Skip to main content
Eteryczne Zaćmienie (EZ)

PvP intencyjne w EZ. Ochroniarz vs złodziej. #

1. Spis treści #

  1. Sytuacja - ochroniarz i złodziej
    1. Sytuacja w fikcji
    2. Sytuacja przy stole
  2. Co ma zrobić MG w takiej sytuacji?
    1. Pierwsza uwaga - tak naprawdę tu nie ma Konfliktu
    2. Ok, niech tu jest Konflikt - jak to rozwiązać?
      1. Jak wygląda pula PvP, ogólnie?
      2. Wariant 1: A, zobaczmy co się stanie
      3. Wariant 2: Moja wyrzutnia rakiet jest większa niż Twoja

[a lavish party]

2. Sytuacja - ochroniarz i złodziej #

2.1. Sytuacja w fikcji #

Niech Ania jest Złodziejką (postać Gracza). Niech Bartek jest Strażnikiem (postać Gracza). Ania jest bardzo kompetentną Złodziejką. Bartek jest bardzo kompetentnym Strażnikiem.

Ania i Bartek są na tym samym balu. Ania została wynajęta do kradzieży np. konkretnego pierścionka od uczestniczki tego balu. Bartek ma za zadanie zapewnić, by nikt niczego wartościowego nie stracił.

Ania podchodzi do kradzieży. Bartek na pewno będzie chciał uniemożliwić ową kradzież.

Jak postawić konflikt w takiej sytuacji?

2.2. Sytuacja przy stole #

W wypadku każdej sytuacji, w której dwie osoby mają różne wizje przyszłości mamy potencjał na Konflikt. Więc trzeba się zatrzymać i zadać sobie główne pytanie: o co tak naprawdę jest Konflikt?

Graczka Ani chce ukraść ten pierścionek. Po to została wynajęta, Ale od biedy, gdyby jej się nie udało to też narzekać nie będzie - ot, zdobędzie pierścionek w innym momencie. Coś by ukradła, bo “jej postać by to zrobiła”, ale nie zależy jej specjalnie na kradzieży. Chce jednak pokazać jak dobrą ma postać.

Graczowi Bartka w sumie nie zależy na tym, by Ania niczego nie ukradła. Nie zgodzi się jednak na to, by Bartek wyszedł na niekompetentnego. Innymi słowy, jeśli Ania próbuje coś ukraść, Bartek chciałby to zatrzymać.

3. Co ma zrobić MG w takiej sytuacji? #

3.1. Pierwsza uwaga - tak naprawdę tu nie ma Konfliktu #

Najciekawsze jest to, że jeśli się zastanowimy, to w tej sytuacji tak naprawdę nie ma konfliktu.

Graczowi Bartka nie zależy na tym, by Anię złapać lub ograniczyć. On po prostu nie chce wyjść na niekompetentnego.

Graczce Ani nie zależy na tym, by Ania koniecznie ukradła pierścionek na tym spotkaniu. Ona nie chce wyjść na niekompetentną i chce mieć jakiś fant.

[conflict map]

Czyli po raz kolejny jak w życiu - Gracze po prostu mogą się dogadać co do sceny. Na przykład, “Ani nie udało się pozyskać pierścionka, ale ukradła coś innego, gdy Bartek był zajęty, bo jakiś możny czegoś od niego chciał”. Lub “Ania ukradła pierścionek, Bo jakiś możny czegoś chciał od Bartka”.

Czyli, jeśli obu Graczom to nie przeszkadza, można spłaszczyć ten problem. Można przekształcić go w jednostronny konflikt – to jest Ania kontra otoczenie, bo zakładamy, że Bartek jest zajęty przez zachcianki kogoś innego, kogo Bartek nie może zignorować. Ani nie ujmuje to Bartkowi, ani nie narusza kompetencji Ani.

3.2. Ok, niech tu jest Konflikt - jak to rozwiązać? #

3.2.1. Jak wygląda pula PvP, ogólnie? #


Pula PvP - jak działa?


3.2.2. Wariant 1: A, zobaczmy co się stanie #

Czasami w życiu MG pojawia się coś przerażającego u Graczy. Figlarność. Gracze po prostu chcą zobaczyć, jak ta sytuacja się potoczy, ale nie chcą by któremukolwiek stała się krzywda.

Czyli jest to akcja PvP, ale "nie na serio". Dwa przepychające się niedźwiadki, a nie walka na śmierć i życie.

Jak to rozwiązać? Używamy puli PvP, a potem ciągniemy jednocześnie 3 żetony i to pokaże nam jak bardzo to poszło w którą stronę.

Przykład:

[pool for bear playfight]

Jak widać, wyciągnęliśmy 2 (X) i 1 (V). Czyli Bartek wygrał "więcej" niż Ania, ale nie jakoś bardzo więcej.

Scena skończyła się tak:

I to było satysfakcjonujące dla wszystkich - Ania zyskała pierścionek, Bartek pokazał, że jest niesamowicie dobry w te klocki i nie ma co z nim ryzykować.

3.2.3. Wariant 2: Moja wyrzutnia rakiet jest większa niż Twoja #

Czasem jest gorzej niż figlarność. Czasami gracze zaczynają się kłócić, kto by wygrał w pojedynku, innymi słowy "moja wyrzutnia rakiet jest większa niż Twoja".

Rozwiązaniem znowu jest pula PvP - ale ustawiamy zakres konfliktu przed pociągnięciem pierwszego żetonu. Pamiętacie, jak działają łańcuchy; pierwszy Ptaszek dla danej strony jest słabszy niż drugi, a ten jest słabszy niż trzeci. I w dowolnym momencie dowolna strona może poddać konflikt.

Przykład:

Złóżmy pulę. Załóżmy, że jest identyczna (11 V -> Ania || 8 X -> Bartek); pokolorowałem ją dla widoczności.

[a pool]

Ciągniemy pulę. Wypadł (X). Bartek może uszkodzić sytuację Ani lub zabezpieczyć coś dla siebie, ale na mocy Podbicia (pierwszy poziom).

[a pool]

Graczka Ani może kontynuować działania w tej puli, albo może poddać konflikt.

Graczka Ani zmienia CEL Konfliktu. Wcześniej jej celem było to, by ukraść pierścionek. Ale teraz jej celem jest doprowadzić do tego, by Bartek wyszedł na paranoika i osobę, której nie można ufać. Lub na wspólnika Złodziejki. "Nigdy nikt nie chciał ukraść tego pierścionka", nagrodą były inne droższe fanty i Bartek TAK PRZYPADKOWO przesunął tego Strażnika, by Ani było łatwiej ukraść inne rzeczy.

Popatrzmy na Pulę:

Ania ma Dwie Przewagi, nie jedną - a Bartek nie jest w stanie sensownie zareagować, bo się skupił na ochronie pierścionka i nie ma prawa niczego podejrzewać.

Czyli faktyczna Pula to: (8 V || 8 X) + (+3 V || -3 X) = (11 V || 5 X)

[a pool]

Wyciągamy żeton: (X)

Co na to Gracze?

[a pool]

Wyciągamy żeton: (V)

Wyciągamy kolejny żeton: (V)

FINALNA PULA:

[a pool]

Mój komentarz: