Skip to main content
Eteryczne Zaćmienie (EZ)

Rdzeń mechaniki EZ - minimalny zbiór zasad #

1. Spis treści #

TODO!!! Dokument nie jest skończony!!!

  1. Kluczowa idea
  2. Przykład Konfliktu
  3. Kluczowe koncepty mechaniki EZ
    1. Cel - wspólne tworzenie opowieści
    2. Konflikt
    3. Mechanika Intencyjna
    4. Żetony i Pule
  4. Minimalny zbiór zasad do prowadzenia EZ
    1. Procedura budowy Puli do Konfliktu w EZ

[Holoprojektor wyświetlający silnik (Dall-E)

2. Kluczowa idea #

  1. Mechanika koncentruje się na intencjach osób grających zamiast na opisywaniu konkretnych akcji.
  2. Celem jest wspólne tworzenie historii, na którą wszyscy obecni mają wpływ.
  3. Stałe są tylko te fakty, które zostały potwierdzone przez Konflikt - reszta jest otwarta na negocjacje.
  4. Mistrz Gry animuje świat i określa konsekwencje braku działań ze strony graczy.
  5. Tam, gdzie gracze skupią swoją uwagę, mają duże szanse na sukces.
  6. Nie można wygrać wszystkiego.
    1. Uczestnicy muszą wybierać, co jest dla nich ważne i z czego są gotowi zrezygnować
      1. Dotyczy to zarówno graczy jak i Mistrza Gry
    2. To gracz decyduje, co poświęca (z czego rezygnuje)

3. Przykład Konfliktu na silniku EZ #

Jeśli przy pierwszym przeczytaniu przykład jest niejasny, nie przejmujcie się. Przeczytajcie resztę i wróćcie do przykładu potem.

Kontekst:

Czyli jak wygląda różnica wizji osób grających przy stole (gracza i MG)?

Czyli jak będzie wyglądał faktyczny Konflikt?

4. Kluczowe koncepty mechaniki EZ #

4.1. Cel - wspólne tworzenie opowieści #

Różne mechaniki służą do różnych rzeczy. Silnik EZ jest zaprojektowany do:

Mechanika ta wymaga od graczy i MG elastyczności i współpracy w interpretacji wyników, zachęcając do twórczego myślenia i rozwiązywania problemów.

4.2. Konflikt #

Każdy Konflikt to różnica przyszłości pomiędzy 2 osobami siedzącymi przy stole. Przed budową puli trzeba wpierw rozpatrzeć o co w ogóle walczymy.

Najprościej to zrobić jako różnica światów idealnych dwóch stron w kontekście aktualnej sytuacji.

Dlatego MG pytam "co próbujecie osiągnąć" lub "jak wygląda sukces" a nie "co robicie".

f(kontekst aktualnej sytuacji, różnica(świat idealny Gracza, świat idealny MG)) -> Konflikt lub jego brak

4.3. Mechanika Intencyjna #

Mechanika koncentruje się na intencjach osób grających zamiast na opisywaniu konkretnych akcji

Potencjalnie mechanika EZ zadziała, jeśli wykorzystacie ją przy Konfliktach Akcyjnych, ale macie do tego dużo lepsze mechaniki. Będzie trzeszczeć.

4.4. Żetony i pule #

W tej mechanice w celu określenia wyniku konfliktu posługujemy się pulą żetonów.

Podstawowe Typy Żetonów:

Gracze wyciągają Żetony, aż osiągną cel lub zdecydują się przerwać konflikt. Nieskomplikowane konflikty będą zwykle wymagały jednego Ptaszka (V). Jeśli cel konfliktu jest bardziej złożony, może być konieczne wyciągnięcie większej ilości (V), czyli eskalacja konfliktu.

Często spotykana pula Żetonów to np. (Konflikt Trudny z Przewagą +2), czyli (11 V || 8 X).

Zaawansowane Typy Żetonów (na razie się tym nie przejmujcie):

5. Minimalny zbiór zasad do prowadzenia EZ #

5.1. Procedura budowy Puli do Konfliktu #

  1. O co toczy się Konflikt?
    1. Określ Cel Konfliktu
      • Jak wygląda wizja świata gracza, jak wygląda wizja świata MG?
    2. Określ Kontekst Konfliktu
      • Co robią postacie by doprowadzić do swojej wizji? Co staje na drodze?
    3. -> Wiesz jak wygląda Scena i jak wygląda Sukces Gracza i gdzie MG może stawiać Krzyżyki
  2. Zbuduj Pulę
    1. Wybierz Bazę konfliktu
      • Jeśli możliwy: (Typowy, Trudny, Ekstremalny, Heroiczny); jak nie, nie ma Konfliktu
    2. Określ Przewagi, które nie są wpisane w Bazę
      • Ktoś jest na swoim terenie? Ktoś ma lepszy sprzęt? Ktoś ma przewagę liczebną?
    3. Określ Bonus Uznaniowy
      • Jak fajna była deklaracja gracza? Jak filmowa? Jak sensowna? Jak bardzo ma prawo zadziałać?
  3. Ciągnij Żetony do zakończenia Konfliktu
  4. Zamknij Konflikt

5.2. Procedura rozwiązywania Konfliktu #

TODO