Skip to main content
Eteryczne Zaćmienie (EZ)

Wielu graczy w jednym konflikcie, wsparcie graczy #

1. Karta / TL;DR #


Wsparcie innych graczy; wielu graczy w konflikcie


2. Spis treści #

[Set of options (Dall-E)]

3. Konflikty w EZ #

3.1. Mechanika EZ operuje nie na postaciach a na stronach konfliktu #

Mechanika EZ nie rozpatruje wydarzeń na poziomie postaci. Mechanika EZ rozpatruje wydarzenia na poziomie stron uczestniczących w konflikcie. Z perspektywy mechaniki EZ, trzy sytuacje poniżej są identyczne:

Każdy test mechaniczny jest próbą określenia jak zmieniła się sytuacja, zasoby i cele stron uczestniczących w konflikcie. To, że zwykle strona reprezentowana jest przez jedną postać niewiele zmienia. Rozpatrujesz strony, nie pojedyncze postacie.

3.2. Czym są strony konfliktu? #

Dwie strony są w konflikcie jeśli chcą od sytuacji różnych rzeczy ORAZ zwycięstwo jednej osłabia / uniemożliwia cele i plany drugiej strony.

Innymi słowy, "strona konfliktu" jest zbiorem postaci, zasobów i sił o tej samej agendzie. Oczywiście, w innym kontekście te same osoby mogą formować zupełnie inne strony konfliktu.

Widzicie już, na czym to polega. Wniosek - trzeba ustalić, na czym zależy stronom konfliktu i z tego wyprowadzić strony konfliktu (i siły neutralne).

Z uwagi na kolorowanie Żetonów, w jednym konflikcie mogą występować więcej niż dwie strony konfliktu. Po prostu przydzielimy im inne kolory.

3.3. Konflikt to modelowanie sceny z uwzględnieniem skonfliktowanych stron #

[Set of options (Dall-E)]

Podczas konfliktu nie rozpatrujemy poszczególnych postaci - rozpatrujemy strony konfliktu w kontekście sceny.

Scena:

Co robią:

Jak wygląda konflikt?

Zauważcie, że trójka przyjaciół działa jednocześnie. Stanowią jeden agregat, jeden byt przesuwający skrzynię:

Jak widzicie, (X) uderzają w Zespół jako w całość a nie w jednostki. Ślady krzywdzą cały Zespół, nie jedną osobę. Ok - CZŁONEK Zespołu może ucierpieć, ale INTENCJĄ jest osłabienie Zespołu czy pozbawienie Zespołu zasobu. Strona wygrywa lub traci, nie jednostki.

3.4. A co, gdy jest jedna postać aktywna a inne pomagają? #

Powyższy przykład nie jest typowy, bo wszystkie postacie uczestniczą w konflikcie "w ten sam sposób" - konflikt jest w sposób oczywisty wykonywany przez Agregat (całą stronę konfliktu). Jednak najczęściej na sesjach jest JEDNA postać wykonująca ruch a INNE postacie jej pomagają. Co wtedy?

O co chodzi - podczas jednego konfliktu możemy mieć kilka postaci aktywnych w zależności od sytuacji:

Czyli:

4. Jak wygląda wsparcie innych graczy? #

4.1. Skrótowo #

W konflikcie nie występuje postać tylko strona konfliktu - grupa postaci (agregat) połączonych wspólną agendą.

4.2. Wybór postaci optymalnej z perspektywy Konfliktu #

Sytuacja:

Zespół ma plan:

Popatrzcie na bazy konfliktów:

Dlaczego - bo obecność różnych postaci w Konflikcie sprawia, że wybieramy najwłaściwszą postać do danego Konfliktu (chyba, że jest zajęta czymś innym). To jest największa zaleta posiadania Sojuszników w Konflikcie:

Czyli, podsumowując:

4.3. Umożliwienie Konfliktu #

Ten sam problem skrzyni co wcześniej (są w magazynie, nie dali rady uciec):

Żadna z postaci nie jest w stanie wskoczyć do góry. Ale Adam i Cyprian mogą spróbować unieść Basię, by ona mogła się wydostać, ignorując skrzynię.

Zaznaczam - gdyby Basia była sama, w ogóle nie byłaby w stanie się wydostać. Ale obecność Sojuszników umożliwia jej w ogóle wejście w Konflikt, bo ma możliwość spróbować się wydostać. Bo ktoś ją podniesie. Będzie to Konflikt o Bazie Ekstremalnej, ale będzie możliwy.

Czyli, podsumowując:

4.4. Całkowity brak wpływu na Konflikt #

Ten sam problem skrzyni co przed chwilą:

Wyobraźcie sobie taką deklarację:

Jaki jest realny wpływ Basi i Cypriana na konflikt? Absolutnie żaden. Adam uczestniczy w tym konflikcie, na poziomie Tr Z +2 (nie ma wprawy). Obecność Basi i Cypriana nic nie zmienia przy takiej deklaracji.

Czyli, podsumowując:

4.5. Dobry Manewr #

Ten sam problem skrzyni co przed chwilą:

Wyobraźcie sobie taką deklarację:

Jaki jest realny wpływ Basi i Cypriana na konflikt? Niewielki, ale jest. Adam nie umie dobrze używać wózka widłowego i nie ma wyczucia. Adam uczestniczy w tym konflikcie, na poziomie Tr Z +2 (nie ma wprawy). Basia i Cyprian mu trochę pomagają, działając jak Dobry Manewr - dodając +1V do puli.

Czyli, podsumowując:

4.6. Przewaga #

Ten sam problem skrzyni co przed chwilą:

Deklaracja:

Czy Adam realnie pomaga Cyprianowi? Tak. Jeśli kiedykolwiek próbowaliście pchać coś ciężkiego, wiecie, że dodanie drugiej osoby - nieważne, że słabszej - zdecydowanie pomaga jeśli mamy koordynację (tu: Basia potencjalnie nakierowująca skrzynię). To kwestia fizyki i sumowania wektorów sił ;-).

Innymi słowy, Adam i Basia sumarycznie dodają Cyprianowi Przewagę. Konflikt zmienia się z Ekstremalnego na Ekstremalny + Przewaga, czyli ma 3 (V) więcej.

Czyli, podsumowując:

4.7. Zmiana Bazy #

Ten sam problem skrzyni co przed chwilą:

Deklaracja:

Wiemy już, że Adam stanowi Przewagę dla Cypriana. A czy Basia pomaga? Zdecydowanie tak. Pomaga bardziej niż gdyby po prostu pchała z nimi. Czyli mamy więcej osób pomagających w różny sposób i przez to suma pomocy Adam + Basia jest większa niż pomoc Adam + Adam czy Basia + Basia. To działa jak dwie Przewagi (maksymalny możliwy wpływ niezależnie od ilości Sojuszników), więc zmieniamy Bazę o poziom.

Konflikt zmienia się z Ekstremalnego na Trudny, czyli ma 3 (V) więcej i 3 (X) mniej.

Uzupełnienie:

Czyli, podsumowując:

4.8. Całkowita zmiana kontekstu Konfliktu #

Inna Sytuacja:

Jeśli Adam spróbuje wydostać się z piwnicy i wyrwać się strażnikowi, mówimy gdzieś o bazie Heroicznej. Nie ryzykowałbym na jego miejscu.

ALE. Popatrzcie na taką deklarację:

Basia sama zmienia Bazę z Heroicznego na Ekstremalny przez sam fakt tego, że strażnik stoi w innym miejscu i skupia się na Basi. Więcej - Basia może dodatkowo skonfliktować strażnika ZANIM Adam spróbuje zrobić swój ruch, by jeszcze skuteczniej skupić uwagę strażnika na sobie i oddalić go od Adama. Wyobrażam sobie, że jeden łańcuch konfliktu Basi mógłby zmienić Bazę Adama z Heroicznej na Trudną, nie narażając Basi specjalnie na zagrożenie.

Tu jest kolejna ogromna zaleta posiadania kilku postaci w tej samej scenie - daje to możliwość przekształcenie sytuacji w taki sposób, by zwiększyć szanse graczy i zmniejszyć ryzyko, że wszystko pójdzie całkowicie nie tak. Można powiedzieć, że wcześniejsze "umożliwienie konfliktu" jest specjalnym wariantem "zmiany kontekstu konfliktu" (i z tym się zgodzę), ale warto zaznaczyć oba warianty z perspektywy możliwości mechanicznych.

Czyli, podsumowując: