Wielu graczy w jednym konflikcie, wsparcie graczy #
1. Karta / TL;DR #
Wsparcie innych graczy; wielu graczy w konflikcie
- Wybierz jednego gracza głównego (postać aktywną) z deklaracji - ten gracz ciągnie następny żeton
- Inni gracze mówią, jak wspierają postać aktywną (postaciami lub zasobami)
- np. "zagaduję strażnika, by nie zauważył postaci Szpiega"
- np. "robię efektowny występ ze światłami, by jej koncert wyszedł idealnie"
- Wsparcie może mieć wpływ:
- Żaden, jeśli wpływ postaci nie ma znaczenia z perspektywy konfliktu
- Manewru: +1V, jeśli to niewielka pomoc / postać niewiele może zrobić
- Przewagi: +3V, jeśli to wsparcie unikalnej kompetencji / postać się bardzo przyda
- Zmiany klasy bazy: Tr -> Tp, Ex -> Tr, jeśli pomoc jest bardzo duża
- Umożliwienie konfliktu, jeśli bez postaci konflikt jest niemożliwy (lub zmiana kontekstu konfliktu)
- Dostęp do optymalnej postaci do konfliktu - tej, której kompetencje pasują najlepiej i jest w stanie działać
- Nieważne ilu graczy uczestniczy w konflikcie, Wsparcie jest jedno.
- jeśli jest czterech graczy, jedna postać daje Manewr a dwie dają Przewagi to:
- jeśli ich połączone wsparcie ma moc Przewagi w tym konflikcie, dajesz Przewagę.
- jeśli ich połączone wsparcie ma moc zmiany Bazy w tym konflikcie, zmieniasz Bazę.
- za to SZEROKOŚĆ konfliktu i MOŻLIWE RUCHY w konflikcie się bardzo zmieniają.
- jeśli jest czterech graczy, jedna postać daje Manewr a dwie dają Przewagi to:
2. Spis treści #
3. Konflikty w EZ #
3.1. Mechanika EZ operuje nie na postaciach a na stronach konfliktu #
Mechanika EZ nie rozpatruje wydarzeń na poziomie postaci. Mechanika EZ rozpatruje wydarzenia na poziomie stron uczestniczących w konflikcie. Z perspektywy mechaniki EZ, trzy sytuacje poniżej są identyczne:
- Ania i Bartek składają Kostkę Rubika na czas - kto poradzi sobie szybciej?
- strona 1: Ania; strona 2: Bartek
- Oddział Alfa i Oddział Beta ostrzeliwują się przez okopy; w oddziale Alfa jest czempion, Ania.
- strona 1: oddział Alfa z czempionem Anią; strona 2: oddział Beta
- Ania, Bartek i Celina walczą jednocześnie z wielkim gorathaulem (żółwiak z mgieł).
- strona 1: Ania, Bartek, Celina; strona 2: gorathaul
Każdy test mechaniczny jest próbą określenia jak zmieniła się sytuacja, zasoby i cele stron uczestniczących w konflikcie. To, że zwykle strona reprezentowana jest przez jedną postać niewiele zmienia. Rozpatrujesz strony, nie pojedyncze postacie.
3.2. Czym są strony konfliktu? #
Dwie strony są w konflikcie jeśli chcą od sytuacji różnych rzeczy ORAZ zwycięstwo jednej osłabia / uniemożliwia cele i plany drugiej strony.
- Bal maskowy. Ania chce zaprzyjaźnić się z Celiną, Bartek chce zaprzyjaźnić się z Celiną.
- Tak jak scena jest opisana, nie ma konfliktu.
- Ale jeśli na balu Celina ma czas zaprzyjaźnić się tylko z jedną osobą, to Ania i Bartek są w konflikcie o zasób - czas Celiny.
- Ania i Bartek uciekają przed Grupą Przestępców.
- Ania i Bartek są jedną stroną konfliktu, Grupa Przestępcza drugą.
- Ania i Bartek wygrywają gdy zgubią Grupę, Grupa wygrywa gdy pojma choć jednego z uciekinierów.
- Ania i Bartek są jedną stroną konfliktu, Grupa Przestępcza drugą.
