Birutan #
1. Ogólny opis #
Bezduszne połączenie mięsa i metalu, grupa cyberzombie przemierzających Neikatis.
Birutany to mechaniczne kreatury, bez woli, bez duszy, bez osobowości - połączenie mięsa i metalu, zmechanizowane cienie dawnych ludzi, poruszające się po świecie bez zrozumiałej dla nas agendy. Połączenie organicznej tkanki i zimnej, rdzewiejącej stali. Wiecznie przemierzają Neikatis w wiecznym poszukiwaniu materiału do asymilacji. Myślcie o nich jak o szarańczy, roju owadów o nieznanej agendzie, wykorzystujących ciała i mechanizmy do poszerzenia swych sfor.
Co ciekawe, Birutanie występują też poza Neikatis. Po prostu na Neikatis jest to "widok częsty" z uwagi na specyfikę burz magicznych i wysoki poziom Energii Magicznych na tej planecie.
To prowadzi do kolejnej obserwacji - przy wysokim polu magicznym, większość Energii prowadzi do zmian ciała i technologii. To sprawia, że Birutany są w stanie tworzyć istoty oboczne, inne niż zwykle. Nie jest łatwo przewidzieć z czym dokładnie mamy do czynienia. Mamy niekontrolowaną, nielogiczną często ewolucję wśród tych istot. Może nawet wykształcić się nietypowa agenda lub nawet nieludzka, szczątkowa osobowość.
2. Przykłady w fikcji #
Tu mamy tylko zbliżone przykłady:
- Assembly Xenoplague ("Age of Wonders: Planetfall"): Cyborgi o nieskończonym recyklingu, które fundamentalnie zapomniały że ich celem było uratowanie ludzkości przed plagą i same stały się plagą.
- Necromorphs ("Dead Space"): Zmasakrowane ciała, które powróciły do życia jako potwory, zaadaptowane przez Marker (Monolit?) do nowej roli.
3. Mroczne Serce #
3.1. Głód (Hunger) #
Tu dużo zależy od Energii którą Birutany się kierują. Ale są pewne części wspólne, które zawsze ich łączą.
- Ekspansja: Birutany zawsze próbują coś pozyskać. Więcej środków. Więcej ciał. Więcej mechanizmów. Jest to często nomadyczna sfora polująca na wszystko co żyje.
- Unifikacja: Birutany nie mają świadomości, ale czymś się kierują. Birutany nie tolerują niczego, co nie jest nimi, ze szczególnym uwzględnieniem innych ludzi.
- Większa Siła Jutro: Birutany jako niewielkie sfory są zdolni do działania zgodnie z jakąś agendą. Są zdolni do budowania baz, infiltracji ludzkich siedzib itp. Ich cel - by ludzie ich nie zniszczyli i by oni pożarli ludzkość.
3.2. Ofiara (Victim) #
- Bezpieczeństwo: obecność Birutan oznacza, że w dowolnej chwili osoba może zostać porwana (lub zabita) i przetworzona w coś takiego jak oni.
- Morale: bardzo trudno walczyć z Birutanami jako z grupą, bo wszystko co nie jest w pełni zniszczone może posłużyć do budowania dalszych terrorformów.
- Kontrola nad sytuacją: co z tego, że niby wiemy jak działają Birutany jak ten konkretny szczep działa zupełnie inaczej? Albo ta jednostka? Są zawsze dość nieprzewidywalne; 999 działa "typowo" a jeden "zupełnie inaczej".
4. Jak wykorzystać ten Motyw #
4.1. Co Chcesz Osiągnąć #
- Birutany to siła natury: Nie jest to strona z "własną, zrozumiałą agendą". Jest to po prostu strona, która istnieje. Są jak powódź czy wulkan - nie walczymy z nimi, po prostu SĄ. Jeśli przekroczą masę krytyczną, rozpadną się na mniejsze sfory, potencjalnie w konflikcie.
