forma | Smukła, unosząca się w powietrzu istota o ciele utkanym z lodowych taśm i cienkich, migotliwych wstęg. Przypomina skrzyżowanie meduzy i sowy. W jej obecności dźwięk się nie pojawia; w pełni go tłumi. |
Działanie | Gdy zbliża się do swoich ofiar, dotyka ich parzydełkiem i ich 'zamraża', unieruchamia i spowalnia ich procesy życiowe - wszystko bezszelestnie. Następnie porywa swoją ofiarę do swojego gniazda. Tam wysysa z niej wszystkie uczucia i potencjał uczuć, które nie pasują do Interis-Sempitus i puszcza ich wolno. Ofiary Gelidatrii są zimne, ciche i nie do końca są sobą. A połączenie Sympatyczne sprawia, że Gelidatria może się nimi żywić. |
Impuls Walki | Głód |
Występowanie | Skrajnie niekorzystne obszary, zwykle bardzo zimne. Czasem - kosmos. |
Czym się żywi | Potencjałem uczuć (przez Sympatię), energią życiową ofiar. |
Atak | Dotyk parzydełek powodujący natychmiastowe Zamrożenie (efekt magiczny), wysysa krew, atakuje z zaskoczenia |
Obrona | Lokalny obszar absolutnej ciszy, regeneracja (Sempitus) |
Słabości | Wrażliwa na ciepło, nie jest szybka |
Inne | Nie jest najszybsza, ale potrafi poruszać się w przestrzeni (nieważne czy ma powietrze czy próżnię) |
Wpływ Interis | Pustka, entropia emocjonalna, wymazanie uczuć. |
Wpływ Sempitus | Niezmienność, zamrożenie procesów, stagnacja emocjonalna. |
Wpływ Obu Energii | Bezruch |
4.2. Potwór: #
Kategoria | Wartość |
---|---|
Wygląd i forma | |
Działanie | |
Impuls Walki | |
Występowanie | |
Czym się żywi | |
Atak | |
Obrona | |
Słabości | |
Inne | |
Gramatyka |
4.3. Potwór: #
Kategoria | Wartość |
---|---|
Wygląd i forma | |
Działanie | |
Impuls Walki | |
Występowanie | |
Czym się żywi | |
Atak | |
Obrona | |
Słabości | |
Inne | |
Gramatyka |
4.4. Anomalia: Pole Bezsensownych Starań #
Kategoria | Wartość |
---|---|
Wygląd i forma | Mglista, spłowiała przestrzeń, jakby światło traciło tu barwę. Dźwięki brzmią stłumione, jakby przytłumione przez grubą warstwę powietrza. Roślinność wygląda na żywą, ale się nie porusza. Ogólnie jest cicho i mało ruchu. |
Impuls Anomalii | Zatrzymać wszystkie zmiany, wyłączyć wszelki ruch. Zniechęcić do istnienia. |
Występowanie | Cmentarze, miejsca wielkich tragedii, bagna |
Jak działa | W obszarze anomalii żywe istoty powoli tracą wolę działania. Ruchy stają się coraz cięższe, decyzje coraz trudniejsze. Zmniejsza się oddech, ciśnienie krwi, funkcje poznawcze. Myśli o bezsensie, rezygnacji i zmęczeniu rosną. W końcu większość po prostu... siada. Albo leży. I zostaje. |
Jak działa, mechanicznie | Wszystkie akcje - fizyczne i mentalne - mają dodatkowe Żetony Entropii. Żeton Entropii sprawia, że postać nie chce czegoś robić. Nie widzi powodu. Po przekroczeniu pewnej ilości Entropii, postać tu zostaje. Nie ma powodu iść dalej. Lepiej się poddać, nic nie ma sensu. |
Źródło Energii | Echo katastrofy, które odbiło się w Eterze. |
Słabości | BARDZO silna determinacja, wola, jasny cel pomagają przejść przez Pole Bezsensownych Starań. Pomagają też rzeczy przynoszące radość: muzyka, wspomnienia miłości, dziecięca energia. |
Wpływ Interis | Pustka, Rozpad Znaczeń |
Wpływ Sempitus | Staza, Stabilizacja |
Wpływ Obu Energii | Brak Nadziei, Poddanie się |
4.5. Anomalia: #
Kategoria | Wartość |
---|---|
Wygląd i forma | |
Impuls Anomalii | |
Występowanie | |
Jak działa | |
Jak działa, mechanicznie | |
Gramatyka | |
Źródło Energii | |
Słabości |
4.6. Anomalia: #
Kategoria | Wartość |
---|---|
Wygląd i forma | |
Impuls Anomalii | |
Występowanie | |
Jak działa | |
Jak działa, mechanicznie | |
Gramatyka | |
Źródło Energii | |
Słabości |