Skip to main content
Eteryczne Zaćmienie (EZ)

Projekt na festiwalu AMZ, z noktiańską technologią #

1. Jakie techniki pojawiają się w tej scenie? #

2. Sytuacja #

[Młodzież buduje projekty na tech fair (Dall-E)]

3. Cele i linie konfliktu #

Rozpatrzmy sytuację:

WIĘC wykorzystujemy mechanizm Wpływanie na Los / rzeczy poza kontrolą o katastrofalnym startowym torze: (2V || 14X).

Fazy Konfliktu:

Czyli:

TYP 1 2 3 4
KONKURS (X)

4. Rozgrywka #

WAŻNE - gdy czytacie punkt 'Rozgrywka', pamiętajcie, że gdyby Klaudia lub Ksenia były NPC, te konflikty dalej mogłyby toczyć się tak samo. Rolą gracza nie jest wykonywanie wszystkich akcji postacią a prowadzenie postaci oraz jej otoczenia w sposób maksymalizujący cele gracza oraz zespołu.

Czyli:

Klaudia decyduje się dowiedzieć jak najwięcej odnośnie inwestorów, jury i ich zainteresowań. Ksenia nie ma wiele, co może zrobić, więc pomaga Klaudii w tych działaniach. Z uwagi na to, że Ksenia nie jest ekspertką w tej dziedzinie i jej pomoc będzie przydatna, ale nie jakoś szczególnie, siła pomocy to Dobry Manewr: +1.

Klaudia: (+1 Ksenia), +dostęp do baz danych, +znajomość ludzi, -konieczność dopasowania do umiejętności Teresy: Tr Z +2 +1

TrZ+2+1 (6V 3Vz 2Vr Vg || 7 X 1Xz):

Klaudia i Ksenia zdecydowały się pójść w konkretną strategię. Kierunek, który zadziała i nie zagrozi Teresie. Kierunek "Teresa jako osoba trochę na uboczu interesuje się technologią noktiańską i to sprawia, że próbuje podejść do problemu inaczej". To powinno pokazać Teresę jako osobę ciekawą, której warto dać szansę, jak i zwrócić uwagę na technologię noktiańską jako taką. A przy okazji, daje im to konkretny kierunek jak zwiększyć szansę Teresy na zwycięstwo - "Teresa jest fajna", "to taka zdolna outsiderka", "technologia noktiańska może być przydatna". Czyli zarówno Ksenia jak i Klaudia się tu przydadzą.

[Pula]

Klaudia i Ksenia mogą eskalować ten konflikt wyżej, ale:

Graczka Ksenii argumentuje, że się da podnieść Tor Losu.

MG się zgadza. To da się osiągnąć. Więc da się eskalować pulę by znaleźć coś najbardziej neutralizującego obraźliwość i niechęć.

Po zastanowieniu, Klaudia i Ksenia nie idą w tę stronę. Nie jest ich celem zmuszenie Teresy do odrzucenia swojej przeszłości i działania wbrew sobie. Ksenia nie widzi problemu, ale Klaudia nie zgadza się na pójście tą stroną. Ale zamiast tego można zdobyć rekomendację od wpływowych weteranów pustogorskich - że ten projekt nie jest dla nich obraźliwy, można z nimi współpracować.

To spadnie na Ksenię. I w ten sposób można inaczej zneutralizować tę niechęć. Na to zgadzają się obie - i Klaudia i Ksenia.

Cokolwiek się nie stanie, to jest koniec tego łańcucha. Trzeba przesunąć Tor Czasu (co nie oznacza konieczności resetowania puli).

[Pula]

TYP 1 2 3 4
KONKURS (X)

Więc - czy jest jeszcze jakiś powód eskalowania tej puli? Chyba nie.

Klaudia ma opinię postaci bardzo odpowiedzialnej, która często pomaga terminusom pustogorskim i jest rozważna ponad wiek. Zrobi to prawidłowo, używając prawidłowo wypełnionych form i nie ukrywając niczego - współpracując z weteranami pustogorskimi próbują pozyskać technologię noktiańską w projekcie AMZ. Zaznacza też, że mogą pozyskać taką technologię sami, z wraków i niebezpiecznych miejsc - dlatego wolą przejść przez formalne środki.

PONIŻEJ tak zwany "sukces z negatywnymi aspektami do wyeskalowania", opisany na dole w komponentach mechanicznych:

Tp+3:

[Pula]

Klaudia przerywa eskalację. Ma wszystko, o co jej chodziło. Ma gwarancję, że ich plan zadziała i Teresa będzie mieć dość dużo potrzebnych komponentów. Tor Czasu Klaudii się przesunął, Tor Czasu Ksenii jeszcze nie.

Ksenia skupia się na swoich kontaktach wśród weteranów pustogorskich. Przedstawiła im problem: próbują ośmielić odrzuconą koleżankę z AMZ w budowie projektu i chcą użyć bezpiecznej technologii noktiańskiej, na której się znają. Powiedziała, że współpracuje z Klaudią (poważaną). Przedstawiła całość jako "rekomendacja sprawi, że koleżanka ma szanse być mniej odrzucona z uwagi na użycie technologii noktiańskiej, co pomoże jej pokazać się inwestorom i jury".

Tr+3:

Dla Ksenii jest to wystarczający wynik. Nie eskaluje wyżej.

[Pula]

Czyli Teresa ma zarówno rekomendację jak i sprzęt i części potrzebne do konstrukcji projektu.

WAŻNE!: zauważcie, że Klaudia miałaby duże bonusy, gdyby miała rekomendację od weteranów, ale nie miała jak mieć tej rekomendacji patrząc po Torze Czasu. Ksenia nie skończyła jeszcze zdobywania rekomendacji gdy Klaudia jednocześnie robiła swoje działania i pisała dokumenty.

Tor Czasu:

TYP 1 2 3 4
KONKURS (X)

Pula Losu: (5V || 11X)

Co jeszcze można zrobić?

Klaudia uważa, że jedyne co zostaje to pomóc Teresie przy projekcie. Ksenia ma inny plan. Zdaniem Ksenii, można zrobić WIELKĄ AKCJĘ PROPAGANDOWĄ. Znaleźć członków jury i z nimi porozmawiać. Pokazać im, że:

Oki - Klaudia skupia się na znalezieniu najbardziej znaczących członków jury i na określeniu jak do nich podejść. Ksenia - z rekomendacją weteranów - przeprowadzi wielką mowę i spróbuje dotrzeć do ich serduszek.

Tp +3:

[Pula]

To powyżej to przeklęta pula. Szansa na (V) jest dużo wyższa niż na (X), a wyszło jak zwykle :D.

Tor Czasu:

TYP 1 2 3 4 WYSTĄPIENIE
KONKURS (X)

Pula Losu: (8V || 8X)

I teraz, wystąpienie!

Teresa robi prezentację (jako, że to NPC, daję +2Vr domyślnie): ExZ+2:

[Pula]

Czas na sprawdzenie, jaki jest wynik Projektu Teresy (z dużym wspomaganiem Klaudii i Ksenii):

Sprawdźmy wynik:

[Pula]

Jak to mogę zinterpretować uwzględniając kolory:

Czyli z perspektywy celów jakie mieli Gracze:

5. Podsumowanie #

Tor Czasu nie reprezentuje godzin ani dni

Tor Czasu miał konkretną długość - 4.

Nie wiemy ile DOKŁADNIE zajął nam ten projekt. To nie jest narzędzie do liczenia godzin a do liczenia "czasu jako potencjału wykonania czynności", mniej więcej. Jeśli chcecie liczyć godziny, to narzędzie jest niewystarczające i wymaga lekkiego doprecyzowania. Ale nam wystarcza (bo mamy system intencyjny - prawdziwy czas backportujemy z puli i wyniku konfliktów).

Pula Losu nie jest sprawiedliwa

Przy Puli Losu mogliśmy mieć (3V || 13X) i wyciągnąć (VVV). Mogliśmy też mieć (13V || 3X) i wyciągnąć (VVX). O to chodzi - modelujemy to, że nie mamy pełnej kontroli nad sytuacją. Ale nadal ruchy postaci graczy są w stanie wpłynąć na sytuację - im była startowo gorsza, tym bardziej znacząco.

Jak widzicie, ZWYKLE jest jakaś szansa na wyciągnięcie jednego (V) lub (X). Ale im więcej żetonów ciągniemy, tym bardziej różnorodny będzie wynik - i dlatego ruchy Klaudii i Ksenii na tej sesji były tak znaczące. Mimo, że ten sam wynik teoretycznie dało się osiągnąć na puli startowej.

Jak daleko się posuniesz, by wygrać?

Klaudia i Ksenia mogły sabotować projekty innych. Naprawdę, przesunęłoby to trzy dodatkowe Żetony w Puli Losu. Ale to nie byłyby one - to nie byłoby to co te dwie postacie sobą reprezentują. Lepiej, by Teresa nie wygrała, ale zostać wiernym sobie i być tym kim jestem.

Czasami bardziej opłaca się współpracować, czasami robić akcje równoległe

Niektóre konflikty wymagały Klaudii i Ksenii współpracujących ze sobą, w niektórych wypadkach bardziej im się opłacało działać rozłącznie i wspólnie budować w stronę tego samego efektu.




6. Tu kończy się przykład, zaczyna się mechanika #

6.1. Lista technik nazwanych #

6.2. Karty Sesji #

6.2.1. Karty Mechaniki #


Bazy Konfliktu

Reguły:

Poziomy baz konfliktu:

Skok baz konfliktu: (-3V +3X) za każdy poziom -> trudniej, (+3V -3X) za każdy poziom -> łatwiej



Przewagi mechaniczne



Poziom Uznaniowy konfliktu

Istnieje pewna ilość ptaszków Uznaniowych, za "dramatyczno-taktyczne" podejście, w zakresie [0-4].

Vr notacyjnie oznacza "czerwony żeton ptaszka".



Wpływanie na Los / rzeczy poza kontrolą

Niektóre rzeczy możemy modelować jako "poza naszą kontrolą" czy "los" i chcemy zostawić je w rękach losu, np:

Jak takie coś przeprowadzić:

Często stosujemy tą mechanikę by zobaczyć "jak się skończyła sesja" w kontekście wątków pobocznych na które gracze nie mieli dość czasu lub energii.



Wsparcie innych graczy; wielu graczy w konflikcie



Współpraca wielu graczy gdy istnieje Tor Czasu



Sukces z negatywnymi aspektami do wyeskalowania

Czasami sukces wiąże się z pewnymi negatywnymi konsekwencjami, które są widoczne na pierwszy rzut oka. Np:

W sytuacji powyżej "pobiliście się i już nie będzie" stanowi (V). Ale okoliczności dodatkowe, zaczynające się od ALE reprezentują domyślny (X).

Jest to mechanizm stawiania sytuacji domyślnej, by gracze mieli opcję eskalacji tego czego chcą się pozbyć.



Typ Konsekwencji: Złamanie konfliktu i dostaliście tyle ile byliście w stanie


6.2.2. Karty Stylu Prowadzenia #


Nie każdy bonus i eskalacja jest warta matematycznej przewagi

Przykład:

O co chodzi: