Potwór: Asymilator #
Opis #
1. Ogólny opis #
Istota, która tłumi wolną wolę swoich ofiar, przekształcając je w sobie podobne istoty lub je zniewalając.
Asymilator to potwór lub istota, która dąży do rozszerzenia swojej egzystencji poprzez asymilację innych istot. Tłumi wolną wolę swoich ofiar, przekształcając je w posłuszne jednostki pozbawione indywidualności. Asymilacja może odbywać się poprzez biologiczną infekcję, technologiczną integrację czy magiczne zniewolenie. Ofiary Asymilatora tracą swoje indywidualne cechy, zostają pozbawione tożsamości, a ich myśli i działania stają się podporządkowane woli potwora lub wspólnej świadomości, której Asymilator jest centralną częścią. Motyw ten dotyczy istot, które niszczą autonomię jednostek, rozszerzając swoją władzę poprzez podporządkowanie innych.
2. Przykłady w fikcji #
- Borg (Star Trek): Kolektyw cyborgów, którzy asymilują inne rasy, włączając je do swojej świadomości zbiorowej, mając dostęp do pamięci i wiedzy ale zmieniając je w drony.
- The Flood (Halo): Pasożytnicza forma życia, która infekuje organizmy, przekształcając je w sobie podobne istoty.
- Wampiry (klasyczne mitologie): Istoty, które przemieniają swoje ofiary w nowe wampiry, rozszerzając swoją populację.
- Opętanie demoniczne: Demon opętuje jedną osobę, dostaje dostęp do jej wiedzy, umiejętności itp. A potem przeskakuje do kolejnej osoby i zabija oryginalną ofiarę.
3. Mroczne Serce #
3.1. Głód (Hunger) #
- Nieskończona ekspansja: podporządkowanie jak największej liczby istot, aż cała rzeczywistość stanie się jednorodna i pod kontrolą Asymilatora.
- Pragnienie kontroli: wszystko musi być kontrolowane, nie może istnieć nic odmiennego i niezależnego. Jest tylko jedność.
- Zjednoczenie poprzez dominację: każda asymilowana jednostka staje się częścią większej całości, kontrolowanej przez centralną świadomość potwora. Nie da się uwolnić od Asymilatora.
- Zniszczenie tożsamości: Asymilator pragnie wymazać unikalne cechy swoich ofiar, doprowadzając je do stanu, w którym ich myśli, marzenia i pragnienia przestają istnieć.
3.2. Ofiara (Victim) #
- Autonomia jednostek: Asymilowana jednostka traci zdolność do samodzielnych działań i myśli. Ofiary stają się posłusznymi dronami lub narzędziami Asymilatora.
- Zaufanie do innych: Asymilator rozrywa więzi społeczne, bo często nie wiadomo kto jest zasymilowany a kto nie. Bo wszystko co powiesz, może być użyte przeciwko Tobie.
- Wolna wola i tożsamość: Proces asymilacji odbiera ofiarom to, co czyni je ludźmi. Nawet wspomnienia stają się podporządkowane woli Asymilatora.
- Zdrowie psychiczne: Ofiary Asymilatora jak i bliscy ich ofiar przechodzą nieprawdopodobną traumę i rany psychiczne. Świat już nigdy nie będzie taki sam.
4. Jak wykorzystać ten Motyw #
4.1. Co Chcesz Osiągnąć #
- Wzbudzić strach przed utratą siebie: Przekształcanie w coś obcego i tracenie indywidualności to jeden z najbardziej pierwotnych lęków.
- Zbuduj atmosferę narastającej inwazji: Każda asymilowana istota staje się narzędziem do kolejnych podbojów, a gracze muszą działać szybko, zanim wszystko wokół stanie się częścią Asymilatora.
- Stworzenie atmosfery paranoi: Wprowadź napięcie, gdzie postacie nie wiedzą, kto jeszcze jest sobą, a kto już został asymilowany.
- Ukazanie destrukcji wolnej woli: Nieważne kim jesteś i kim byłeś. Po spotkaniu z Asymilatorem stajesz się częścią Asymilatora.
- Pokaż kruchość wolnej woli: Jesteśmy kapitanami naszego losu... a jednak sterują nami hormony, emocje, lęki. Asymilator podnosi to do maksimum. Niektóre Asymilatory rządzą inaczej niż strachem...
4.2. Default Future #
- Niepowstrzymana ekspansja: Jeśli nikt nie powstrzyma Asymilatora, całe społeczności zostaną podporządkowane jego woli.
- Zanik indywidualności: W dłuższej perspektywie, Asymilator wymazuje wszelkie ślady dawnych osobowości, a pozostałości kulturowe i historie przeszłości zostają zapomniane.
- Globalna jednorodność: Świat zdominowany przez Asymilatora staje się jednolity, pozbawiony różnorodności, marzeń i indywidualnych pragnień, przypominając Mroczną Harmonię.
- Nieodwracalna strata: Asymilacja stanie się trwała - każda asymilowana osoba będzie stracona na zawsze, a jej odzyskanie stanie się niemożliwe.
4.3. W tym Motywie warto eksplorować ideę #
- W jakim stopniu Asymilowani są ratowalni: Czy da się uratować ofiary Asymilatora? Czy coś "zostaje" z osoby Asymilowanej?
- Strach przed utratą siebie: Co czyni nas tym, kim jesteśmy? Co zrobisz, by nie zostać Asymilowany?
- Przekształcenie przez przymus: Jakie są konsekwencje Asymilacji? Jakie są konsekwencje dla innych - nieprzekształconych?
- Czy warto przetrwać za wszelką cenę?: Nawet, jeśli ceną jest utrata indywidualności?
- Zachowania ludzi w ciężkiej sytuacji stresowej: Zachowania ludzi w obliczu Asymilatora.
5. Sterowanie Motywem na sesji #
5.1. W ramach tego Motywu wykorzystaj konflikty pomiędzy #
- Wolność vs Jedność: Czy jedność jest warta utraty siebie? Czy efektywność i skuteczność są warte utraty wszystkiego?
- Tożsamość vs Szczęście: Czy warto pozostać sobą, nawet w obliczu potężnych sił, które obiecują stabilizację i bezpieczeństwo w zamian za poddanie się?
- Mniejsze zło: Co jest gorsze - Asymilacja, samobójstwo, coup de grace? Gdy staniesz przed straszną sytuacją, co wybierzesz?
- Zaufanie a paranoja: Niepewność co do prawdziwej natury sojuszników. Kto jest asymilowany a kto nie?
- Ratowanie a Coup De Grace: Czy ryzykować życie, by uratować asymilowanych bliskich? Czy da się ich uratować? Ryzykować dla samej próby?
- Etyka w obliczu koszmaru: Czy cel uświęca środki w walce z Asymilatorem?
- Ewolucja a człowieczeństwo: W jakim stopniu to MY tworzymy Asymilatora przez cyborgizację, magitech itp? Kiedy my posuwamy się za daleko?
5.2. Elementy i składowe Motywu #
- Potwór typu Asymilator: Istnieje potwór, który dokonuje Asymilacji, podporządkowując innych swojej woli i integrując ich z sobą.
- Proces asymilacji: Stopniowe zacieranie się indywidualnych cech i woli, prowadzące do pełnej integracji z Asymilatorem. Magiczny, biologiczny lub technologiczny. Odwracalny lub nie.
- Zainfekowane ofiary: Osoby, które przeszły asymilację, wierni agenci Asymilatora lub jedność z Asymilatorem.
- Infiltracja: Asymilator powoli przenika do innych społeczności, zyskując wpływy.
- Ślady dawnej tożsamości: Pozostałości wspomnień lub cech ofiar, przypominające ich pierwotną indywidualność.
- Homo superior: Asymilowani są w jakichś wymiarach lepsi niż oryginalni ludzie. Silniejsi / szybsi? Odporniejsi? Ale nie są już sobą.
- Sposoby na identyfikację asymilowanych: W jakiś sposób da się odkryć, że osoby Asymilowane są nie-ludźmi.
- Psychoza i paranoja: Im więcej ludzi wie o Asymilatorze, tym bardziej wszyscy są przerażeni. Asymilator jest STRASZNY dla populacji ludzkiej.
5.3. Objawy Tego Motywu #
- Zniknięcia ludzi: By można było dokonać Asymilacji, ktoś musi zniknąć na pewien czas. A potem wróci - lub nie.
- Podobne zachowania: Asymilowani poruszają się i działają zwykle dość "podobnie" do siebie, chyba że to Asymilator typu "ukryty agent" (np. wampir).
- Unifikacja wyglądu: Powolne przekształcenie fizyczne i psychiczne; Asymilowani stopniowo zaczną stawać się "tym samym bytem" i nabierać podobnych cech fizycznych i psychicznych.
- Zmiana zachowań: Wampir kiedyś żył w dzień, teraz żyje w nocy. Kiedyś ktoś kochał rośliny, teraz żyje w ekosystemie maszyn.
- Zmiana otoczenia: Rośliny, zwierzęta itp. też ulegają zmianie. Np. wampir będzie otaczał się osobami które może wyssać z krwi a dookoła cybernetycznego koszmaru rośliny i zwierzęta też będą cyberformowane. "Inwazja na świat".
- Plotki i paranoja: Docelowo pojawiają się plotki i paranoja dookoła Asymilatora i jego konceptów.
5.4. Przykłady wykorzystania na sesji #
- Psychoza w arkologii: W pewnej arkologii znajduje się Asymilator, który powoli przejmuje mieszkańców. Pojawiają się drobne symptomy, a gracze mają niewiele czasu na odkrycie prawdy.
- Zamrożona drona: Odkryto dronę Asymilatora, która była zamrożona w lodzie. Niestety, drona się zregenerowała i zasymilowała badaczy...
- Strefa kwarantanny: Jakiś teren jest otoczony kwarantanną, bo znajduje się tam Asymilator. Niestety, jest tam ktoś/coś co graczom jest potrzebne i trzeba infiltrować...
- Sabotaż Rytuału: Kult próbujący przyzwać istotę zdolną do asymilacji ludzkości musi zostać powstrzymany przed zakończeniem rytuału.
- Wewnętrzny Wróg: Ważna osoba okazuje się być zasymilowanym agentem, działającym na szkodę innych i wspierającym cele Asymilatora.
- Statek Widmo: Na dryfującym statku kosmicznym znajduje się niebezpieczny Asymilator, który pragnie iść na kolejną potencjalną ofiarę...