PvP intencyjne w EZ. Ochroniarz vs złodziej. #
1. Spis treści #
2. Sytuacja - ochroniarz i złodziej #
2.1. Sytuacja w fikcji #
Niech Ania jest Złodziejką (postać Gracza). Niech Bartek jest Strażnikiem (postać Gracza). Ania jest bardzo kompetentną Złodziejką. Bartek jest bardzo kompetentnym Strażnikiem.
Ania i Bartek są na tym samym balu. Ania została wynajęta do kradzieży np. konkretnego pierścionka od uczestniczki tego balu. Bartek ma za zadanie zapewnić, by nikt niczego wartościowego nie stracił.
Ania podchodzi do kradzieży. Bartek na pewno będzie chciał uniemożliwić ową kradzież.
Jak postawić konflikt w takiej sytuacji?
2.2. Sytuacja przy stole #
W wypadku każdej sytuacji, w której dwie osoby mają różne wizje przyszłości mamy potencjał na Konflikt. Więc trzeba się zatrzymać i zadać sobie główne pytanie: o co tak naprawdę jest Konflikt?
Graczka Ani chce ukraść ten pierścionek. Po to została wynajęta, Ale od biedy, gdyby jej się nie udało to też narzekać nie będzie - ot, zdobędzie pierścionek w innym momencie. Coś by ukradła, bo “jej postać by to zrobiła”, ale nie zależy jej specjalnie na kradzieży. Chce jednak pokazać jak dobrą ma postać.
Graczowi Bartka w sumie nie zależy na tym, by Ania niczego nie ukradła. Nie zgodzi się jednak na to, by Bartek wyszedł na niekompetentnego. Innymi słowy, jeśli Ania próbuje coś ukraść, Bartek chciałby to zatrzymać.
3. Co ma zrobić MG w takiej sytuacji? #
3.1. Pierwsza uwaga - tak naprawdę tu nie ma Konfliktu #
Najciekawsze jest to, że jeśli się zastanowimy, to w tej sytuacji tak naprawdę nie ma konfliktu.
Graczowi Bartka nie zależy na tym, by Anię złapać lub ograniczyć. On po prostu nie chce wyjść na niekompetentnego.
Graczce Ani nie zależy na tym, by Ania koniecznie ukradła pierścionek na tym spotkaniu. Ona nie chce wyjść na niekompetentną i chce mieć jakiś fant.
Czyli po raz kolejny jak w życiu - Gracze po prostu mogą się dogadać co do sceny. Na przykład, “Ani nie udało się pozyskać pierścionka, ale ukradła coś innego, gdy Bartek był zajęty, bo jakiś możny czegoś od niego chciał”. Lub “Ania ukradła pierścionek, Bo jakiś możny czegoś chciał od Bartka”.
Czyli, jeśli obu Graczom to nie przeszkadza, można spłaszczyć ten problem. Można przekształcić go w jednostronny konflikt – to jest Ania kontra otoczenie, bo zakładamy, że Bartek jest zajęty przez zachcianki kogoś innego, kogo Bartek nie może zignorować. Ani nie ujmuje to Bartkowi, ani nie narusza kompetencji Ani.
3.2. Ok, niech tu jest Konflikt - jak to rozwiązać? #
3.2.1. Jak wygląda pula PvP, ogólnie? #
Pula PvP - jak działa?
- Pula PvP (Gracz vs Gracz) jest pulą symetryczną, 8 (V) i 8 (X).
- Jeden z Graczy obejmuje Ptaszki, drugi Krzyżyki
- Standardowo dodajemy i rozpatrujemy Przewagi.
- Przewaga dla Gracza_1 i Przewaga dla Gracza_2 się niwelują.
- Z perspektywy Uznaniowej, nie jest [0..4] a [0..1] na jedną ze stron. Zwykle 0.
3.2.2. Wariant 1: A, zobaczmy co się stanie #
Czasami w życiu MG pojawia się coś przerażającego u Graczy. Figlarność. Gracze po prostu chcą zobaczyć, jak ta sytuacja się potoczy, ale nie chcą by któremukolwiek stała się krzywda.
Czyli jest to akcja PvP, ale "nie na serio". Dwa przepychające się niedźwiadki, a nie walka na śmierć i życie.
Jak to rozwiązać? Używamy puli PvP, a potem ciągniemy jednocześnie 3 żetony i to pokaże nam jak bardzo to poszło w którą stronę.
Przykład:
- Gracze chcą zobaczyć, jak to by się potoczyło.
- Ania ma po swojej stronie: "jest świetna (moc: 2)", "to ona decyduje kiedy zaatakuje"
- Bartek ma po swojej stronie: "jest świetny (moc: 2)", "wie, że celem jest pierścionek i go pilnuje"
- Ania deklaruje, że atakuje w momencie, w którym Bartek będzie zajęty przez możnych, co daje jej ekstra Przewagę.
- NETTO Ania ma +1 Przewagę; wszystkie inne są zniwelowane
- Ania obejmuje Ptaszki, Bartek Krzyżyki. Pula to (11 V || 8 X)
Jak widać, wyciągnęliśmy 2 (X) i 1 (V). Czyli Bartek wygrał "więcej" niż Ania, ale nie jakoś bardzo więcej.
Scena skończyła się tak:
- Gdy Bartek poszedł spełniać zachcianki jakiegoś możnego, Ania pozyskała pierścionek.
- Gdy Bartek wrócił, natychmiast zauważył brak pierścionka. Zaczął otaczać teren kordonem; Ania nie miała się jak wycofać.
- Ania zjadła pierścionek.
- Bartek nie znalazł pierścionka, stanęło na tym, że:
- "najpewniej właścicielka go gdzieś zgubiła bez pomocy"
- Bartek dostał pochwałę za sprawne rozwiązanie problemu.
- Ania z pierścionkiem wróciła do domu, acz będzie odzyskiwać go w mniej przyjemny sposób.
I to było satysfakcjonujące dla wszystkich - Ania zyskała pierścionek, Bartek pokazał, że jest niesamowicie dobry w te klocki i nie ma co z nim ryzykować.
3.2.3. Wariant 2: Moja wyrzutnia rakiet jest większa niż Twoja #
Czasem jest gorzej niż figlarność. Czasami gracze zaczynają się kłócić, kto by wygrał w pojedynku, innymi słowy "moja wyrzutnia rakiet jest większa niż Twoja".
Rozwiązaniem znowu jest pula PvP - ale ustawiamy zakres konfliktu przed pociągnięciem pierwszego żetonu. Pamiętacie, jak działają łańcuchy; pierwszy Ptaszek dla danej strony jest słabszy niż drugi, a ten jest słabszy niż trzeci. I w dowolnym momencie dowolna strona może poddać konflikt.
Przykład:
- Ania chce ukraść pierścionek mimo, że Bartek wyraźnie będzie chronił wszystkich przed tą sytuacją.
- Bartek nie chce dopuścić, by Ani się udało cokolwiek ukraść.
- Graczka Ani i Gracz Bartka nie zamierzają krzywdzić postaci drugiego gracza, ale chcą wygrać. Jeśli krzywdzenie to jedyna opcja, skrzywdzą.
- Oboje są zacięci.
Złóżmy pulę. Załóżmy, że jest identyczna (11 V -> Ania || 8 X -> Bartek); pokolorowałem ją dla widoczności.
Ciągniemy pulę. Wypadł (X). Bartek może uszkodzić sytuację Ani lub zabezpieczyć coś dla siebie, ale na mocy Podbicia (pierwszy poziom).
- Bartek nie może powiedzieć: "znalazłem Anię", "wiem, że to wina Ani", "Ania nie jest w stanie niczego ukraść". Chyba, że Ania się zgodzi.
- Bartek może zabezpieczyć np. "zapewniam, by zawsze koło pierścionka był inny strażnik, nawet, jak mnie odciągną".
- Bartek, jak wiemy, wie że to ten pierścionek jest celem kradzieży
- Bartek ma możliwość wydania poleceń innym strażnikom; jest w końcu dość doświadczony
- -> to zmienia konflikt o Dwie Przewagi (jedną Kategorię), czyli:
- zmienia pulę z (11 V || 8 X) + (-3 V || +3 X) -> (8 V || 11 X)
- a jako, że wyciągnęliśmy 1X, aktualna pula to (8 V || 10 X)
Graczka Ani może kontynuować działania w tej puli, albo może poddać konflikt.
- Graczka Ani: "To nie jest fajne. Słuchaj, nie zostawisz mi wyboru tylko zrobić coś podłego. Wycofaj to, zmień swój konflikt."
- Gracz Bartka: "Nie, to jest sensowny ruch, jaki moja postać by zrobiła. Nie ukradniesz tego pierścionka."
- Graczka Ani: "Sam chciałeś. Ale pamiętaj, że Ty to wybrałeś."
Graczka Ani zmienia CEL Konfliktu. Wcześniej jej celem było to, by ukraść pierścionek. Ale teraz jej celem jest doprowadzić do tego, by Bartek wyszedł na paranoika i osobę, której nie można ufać. Lub na wspólnika Złodziejki. "Nigdy nikt nie chciał ukraść tego pierścionka", nagrodą były inne droższe fanty i Bartek TAK PRZYPADKOWO przesunął tego Strażnika, by Ani było łatwiej ukraść inne rzeczy.
