241015 - Jak działają Motywy na sesjach i do czego służą #
Spis Treści #
Motywy jako narzędzie konstrukcji sesji. Jak powinien wyglądać idealny kształt Motywu?
{ image "./00-face-clock.webp", "[Niekształtny zegar zarządzający torami]" %}
1. Problem rozwiązywany przez Motywy #
2. Kształt kilku dobrych Motywów #
2.1. Energia Exemplis #
Co mi się podoba w tym Motywie?
- Opis - co reprezentuje ten Motyw i czym jest.
- W ramach tego Motywu podkreśl...
- W ramach tego Motywu wykorzystaj konflikty pomiędzy...
- W tym motywie warto eksplorować ideę...
- Przykłady wykorzystania na sesji
Metadane #
- Nazwa: Energia Exemplis
Krótki opis #
Energia Exemplis. Ochrona przez czystość i intensyfikacja perfekcji. Usuwanie wszystkiego, co nie pasuje, i wzmacnianie tego, co pozostaje. Idealne formy, bez skazy, w blasku białego światła. Zabezpieczenie przez oczyszczenie.
Opis #
Energia Exemplis to siła, która dąży do zachowania i wzmacniania idealnych cech ludzkości. Reprezentuje ochronę, która jest jednocześnie wyzwaniem do osiągnięcia perfekcji. Exemplis nie tylko chroni, ale także wypala wszelkie niedoskonałości, pozostawiając tylko to, co czyste i doskonałe. Energia prowadzi ku doskonałości, ale za cenę utraty wszelkich odchyleń od normy. Exemplis nie toleruje słabości, a jej światło przenika każdą duszę, zmuszając do walki z własnymi niedoskonałościami.
W ramach tego motywu podkreśl transformację w to, co najlepsze - ale kosztem utraty indywidualności i wolności. W tym motywie warto eksplorować ideę, że ochrona przez czystość może prowadzić do stagnacji i braku różnorodności. Wykorzystaj konflikty między dążeniem do ochrony a pragnieniem wolności. Pokaż postacie, które stają przed wyborem: poddać się blaskowi Exemplis i stać się doskonałym, ale ograniczonym bytem, czy walczyć o swoje niedoskonałości i zachować wolność, ryzykując wszystkim innym.
Przykłady wykorzystania na sesji:
- bezpieczeństwo i czystość oferowane przez Exemplis a człowieczeństwo, wolna wola i pozostanie sobą
- ideał ludzkości a niewielkie, wartościowe niedoskonałości sprawiające że jesteśmy ludźmi
- upadek przez Perfekcję - doskonałe, bezduszne byty; exemplarzy a nie osoby
2.2. Okrutne Gry Możnych #
Co mi się podoba w tym Motywie?
- Mroczne Serce: kierunek, do którego ten Motyw prowadzi
- Głód: w pewien sposób "agenda" tego Motywu, czyli do czego Motyw dąży
- Ofiara: co musi być poświęcone przez osoby poddane temu Motywowi
- Co chcesz Osiągnąć: co Mistrz Gry ma zrobić z tym Motywem, gdzie ma ten motyw go prowadzić
- Default Future: co się stanie, jeśli Gracze nie wejdą w interakcję z tym Motywem
Metadane #
- Nazwa: Okrutne gry Aurum
Krótki opis #
Arystokraci Aurum na swoim terenie są jak władcy absolutni. Nie jest rzadkością traktowanie ludzi jak pionki.
Opis #
Arystokraci Aurum na swoim terenie są jak władcy absolutni. Nie jest rzadkością traktowanie ludzi jak pionki, nie dbając o ich zdrowie czy stan. Ten wątek pokazuje bezduszność Aurum w kontekście pionków - zwykłych ludzi wykorzystywanych do rozgrywek arystokratów.
- Mroczne serce
- Głód: "Jedynie zabawa ma znaczenie. Ludzie przemieleni przez Grę."
- bezduszność i okrucieństwo wobec 'pionków' w grze
- Aurum jako najwyższa wartość, arystokraci Aurum jako ci, którzy się liczą
- Ofiara: człowieczeństwo, autonomia i równość
- 'pionki' walczą o przetrwanie, tańcząc jak władcy Aurum im zagrają, nie mając szans na lepszy los
- 'gracze' muszą posuwać się dalej i dalej, odrzucając część człowieczeństwa, by wygrać z 'równymi sobie'
- Agenda - co chcesz osiągnąć:
- Pokaż desperację 'pionków', hedonizm części 'graczy' i desperację innych 'graczy'.
- Stwórz interesujące gry i splugaw je cierpieniem
- 'Tańcz, zaprosili Cię na bal, bierz co chcesz póki zabawa jeszcze trwa'
- Dark Future - wizja maksymalnej porażki Graczy:
- Odbyła się gra i wygrały niewłaściwe osoby
- Mnóstwo pionków jest rannych, zginęło lub oddano je komuś innemu
- Część arystokratów ma nowe długi, są podlegli komuś złemu
2.3. Ku Pokrzepieniu Serc #
Co mi się podoba w tym Motywie?
- Wysokopoziomowy opis, co jest ważnego w tym opisie.
- Przykładowe elementy i części składowe tego Motywu - konkretne przykłady implementacji ("uratowanie kogoś, kto potem ma dzieci").
Metadane #
- Nazwa: Ku pokrzepieniu serc
Krótki opis #
Ta sesja zawiera elementy kojące serca i pokrzepiające graczy. Reorientuje graczy w tym, że fundamentalnie jest coś dobrego i nie są sami, jest coś o co warto walczyć. Że w 'Dark Heroic' jest też 'Heroic'.
Opis #
Ta sesja zawiera elementy kojące serca i pokrzepiające graczy. Reorientuje graczy w tym, że fundamentalnie jest coś dobrego i nie są sami, jest coś o co warto walczyć. Że w 'Dark Heroic' jest też 'Heroic'. Bardzo dobry motyw do wyciągnięcia po czymś mrocznym i strasznym, też jeśli gracze mają gorszy dzień. Przykładowe elementy kojące i pokrzepiające 'dowie się, że inni go chwalą sądząc, że ich nie słyszy', 'zobaczy efekty swoich dawnych działań, które już nie pamięta', 'uratowanie kogoś, kto potem ma dzieci', 'porażka, która nie miała znaczenia, bo i tak by się to wydarzyło i ta osoba nie miała na to wpływu. Ale i tak dokonała czegoś, co inna postać którą uważa za lepszą w podobnej sytuacji zrobiła gorzej', 'wybaczenie kogoś, kto sądził, że mu nie wybaczy'.
Spoilers #
2.4. Kult, Mroczny #
Co mi się podoba w tym Motywie?
- Konkretne rekomendacje użycia na sesji w formie "Pokaż, jak bardzo...". Czyli - rób TO, konkretnie TO.
Metadane #
- Nazwa: Kult, mroczny
Krótki opis #
Tam, gdzie jest potęga, tam są ludzie chętni do uzyskania tej potęgi. Czasem za wszelką cenę.
Opis #
Tam, gdzie jest potęga, tam są ludzie chętni do uzyskania tej potęgi. Czasem za wszelką cenę.
Oni wiedzą, że to co robią jest niezgodne z zasadami społecznymi. Oni bardzo często wiedzą, że to co robią jest bardzo niebezpieczne. Często jednak taki kult to jedyna rodzina, którą mają niektórzy. Inni tak długo byli w kulcie, że myślą jak kultyści. Jeszcze inni mogą myśleć w dzięki temu kultowi mogą osiągnąć coś więcej, wierząc, że pomagają.
Tak czy inaczej tego typu kult jest miejscem niebezpiecznym. Używają sił, których nie do końca rozumieją, używając magii, która niekoniecznie jest pod ich kontrolą i ostatecznie może to się skończyć katastrofą.
Pokaż jak bardzo kult oplątał okolicę. Pokaż wpływy oraz możliwości takiego kultu. Pokaż, że nawet nie wiadomo kto do kultu należy a kto nie. Każdy może być jednym z nich.
Spoilers #
3. Co warto dodać do Motywów #
- Dodałbym przykładowe Objawy Tego Motywu. Skąd wiemy, że ten Motyw tu wystąpił.
- Dodałbym rekomendacje dla MG. Np. w wypadku horroru "uderzaj mocno w graczy".
4. Zróbmy listę tego, co mi się podobało i co musi być w Motywie #
- Nazwa
- 2-5 słów, coś chwytliwego i jak najlepiej oddającego ideę.
- Krótki opis
- Powiedzmy, 100 znaków. Ale ważniejsze jest dobre oddanie motywu niż zmieszczenie się w 100 znakach.
- Opis
- Wyjaśnienie, czym jest Motyw i o co w nim chodzi, jak najdokładniej i najplastyczniej.
- Przykłady w fikcji
- Dzieła kultury: książki, anime, filmy, kreskówki, seriale; preferencja dla sci-fi.
- Jeśli nie jest to dobry przykład, lepiej, by go w ogóle nie było.
- Mroczne Serce, Głód (Hunger)
- Wyjaśnienie presji / dynamizmu sytuacji. Czemu dzieje się to, co się dzieje. Do czego Motyw dąży.
- Mroczne Serce, Ofiara (Victim)
- Wyjaśnienie co jest poświęcone przez fakt, że ten Motyw tu jest. Czy tracimy człowieczeństwo, bezpieczeństwo, może wolność?
- Koniecznie z wyjaśnieniem dlaczego Ofiary tego Motywu tracą to, co tracą.
- Czy Ofiary w ogóle są świadome tego, jaką cenę płacą?
- Co Chcesz Osiągnąć
- MG z definicji jest tym, co symuluje świat. Gdy operuje tym Motywem, w którą stronę ma zmieniać świat?
- Default Future
- Załóżmy, że nikt nic nie zrobi i Motyw nie ma opozycji. Co się stanie?
- W ramach tego Motywu podkreśl...
- Pokaż różnicę między "sesją neutralną" nie mającą tego Motywu a sesję mającą ten Motyw
- W tym motywie warto eksplorować ideę...
- Jaki jest Theme and Message tego Motywu? Co ten Motyw reprezentuje?
- W ramach tego Motywu wykorzystaj konflikty pomiędzy...
- Pokaż, jakie konflikty i systemy dynamiczne się pojawiają w ramach tego Motywu.
- Właśnie dookoła konfliktów, starć, różne-osoby-chcą-różnych-rzeczy znajdziemy miejsce na ruchy Graczy i pokazanie Graczom ciekawego świata
- Powiedzmy, 5-10
- Jak Chcesz To Osiągnąć
- Przykłady 5-10 ruchów w formie GDY-TO jakimi MG może osiągnąć Default Future.
- Np. dla "Mroczny Kult": GDY zbliża się czas rytuału, TO Mroczny Kult zbiera zasoby i przygotowuje ofiary ludzkie.
- Elementy i części składowe takiego motywu
- Jakie "typowe klocki" zgodne z toposami występują w ramach takiego Motywu? Powiedzmy, 5-10
- Konkretne przykłady implementacji. Np. "Mroczny Kult" będzie miał "ludzie mają dziwne sekrety i dziwne komunikaty" czy "miasteczko jest pod kontrolą Kultu"
- Objawy Tego Motywu
- Co warto Graczom pokazać, by mogli się zorientować, że ten Motyw występuje na tej sesji?
- Np. dla "Mrocznego Kultu" mamy "są tematy o których nikt nie chce mówić", "nocne procesje do opuszczonego budynku".
- Przykłady wykorzystania na sesji
- 3-5 krótkich przykładów jak można tego użyć na sesji RPG