Lost My Way #
Opis #
1. Ogólny opis #
Szlachetna osoba pragnęła zrobić coś dobrego. Po drodze środki stały się celami i ta osoba straciła swój cel i się zatraciła...
Dobra osoba, z szlachetnymi intencjami i czystym sercem, pragnęła osiągnąć coś wielkiego - ochronić innych, przynieść nadzieję, zmienić świat na lepsze. Z czasem jednak środki, które stosowała, stały się celem samym w sobie, a pierwotne marzenia i wartości zaniknęły. Zatracona w swoich działaniach, nie dostrzega już, jak bardzo oddaliła się od tego, kim kiedyś była.
Ten Motyw opowiada o fanatyzmie, moralnym wypaleniu i samozatraceniu pod wpływem ogromnej presji i wzięcia na siebie ciężaru obowiązków. To opowieść o kimś, kto pragnął dobra, ale po drodze zgubił drogę i przekształcił się w coś, czego nie poznaje. I może już nawet nie pamiętać jako co zaczęła.
2. Przykłady w fikcji #
- "Breaking Bad": Walter White zaczyna od szlachetnej misji zarobienia pieniędzy na leczenie i zapewnienie przyszłości rodzinie, ale z czasem zatraca się w świecie przestępczym i staje się coraz bardziej brutalny i egoistyczny.
- "The Dark Knight": Harvey Dent, początkowo bohater i nadzieja Gotham, popada w desperację i pragnienie zemsty po osobistej tragedii.
- "Death Note": Light Yagami, zaczynając od idei wyeliminowania przestępczości, z czasem staje się tyranem, który nie cofnie się przed niczym, aby zachować władzę.
- Anakin Skywalker: Cała droga młodego Anakina pragnącego uratować Padme przed omenem, że ona umrze. Podróż ratowania Republiki. I w końcu Anakin - Vader - stał się własną antytezą.
3. Mroczne Serce #
3.1. Głód (Hunger) #
- Ochrona: Pragnienie ochrony bliskich lub społeczeństwa przed zagrożeniami.
- Ocalenie świata: Postać chce naprawić swój świat, ale przekracza granice, by osiągnąć cel. W wyniku - niszczy swój świat.
- Kontrola: Potrzeba kontrolowania rzeczywistości, aby nie dopuścić do chaosu lub cierpienia. Postać "będzie cierpieć za miliony".
- Perfekcja: Dążenie do idealnych rozwiązań, które mają być jedyną drogą do ocalenia, nawet jeśli wymaga to poświęceń.
3.2. Ofiara (Victim) #
- Tożsamość: Postać traci swoje pierwotne ja, zapominając, kim była. Staje się czymś innym, fanatycznym.
- Relacje: Bliscy, przyjaciele, sojusznicy bohatera cierpią z powodu coraz bardziej drastycznych działań. Próbują pomóc, ale bohater obraca się przeciw nim. Nie wierzą w to co bohater robi.
- Moralność: W imię większego dobra postać zaczyna przekraczać wszelkie moralne granice. Środki stają się celami.
- Inni ludzie: Osoby, które bohater miał chronić, stają się jego ofiarami lub zasobami. "Konieczne poświęcenie."
- Cel: Oryginalny cel, do którego postać dążyła, zostaje wypaczony lub zniszczony przez jej działania.
4. Jak wykorzystać ten Motyw #
4.1. Co Chcesz Osiągnąć #
- Niech gracze się skonfrontują z tym, że pierwotnie szlachetne intencje doprowadziły do destrukcji. Niech stawią czoła temu, czym postać się stała.
- Pokaż stratę: postać, która kiedyś była symbolem dobra, coraz bardziej oddala się od swoich pierwotnych wartości. Jak dalece usprawiedliwia działania w imię "większego dobra".
- Pokaż fanatyzm: jak postać zaczyna traktować swoje pierwotne idee jako cel ostateczny, ignorując szkody, jakie wyrządza po drodze.
- Pokaż samotność i desperację: CO sprawiło, że pozytywna postać posunęła się tak daleko?