Popatrzmy na Pulę:
- Ania ma po swojej stronie: "jest świetna (moc: 2)", "to ona decyduje kiedy zaatakuje", "Bartek przesunął strażnika na pierścionek, więc Ania ma łatwiej"
- Bartek ma po swojej stronie: "jest świetny (moc: 2)"
Ania ma Dwie Przewagi, nie jedną - a Bartek nie jest w stanie sensownie zareagować, bo się skupił na ochronie pierścionka i nie ma prawa niczego podejrzewać.
Czyli faktyczna Pula to: (8 V || 8 X) + (+3 V || -3 X) = (11 V || 5 X)
- Graczka Ani: moim celem jest to, by Ania ukradła kilka fajnych fantów i by wyszło, że tylko przez paranoję Bartka była w stanie to zrobić
- Gracz Bartka: nie wyjdę na niekompetentnego
- Graczka Ani: to się umówmy na coś innego; chciałam ten pierścionek
- Gracz Bartka: może mam kiepską pulę, ale nie dam Ci wygrać. Ostrzegam, też pójdę na ostro.
- Graczka Ani: pasuje
Wyciągamy żeton: (X)
- Bartek nie jest w stanie znowu przesunąć strażnika. Nie spodziewa się ruchu Ani; jest to coś, czego nie miał prawa się domyśleć.
- ALE Bartek może zapewnić sobie "mam dowody, że to pierścionek miał być celem kradzieży; uratowałem pierścionek" i bronić dobrego imienia przed NPC
Co na to Gracze?
- Graczka Ani: chciałam go wrobić by miał problemy za niekompetencję
- MG: Bartek ma dobrą, nieposzlakowaną reputację i jest świetny. Nikt nie uwierzy w prosty błąd, dlatego tylko Podbicie tu wystarczy.
- Graczka Ani: nie niszczy to mojego celu?
- MG: nikt nie uwierzy w niekompetencję ani przekupstwo. Nie powiedziałem, że nie może mieć problemów.
- Graczka Ani: ok, to eskaluję wyżej. Chcę, by miał problemy, bo wyrządze duże szkody kradzieżą przez jego ruch.
- MG: to nadal jest możliwe.
- Gracz Bartka: mogę to jakoś zatrzymać?
- MG: tak, Ptaszkiem. Lub negocjując z Graczką Ani.
- Gracz Bartka: świetnie. To ja już wolę oddać szansę żetonom...
- Graczka Ani: (spojrzenie z dezaprobatą)
Wyciągamy żeton: (V)
- Ania zapewnia sobie "ukradła sporo wartościowych fantów"
- to jest coś podstawowego, czego MG nie konfliktuje; to demonstruje umiejętności Ani.
- Ale Ania nie może jeszcze wpakować Bartka w kłopoty. Nie na pierwszym Ptaszku z łańcucha.
Wyciągamy kolejny żeton: (V)
- Graczka Ani: ok, chcę, by było wyraźnie widać, że Ania mogła ukraść te rzeczy tylko dlatego, że Bartek przesunął tamtego strażnika. I żeby Bartek miał z tego nieprzyjemności.
- Gracz Bartka: nie za dużo?
- Graczka Ani: popatrz na Pulę. Jeśli mi to dasz, to odpuszczę i jej nie Eskaluję wyżej. Na trzecim (V) mogę zrobić dużo więcej strasznych rzeczy. I to zrobię.
- Gracz Bartka: pamiętaj, że mogę oddać coś wartościowego i zaabsorbować do dwóch Twoich sukcesów.
- Graczka Ani: tak, ale ja też. A moja Pula jest dużo lepsza. Poddaj to - Bartek jest bardzo dobry, ale Ania go po prostu wymanewrowała. Obroniłeś to, co chciałeś obronić.
- Gracz Bartka: ...dobra. Ale Bartek tego Ani nie zapomni.
- Graczka Ani: raz na wozie, raz pod wozem... (bardzo duże zadowolenie)
FINALNA PULA:
Mój komentarz:
- Ania wymanewrowała Bartka. Gracz Bartka nie spodziewał się, jak mocno Graczka Ani naciśnie w tej sytuacji.
- Gracz Bartka zrobił dobrze poddając tą pulę. Była koszmarna dla Bartka.
- W sytuacjach PvP kto ma przewagę sytuacyjno-taktyczną i wybiera miejsce ataku może ustawić świetną pulę dla siebie
- EZ to nie jest system PvP. Nie optymalizowaliśmy mechaniki pod tym kątem i to widać. To działa, ale nie jest dobrze przetestowane i przeliczone!
- Graczka Ani i Gracz Bartka, po takiej rozgrywce, mogą ze sobą już nigdy nie rozmawiać. I wymaga to dużego wyczucia od MG by określić "to się da" i "tego się nie da".
- Dlatego, serio, unikajcie starć PvP w EZ, chyba że naprawdę wiecie co robicie...