- "Nie mamy jak tego pokonać": Bardzo trudno jest zniszczyć Birutan. Łatwo jest zniszczyć jednostki, trudno jest ich wyplenić. Nawet "jeden paluszek plus kawałek mechanizmu plus pole magiczne" może powrócić.
- Trwoga przed magią: Jeśli w pobliżu są Birutany, można ich aktywować podniesionym polem magicznym - i trudno się ich potem pozbyć. Więc podniesione pole magiczne to stresująca sytuacja. "Będą tu czy nie będą?"
- "Neikatis to groźna planeta": Birutan może powstać z żywej osoby lub całkiem martwej tkanki. Birutany mogą być wszędzie, ukryte pod piaskiem. Na Neikatis zagrożenie czyha w każdym miejscu.
- Wstręt: Birutany pokazują potencjalny jeden koniec ludzkości. Nie ma już LUDZI, nie ma OSOBOWOŚCI, jest tylko amalgamat metalu i mięsa, funkcjonalny system niekończącej się ekspansji.
4.2. Default Future #
- Zniszczenie innych: Jeśli Birutany osiągną swój cel w ramach sesji, po prostu zabiją i zasymilują siedziby i innych ludzi, stając się "nowym dominującym gatunkiem".
- Ewolucja Birutan: Z uwagi na wysoki poziom magii, Birutany zaczną się zmieniać. Mogą pojawić się sub-agendy i agenci.
4.3. W tym Motywie warto eksplorować ideę #
- Zarządzanie ryzykiem: Różne ruchy i działania postaci mogą ściągnąć uwagę Birutan. Czy warto? Czy ratować osoby porwane i ryzykować atak sfory Birutan na siedzibę?
- Reakcja łańcuchowa: Każda osoba, która umrze w miejscu gdzie Birutany działają może teoretycznie stać się jednym z nich. Bardzo szybko Birutany mogą przekroczyć populację ludzką.
- Dopasowanie do natury: Birutany stanowią część ekosystemu Neikatis. Jeśli będziemy próbowali je wyplenić, mogą przypadkiem zaadaptować i zniszczyć nas. Musimy żyć w świecie w którym jesteśmy.
- Wszystko jest mięsem: Birutany korzystają z ciała i technologii. Są naszą pochodną. Perfekcyjne reużywanie wszystkiego, czego już nie wykorzystujemy.
- Niebezpieczne narzędzia: Birutany jako sfora może być wykorzystana - jako broń, jako narzędzie. Ale to jest niesamowicie niebezpieczne.
4.4. W ramach tego Motywu podkreśl i graj następującymi komponentami #
- Siła natury: Birutany są przerażającą katastroficzną "siłą natury". Jest ich za dużo i jakkolwiek da się przez nie przebić, nie da się ich zniszczyć.
- Wstręt ludzi: Ludzie czują odrazę do Birutan. Boją się ich. Boją się stać nimi. Birutany reprezentują nieubłagalną śmierć i dehumanizację - to, że wszyscy jesteśmy mięsem.
- Potencjalne ryzyko reakcji łańcuchowej: Zawsze pojawia się ryzyko, że obecność Birutan może doprowadzić do tego by jeden, drugi, trzeci - powróciły jako Birutany bo w pobliżu jest Rekonstruktor...
- Potencjalne ryzyko, że Birutany tu są: W piaskach Neikatis, może są pod ziemią? Może są w tamtej jaskini?
5. Sterowanie Motywem na sesji #
5.1. W ramach tego Motywu wykorzystaj konflikty pomiędzy #
- Chciwość vs Ostrożność: Chcemy uratować ludzi / pozyskać coś cennego. Odważymy się wejść do jaskini gdzie są Birutany i uruchomić ich sforę?
- Działanie a Ograniczenie: Czy użyjemy magii / głośnego sprzętu i ryzykujemy obudzenie i ściągnięcie tu Birutan? Czy zniszczymy tą grupkę, ryzykując alertowanie sfory?
- Jak bardzo ryzykować: Zdobyliśmy już tyle skarbów, ale tam niedaleko jest coś cennego, ale musimy wejść troszkę głębiej do jaskini i zostawiamy ich więcej za sobą...
- Jak daleko się posuniemy: Ktoś skrzywdził postać. Czy postać posunie się tak daleko, by uruchomić Birutany do walki przeciwko tym, którzy postać skrzywdzili?
5.2. Elementy składowe Motywu #
- Obecność lub ślady Birutan: Musimy wiedzieć, że tu są lub że tu mogą być; ewentualnie, musimy znaleźć ślady. Inaczej nie ma konflików między siłami.
- Birutany stanowią zagrożenie lub przeszkodę: Albo Birutany robią coś co może być szkodliwe dla postaci, albo postaci chcą zrobić coś co wchodzi w konflikt z Birutanami.
- Działania graczy mogą uruchomić Birutany: Jeśli gracze nie zachowają ciszy / dyskrecji, mogą uruchomić Birutany i zwrócić ich uwagę na siebie lub to na czym graczom zależy.
- Duża siła ognia i duża sfora: Birutany stanowią znaczące wyzwanie jako siła ognia i przeciwnik do usunięcia. To uszkodzi agendę graczy / ich sojuszników.
- Ryzyko reakcji łańcuchowej: Błąd w wypadku, w którym w pobliżu znajdują się Birutany może spowodować wyrwanie się Birutan spod kontroli.
- Nekromechanizmy: Birutany są cybernetycznymi zombie, na ciele żywym lub martwym.
- Pole magiczne: Birutany wymagają wystarczającego pola magicznego do funkcjonowania. W miejscu bez tego pola mają bardzo krótki czas funkcjonowania; kilka dni maksymalnie.
- Nieprawdopodobna odporność: Birutany polegają na magii, ciele i mechanizmach. Ale magia wykorzystuje mechanizmy do zastąpienia ciała i vice versa. To powoduje, że nie-zdezintegrowany Birutan powróci do działania jeśli starczy energii, mechanizmów i tkanki, choć może w innej formie (np. "zamiast zniszczonego ciała nową formą będzie cybernetyczna, skorpionopodobna ręka").
5.3. Objawy Tego Motywu #
- Podniesione pole magiczne: przyczyna oraz konsekwencja.
- Teren podejrzanie pusty: nie ma dużo życia, nie ma dużo mechanizmów. Birutani wykorzystują wszystko. Np. Skorpion (crawler pustynny) ogołocony z wszystkiego.
- Obecność Birutan: gdzie jest jeden, jest ich więcej.
- Opowieści ludzi: plotki, opowieści, ostrzeżenia. Birutani się rzadko nie ukrywają.
- Znikający ludzie i maszyny: Birutani porywają ludzi i kradną mechanizmy. Wszystko będzie zaadaptowane.
5.4. Przykłady wykorzystania na sesji #
- Mroczne Narzędzie: Ktoś próbuje kontrolować birutany; czy to przez obwody kontrolne czy przez magię czy przez przynętę. Pytanie nie "czy" a "kiedy" to się wymknie spod kontroli.
- Prosto w leże Birutan: Coś jest w gnieździe birutan. Może porwana osoba, może jakieś dokumenty. Wejdziemy tam? Przejdziemy przez to leże?
- Krótki czas na ratunek: Ktoś został przekształcony wszczepami w birutana. Zespół ma niewiele czasu by go porwać i dostarczyć medykowi, by dokonać awaryjnej ekstrakcji.
- Szarańcza: Sfora birutan zbliża się do siedziby, która nie ma jak się obronić. Zespół musi odwrócić ich uwagę i zanęcić birutan do pójścia gdzieś indziej zanim birutanie wykryją narażoną siedzibę.