Burza Magiczna #
1. Ogólny opis #
Burza Magiczna; niszczycielska i nieprzewidywalna, przeobrażająca rzeczywistość zgodnie z Energiami wiodącymi.
Burza Magiczna to potężny wybuch Energii magicznych, który zmienia rzeczywistość w nieprzewidywalny sposób. Jest katalizatorem chaotycznych transformacji, wyzwalając emocje i zjawiska typowe dla Energii, które dominują daną Burzę.
Burza Magiczna jest czymś o NIEPRAWDOPODOBNEJ mocy; wprowadza w świat grozę i zniszczenie. Jest jednym z powodów, czemu tak trudno jest skolonizować planetę Neikatis jak i czemu krajobraz niezamieszkanych części Astorii wygląda tak... niestabilnie (bo odpowiednia masa krytyczna ludzi zmniejsza prawdopodobieństwo na pojawienie się Burzy Magicznej praktycznie do zera).
Burze Magiczne nie tylko niszczą, ale również tworzą Anomalie, Efemerydy i manifestacje magiczne, również przekształcają rzeczywistość w nieprzewidywalny sposób. Po Burzy Magicznej zawsze pozostaje podniesione pole magiczne, które stopniowo opada.
Jeśli jesteśmy na planecie Neikatis, Burze Magiczne przychodzą z burzami piaskowymi i salvagerzy korzystają z okazji i zbierają i stabilizują rzadkie anomalie pojawiające się po burzy.
2. Przykłady w fikcji #
- "Stalker" (Zona): Emisje w Zonie przekształcają krajobraz, tworząc anomalie i powodując mutacje, zmieniając rzeczywistość w straszny sposób.
- "Valdemar" (Mercedes Lackey): 'Mage Storms' deformują rzeczywistość i oddziałują na psychikę i materię, mutując wszystko, co znajdzie się w ich zasięgu.
- "Event Horizon": Zjawisko na statku jest podobne do burzy magicznej; przekształca materię i świadomość w sposób trudny do zrozumienia, acz jest bardziej dyskretne.
3. Mroczne Serce #
3.1. Głód (Hunger) #
- Rozładowanie Energii: pozbycie się nadmiaru Energii Magicznych z których składa się Burza Magiczna w formie przekształcenia rzeczywistości; niech nic nie zostanie bez zmian.
- Niech Wszystko Się Zmieni: Burza Magiczna przekształca rzeczywistość pod swoim kątem; jest to ostateczna manifestacja Energii zmieniająca świat w Dystopię Energii.
- Bardzo Ryzykowna Okazja: z perspektywy ludzi, jest to połączenie ogromnego ryzyka z niesamowitą okazją - możliwość pozyskania cennych Anomalii itp.
3.2. Ofiara (Victim) #
- Człowieczeństwo: każda istota, która znajdzie się w środku Burzy Magicznej zmieni się nieodwracalnie. Przy takim stężeniu Energii z człowieka może nie zostać nic rozpoznawalnego.
- Stabilność Świata: Rzeczywistość się zmieni pod kątem Energii związanej z Burzą Magiczną. Może się zmienić nawet geografia danego miejsca. Może się zmienić wszystko.
- Kontrola i Wola: Burza Magiczna wywołuje poczucie bezsilności wobec sił poza ludzką kontrolą - w obliczu kataklizmu Burzy Magicznej każda ingerencja wydaje się bezcelowa. Praktycznie jest bezcelowa.
4. Jak wykorzystać ten Motyw #
4.1. Co Chcesz Osiągnąć #
- Groza i niepewność: Bohaterowie są całkowicie na łasce zjawiska, które przerasta ich pojmowanie i możliwości walki. To jak walczyć z tsunami, ale magicznym.
- Pokaż potęgę Energii: Moc Energii przerasta każdą osobę czy grupę. Energie są niesamowicie potężne i jest powód, czemu tak powoli odbudowujemy świat po Pęknięciu Rzeczywistości.
- Pokaż apokalipsę Pęknięcia Rzeczywistości: Burza Magiczna to jedynie cień Pęknięcia Rzeczywistości, które zniszczyło świat. Nie hamuj się. Burza Magiczna MOŻE być nieuczciwa i przepakowana.
- Zmuś postacie do przetrwania: Wszystko jest potencjalnie dziwne i groźne. Każde uczucie jest potencjalnie ryzykowne. Maszyny ożywają. Echa Eteryczne / Duchy się zaczynają pojawiać. Nie ma nic bezpiecznego.
- Pokaż, że rzeczywistość jest nieciągła: Gdy uderza Burza Magiczna, rzeczywistość przestaje być prawdziwa. Niezmienniki się zmieniają. Nic nie jest jak się wydaje. Magia dominuje nad rzeczywistością.
- Skonfrontowanie z własnymi słabościami: Burza wzmocni pomniejsze emocje i pomniejsze wewnętrzne lęki i problemy; strachy i uczucia postaci stają się rzeczywistością.
4.2. Default Future #
- Burza się skończy: Specyfiką Burzy Magicznej jest to, że kiedyś się kończy. Jeśli gracze NIC nie zrobią tylko przetrwają, to jest to "dobre" zakończenie.
- Nieodwracalne zmiany w krajobrazie: Burza pozostawi po sobie anomalie lub zmieni teren - potencjalnie cały region.
- Traumy psychiczne i fizyczne: Niektóre postacie mogą zostać emocjonalnie lub psychicznie złamane. Burza zanomalizuje wszystko.
- Rozprzestrzenianie się anomalii: Burza pozostawia po sobie magiczne anomalie, efemerydy i inne rzeczy.
- Chaos społeczny: Ci, którzy przeżyją (zwłaszcza niekontrolowaną Burzę), mogą kwestionować sens robienia czegokolwiek; nie da się TEGO przetrwać ani kontrolować.
4.3. W tym Motywie warto eksplorować ideę #
- Potęga Energii Magicznych: Ludzkość była bezpieczna i prosperowała, a Pęknięcie Rzeczywistości zniszczyło WSZYSTKO co ludzie budowali. Tylko optymistyczne kultury przetrwały, bo przypadkiem były dostosowane do magii.
- Tymczasowość ludzkich starań: W kontekście Burzy Magicznej wszystko, co budujemy, może zostać zniszczone w jednym momencie.
- Iluzja kontroli: Jak Burza Magiczna ujawnia iluzję, że człowiek może kontrolować swoje otoczenie. Jednostka niczego nie może. Tylko grupa zjednoczona wobec celu.
- Nieciągłość rzeczywistości: W obliczu Burzy Magicznej wszystkie mapy, obserwacje itp. przestają mieć znaczenie. Wszystko co wiedzieliśmy... już nie wiemy. Świat znów jest "nowy".
5. Sterowanie Motywem na sesji #
5.1. W ramach tego Motywu wykorzystaj konflikty pomiędzy #
- Rozsądek a Heroizm: Gdzieś tam ktoś prosi o pomoc. Może da się mu pomóc, może to potworna anomalia i pułapka. Spróbujesz pomóc? To bardzo nierozsądne.
- Przetrwanie a Ciekawość: Okazja do pozyskania czegoś wartościowego, ale bardzo wysokie ryzyko katastrofy.
5.2. Elementy i części składowe takiego Motywu #
- Ostrzeżenie przed Burzami: Burze nie są czymś całkowicie nieznanym; są ostrzeżenia, że Burze mogą się pojawić.
- Podniesione pole magiczne: Burze dramatycznie podnoszą poziom Energii Magicznej w okolicy, za czym idą problemy z manifestacją emocji itp.
- Apokaliptyczna potęga Energii Magicznych; żaden mag nie jest w stanie niczego z tym zrobić. Musimy uniknąć lub przetrwać.
- Wzmocnione pole magiczne, które wpływa na wszystkie istoty i przedmioty w zasięgu.
- Dramatyczne zmiany krajobrazu i flory/fauny.
- Zniekształcone prawa fizyki, zmieniające geometrię, życie, materię, serca.
- Anomalie pojawiające się po Burzy oraz podczas Burzy.
- Dramatyczne wzmocnienie emocji i reakcji rzeczywistości na te emocje; materializacja emocji w rzeczywistość.
- Nienaturalność i problemy; wszystko w burzy może stać się śmiertelne i nienaturalne.
- Skażeńcy; jeszcze przed chwilą normalne rośliny, zwierzęta i ludzie. Teraz istoty powiązane z Energiami.
- Nadzwyczajna intensyfikacja emocji; strach, gniew, ból i inne uczucia stają się potężnymi, materialnymi bytami
- Efemerydy i anomalie; po zakończeniu burzy na terenie pozostają magiczne byty; bardzo niestabilne i niebezpieczne
5.3. Objawy Tego Motywu #
- Rozmyte i zdeformowane kontury świata i percepcja świata. Co gorsza, to nie percepcja - świat się destabilizuje.
- Lęki, traumy i wspomnienia stają się wypaczoną rzeczywistością...
- Plotki i opowieści o Burzach Magicznych na tym terenie.
- Istoty już kiedyś przekształcone przez Burze Magiczne. Lub ich skóry. Lub opowieści o nich.
- Ekonomia oparta na wykorzystywaniu Burz Magicznych; zbieracze cennych Anomalii.
5.4. Przykłady wykorzystania na sesji #
- Odkrycie przeszłej Burzy: Kiedyś tu pojawiła się burza magiczna i spustoszyła ten teren. Co można tu znaleźć ciekawego i co pozyskać? Co jest niebezpiecznego? Jakie dzienniki i ślady?
- Skażeniec z Burzy: Ktoś wpadł w Burzę Magiczną i wyszedł z niej zupełnie inny. Odmienny. Nie-on.
- Koszmarny labirynt: Burza przekształca teren w labirynt pełen magicznych pułapek, zgodnie z logiką Energii.
- Schowani przed Burzą: Grupa nieszczęśników schowana przed Burzą w miejscu, które budzi się do życia.
- Anomalie poza kontrolą: Zespół czeka na zakończenie Burzy, aby zbierać cenne Anomalie, ale sytuacja wymyka się spod kontroli.
- Sekret w Burzy: Coś się uruchamia jedynie podczas Burzy (lub tylko wtedy jest dość silne echo). Ale być tam podczas aktywnej Burzy jest rzeczą bardzo groźną.