Exemplis - Praecis #
1. Podstawowe dane #
| Kategoria | Wartość |
|---|---|
| Impuls przewodni | Stwórzmy coś wiecznego i doskonałego, co zdefiniuje rzeczywistość i przywróci świat do służby ludzkości. |
| Linia emocjonalna | Duma z ludzkiej potęgi twórczej, ambicja sięgająca gwiazd, podziw dla porządku i doskonałości, optymizm. Nasze dzieła zwyciężą. |
| Koncept łączący | Ludzkość Zwycięska: my jako ludzie zwyciężymy. Nasz geniusz i zdolność do ujarzmiania natury sprawia, że my władamy światem. |
| Exemplis wnosi | Intensyfikacja, Rozwój, Legendaryzacja, Perfekcja, Oczyszczenie, Pryzmat Rzeczywistość i Symbole, Mity i Legendy Dążenie do Perfekcji |
| Praecis wnosi | Władanie, Kontrolowanie, Tworzenie, Unifikacja, Ekspansja Rzeczywistość Materialna, Narzędzia, Koordynacja Grupowa, Cywilizacja |
| Dla Exemplis dominującej | Legendarne Dzieła: Rozwój, Perfekcja przez Narzędzia, Cywilizacja, Tworzenie "Technologie, anomalie, magia, cywilizacja. Wykorzystujemy wszystko jako narzędzia. Nasze dzieła przerosną nas samych." |
| Dla Praecis dominującej | Kontrola Absolutna: Kontrolowanie, Ekspansja, Cywilizacja przez Rzeczywistość, Symbole, Rozwój "Ekosystem pod kontrolą. Nie ma nic chaotycznego. Wszystko jest przewidywalne. Wszystko jest w służbie ludzkości. Przejęliśmy cały świat." |
| Koncepty powiązane | Megastruktury, Perfekcyjne Systemy, Arcydzieła Inżynierii, Legendarne Artefakty, Nanofabrykatory, Budowanie Imperium, Ujarzmianie Natury i Chaosu, Utopia Kontrolowana |
2. Krótkie omówienie #
Exemplis-Praecis, Ludzkość Zwycięska: my jako ludzie zwyciężymy. Nasz geniusz i zdolność do ujarzmiania natury sprawia, że my władamy światem.. Exemplis-Praecis, Ludzkość Zwycięska: my jako ludzie zwyciężymy. Nasz geniusz i zdolność do ujarzmiania natury sprawia, że my władamy światem..
iada dążenia do trwałego panowania nad rzeczywistością i usunięcia wszelkich problemów i niedogodności poprzez tworzenie doskonałych, monumentalnych dzieł i systemów. Łączy ona pęd do perfekcji, tworzenia legend i intensyfikacji (Exemplis) z umiejętnością budowania, kontrolowania, organizowania i używania narzędzi na skalę cywilizacyjną (Praecis). Ludzkość powinna ujarzmić świat. Bo jako ludzie jesteśmy zdolni do pokonania każdego zagrożenia, nawet pozornie niemożliwych do pokonania: Końca Wszystkiego i Śmierci.
Gdy Exemplis dominuje, mamy Legendarne Dzieła. Stworzenie namacalnego lub koncepcyjnego arcydzieła, które samo w sobie jest manifestacją potęgi i doskonałości. Powstają legendarne bronie, niezdobyte twierdze, niemożliwe maszyny, megastruktury pozornie przeczące prawom fizyki, czy idealnie zaprojektowane systemy. Doskonałość dzieła jest celem samym w sobie, świadectwem triumfu ludzkości. Nawet magia jest możliwa do ujarzmienia.
Gdy Praecis dominuje, mamy Kontrolę Absolutną. Celem staje się ustanowienie i utrzymanie trwałego, wszechogarniającego porządku i kontroli dla dobra ludzkości. Wszystko jest możliwe do przewidzenia, wszystko da się zaplanować i zmierzyć. Chaos został unicestwiony. Nie mamy już żadnych problemów. Wygraliśmy świat.
Przejawy w świecie rzeczywistym pasujące do tej diady:
- Wielkie projekty inżynieryjne (np. Wielki Mur Chiński, piramidy, zapory wodne, stacje kosmiczne).
- Rozbudowane i precyzyjne systemy prawne i biurokratyczne (np. prawo rzymskie, nowoczesne systemy zarządzania jakością).
- Legendarne przedmioty z historii i opowieści, np. Miecz Króla Artura
- Samurajskie Miecze czy stal damasceńska, wykuwane w specjalny sposób jako symbol mistrzostwa twórcy.
- Przełomowe Odkrycia Naukowe i Technologiczne: Opanowanie energii atomowej, inżynieria genetyczna, szczepionki Pasteura czy pralki. Momenty, gdy ludzkość zyskuje fundamentalną kontrolę nad nowymi aspektami rzeczywistości.
Prawdziwa moc diady Exemplis-Praecis polega na Ludzkości Zwycięskiej. Nasze dzieła pokonają każde zagrożenie i będziemy w stanie kontrolować i wpływać na wszelkie aspekty rzeczywistości. Nic nie jest w stanie zatrzymać nieskończonego postępu ludzkości. Świat należy do nas.
