Skip to main content
Eteryczne Zaćmienie (EZ)

Złamanie Procedur, szkodliwe #

Opis #

1. Ogólny opis #

Ktoś złamał procedury. Skończyło się fatalnie, bo procedury istnieją z jakiegoś powodu.

Ktoś ignoruje ustalone zasady działania w imię osobistych celów, wygody lub krótkowzrocznego pragmatyzmu. Czasem kieruje nimi potrzeba szybkiego rozwiązania problemu, innym razem chciwość czy pewność, że "tym razem się uda" lub "to konieczne do ratowania żyć". Procedury istnieją jednak z powodu wiedzy zgromadzonej przez lata; często "procedura jest okupiona krwią osób które ją wypracowały" i to sprawia, że ich naruszenie bywa tragiczne.

2. Przykłady w fikcji #

3. Mroczne Serce #

3.1. Głód (Hunger) #

3.2. Ofiara (Victim) #

4. Jak wykorzystać ten Motyw #

4.1. Co Chcesz Osiągnąć #

4.2. Default Future #

4.3. W tym Motywie warto eksplorować ideę #

4.4. W ramach tego Motywu podkreśl i graj następującymi komponentami #

5. Sterowanie Motywem na sesji #

5.1. W ramach tego Motywu wykorzystaj konflikty pomiędzy #

5.2. Elementy składowe Motywu #

  1. Procedura, która istnieje po coś: Istnieje procedura i ona jest sensowna. Przed czymś chroni.
  2. Złamanie procedury z jakiegoś powodu: Ktoś tą procedurę złamał dla korzyści indywidualnej lub grupowej. Jakiej?
  3. Bolesne konsekwencje: Stało się to, przed czym chroni ta procedura.
  4. Złamanie jest jawne lub ukryte: Złamanie procedury mogło być jawne ("robimy TAK") lub tajne ("nie powiem a zrobię"). To zmienia odbiór procedury.
  5. Narastający chaos: Procedura sprawia, że wszyscy wiedzą co robić w każdym momencie. Złamanie procedury sprawia, że nie ma koordynacji.
  6. Powolna utrata kontroli nad sytuacją: Sypie się komunikacja, ludzie działają zgodnie z błędnymi założeniami, "nic nie jest jak powinno być"
  7. Wzajemne oskarżenia i wzrost nieufności: Zwłaszcza dookoła "nie powinniśmy byli łamać tej procedury". Ale też w innych obszarach "nie robisz co powinieneś" itp.

5.3. Objawy Tego Motywu #

  1. Niezgodność działań: Pewne działania są wykonywane inaczej niż zwykle. Nie są zsynchronizowane? Coś jest "poza normą"?
  2. Nagłe odstępstwa od protokołu: Standardy nagle przestają być przestrzegane. Np. omijanie części rutynowych kroków lub reagowanie bezpośrednio zamiast zgodnie z procedurą.
  3. Niepewność i zamieszanie w zespole: Ludzie wydają się zdezorientowani, pytają o instrukcje lub wykazują oznaki frustracji, ponieważ nie są pewni, jak postępować.
  4. Niespodziewane reakcje osób postronnych: Osoby niezaangażowane bezpośrednio w złamanie procedury podejrzliwie reagują na działania grupy.
  5. Nadmiarowy stres lub nerwowe zachowanie: Osoby, które złamały procedurę mogą wykazywać oznaki napięcia i nerwowości.
  6. Nieoczekiwane problemy techniczne lub anomalie: Zwłaszcza, jeśli np. tymczasowo dyskretnie wyłączono jakiś podsystem i coś poszło nie tak.
  7. Zmiana priorytetów: Złamanie procedur zmienia sposób, w jaki postacie priorytetyzują swoje działania. Są w nowej, nieznanej sytuacji.
  8. Wyjątkowe odchylenia w dokumentacji lub raportach: Pojawiają się rozbieżności w dokumentach.
  9. Próby ukrywania informacji.

5.4. Przykłady wykorzystania na sesji #

  1. Nieskoordynowana akcja ratunkowa: procedura przewiduje, że ekipy ratunkowe działają w parach. Jedna z postaci postanawia działać samodzielnie, aby szybciej uratować poszkodowanych. Napotyka nieoczekiwane problemy techniczne, przez co cała akcja ratunkowa się sypie. Uratować kolegę czy wykonać główne zadanie?
  2. Informacje na skróty: niektóre informacje są dostępne tylko dla odpowiednich osób, trudnymi procedurami. Postać używa znajomości do pozyskania tych informacji, ale niestety one trafiają też do przeciwników którzy używają ich przeciwko sojusznikom postaci.
  3. Ignorowanie procedur w czasie akcji: Podczas operacji postacie mają ściśle przestrzegać procedur komunikacyjnych, aby koordynować działania z innymi jednostkami. Jeden z członków zespołu decyduje się nie raportować swojej pozycji, chcąc dotrzeć do celu inną, szybszą drogą. Przez jego decyzję inna jednostka zostaje zaatakowana; była odsłonięta.
  4. Przerwanie łączności z bazą: Ignorowanie procedur komunikacyjnych przez postacie prowadzi do wysłania ekipy mającej upewnić się, że wszystko jest w porządku.
  5. Challenger: Postacie wiedzą, że może dojść do katastrofy, ale osoby "które wiedzą" nic nie mówią a osoby na wyższych stanowiskach ukrywają te informacje. W końcu to tylko 10% szansy na katastrofę a media już czekają i od tego zależy awans.