Poziomy mechaniki i problem "Wizard i Excel" #
1. O co chodzi z Wizardem i Excelem? #
- Wizard to mechanizm mówiący Wam: wpierw zróbcie TEN krok, potem NASTĘPNY, NASTĘPNY i dostaniecie oczekiwany wynik
- Świetnie redukuje złożoność do tylko tego co jest Wam potrzebne w danym momencie
- -> Wizard jest dużo ważniejszy, jeżeli gracie z początkującymi - zawsze znacie następny ruch i nie zostaniecie zaskoczeni
- Excel daje Wam potęgę wszystkich narzędzi - ale Wy musicie wiedzieć czego kiedy użyć
- Pozwala na perfekcyjne modelowanie czegokolwiek nie uznacie za przydatne.
- Ale musicie wiedzieć co chcecie osiągnąć i znać narzędzia.
- Pozwala na perfekcyjne modelowanie czegokolwiek nie uznacie za przydatne.
2. Jak to się ma do mechaniki? #
Popatrzcie na "mechanikę walki" w typowym systemie:
- Wpierw rzucacie na trafienie. Jeśli się udało, na obrażenia.
- To jest Wizard - macie serię kroków, które prowadzą Was krok po kroku do sukcesu.
- To działa perfekcyjnie, póki trzymacie się "ścieżek wprojektowanych w Wasz system".
EZ działa inaczej. EZ modeluje rzeczywistość w zależności od tego co potrzebujecie.
Mechanika EZ to Excel.
3. A konkretniej? #
Z uwagi na zasady rządzące mechaniką:
- Istnieje zbiór podstawowych zasad, które zawsze działają i których użycie daje Wam minimalną EZ - Rdzeń EZ.
- Im bardziej zależy Wam na modelowaniu złożonych konfliktów, tym więcej musicie użyć zasad bardziej zaawansowanych.
- Jeśli Wam na tym nie zależy, nie musicie używać tych zasad.
- Czyli zasady możemy podzielić na kręgi. Rdzeń, w którym są zasady podstawowe i potem dodatkowe warstwy, które mogą zmieniać zasady Rdzenia.
Najprawdopodobniej najlepszy zapis zasad jaki może istnieć w tej sytuacji to:
- Zapisać zasady Rdzenia najpierw
- Potem zapisać zasady rozszerzające Rdzeń
- Mamy też do czynienia z zasadami alternatywnymi
- np. "nie masz woreczka żetonów" -> "więc będziemy mapować wszystko na jakąś planszę czy k20".
To też znaczy, że nie potrzebujecie 100% mechanik jakie EZ Wam udostępnia. Potrzebujecie tych, których potrzebujecie w kontekście Waszej sesji.
My się skupiamy na silnym odwzorowaniu rzeczywistości mechaniką. Wy nie musicie. Bierzcie czego Wam trzeba i tylko to.
Interesujące przykłady wykorzystania mechaniki Wam pokażą, co da się zrobić i pomogą wybrać te komponenty, które chcecie nałożyć na istniejący Rdzeń mechaniki EZ.
Powodzenia :-).