3. Przykładowe efekty magiczne #
3.1. Przykład Czaru: Arcydzieło Rzemiosła #
"To nie tylko ostrze, to prawdziwy symbol. Moc zaklęta w metalu i przeznaczeniu."
| Kategoria | Wartość |
|---|---|
| Efekt | Mag wzmacnia dany przedmiot (broń, narzędzie, artefakt), sprawiając, że staje się on idealny do pełnienia określonej roli. Exemplis uwypukla pożądane cechy (ostrzejsze, celniejsze, wytrzymalsze), dążąc do perfekcji w zakresie przeznaczenia tego artefaktu. Praecis zapewnia dostosowanie narzędzia do pożądanej funkcji (leży lepiej w dłoni, automatycznie się czyści, sama amunicja trafia do magazynka), precyzyjną konstrukcję i zwiększa efektywność. |
| Gramatyka | Praecis: Narzędzia, Tworzenie, Optymalizacja. Exemplis: Perfekcja, Legendaryzacja, Intensyfikacja. |
| Trudność | (Standardowa - brak wpływu na Konflikt). Im większy i bardziej skomplikowany byt, tym Trudność rośnie. Im bardziej przedmiot jest związany z historią (czy w ogóle ma jakąś historię), tym bardziej Trudność spada. |
| Skażenie | (3 - Zauważalne). |
| Typowy Czas Rzucania | Rytualne (minimum godzina). Wymaga wkomponowania historii, symboliki oraz zrozumienia przedmiotu. |
| Zastosowanie | Mamy uszkodzone / nie dość sprawne urządzenia / są w złym stanie i w złych warunkach. |
3.2. Przykład Czaru: ? #
"Anielska artyleria": ostrzał faktycznej artylerii, perfekcyjny, bez odchyleń. Innymi słowy - narzędzia zrobią dokładnie to co powinny zgodnie z intencją użytkownika. Jeśli to MOŻLIWE nawet jeśli mało prawdopodobne, to się to STANIE.
| Kategoria | Wartość |
|---|---|
| Efekt | |
| Gramatyka | |
| Trudność | |
| Skażenie | |
| Typowy Czas Rzucania | |
| Zastosowanie |
3.3. Przykład Czaru: ? #
| Kategoria | Wartość |
|---|---|
| Efekt | |
| Gramatyka | |
| Trudność | |
| Skażenie | |
| Typowy Czas Rzucania | |
| Zastosowanie |
3.4. Przykład Czaru: ? #
| Kategoria | Wartość |
|---|---|
| Efekt | |
| Gramatyka | |
| Trudność | |
| Skażenie | |
| Typowy Czas Rzucania | |
| Zastosowanie |
3.5. Przykład Czaru: ? #
| Kategoria | Wartość |
|---|---|
| Efekt | |
| Gramatyka | |
| Trudność | |
| Skażenie | |
| Typowy Czas Rzucania | |
| Zastosowanie |
3.6. Przykład Czaru: ? #
| Kategoria | Wartość |
|---|---|
| Efekt | |
| Gramatyka | |
| Trudność | |
| Skażenie | |
| Typowy Czas Rzucania | |
| Zastosowanie |
3.7. Przykład Czaru: ? #
| Kategoria | Wartość |
|---|---|
| Efekt | |
| Gramatyka | |
| Trudność | |
| Skażenie | |
| Typowy Czas Rzucania | |
| Zastosowanie |
4. Przykładowe potwory i anomalie #
4.1. Potwór: #
| Kategoria | Wartość |
|---|---|
| Wygląd i forma | |
| Działanie | |
| Impuls Walki | |
| Występowanie | |
| Czym się żywi | |
| Atak | |
| Obrona | |
| Słabości | |
| Inne | |
| Wpływ Exemplis | |
| Wpływ Praecis | |
| Wpływ Obu Energii |
4.2. Potwór: #
| Kategoria | Wartość |
|---|---|
| Wygląd i forma | |
| Działanie | |
| Impuls Walki | |
| Występowanie | |
| Czym się żywi | |
| Atak | |
| Obrona | |
| Słabości | |
| Inne | |
| Wpływ Exemplis | |
| Wpływ Praecis | |
| Wpływ Obu Energii |
4.3. Potwór: #
| Kategoria | Wartość |
|---|---|
| Wygląd i forma | |
| Działanie | |
| Impuls Walki | |
| Występowanie | |
| Czym się żywi | |
| Atak | |
| Obrona | |
| Słabości | |
| Inne | |
| Wpływ Exemplis | |
| Wpływ Praecis | |
| Wpływ Obu Energii |
4.4. Anomalia: #
| Kategoria | Wartość |
|---|---|
| Wygląd i forma | |
| Impuls Anomalii | |
| Występowanie | |
| Jak działa | |
| Jak działa, mechanicznie | |
| Źródło Energii | |
| Słabości | |
| Wpływ Exemplis | |
| Wpływ Praecis | |
| Wpływ Obu Energii |
4.5. Anomalia: #
| Kategoria | Wartość |
|---|---|
| Wygląd i forma | |
| Impuls Anomalii | |
| Występowanie | |
| Jak działa | |
| Jak działa, mechanicznie | |
| Źródło Energii | |
| Słabości | |
| Wpływ Exemplis | |
| Wpływ Praecis | |
| Wpływ Obu Energii |