Skip to main content
Eteryczne Zaćmienie (EZ)

Rdzeń mechaniki EZ - minimalny zbiór zasad #

1. Spis treści #

TODO

2.2. Mechanika intencyjna (w odróżnieniu od akcji) #

2.3. Cel - wspólne tworzenie historii #

TODO

2.4.1. Stałe są tylko te fakty, które zostały potwierdzone przez Konflikt #

TODO

2.4.2. Reszta jest otwarta na negocjacje #

TODO

2.5. Mistrz Gry animuje świat i określa konsekwencje braku działań ze strony graczy #

TODO

2.6. Tam, gdzie gracze skupią swoją uwagę, mają duże szanse na sukces #

TODO

3. Jak się gra w EZ? #

TODO

3. Rozwiązywanie konfliktów #

Mechanika Gry Inicjowanie Konfliktu: Konflikt rozpoczyna się od zderzenia intencji. Tworzenie Puli Żetonów: Bazowa pula składa się z 8 żetonów komplikacji (X) i 6 żetonów sukcesu (V). Taką pulę nazywamy trudnym konfliktem. MG może dodać 0-4 żetony uznaniowe za kreatywność lub inicjatywę. Dodatkowo, pula jest modyfikowana przez przewagi graczy lub przeciwników.

Modyfikacja Puli: Kiedy oceniasz jak zmodyfikować pulę, wylicz wszystkie przewagi graczy i przeciwnika. Każda niedowaga znosi przewagę do momentu aż pozostaną tylko przewagi albo tylko niedowagi. Przewagi i niedowagi (przewagi przeciwników) wpływają na skład puli dodając żetony sukcesu lub komplikacji.

Pierwsza przewaga: +3 żetony sukcesu; druga: -3 żetony komplikacji; trzecia: +3 żetony sukcesu itd. Pierwsza niedowaga: +3 żetony komplikacji; druga: -3 żetony sukcesu; trzecia: +3 żetony komplikacji itd. Jeżeli w konflikcie występuje wpływ magii, dodaj żetony entropii (O). Ich wyciągnięcie spowoduje materializację nieprzewidywalnych skutków magii. Wybierz konkretny kolor (na przykład niebieski) i żetony reprezentujące magię są zawsze tego koloru..

Dodatkowo, żetony entropii różnych kolorów mogą się pojawić w puli, kiedy osiągnięcie sukcesu może wiązać się z poniesieniem kosztu / konsekwencji. Przykładem mogą być straty w ludziach. Wyciągnięcie takiego żetonu liczone jest jako sukces, ale na przykład części ludzi nie da się już uratować. Pula żetonów jest dynamiczna i może być modyfikowana w trakcie konfliktu, co pozwala na wprowadzenie elementów strategii i negocjacji. Jeśli gracz dodaje jakiś ciekawy pomysł, buduje na bazie wydarzeń, nie wahaj się dodawać po żetonie sukcesu do puli.

Negocjacje i Interpretacja: Gracze mogą negocjować znaczenie każdego wyniku. Po osiągnięciu porozumienia, ustalony efekt jest niezmienialny. Uwagi Mechanika ta wymaga od graczy i MG elastyczności i współpracy w interpretacji wyników, zachęcając do twórczego myślenia i rozwiązywania problemów. Jeśli chcesz skorzystać ze ściągi, oto skrótowy zapis różnych przydatnych puli: Typowa (prostsza niż bazowa): 5X 9V Trudna (bazowa): 8X, 6V Ekstremalna: 11X, 3V

4. Przyznawanie żetonów uznaniowych #

TODO

Przyznaj: 0 - jeśli gracz stosuje podejście “to ja go tnę”, przy planie, który jest po prostu słaby lub nie dopasowany do sytuacji 1 - przy najmniejszym wysiłku włożonym w tworzenie historii, zarysie planu, pomyśle, który ma jakikolwiek sens 2 - przy przyzwoitym opisie działania lub planie graczy, dobrym planie 3 - przy dobrym opisie działania lub planie graczy, bardzo dobrym planie 4 - przy świetnym opisie działania lub planie graczy, doskonałym pomyśle i/lub dopasowaniu akcji do sytuacji

W razie wątpliwości przyznaj dwa żetony uznaniowe. Jeśli zastanawiasz się czy dwa czy trzy, daj trzy.

