Złamanie Procedur, szkodliwe #
Opis #
1. Ogólny opis #
Ktoś złamał procedury. Skończyło się fatalnie, bo procedury istnieją z jakiegoś powodu.
Ktoś ignoruje ustalone zasady działania w imię osobistych celów, wygody lub krótkowzrocznego pragmatyzmu. Czasem kieruje nimi potrzeba szybkiego rozwiązania problemu, innym razem chciwość czy pewność, że "tym razem się uda" lub "to konieczne do ratowania żyć". Procedury istnieją jednak z powodu wiedzy zgromadzonej przez lata; często "procedura jest okupiona krwią osób które ją wypracowały" i to sprawia, że ich naruszenie bywa tragiczne.
2. Przykłady w fikcji #
- "Czarnobyl": Ignorowanie procedur bezpieczeństwa przy eksperymentach w reaktorze nuklearnym doprowadza do jednej z największych katastrof w historii.
- "Jurassic Park": Postacie ignorują zasady bezpieczeństwa parku, co pozwala dinozaurom uwolnić się i siać zniszczenie. Procedury miały chronić ludzi, a ich złamanie doprowadziło do filmu.
- "Titanic": Ignorowanie zasad bezpieczeństwa oraz ignorowanie raportów o górze lodowej wprowadza pasażerów i załogę w tragiczną sytuację.
3. Mroczne Serce #
3.1. Głód (Hunger) #
- Arogancka pewność siebie: Przekonanie, że postacie wiedzą lepiej niż zasady i regulacje, które uważają za zbędne. "Po co te ograniczenia".
- Chęć przyspieszenia działań: Bohaterowie czują presję, by osiągnąć cele szybciej, nie bacząc na procedury. "Przecież da się zrobić inaczej".
- Korzyści osobiste: Chęć zostania bohaterem, zarobienia...
- Presja do działania: Brak akceptacji stanu zastanego; trzeba COŚ ZROBIĆ TERAZ.
3.2. Ofiara (Victim) #
- Inni uczestnicy wydarzeń: Osoby narażone na ryzyko przez łamanie procedur, nieświadome zagrożeń.
- Stabilność, porządek: Dzięki procedurom wiadomo co się dzieje. Wiadomo, jak należy działać i co będzie się działo kiedy. Złamanie procedur sprawia, że nikt nie wie co się dzieje.
- Zaufanie: Jeśli ktoś złamał procedury, zwłaszcza dla własnych korzyści... można mu ufać?
4. Jak wykorzystać ten Motyw #
4.1. Co Chcesz Osiągnąć #
- Podkreślenie odpowiedzialności: Złamanie procedur to zawsze czyjaś decyzja. Ta osoba bierze odpowiedzialność. Ona jest winna temu co się dzieje.
- Procedury są po coś: Pokaż, że te procedury istnieją z jakiegoś powodu; ich naruszenie jest szkodliwe dla ludzi.
- Arogancją jest 'wiedzieć lepiej': Ktoś wypracował procedury, bo dają 'ponad-średnie wyniki'. Jeśli ktoś je łamie, osiągnie lepsze wyniki TYLKO jeśli jest zdecydowanie ponad średnią i w czynach i komunikacji.
- Zaleta spójności z procedur: Osoby nie poinformowane że ktoś łamie procedurę idą zgodnie z procedurą. To powoduje pewne problemy, bo ludzie mogą wchodzić sobie w drogę nie wiedząc co się dzieje.
4.2. Default Future #
- Katastrofalne skutki: Procedury są PO COŚ. Złamanie procedur powoduje, że dzieją się rzeczy przed którymi procedury chroniły (np. ktoś ucierpi, coś wybuchnie, potwór wejdzie na pokład...).
- Utrata zaufania i stabilności: Gdy procedury zostają złamane, pojawia się atmosfera niepewności. Czy można ufać osobom łamiącym procedury? To przez te osoby w końcu wszyscy cierpią. A jak się zachowają?
- Potencjalny sąd / problemy: Zwolnienie, sąd czy inne problemy związane ze złamaniem procedur, jeśli z tego wyjdzie się dobrze.
4.3. W tym Motywie warto eksplorować ideę #
- Granice wiedzy i kontroli: Czy postacie naprawdę wiedzą lepiej niż ci, którzy ustanowili procedury? Jakie ryzyko podejmują, przekraczając swoje kompetencje?
- Cena niefrasobliwości: Co się dzieje, gdy ignoruje się zalecenia? Kto przez to ucierpi? Czy decyzja jednej osoby jest ważniejsza niż procedura wypracowana przez ekspertów?
- Współzależność przez formalności: Tylko dlatego jesteśmy w stanie pracować wspólnie ze sobą, że wiemy co zrobią inni. Pozbycie się procedur powoduje, że nie wiemy co się stanie.
- Erozja grupy: Jeśli "każdy wie lepiej", nie ma skutecznego działania grupowego; jesteśmy "my, którzy wiemy" kontra "oni, którzy trzymają się procedur". I "my" jesteśmy tymi mądrzejszymi.
- Wpływ na wspólnotę: Jak decyzja jednostki oddziałuje na całą grupę i wpływa na jej zaufanie do siebie nawzajem?
4.4. W ramach tego Motywu podkreśl i graj następującymi komponentami #
- Wyglądało na to, że złamanie procedur może być korzystne dla KOGOŚ. Ale efekty uboczne przekroczyły korzyści.
- Innymi słowy, trzymanie się procedur było obiektywnie dobrą decyzją dla całej grupy.
- Musisz ustalić, czy ktoś łamał procedury "by pomóc komuś" czy "dla własnych korzyści" - to zmieni odbiór i Temat Twojej sesji.
- Najważniejsze jest określenie jaka procedura została złamana i jakie są z tego konsekwencje
- Kolejny krok: jak to kaskaduje; co zrobi osoba która złamała procedurę by uratować sprawę, co zrobią inni i jak to dalej pójdzie.
5. Sterowanie Motywem na sesji #
5.1. W ramach tego Motywu wykorzystaj konflikty pomiędzy #
- Zysk Dla Siebie a Dobro Grupy: Złamane procedury często prowadzą do osobistych korzyści, ale kosztem bezpieczeństwa całej grupy.
- Ja Wiem Lepiej a Procedury Są Po Coś: Z jakiegoś powodu procedura istnieje. Ktoś uważa, że tu jest nieistotna / szkodliwa. To główny motyw.
- Zwolennicy i Przeciwnicy Procedury: Ktoś będzie uważał, że procedura powinna być nadrzędna. Ktoś inny, że jest tu szkodliwa.
- Pewność siebie a Pokora: Różnice między postaciami pewnymi własnej wiedzy a tymi, które ufają doświadczeniu innych.
- Przyznajemy Się vs Brniemy Dalej: Jeśli złamanie procedury jest ukryte przed innymi, czy łamiący spróbuje to ukryć (idąc głębiej w problem) czy się przyzna (i rozwiążą grupowo)
5.2. Elementy składowe Motywu #
- Procedura, która istnieje po coś: Istnieje procedura i ona jest sensowna. Przed czymś chroni.
- Złamanie procedury z jakiegoś powodu: Ktoś tą procedurę złamał dla korzyści indywidualnej lub grupowej. Jakiej?
- Bolesne konsekwencje: Stało się to, przed czym chroni ta procedura.
- Złamanie jest jawne lub ukryte: Złamanie procedury mogło być jawne ("robimy TAK") lub tajne ("nie powiem a zrobię"). To zmienia odbiór procedury.
- Narastający chaos: Procedura sprawia, że wszyscy wiedzą co robić w każdym momencie. Złamanie procedury sprawia, że nie ma koordynacji.
- Powolna utrata kontroli nad sytuacją: Sypie się komunikacja, ludzie działają zgodnie z błędnymi założeniami, "nic nie jest jak powinno być"
- Wzajemne oskarżenia i wzrost nieufności: Zwłaszcza dookoła "nie powinniśmy byli łamać tej procedury". Ale też w innych obszarach "nie robisz co powinieneś" itp.
5.3. Objawy Tego Motywu #
- Niezgodność działań: Pewne działania są wykonywane inaczej niż zwykle. Nie są zsynchronizowane? Coś jest "poza normą"?
- Nagłe odstępstwa od protokołu: Standardy nagle przestają być przestrzegane. Np. omijanie części rutynowych kroków lub reagowanie bezpośrednio zamiast zgodnie z procedurą.
- Niepewność i zamieszanie w zespole: Ludzie wydają się zdezorientowani, pytają o instrukcje lub wykazują oznaki frustracji, ponieważ nie są pewni, jak postępować.
- Niespodziewane reakcje osób postronnych: Osoby niezaangażowane bezpośrednio w złamanie procedury podejrzliwie reagują na działania grupy.
- Nadmiarowy stres lub nerwowe zachowanie: Osoby, które złamały procedurę mogą wykazywać oznaki napięcia i nerwowości.
- Nieoczekiwane problemy techniczne lub anomalie: Zwłaszcza, jeśli np. tymczasowo dyskretnie wyłączono jakiś podsystem i coś poszło nie tak.
- Zmiana priorytetów: Złamanie procedur zmienia sposób, w jaki postacie priorytetyzują swoje działania. Są w nowej, nieznanej sytuacji.
- Wyjątkowe odchylenia w dokumentacji lub raportach: Pojawiają się rozbieżności w dokumentach.
- Próby ukrywania informacji.
5.4. Przykłady wykorzystania na sesji #
- Nieskoordynowana akcja ratunkowa: procedura przewiduje, że ekipy ratunkowe działają w parach. Jedna z postaci postanawia działać samodzielnie, aby szybciej uratować poszkodowanych. Napotyka nieoczekiwane problemy techniczne, przez co cała akcja ratunkowa się sypie. Uratować kolegę czy wykonać główne zadanie?
- Informacje na skróty: niektóre informacje są dostępne tylko dla odpowiednich osób, trudnymi procedurami. Postać używa znajomości do pozyskania tych informacji, ale niestety one trafiają też do przeciwników którzy używają ich przeciwko sojusznikom postaci.
- Ignorowanie procedur w czasie akcji: Podczas operacji postacie mają ściśle przestrzegać procedur komunikacyjnych, aby koordynować działania z innymi jednostkami. Jeden z członków zespołu decyduje się nie raportować swojej pozycji, chcąc dotrzeć do celu inną, szybszą drogą. Przez jego decyzję inna jednostka zostaje zaatakowana; była odsłonięta.
- Przerwanie łączności z bazą: Ignorowanie procedur komunikacyjnych przez postacie prowadzi do wysłania ekipy mającej upewnić się, że wszystko jest w porządku.
- Challenger: Postacie wiedzą, że może dojść do katastrofy, ale osoby "które wiedzą" nic nie mówią a osoby na wyższych stanowiskach ukrywają te informacje. W końcu to tylko 10% szansy na katastrofę a media już czekają i od tego zależy awans.