- Pokaż nieodwracalność decyzji: niektórych rzeczy nie da się wycofać. Niektórych krzywd nie da się naprawić. Nie da się naprawić co zniszczone...
- Pokaż rozdźwięk między pierwotnym ideałem a obecnym stanem postaci - kontrast dawnych wartości z teraźniejszymi czynami.
4.2. Default Future #
- Jeśli postać nie zmieni swojej ścieżki, zmieni się nieodwracalnie. Wszystko o co walczyła się zniszczy. Powstanie nowy świat.
- Postać całkowicie odda się swojemu celowi, stając się jeszcze bardziej fanatyczna, tracąc resztki przyjaciół, bliskich itp. Środki, nie cel.
- Postać zostaje całkowicie osamotniona. Zorientuje się w końcu czym się stała i co zrobiła. Ale nie ma już drogi. Stanie się potworem świadomie lub zacznie odkupienie. Lub samobójstwo.
- Postać zniszczy swoje dziedzictwo; to, co kiedyś stworzyła, próbując kontynuować swoją wypaczoną misję.
4.3. W tym Motywie warto eksplorować ideę #
- Do jakiego stopnia można usprawiedliwiać złe działania w imię większego dobra? Jak daleko można się posunąć, zanim cel przestanie mieć znaczenie?
- Czy postać może jeszcze wrócić do bycia tym, kim kiedyś była?
- Jak zachowałyby się postacie graczy pod tak silną presją pod jaką była postać? Czy to było uzasadnione?
- Czy życie i moralność jednostki można poświęcić dla dobra większej grupy? Czy ktoś może stać się narzędziem sprawiedliwości kosztem swojej duszy?
- Kiedy pragnienie ochrony staje się obsesją kontroli? Jak łatwo można przejść od obrony do dominacji?
- Jak pierwotnie szlachetna misja może ulec wypaczeniu, gdy środki stają się celem?
- Kiedy jest za późno na zmianę? Jakie konsekwencje są nieodwracalne?
4.4. W ramach tego Motywu podkreśl i graj następującymi komponentami #
- Potężna presja: Sytuacja była katastrofalna. Postać zrobiła to, co było potrzebne (w swoich oczach).
- Uzasadnienie Mroku: To, co doprowadziło postać do decyzji o zrobieniu tego co zrobiła. To musi być coś desperackiego. Zrobi to tylko raz, prawda?
- Sytuacja się poprawiła: Działania Postaci doprowadziły do tego, że sytuacja się poprawiła dla większości - kosztem tego, czym zapłaciła.
- Mroczna Decyzja: Może to karmienie smoka niewinnymi, może to wprowadzenie niewolnictwa... środki, którymi Postać chce naprawić sytuację.
- Zniekształcenie wartości: Wartości, które kiedyś były jasne i czyste, ulegają wypaczeniu - przestają mieć znaczenie, jeśli stoją na przeszkodzie do celu.
- Upadek moralny: Postać zaczyna usprawiedliwiać coraz bardziej nieetyczne działania w imię "większego dobra"; przestaje przypominać siebie z przeszłości.
- Iluzja heroizmu: Postać wierzy, że nadal jest bohaterem, mimo że staje się antagonistą. "Nikt mnie nie rozumie, ale ja Was ratuję!"
5. Sterowanie Motywem na sesji #
5.1. W ramach tego Motywu wykorzystaj konflikty pomiędzy #
- Cel a środki: Jak daleko można się posunąć w imię szczytnych idei, zanim przekroczy się granicę?
- Mniejsze zło i większe zło: Porażka w celu głównym (np. "ochrona wszystkich") czy porażka moralna (np. "użycie broni biologicznej")
- To, co trzeba zrobić i to, kogo lubisz: Postać działa w dobrych intencjach. I? Co z tym zrobisz? Zatrzymasz? Skompensujesz?
- Intencje, czyny, wyniki: Postać chciała dobrze, czyniła zło, ale pomogła. Jeśli się zatrzyma postać, będzie gorzej?
5.2. Elementy i części składowe takiego Motywu #
- Presja, niemożliwy problem: Coś - silna presja - sprawiło, że nie widać rozwiązania. Zbliża się Mroczna Przyszłość i nie widać ratunku.