5. Stawianie konfliktów #

TODO

Konflikt występuje kiedy dwie osoby przy stole mają odmienne wizje odnośnie tego, co powinno się stać w opowieści. ( Na przykład: “zdobędę tą informację bez kosztów” vs. “przeciwnik wykona ruchy, które utrudnią sytuację”) Wszystko, co nie zostało potwierdzone konfliktem, podlega zmianie. Można również negocjować wydarzenia “wstecz”. Na przykład: W trakcie konfliktu gracz może zadeklarować, że wcześniej coś zrobił lub przygotował, pod warunkiem, że ma to sens dla jego postaci.

6. Interpretowanie (X) #

TODO

"X" nie musi oznaczać porażki. Może oznaczać sukces z komplikacjami, np. pogorszenie relacji z frakcją, odkrycie działań postaci przez innych. "X" jest zasobem dla MG, "V" dla graczy. Każde "V" wprowadza trwałe elementy do świata, każde "X" daje MG możliwość wprowadzenia zmian. Mistrz Gry może również “kusić” graczy, proponując dodatkowe zyski dla graczy w wypadku pociągnięcia dalszych ”V” po to, aby dać sobie szansę na to, że gracze wylosują “X”

7. Zachowanie Granic #

TODO

Utrzymuj logikę i spójność świata. W przypadku uporu gracza przy niezgodnych z logiką działaniach, pozwól na wystąpienie logicznych konsekwencji. Pamiętaj, że równowaga między wsparciem dla graczy a utrzymaniem spójności świata jest kluczem do udanej sesji RPG.

8. Bycie Przyjaznym Mistrzem Gry #

TODO

Kibicuj graczom, pozwól na twórczość i wprowadzanie własnych elementów do gry. Ostrzegaj przed ryzykownymi czy dziwnymi działaniami, dając szansę na przemyślenie decyzji.

X. #

Cel i zakres konfliktu

999. ZUŻYTE TEKSTY #

TODO

Rozwiązywanie konfliktów W tej mechanice w celu określenia wyniku konfliktu posługujemy się pulą żetonów. Typy Żetonów Sukces (V): Oznacza osiągnięcie celu. Komplikacja (X): Wskazuje na problemy, które stopniowo coraz bardziej komplikują sytuację, potencjalnie aż do uniemożliwienia osiągnięcia celu.. Entropia (O): Reprezentuje nieprzewidywalne skutki, mogące wpłynąć zarówno pozytywnie, jak i negatywnie. Żetony mogą mieć różne kolory, służące do oznaczania różnych efektów, zasobów, czy sytuacji.

2. Kluczowa idea #

2.1. Jedną serią punktów #

  1. Mechanika koncentruje się na intencjach osób grających zamiast na opisywaniu konkretnych akcji.
  2. Celem jest wspólne tworzenie historii, na którą wszyscy obecni mają wpływ.
  3. Stałe są tylko te fakty, które zostały potwierdzone przez Konflikt - reszta jest otwarta na negocjacje.
  4. Mistrz Gry animuje świat i określa konsekwencje braku działań ze strony graczy.
  5. Tam, gdzie gracze skupią swoją uwagę, mają duże szanse na sukces.
  6. Nie można wygrać wszystkiego.
    1. Uczestnicy muszą wybierać, co jest dla nich ważne i z czego są gotowi zrezygnować
      1. Dotyczy to zarówno graczy jak i Mistrza Gry
    2. To gracz decyduje, co poświęca (z czego rezygnuje)

Negocjacje i Interpretacja: Gracze mogą negocjować znaczenie każdego wyniku. Po osiągnięciu porozumienia, ustalony efekt jest niezmienialny. Uwagi Mechanika ta wymaga od graczy i MG elastyczności i współpracy w interpretacji wyników, zachęcając do twórczego myślenia i rozwiązywania problemów.