Fidetis - Sempitus #
1. Podstawowe dane #
| Kategoria | Wartość |
|---|---|
| Impuls przewodni | Wspieraj harmonię i porządek i rób co do Ciebie należy. Wszystko się powtarza. Wszystko jest cyklem. |
| Linia emocjonalna | Akceptacja. Zaufanie. Oddanie się wielkiej Niebiańskiej Maszynie. Zaiste, jesteśmy tam gdzie winniśmy być. |
| Koncept łączący | Porządek poza naszym zrozumieniem. Przeszłość i Przyszłość są częścią Porządku. |
| Koncepty powiązane | Niezmienność przez cykle i pętle, Stabilna Harmonia, Stabilny Porządek i ograniczona przestrzeń możliwości. |
| Fidetis wnosi | Harmonia Przeznaczenie, Kosmiczny Porządek, Karma |
| Sempitus wnosi | Staza i Niezmienność Przetrwanie Stabilność |
| Dla Fidetis dominującej | "Harmonia i porządek przez wytrzymałość i niezmienność. Tak, jak zawsze się układało tak się ułoży ponownie." |
| Dla Sempitus dominującej | "To, co było jest zapisane w gwiazdach i gwarantuje przetrwanie. To, co było jest harmonijne i ochrona tego jest dobra." |
2. Krótkie omówienie #
Fidetis-Sempitus: "Tak, jak było - tak ma być i tak być miało. Wszystko jest cykliczne. Wszystko się ułoży."
Ta diada skupia się dookoła konceptu wiecznego, naturalnego cyklu. Wszystko jest elementem niezrozumiałej dla nas harmonii, wszystko się prawidłowo ułoży, wszystko jest na właściwej drodze zgodnie z właściwym porządkiem. My jesteśmy pasterzami cyklu - jak długo stabilizujemy Harmonię, wszystko się potoczy właściwie. Przeszłość determinuje Przyszłość i wszystko jest zapisane w gwiazdach.
Fidetis odpowiada tu za harmonię. Wprowadza cykle naturalne i głęboką wiarę w to, że wszystko się ułoży prawidłowo jeśli zrobimy co do nas należy. Sempitus zapewnia niezmienność i stazę, stabilność i cykl powtarzającej się przeszłości. Jako połączenie, tworzą diadę w której wszystko się powtarza i wszystko skończy się dobrze. Cicha akceptacja nieuniknionego dobra, jak długo wszyscy zrobią to, co do nich należy.
Gdy Fidetis dominuje, Sempitus zapewnia krystalizację cyklu. Tak, pozornie rzeczywistość się zmienia, ale to jest tylko wahadło. Raz bardziej tu, raz bardziej tam. Naturalny porządek jest niezmienny. A gdy Sempitus dominuje, Fidetis zapewnia w pewien sposób predestynację przeszłości. To, co było, tak być miało.
I wszystko prowadzi do nieskończonej harmonii.
W świecie rzeczywistym widzimy Fidetis-Sempitus w:
- Rytuały rodzinne, które zawsze się powtarzają (np. rodzina robi te same rzeczy na święta lub wieczorynka oznacza, że dzieci idą spać o określonej porze)
- Harmonia w społeczeństwie, gdzie każdy zna swoją rolę i z radością ją przyjmuje (np. "starsze dzieci opiekują się młodszymi, które też będą kiedyś starsze")
- Sentymentalność i pełna akceptacja swojej roli w ekosystemie naturalnego świata (wpierw jestem córką, potem matką, potem babcią - w każdym punkcie inne rzeczy daję i innych wymagam)
- W tradycji wojskowej rekrut przechodzi te same szkolenia i rytuał przejścia co inni członkowie oddziału, aby być pełnoprawnym członkiem grupy.
Fidetis-Sempitus to diada zawierająca fundamentalną wiarę, że przetrwamy i zrobimy to, co należy. Przetrwamy ponieważ zrobimy to, co należy i zrobimy to, co należy bo to jest warunek przetrwania. W końcu żyjemy w świecie niekończącej się legendy. Mity są wśród nas, nigdy nas nie opuściły. Każdy z nas jest cząstką mitu i nikt nie wie, kto zostanie legendą.
3. Przykładowe efekty magiczne #
3.1. Przykład: Legendarny Czyn, Legendarny Przedmiot #
- CO TO
- Jakaś istota czy przedmiot są "uszkodzone". Zmęczone, uszkodzone, niesprawne, pod kontrolą wroga.
- Jest potrzebne wykonanie jakiejś ważnej akcji. Np. "przestraszony rekrut strzela do potwora" czy "ostatnia salwa rakiet korwety".
- Mag, głośno potwierdzając, że zadanie jest możliwe do wykonania i przypominając przeszłe sukcesy rzuca zaklęcie na cel.
- Fidetis zapewnia wiarę, kierunek, afirmację. "Czyn zgodny z legendami". Sukces jest przeznaczony.
- Sempitus zapewnia wytrzymałość, stabilność, niezmienność, odporność. Jak w przeszłości nie zawiódł, nie zawiedzie i teraz.
- Zaklęcie bardzo wzmacnia wykonywane działanie czy obiekt. "Czyn godny legendy".
- ZASTOSOWANIE
- W sytuacji wysokiego ryzyka czy znaczenia "cała rzeczywistość potwierdza, że to winno się udać".
- SKAŻENIE
- 2/5
3.2. Przykład: Rzeczywistość Odrzuca Nieprawdę #
- CO TO
- Jesteśmy w sytuacji destabilizującej się rzeczywistości lub ogromnych zmian.
- Mag rzuca zaklęcie afirmujące "TO jest rzeczywistość, TAK wyglądała i TAK miało być".
- Zaklęcie wpływa na obszar, próbując ustabilizować rzeczywistość jako tym, czym była i być miała.
- Sempitus wyciąga wzory z przeszłości i próbuje ustabilizować rzeczywistość jako to-czym-była.
- Fidetis usztywnia kosmiczny porządek i harmonię. Niech rzeczywistość wróci na swoje toryu.
- ZASTOSOWANIE
- W okoliczności dużych zmian, deeskalacja i zatrzymanie.
- Stabilizacja oka cyklonu.
- SKAŻENIE
- 4/5 lub 5/5, zależy od wpływu i obszaru
3.3. Przykład: Przeznaczenie Przetrwania #
- CO TO
- Ktoś jest w sytuacji potencjalnie niebezpiecznej, np. w płonącym budynku.
- Mag rzuca zaklęcie na tą osobę, próbując zapewnić jej bezpieczeństwo i sukces.
- Sempitus zapewnia odporność na wpływy zewnętrzne. Zwiększenie żywotności, witalności, odporności.
- Fidetis zapewnia wsparcie Legendy. Będzie jak powinno być, płonąca belka spadnie "troszkę obok", zrobisz "właściwy wybór" tak, jak by to zrobił strażak.
- W wyniku Ktoś ma dużo większe szanse na przetrwanie katastrofalnej sytuacji. "Ma dużo szczęścia".
- ZASTOSOWANIE
- Sytuacja ratowania życia, heroicznego pomagania innym lub po prostu trudna.
- SKAŻENIE
- 3/5 lub 4/5
3.4. Przykład: Jeszcze nie Twój czas #
- CO TO
- Ktoś umarł, ale krócej niż ~15 godzin temu (nie ma reguł).
- Mag rzuca zaklęcie na tą osobę, próbując dać jej możliwość wykonania ostatniego zadania.
- Między Sempitus i Fidetis mamy odbicie tej osoby w Eterze Nieskończonym. Fidetis skupia się na roli w legendzie. Sempitus na przeszłych czynach.
- Energie przywracają cel jako Anomalię. To już nie jest ta sama osoba, ale będzie w stanie służyć dalej, wykonać ostatnią rzecz jaka była potrzebna.
- Anomalia przetrwa maksymalnie 24 godziny i jest możliwa do zniszczenia dalej.
- Technicznie, mag tworzy Sefictusa (patrz: potwory)
- ZASTOSOWANIE
- Sytuacja heroiczna lub desperacka.
- SKAŻENIE
- 4/5; czar jest niesamowicie niebezpieczny; sięgamy do Eteru Nieskończonego i mamy nadzieję, że dobrze rozumieliśmy osobę, która nie żyje.
3.5. Przykład: Wieczna Przysięga #
- CO TO
- Mamy umowę lub porozumienie o wysokich stawkach. Chcemy mieć gwarancję, że to się stanie tak, jak powinno. Obie strony chcą podpisać umowę.
- Magicznie pieczętujemy umowę zgodnie z jej duchem, nie literą.
- Sempitus dba o stabilność przeszłości i cyklu, zapewnia niezmienność. "Tak od teraz będzie".
- Fidetis zapewnia, by wpisane to było w kosmiczny porządek i karmę. "Będzie to, czego pragnęliśmy".
- Żadna z osób nie jest w stanie przypadkowo złamać Przysięgi. Muszą się aktywnie starać. I złamanie Przysięgi wiąże się z poważnymi konsekwencjami ORAZ druga strona będzie o tym wiedzieć.
- ZASTOSOWANIE
- Konieczność zapewnienia, że ktoś coś zrobi, o bardzo wysokich stawkach.
- SKAŻENIE
- 3/5
4. Przykładowe potwory i anomalie #
4.1. Potwór: Astralidux #
- Astralny, duchowy mentor, pozornie efemeryczna zjawa, pokorny kapłan rzeczywistości. Daje rady i pojawia się, gdy jest potrzebny.
- Istota przynosząca 'questy' i legendy. Istota, która wstrzykując Ci jad zmusza Cię do stania się częścią Legendy i Historii.
- Celem Astraliduxa jest sprawienie, by wszystko "działało jak zawsze". Usunięcie wszelkich zmian. Powrót do harmonii i ról.
- "Harmonia i Porządek poprzez powtarzający się cykl przeszłości - synowie robią co ojcowie, córki co matki. Anomalie będą wyplenione".
4.2. Potwór: Sefictus #
- Wola, która nie odeszła. Przeszłość i przeznaczenie powiązane w ludzkim ciele. Ostatni rozkaz.
- Ktoś, kto umarł, ale powrócił jako Anomalia. Ma jedną myśl, jedno zadanie, jedną sprawę, której nie skończył.
- To jest "nadal on", ale niekompletny. Wie, że nie żyje. Ma niewiele czasu i musi zdążyć skończyć to, jakie było jego przeznaczenie.
- Nie ma pełni wiedzy, pełni możliwości i jest coraz mniej "sobą" a coraz bardziej "anomalią".
- Przeznaczenie każdego Sefictusa to skończyć zadanie i umrzeć jak bohater. To może być "ostrzec kogoś", "ochronić przyjaciół" czy "pożegnać się z dziećmi"
4.3. Anomalia / Potwór: Mercatifat #
- Samotny obelisk na cmentarzu, który posiada przedmioty i wiedzę w swoich licznych kryjówkach.
- "Kupiec Przeznaczenia", istota oferująca pomoc, efekty magiczne czy usługi w zamian za coś, co winno się stać.
- Np. "Pomogę Ci pomścić ojca (który nie powinien był zginąć), ale ożenisz się z Anną w ciągu trzech lat."
- Mercatifat łączy petenta z Eterem Nieskończonym, zapewniając, że rzeczywistość potoczy się tak, jak powinna.
- Cel: Niech nieskończony cykl trwa.
4.4. Anomalia: Droga Bohatera #
- Odpowiednio oznaczona droga lub jaskinia. Miejsce, gdzie dojdzie do Rytuału Przejścia. Którym kiedyś przeszedł inny bohater, postać z legend.
- Jeśli kryteria są spełnione, ktoś kto wejdzie na tę drogę będzie testowany przez Rzeczywistość. Będzie szedł trasą przez Eter Nieskończony.
- Może nie wrócić. Ale jeśli wróci, na końcu trasy napotka PRZEDMIOT lub COŚ, dzięki czemu będzie w stanie zbliżyć się do postaci z legend.
- Nie jest wykluczone, że częściowo stanie się postacią z legend i częściowo przestanie być sobą. W końcu cykl się powtarza.