- Postać, która zatraciła drogę: Postać decyduje się nie zgodzić na Mroczną Przyszłość. Ona temu zapobieże, nawet, jeśli musi zrobić coś nieakceptowalnego.
- Mroczne Rozwiązanie problemu: Coś nieakceptowalnego, coś potwornego. Krwawy rytuał? Pieniądze mafii? Coś, czego postać nie akceptuje i się brzydzi, ale zrobi.
- Nowi, mroczniejsi sojusznicy: Postać wchodzi we współpracę z ciemniejszymi postaciami i właścicielami środków; czy to najemnicy, Wielki Wezyr czy półświatek.
- Bliscy, odepchnięci: Osoby na których postaci zależy by nie zrozumiały co postać robi; postać się od nich izoluje, by były bezpieczne.
- Niecierpliwość i kontrola: Wybuch złości, furia, "nie rozumiecie co dla Was robię?!". Lub desperacja i rozpacz. Presja i problem emocjonalny związany z konfliktem w sercu.
- "To dla dobra wszystkich": Jednoznaczna argumentacja. Osoba, która zatraciła drogę nie widzi, że zatraciła drogę.
- Normalizacja: W końcu postać (a może nawet społeczeństwo) zaakceptuje nowy stan bieżący. Tak jak jest jest lepiej niż by było inaczej.
5.3. Objawy Tego Motywu #
- Usprawiedliwianie zła: Postać zaczyna tłumaczyć swoje czyny jako "konieczne" lub "jedyny sposób na przetrwanie". Kiedyś by tego nie zaakceptowała.
- Izolacja: Postać coraz bardziej odcina się od bliskich, zwłaszcza tych, którzy się z nią nie zgadzają. Staje się samotnikiem.
- Brutalne działania: Coraz bardziej brutalne metody (jawne lub ukryte) stają się standardowym rozwiązaniem problemów, które wcześniej rozwiązywała pokojowo.
- Obsesja nad kontrolą: Postać zaczyna kontrolować wszystko i wszystkich wokół, w przekonaniu, że to jedyna droga do ocalenia.
- Ogólna poprawa sytuacji: To, co postać robi faktycznie działa. Ludziom jest lepiej. Postać rośnie w popularności.
- Szepty i plotki: W końcu znikają ludzie, prawda? Coś się złego z nimi dzieje. Pojawiają się plotki na temat Mrocznego Czynu.
- Nowi sojusznicy: Docierają nowi, mroczniejsi sojusznicy i przyjaciele wspierający postać.
5.4. Przykłady wykorzystania na sesji #
- Przemyt, by przetrwać: Uczciwy, zdesperowany handlarz zaczyna przemycać broń biologiczną (lub ixiońskie artefakty) by zarobić dość pieniędzy na utrzymanie statku i załogi w okresie dekoniunktury.
- Eskalacja, by wygrać: Walka między dwoma siłami się toczy i jedna z sił konsekwentnie przegrywa. W rozpaczy, zaczynają wykorzystywać coraz mroczniejsze technologie by móc nie przegrać a nawet zwyciężyć. Nieważne, że poświęcamy własnych ludzi i tworzymy koszmarną dystopię.
- Fanatyczna obrona: Postać kiedyś przejęła dowodzenie by chronić wszystkich, dla dobrobytu. Stopniowo skupia się nie na dobrobycie a na ochronie. Trzyma porządek, ale niszczy wszystko co kiedyś chronił.
- Krwawa Zemsta: Postać była motywowana zemstą za rodzinę. Nie miała jak skrzywdzić swego przeciwnika, więc zaczęła atakować członków jego rodziny.
- W sieci kłamstw: Postać chroniła innych przed prawdą, nie mówiąc jak źle jest naprawdę by ich nie martwić. Nagle jest gorzej i nic nie zapowiada się na lepiej. Postać zaczyna robić ruchy typu "zadłużenie u mafii" by tylko nie ujawnić jak bardzo zawiodła innych. Bo jakoś będzie, prawda?