Innymi słowy, "strona konfliktu" jest zbiorem postaci, zasobów i sił o tej samej agendzie. Oczywiście, w innym kontekście te same osoby mogą formować zupełnie inne strony konfliktu.
- Darek i Ewa są szpiegami, próbują wykraść dokumenty z firmy Zygmunt Zając.
- strona 1: Darek (cel: zdobyć dokumenty, konflikt: Ewa, Zygmunt Zając)
- strona 2: Ewa (cel: zdobyć dokumenty, konflikt: Darek, Zygmunt Zając)
- strona 3: ochrona firmy Zygmunt Zając (cel: utrzymać dokumenty i złapać złodziei, konflikt: Darek, Ewa)
- Gdy zostali przyłapani, Darek i Ewa współpracują uciekając
- strona 4: Darek + Ewa (cel: uciec i pozostać niewykrytym)
- strona 3: ochrona firmy Zygmunt Zając (cel: utrzymać dokumenty i złapać złodziei)
- Ale gdy się rozdzielili i okazało się, że Ewa ukradła część dokumentów, znowu zaczęli o nie walczyć
- strona 1: Darek (cel: zdobyć dokumenty)
- strona 2: Ewa (cel: zdobyć dokumenty)
- ...moment. Nie muszą mieć dokumentów na wyłączność, prawda? Zdecydowali się zrobić kopie i rozejść się w pokoju
- konflikt zakończony - bo mogli oboje wygrać i spełnić swoje cele
Widzicie już, na czym to polega. Wniosek - trzeba ustalić, na czym zależy stronom konfliktu i z tego wyprowadzić strony konfliktu (i siły neutralne).
Z uwagi na kolorowanie Żetonów, w jednym konflikcie mogą występować więcej niż dwie strony konfliktu. Po prostu przydzielimy im inne kolory.
3.3. Konflikt to modelowanie sceny z uwzględnieniem skonfliktowanych stron #
Podczas konfliktu nie rozpatrujemy poszczególnych postaci - rozpatrujemy strony konfliktu w kontekście sceny.
Scena:
- Adam, Basia i Cyprian są nastoletnimi złodziejami. Weszli do magazynu przez okienko w dachu, zwinęli co chcieli i chcą wrócić.
- Problem polega na tym, że ktoś przesunął wielką skrzynię, na którą liczyli by móc bezpiecznie wyjść.
- Nasza trójka nastolatków decyduje się przesunąć ową skrzynię, by dostać się do okienka na dachu.
- Ale skrzynia jest dla nich za ciężka.
Co robią:
- Adam kładzie się na ziemi i zapiera się o ścianę, by użyć swoich mięśni do przesunięcia i lekkiego podniesienia skrzyni.
- Cyprian próbuje podważyć skrzynię łomem czy innym podobnym narzędziem
- Basia próbuje podłożyć pod skrzynię plastikowy panel, ułatwiający przesuwanie przedmiotów
Jak wygląda konflikt?
- Strona 1: nieruchoma skrzynia. Jej celem jest pozostanie nieruchomą.
- Strona 2: Adam, Basia, Cyprian. Ich celem jest przesunięcie skrzyni i nie zrobienie sobie krzywdy.
Zauważcie, że trójka przyjaciół działa jednocześnie. Stanowią jeden agregat, jeden byt przesuwający skrzynię:
- Potencjalne (V): skrzynia jest możliwa do przesunięcia, Zespół dał radę uciec używając skrzyni
- Potencjalne (X): utrata części łupu Zespołu, strażnik został zaalarmowany, nadwyrężenie mięśni, zostawione ślady wskazujące na Zespół...
Jak widzicie, (X) uderzają w Zespół jako w całość a nie w jednostki. Ślady krzywdzą cały Zespół, nie jedną osobę. Ok - CZŁONEK Zespołu może ucierpieć, ale INTENCJĄ jest osłabienie Zespołu czy pozbawienie Zespołu zasobu. Strona wygrywa lub traci, nie jednostki.
3.4. A co, gdy jest jedna postać aktywna a inne pomagają? #
Powyższy przykład nie jest typowy, bo wszystkie postacie uczestniczą w konflikcie "w ten sam sposób" - konflikt jest w sposób oczywisty wykonywany przez Agregat (całą stronę konfliktu). Jednak najczęściej na sesjach jest JEDNA postać wykonująca ruch a INNE postacie jej pomagają. Co wtedy?
- Określamy Postać Aktywną (która ciągnie ten jeden Żeton w tym Konflikcie)
- Określamy Wsparcie ze strony Sojuszników
- Postać Aktywna ciągnie Żeton
- Po przetworzeniu rzeczywistości, ponownie określamy Postać Aktywną i Wsparcie
O co chodzi - podczas jednego konfliktu możemy mieć kilka postaci aktywnych w zależności od sytuacji:
- Marian i Natalia są łowcami potworów. Polują na potwora.
- W ramach PIERWSZEGO (V): Marian ściągnął na siebie uwagę potwora, by ukryta Natalia znalazła lukę w pancerzu
- W ramach DRUGIEGO (V): Natalia strzeliła z wyrzutni rakiet w lukę w pancerzu, roztrzaskując ów pancerz
- W ramach TRZECIEGO (V): Marian skorzystał z okazji, że potwór skupił się na Natalii i poprawił w to samo miejsce, zabijając potwora.
Czyli:
- zwykle symulujemy całą scenę z perspektywy deklaracji graczy
- co zwykle prowadzi do całkiem dobrej sytuacji, bo gracze kombinują by wygrać
- nie symulujemy w całej scenie "ruchów postaci na zmianę" czy "jedna postać robi, reszta pomaga"
- oczywiście, poza sytuacjami gdzie spotlight / czas sprawia, że lepszą strategią jest działanie na zmianę :-)
4. Jak wygląda wsparcie innych graczy? #
4.1. Skrótowo #
W konflikcie nie występuje postać tylko strona konfliktu - grupa postaci (agregat) połączonych wspólną agendą.
- Wybór postaci optymalnej z perspektywy Konfliktu
- JEŚLI: Mamy kilka postaci w jednym Konflikcie
- TO: Wybieramy najsilniejszą postać w Konflikcie jako Postać Aktywną, pozostałe stanowią Wsparcie / Sojuszników.
- DO TEGO: Pojawiają się nowe możliwości, których bez tych Sojuszników moglibyśmy nie mieć.
- Umożliwienie Konfliktu
- JEŚLI: Sojusznik pomaga Postaci Aktywnej
- I JEŚLI: Sojusznik zmienia sytuację na tyle, że sytuacja niemożliwa do skonfliktowania staje się konfliktowalna
- TO: można postawić Konflikt, rozpatrując scenę zgodnie z jej parametrami
- DO TEGO: pojawiają się możliwości, których byśmy bez Sojuszników nie mieli
- Całkowity brak wpływu na Konflikt
- JEŚLI: Sojusznik pomaga Postaci Aktywnej, ale wpływ Sojusznika jest zerowy i nie ma znaczenia.
- TO: obecność Sojusznika możemy zignorować. Nie zmienia puli.
- Dobry Manewr
- JEŚLI: Sojusznik pomaga Postaci Aktywnej
- JEŚLI: Wpływ Sojusznika jest niewielki, ale jednak jest
- TO: traktujemy Sojusznika jako Dobry Manewr. Dodajemy +1V do puli za obecność Sojusznika.
- Przewaga
- JEŚLI: Sojusznik pomaga Postaci Aktywnej
- JEŚLI: Wpływ Sojusznika jest znaczący i zauważalny
- TO: traktujemy Sojusznika jako Przewagę. Dodajemy +3V do puli za obecność Sojusznika.
- Możemy przekolorować 1X by pokazać negatywny wpływ Sojusznika.
- Zmiana Bazy
- JEŚLI: Sojusznik pomaga Postaci Aktywnej
- JEŚLI: Wpływ Sojuszników bardzo zmienia sytuację LUB, upraszczając, mamy 2-3 Sojuszników bardzo przydających się w scenie w unikalny sposób
- TO: możemy zmienić Bazę konfliktu.
- Całkowita zmiana kontekstu Konfliktu
- JEŚLI: Sojusznik pomaga Postaci Aktywnej
- I JEŚLI: Sojusznik zmienia sytuację na tyle, że sytuacja się całkowicie zmienia
- TO: można postawić nowy Konflikt, rozpatrując scenę zgodnie z jej nowymi parametrami
4.2. Wybór postaci optymalnej z perspektywy Konfliktu #
Sytuacja:
- Adam, Basia, Cyprian wydostali się z magazynu.
- Nasi bohaterowie mają różne umiejętności.
- Adam jest dobry w wykorzystywaniu pojazdów
- Basia jest najzwinniejsza i najsłodsza
- Cyprian najlepiej walczy i umie zastraszać
- Trzeba się stąd wydostać. Szczęśliwie, niedaleko jest samochód z silnym kolesiem, który owego samochodu pilnuje.
Zespół ma plan:
- Basia odwróci jego uwagę i uśpi jego czujność, udając zagubioną bezradną panienkę
- Cyprian go unieszkodliwi, gdy ten skupia się na Basi
- Adam przejmie samochód i szybko ich stąd wywiezie
Popatrzcie na bazy konfliktów:
- Basia ma konflikt o bazie Trudnej. Ale gdyby ten sam konflikt miał robić Adam lub Cyprian, mówimy o bazie Ekstremalnej lub nawet Heroicznej.
- Cyprian ma konflikt o bazie Trudnej (jeśli Basia odwróci uwagę kolesia). Adam miałby bazę Ekstremalną w tych samych warunkach, Basia Heroiczną.
- Adam ma konflikt o bazie Trudnej. Basia i Cyprian mieliby bazę Ekstremalną.
Dlaczego - bo obecność różnych postaci w Konflikcie sprawia, że wybieramy najwłaściwszą postać do danego Konfliktu (chyba, że jest zajęta czymś innym). To jest największa zaleta posiadania Sojuszników w Konflikcie:
- zapewniają swoje unikalne umiejętności i zasoby
- pozwalają na wykorzystanie postaci lepiej dopasowanych do danego Konfliktu
- zapewniają możliwość wykonania kilku czynności jednocześnie
Czyli, podsumowując:
- JEŚLI: Mamy kilka postaci w jednym Konflikcie
- TO: Wybieramy najsilniejszą postać w Konflikcie jako Postać Aktywną, pozostałe stanowią Wsparcie / Sojuszników.
- DO TEGO: Pojawiają się nowe możliwości, których bez tych Sojuszników moglibyśmy nie mieć.
4.3. Umożliwienie Konfliktu #
Ten sam problem skrzyni co wcześniej (są w magazynie, nie dali rady uciec):
- Adam, Basia, Cyprian, chcą przesunąć nieruchomą skrzynię
- Nieruchoma skrzynia, nie chce dać się ruszyć
Żadna z postaci nie jest w stanie wskoczyć do góry. Ale Adam i Cyprian mogą spróbować unieść Basię, by ona mogła się wydostać, ignorując skrzynię.
Zaznaczam - gdyby Basia była sama, w ogóle nie byłaby w stanie się wydostać. Ale obecność Sojuszników umożliwia jej w ogóle wejście w Konflikt, bo ma możliwość spróbować się wydostać. Bo ktoś ją podniesie. Będzie to Konflikt o Bazie Ekstremalnej, ale będzie możliwy.
Czyli, podsumowując:
- JEŚLI: Sojusznik pomaga Postaci Aktywnej
- JEŚLI: Sojusznik zmienia sytuację na tyle, że sytuacja niemożliwa do skonfliktowania staje się konfliktowalna
- TO: można postawić Konflikt, rozpatrując scenę zgodnie z jej parametrami
- DO TEGO: pojawiają się możliwości, których byśmy bez Sojuszników nie mieli
4.4. Całkowity brak wpływu na Konflikt #
Ten sam problem skrzyni co przed chwilą:
- Adam, Basia, Cyprian, chcą przesunąć nieruchomą skrzynię
- Nieruchoma skrzynia, nie chce dać się ruszyć
- ALE TYM RAZEM znaleźli wózek widłowy, który Adam potrafi obsługiwać.
Wyobraźcie sobie taką deklarację:
- Adam używa wózka widłowego do przesunięcia skrzyni
- Basia i Cyprian próbują pchać skrzynię
Jaki jest realny wpływ Basi i Cypriana na konflikt? Absolutnie żaden. Adam uczestniczy w tym konflikcie, na poziomie Tr Z +2 (nie ma wprawy). Obecność Basi i Cypriana nic nie zmienia przy takiej deklaracji.
Czyli, podsumowując:
- JEŚLI: Sojusznik pomaga Postaci Aktywnej, ale wpływ Sojusznika jest zerowy i nie ma znaczenia.
- TO: obecność Sojusznika możemy zignorować. Nie zmienia puli.
4.5. Dobry Manewr #
Ten sam problem skrzyni co przed chwilą:
- Adam, Basia, Cyprian, chcą przesunąć nieruchomą skrzynię
- Nieruchoma skrzynia, nie chce dać się ruszyć
- ALE TYM RAZEM znaleźli wózek widłowy, który Adam potrafi obsługiwać.
Wyobraźcie sobie taką deklarację:
- Adam używa wózka widłowego do przesunięcia skrzyni
- Basia i Cyprian patrzą na wózek i skrzynię i dają rady: "trochę w lewo", "dobrze idziesz..." - dobrze kierują Adama.
Jaki jest realny wpływ Basi i Cypriana na konflikt? Niewielki, ale jest. Adam nie umie dobrze używać wózka widłowego i nie ma wyczucia. Adam uczestniczy w tym konflikcie, na poziomie Tr Z +2 (nie ma wprawy). Basia i Cyprian mu trochę pomagają, działając jak Dobry Manewr - dodając +1V do puli.
Czyli, podsumowując:
- JEŚLI: Sojusznik pomaga Postaci Aktywnej
- JEŚLI: Wpływ Sojusznika jest niewielki, ale jednak jest
- TO: traktujemy Sojusznika jako Dobry Manewr. Dodajemy +1V do puli za obecność Sojusznika.
4.6. Przewaga #
Ten sam problem skrzyni co przed chwilą:
- Adam, Basia, Cyprian, chcą przesunąć nieruchomą skrzynię
- Nieruchoma skrzynia, nie chce dać się ruszyć
- ALE TYM RAZEM skrzynia jest możliwa do przesunięcia, choć bardzo ciężka
Deklaracja:
- Adam i Cyprian zamierzają pchać skrzynię z całych sił, używając całej masy ciała. Cyprian, jako silniejszy, jest postacią aktywną.
- Basia się nie zmieści by pchać i nie ma tu niczego co może użyć, więc ich zachęca i próbuje pomóc ze znalezieniem toru pchania skrzyni.
Czy Adam realnie pomaga Cyprianowi? Tak. Jeśli kiedykolwiek próbowaliście pchać coś ciężkiego, wiecie, że dodanie drugiej osoby - nieważne, że słabszej - zdecydowanie pomaga jeśli mamy koordynację (tu: Basia potencjalnie nakierowująca skrzynię). To kwestia fizyki i sumowania wektorów sił ;-).
Innymi słowy, Adam i Basia sumarycznie dodają Cyprianowi Przewagę. Konflikt zmienia się z Ekstremalnego na Ekstremalny + Przewaga, czyli ma 3 (V) więcej.
Czyli, podsumowując:
- JEŚLI: Sojusznik pomaga Postaci Aktywnej
- JEŚLI: Wpływ Sojusznika jest znaczący i zauważalny
- TO: traktujemy Sojusznika jako Przewagę. Dodajemy +3V do puli za obecność Sojusznika.
- Możemy przekolorować 1X by pokazać negatywny wpływ Sojusznika.
4.7. Zmiana Bazy #
Ten sam problem skrzyni co przed chwilą:
- Adam, Basia, Cyprian, chcą przesunąć nieruchomą skrzynię
- Nieruchoma skrzynia, nie chce dać się ruszyć
- ALE TYM RAZEM skrzynia jest możliwa do przesunięcia, choć bardzo ciężka
- ORAZ mają liny, kołowrotki oraz inne rzeczy tego typu
Deklaracja:
- Adam i Cyprian zamierzają pchać skrzynię z całych sił, używając całej masy ciała. Cyprian, jako silniejszy, jest postacią aktywną.
- Do skrzyni da się przyczepić liny.
- Basia przyczepia liny do skrzyni i robi to przez kołowrotek; efektywnie liny ciągną skrzynię "w górę"
- Basia bierze wszystkie plecaki i uwiesza się na linach, by skrzynia była ciągnięta w górę ciężarem jej i wszystkich plecaków
Wiemy już, że Adam stanowi Przewagę dla Cypriana. A czy Basia pomaga? Zdecydowanie tak. Pomaga bardziej niż gdyby po prostu pchała z nimi. Czyli mamy więcej osób pomagających w różny sposób i przez to suma pomocy Adam + Basia jest większa niż pomoc Adam + Adam czy Basia + Basia. To działa jak dwie Przewagi (maksymalny możliwy wpływ niezależnie od ilości Sojuszników), więc zmieniamy Bazę o poziom.
Konflikt zmienia się z Ekstremalnego na Trudny, czyli ma 3 (V) więcej i 3 (X) mniej.
Uzupełnienie:
- Często gdy w konflikcie występuje 2-3 Sojuszników pomagających Postaci Aktywnej i każdy robi coś poważnie zmieniającego sytuację, możemy zamodelować to jako zmianę Bazy.
- Ale nie znaczy to, że potrzeba wielu Sojuszników by doszło do zmiany Bazy.
Czyli, podsumowując:
- JEŚLI: Sojusznik pomaga Postaci Aktywnej
- JEŚLI: Wpływ Sojuszników bardzo zmienia sytuację LUB, upraszczając, mamy 2-3 Sojuszników bardzo przydających się w scenie w unikalny sposób
- TO: możemy zmienić Bazę konfliktu.
4.8. Całkowita zmiana kontekstu Konfliktu #
Inna Sytuacja:
- Adam jest schowany w piwnicy. Może wyjść przez okienko piwniczne.
- By wydostać się przez okienko piwniczne, Adam potrzebuje 2 minut.
- Adam musi się wydostać stąd w ciągu 10 minut, bo do piwnicy przyjdzie inny strażnik, patrolujący okolicę.
- Przy okienku piwnicznym stoi strażnik, który pilnuje budynku, ale nie wie o Adamie.
- Niedaleko jest Basia, która wie o sytuacji Adama.
Jeśli Adam spróbuje wydostać się z piwnicy i wyrwać się strażnikowi, mówimy gdzieś o bazie Heroicznej. Nie ryzykowałbym na jego miejscu.
ALE. Popatrzcie na taką deklarację:
- Basia udaje nieco podchmieloną i zachęca strażnika do podejścia bliżej, flirtując z nim
- Basia odwraca uwagę strażnika, jest głośna i skupia całość zainteresowania na sobie
Basia sama zmienia Bazę z Heroicznego na Ekstremalny przez sam fakt tego, że strażnik stoi w innym miejscu i skupia się na Basi. Więcej - Basia może dodatkowo skonfliktować strażnika ZANIM Adam spróbuje zrobić swój ruch, by jeszcze skuteczniej skupić uwagę strażnika na sobie i oddalić go od Adama. Wyobrażam sobie, że jeden łańcuch konfliktu Basi mógłby zmienić Bazę Adama z Heroicznej na Trudną, nie narażając Basi specjalnie na zagrożenie.
Tu jest kolejna ogromna zaleta posiadania kilku postaci w tej samej scenie - daje to możliwość przekształcenie sytuacji w taki sposób, by zwiększyć szanse graczy i zmniejszyć ryzyko, że wszystko pójdzie całkowicie nie tak. Można powiedzieć, że wcześniejsze "umożliwienie konfliktu" jest specjalnym wariantem "zmiany kontekstu konfliktu" (i z tym się zgodzę), ale warto zaznaczyć oba warianty z perspektywy możliwości mechanicznych.
Czyli, podsumowując:
- JEŚLI: Sojusznik pomaga Postaci Aktywnej
- I JEŚLI: Sojusznik zmienia sytuację na tyle, że sytuacja się całkowicie zmienia
- TO: można postawić nowy Konflikt, rozpatrując scenę zgodnie z jej nowymi parametrami