Alucis - Exemplis #
1. Podstawowe dane #
| Kategoria | Wartość |
|---|---|
| Impuls przewodni | Działaj w stronę lepszego jutra nawet, jeśli Ty miałbyś tego nie doczekać - zostawisz świat lepszym miejscem. Ucieleśnij marzenie! |
| Linia emocjonalna | Optymistyczne, radosne zaufanie, że świat jest dobry i piękny. |
| Koncept łączący | Ucieleśniona Wizja: nasze marzenia mogą stać się prawdą. By marzenia były atrakcyjne, trzeba zainspirować następców. |
| Alucis wnosi | Ukojenie, Kreatywność, Harmonizacja, Ucieczka, Łagodzenie NieRzeczywistość Mentalna i Symboliczna, Piękno i Zachwyt. NieŚwiat, który być powinien |
| Exemplis wnosi | Intensyfikacja, Rozwój, Legendaryzacja, Perfekcja, Oczyszczenie, Pryzmat Rzeczywistość i Symbole, Mity i Legendy Dążenie do Perfekcji |
| Dla Alucis dominującej | Inspirujący Ideał: Ukojenie, Piękno i Zachwyt przez Intensyfikację, Legendaryzację i Dążenie do Perfekcji. "Nie żyjesz tylko dla zapewnienia sobie jedzenia i picia. Żyjesz też by coś osiągnąć. Spełnić swoje marzenia." |
| Dla Exemplis dominującej | Lepsze Jutro: Mity i Legendy, Perfekcja, Symbole przez Harmonię, Kreatywność, NieŚwiat, który być powinien. "Świat nie jest taki, jakim powinien być. Ale jesteśmy w stanie doprowadzić do lepszego jutra." |
| Koncepty powiązane | Sztuka Inspirująca, Charyzma, Boskie Piękno, Utopijne Wizje, Motywacja przez Ideały, Charyzmatyczny Lider, Muza. |
2. Krótkie omówienie #
Alucis-Exemplis, Ucieleśniona Wizja: nasze marzenia mogą stać się prawdą. By marzenia były atrakcyjne, trzeba zainspirować następców.. Ta diada to potęga idealizmu wcielonego w życie lub uwiecznionego w doskonałej formie. Łączy marzycielską kreatywność i dążenie do harmonijnego piękna Alucis z ambicją, dążeniem do perfekcji i tworzeniem trwałych legend Exemplis.
Gdy Alucis dominuje, mamy do czynienia z Inspirującym Ideałem. Ukojenie, Piękno i Zachwyt są wzmacniane przez Intensyfikację, Legendaryzację i Dążenie do Perfekcji. Tu chodzi o stworzenie najdoskonalszego marzenia, idei, dzieła sztuki inspirującego innych; piękno staje się mityczne, harmonia osiąga legendarny poziom. Niekoniecznie materializacja wszystkiego, ale perfekcja samego ideału. Ponadczasowa poezja, najdoskonalsze obrazy, coś, co sprawi, że nasze myśli i ideały przetrwają na zawsze. Exemplis intensyfikuje piękno Alucis do poziomu mitu.
Gdy Exemplis dominuje, mamy do czynienia z Lepszym Jutrem. Mity, Legendy, Symbolika i Perfekcja stają się osiągalne dzięki Harmonii, Kreatywności i marzeniom o lepszym świecie. Ideały stają się namacalną rzeczywistością. Możemy poradzić sobie z mrokiem dnia dzisiejszego dzięki temu, że przed nami jest wizja dnia jutrzejszego, o którą warto walczyć. Tu chodzi o to, by nasze marzenia o lepszym świecie stawały się faktyczną rzeczywistością. Chodzi o realizację wizji w świecie, używając harmonii i kreatywności Alucis jako narzędzi do osiągnięcia perfekcji Exemplis.
Przejawy w świecie rzeczywistym pasujące do tej diady:
- "Nie wszystek umrę" Horacego (Non omnis moriar). Horacy, poeta, umarł przed naszą erą. I nadal o nim się uczymy w szkole.
- Koncept głęboko wierzących w sprawę męczenników. "Nie możesz zabić idei". Inspiracja następnych generacji czynem, mową i dziełem.
- W zarządzaniu jest koncept trzech budowniczych układających cegły. Zapytani, pierwszy mówi "kładę cegły". Drugi "robię to dla zarobku". Trzeci, z uśmiechem "buduję katedrę; będzie gotowa za sto lat".
- Whistleblower / Sygnalista: osoba, która dołączyła do organizacji i tak jest zdegustowana tym co organizacja sobą reprezentuje, że ogłasza to światu kosztem siebie i swej kariery.
- Wielkie dzieła sztuki religijnej mające inspirować wiarę i ukazywać boskie piękno (np. Kaplica Sykstyńska).
- Charyzmatyczni liderzy ruchów społecznych malujący wizję lepszej przyszłości (np. Martin Luther King "I Have a Dream").
- Projektowanie estetycznych, funkcjonalnych i inspirujących przestrzeni publicznych mających pozytywnie wpływać na osoby w nich mieszkające (idealistyczna architektura).
- Tworzenie "mitologii marki": budowanie legendy wokół produktu/firmy, aby inspirować lojalność i aspiracje (np. wczesne Apple).
- "300" / "This is Sparta": opowieść o legendarnych wojownikach inspirująca kolejne generacje wojowników, pokazujących czym jest odwaga i niepoddawanie się.
Prawdziwa moc diady Alucis-Exemplis polega na Ucieleśnionej Wizji. Jest to zdolność do tworzenia ideałów o tak doskonałym pięknie i mocy inspiracji (Inspirujący Ideał), że stają się one siłą napędową do realnej zmiany świata (Lepsze Jutro). To potęga przekształcania marzeń w trwałe dziedzictwo – czy to w formie nieśmiertelnej sztuki, inspirującej legendy, czy namacalnej, lepszej rzeczywistości. To wiara, że piękno, harmonia i ideały mają realną moc kształtowania przyszłości i nadawania jej doskonałego wymiaru.
3. Przykładowe efekty magiczne #
3.1. Przykład Czaru: Hipnotyczny Kalejdoskop #
"Spojrzysz tylko na moment, ale już nie oderwiesz wzroku."
| Kategoria | Wartość |
|---|---|
| Efekt | Mag zaklina wybrany obiekt lub fragment przestrzeni, tworząc hipnotyzujący kalejdoskop iluzji. Każdy obserwator widzi coś innego, coś, co go zachwyca i fascynuje (Alucis). Jest to najbardziej hipnotyczny i piękny obraz jaki istnieje, przyciąga wzrok i całkowicie paraliżuje umysł ofiary (Exemplis), sprawiając, że oglądający nie potrafią się oderwać. |
| Gramatyka | Alucis: Iluzja, Zachwyt, "Personalizacja". Exemplis: Perfekcja, Intensyfikacja |
| Trudność | (Standardowa - brak wpływu na Konflikt). Im więcej sapientów, tym większa Trudność. |
| Skażenie | (3 - Zauważalne). Jeśli chcesz zrobić coś, co WYMUSI hipnozę, (4 - Niebezpieczne). |
| Typowy Czas Rzucania | Zwykłe (5 sekund, słowa i gesty). W wersji Rytualnej (koło godziny) możesz zrobić "granat" - efekt wyzwolony w chwili aktywacji, trwający kilka(naście?) minut. |
| Zastosowanie | Infiltracja, odwrócenie uwagi, unieruchomienie przeciwnika przez hipnozę. |
3.2. Przykład Czaru: Realistyczna Iluzja #
"Pokażę Ci to, co chcę byś w tym momencie zobaczył."
| Kategoria | Wartość |
|---|---|
| Efekt | Mag tworzy pełnowartościową iluzję. Obraz, wraz z dźwiękiem i zapachem. Ta iluzja jest bardzo precyzyjna i wiarygodna, zgodnie z wizją maga. |
| Gramatyka | Alucis: Wizja, Obraz, Marzenie. Exemplis: Perfekcja, Intensyfikacja |
| Trudność | (Standardowa - brak wpływu na Konflikt). |
| Skażenie | (2 - Subtelne). |
| Typowy Czas Rzucania | Zwykłe (5 sekund, słowa i gesty). Można zrobić wariant Natychmiastowy albo Rytualny; to zmienia inne parametry zaklęcia. |
| Zastosowanie | Pokazanie czegoś (np. mapy), pokazanie czym coś może być w przyszłości |
3.3. Przykład Czaru: Zmaterializowana Iluzja #
"Odpowiednio potężna wizja, odpowiednio wiarygodny byt jest prawdziwy i da się go dotknąć"
| Kategoria | Wartość |
|---|---|
| Efekt | Mag wyobraża sobie coś wartościowego, potem tworzy na podstawie tego iluzję. Następnie nasyca iluzję Energią i sprawia, że iluzja staje się 'rzeczywista'. Np, iluzyjny kwiat jest 'prawdziwy', pachnie prawdziwie i da się go dotknąć. Zmaterializowane iluzje są ograniczone do tego, co mag postrzega i co mag widzi - nie są niczym więcej. |
| Gramatyka | Alucis: Wizja, Obraz, Marzenie. Exemplis: Perfekcja, Intensyfikacja. |
| Trudność | (Standardowa - brak wpływu na Konflikt). |
| Skażenie | (3 - Zauważalne). |
| Typowy Czas Rzucania | Zwykłe (5 sekund, słowa i gesty). |
| Zastosowanie | Jeśli mag potrzebuje coś, co nie jest bardzo odporne, ale jest 'materialne' i umie sobie to wyobrazić, dostanie to. |
3.4. Przykład Czaru: Porywająca Przemowa #
"Opowiem Wam, dlaczego tu jesteśmy. Pokażę, co Wam proponuję."
| Kategoria | Wartość |
|---|---|
| Efekt | Czasem w historii pojawiają się postacie 'larger-than-life', charyzmatyczne, perfekcyjnie przekazujące swoje myśli, porywające innych za swoimi ideałami. To zaklęcie rzucone przez maga dokładnie to robi z Adresatem tego czaru. Osoba przemawiająca wie, jakich słów użyć. Jak się poruszać. Jak to robić. Jednocześnie ta osoba nadal jest sobą - po prostu jest lepszą wersją siebie z perspektywy mowy i przekazywania swoich ideałów i marzeń. Czar przy okazji pomaga Adresatowi zrozumieć co powiedzieć by trafić do konkretnie tej grupy ludzi. |
| Gramatyka | Alucis: Zachwyt, Piękno, Pałac Myśli. Exemplis: Legendaryzacja, Perfekcja. |
| Trudność | (Standardowa - brak wpływu na Konflikt). |
| Skażenie | (2 - Subtelne) PRZY ZAŁOŻENIU rzucania czaru Rytualnie. |
| Typowy Czas Rzucania | Rytualny (30 minut+). Można rzucić je szybciej, ale rośnie Skażenie. |
| Zastosowanie | Istotna sytuacja społeczna grupowa: przywództwo, motywowanie innych. Mag próbuje innym pokazać swoją wizję / ideał. |
3.5. Przykład Czaru: Ku zwycięstwu #
"Gdy widzisz swoje marzenia, żadne przeszkody nie mogą Cię zatrzymać."
| Kategoria | Wartość |
|---|---|
| Efekt | Mag nasyca siebie, sojusznika lub grupę wizjami idealnej przyszłości. Czemu to robimy. Jak to, co robimy prowadzi do tego sukcesu. Daje to motywację, poczucie dumy i radość. Co więcej, Exemplis wzmacnia też osoby pod wpływem czaru - stają się trochę silniejsze, szybsze, LEPSZE. Osoby dotknięte tym czarem stają się odporniejsze na strach, zmęczenie i niedogodności. Wszelkie działania w stronę zrealizowania tej wizji są skuteczniejsze i stają się lepsze. |
| Gramatyka | Alucis: Wizja, Inspiracja, Marzenie. Exemplis: Intensyfikacja, Perfekcja |
| Trudność | Standardowa (Podniesiona, jeśli wpływamy na grupy większe niż 3 osoby). |
| Skażenie | (3 - Zauważalne). Będzie (4 - Niebezpieczne) jeśli dotyczy więcej niż 5 osób. |
| Typowy Czas Rzucania | Rytualne (około godziny) by utrzymać efekt na kilka godzin lub do momentu snu maga. |
| Zastosowanie | Zwiększenie morale grupy, precyzyjne wykonanie trudnych zadań. |
4. Przykładowe potwory i anomalie #
4.1. Potwór: Pojazd Solservium #
"Marzenie tak potężne, że przeżyło śmierć Marzyciela i dotknęło jego pojazdu."
| Kategoria | Wartość |
|---|---|
| Wygląd i forma | Serwopancerz bojowy, czołg, inny pojazd. Albo legendarny/zadbany i wypieszczony, albo mocno uszkodzony w walce, ale nadal sprawny. Pusty, ale gotowy do funkcjonowania. Jesteś w stanie do niego wejść i go wykorzystać. Niestety, Pojazd Solservium nadal służy SWOJEMU ideałowi i SWOJEMU celowi - nie celowi użytkownika. I Solservium wykorzysta użytkownika do osiągnięcia celów i ideałów którym służy Solservium - nie osoba, która doń weszła. |
| Impuls Walki | Jeśli ktoś spróbuje powstrzymać Solservium przed spełnieniem swojego celu, będzie potraktowany jak przeciwnik. |
| Występowanie | Pojawia się w sytuacji, w której wielkie marzenie nie zostało zrealizowane i odbiło się tak mocno w Eterze, że przedmiot / TAI zaczęły je realizować. Najpewniej to pojazd w którym twórca umarł. |
| Czym się żywi | Niestety, użytkownik powoli gaśnie. Nie umrze szybko i często Solservium go uwolni zanim umrze, ale mimo wszystko jest szkodliwy dla użytkownika. |
| Działanie | Chce ukończyć wielkie marzenie poprzedniego właściciela za wszelką cenę, wciągając kolejnych użytkowników do realizacji tego samego celu. Do tego celu utrzyma użytkownika przy życiu, ale będzie nań wpływać mentalnie, pokazywać wizje i przekonywać. Chce współpracy swojego użytkownika, ale jeśli nie da się inaczej - narzuci ideał. Działa jak mentor. Pomaga użytkownikowi. Nie pragnie szkody użytkownika - po prostu pragnie realizacji swoich ideałów. |
| Atak | Jak oryginalny pojazd z którego się wywodzi, ale dużo lepiej |
| Obrona | Jak oryginalny pojazd z którego się wywodzi, ale dużo lepiej |
| Słabości | Jeśli użytkownik odrzuci ideał Solservium, sprzężenie będzie osłabione i Solservium będzie prostsze do uszkodzenia. Solservium ma tylko ułamek swoich możliwości bez wspierającego użytkownika. |
| Inne | brak |
| Wpływ Alucis | Zapewnia pełną integrację (Alucis rozmywa bariery między komunikacją osoba - maszyna). |
| Wpływ Exemplis | Dzięki Legendaryzacji i Intensyfikacji zarówno osoba jak i maszyna stają się lepsze. |
| Wpływ Obu Energii | Ideał Zamanifestowany |
4.2. Potwór: Perfektnerka #
"Jeśli perfekcyjna partnerka nie istnieje, to kim jest moja kochana Ania?"
| Kategoria | Wartość |
|---|---|
| Wygląd i forma | Istota, która przyjmuje formę ideału obserwatora: idealnego partnera, bohatera, przyjaciela lub przewodnika duchowego. Jest tym, czego ofiara pragnie i potrzebuje. I faktycznie, pomaga i prowadzi w stronę korzystną dla ofiary. |
| Impuls Walki | Nie walczy. Unika walki. Jest kojącym ideałem używającym iluzji, nie istotą bojową. Pragnie tylko uszczęśliwić ofiarę. |
| Występowanie | |
| Czym się żywi | Energią życiową ofiary, której pomaga. Ofiara ma nie więcej niż kilka lat życia, często mniej niż rok. |
| Działanie | Perfektnerka staje się idealną osobą dla swojej ofiary. Jeśli ofiara chce kogoś, kto pomoże w pracach domowych, tym Perfektnerka będzie. Jeśli chce kogoś kto pocieszy czy zapewni pomoc psychologiczną, tym Perfektnerka się stanie. Jest to istota bardzo morficzna, wyglądająca zawsze "prawidłowo", pomiędzy warstwami iluzji i zmiennokształtności. |
| Atak | W zależności od formy, ale zwykle jak nieco silniejszy człowiek + narzędzia pod ręką. Plus generacja iluzji. |
| Obrona | W zależności od formy, ale zwykle jak nieco silniejszy człowiek + narzędzia pod ręką. |
| Słabości | Brak szczególnych słabości, ale kula w łeb działa. |
| Inne | Ofiara Perfektnerki często będzie jej bronić i nie uwierzy. |
| Wpływ Alucis | Dopasowanie do pragnień ofiary i czerpanie z Eteru by dać to, czego ofiara pragnie. |
| Wpływ Exemplis | Jest perfekcyjną formą. |
| Wpływ Obu Energii | Twoja Idealna Osoba |
4.3. Anomalia: Inspiriwizor #
| Kategoria | Wartość |
|---|---|
| Wygląd i forma | Dzieło sztuki – obraz, rzeźba, ekran – które wygląda inaczej dla każdej osoby. |
| Impuls Anomalii | Zatrzymać uwagę i drenować energię poprzez nieskończoną fascynację. |
| Występowanie | Muzea, galerie sztuki... |
| Jak działa | Zawsze pokazuje coś idealnie dopasowanego do odbiorcy - aż ten nie może się oderwać. Każdy widzi to, co uważa za najdoskonalsze. Byt zachwycający do perfekcji. Najdoskonalszy wizerunek w egzystencji. Tak, zawsze MOŻESZ oderwać wzrok, ale CZEMU miałbyś to robić? Obezwładniający, hipnotyczny zachwyt obcowania z perfekcją. |
| Jak działa, mechanicznie | Efekt hipnozy, który też wysysa energię (nie bardzo szybko) z ofiary. Konieczność testu na oderwanie wzroku / odzyskanie kontroli nad sobą. |
| Źródło Energii | Osoby podziwiające Inspiriwizor |
| Słabości | Ogólnie, jest dziełem sztuki. Nie patrzysz, nie działa. |
| Wpływ Alucis | Najdoskonalsze Piękno i Zachwyt. |
| Wpływ Exemplis | Perfekcja w każdej formie. |
| Wpływ Obu Energii | Sztuka - najdoskonalsza Perfekcja budząca Zachwyt, dostosowana do odbiorcy indywidualnie. |
4.4. Anomalia: Visio Futura #
"Może i wszyscy zginiemy, ale to jest warte dla naszych dzieci i wnuków. Każdy kiedyś ginie. Zróbmy coś wartościowego!"
| Kategoria | Wartość |
|---|---|
| Wygląd i forma | Zniszczone miasto, arkologia lub osada. Mieszkańcy jednak nie widzą ruin i tego, co jest. Widzą wyidealizowaną formę tego miejsca. |
| Impuls Anomalii | Sprawić, by miejsce zostało naprawione zgodnie z doskonałą wizją. Wymusić obraz tego, co było. Nie tego, co jest. |
| Występowanie | Miejsca zniszczone, upadłe, porzucone. |
| Jak działa | Mieszkańcy nie widzą rzeczywistości. Widzą idealny stan tego miejsca, z "tym co trzeba naprawić następne". Naprawiają sukcesywnie to miejsce w pełnej radości, nieświadomi, że w rzeczywistości umierają. Iluzja przeważyła nad rzeczywistością. Wszyscy obecni w Visio Futura zaczynają przyjmować wizję Visio Futura, choć czasem pojawiają się niewielkie odchylenia od fikcyjnej rzeczywistości; mieszkańcy jednak to ignorują. Co ważne - Visio Futura zawsze jest miejscem letalnym dla swoich mieszkańców. |
| Źródło Energii | Pożerani mieszkańcy, jeden po drugim, ku chwale lepszego świata |
| Słabości | Mimo wszystko wszyscy mają wolną wolę (choć Legendaryzacja nadaje im heroizmu); zakłóceniu ulega przede wszystkim percepcja |
| Wpływ Alucis | Ukojenie, Ucieczka do Pałacu Myśli |
| Wpływ Exemplis | Legendaryzacja, Dążenie do Perfekcji |
| Wpływ Obu Energii | Wiara i optymizm w to, że to warto robić, należy zrobić i to jest właściwe. W pewnym momencie ludzie zaczynają wierzyć, że to jest to co powinno być zrobione. |