Skip to main content
Eteryczne Zaćmienie (EZ)

The Doppelganger #

Krótki opis #

"Zawsze byłem Tobą...". The Doppelganger pragnie zastąpić swoją ofiarę i przejąć jej życie.

Opis #

1. Przykładowe warianty #

Specyfiką The Doppelganger jest to, że bardzo dużo wie o swojej Ofierze. Nikt nie zna Ofiary tak dobrze, jak The Doppelganger.

2. Co reprezentuje #

"Wezmę Twoje życie...". The Doppelganger pragnie stać się kimś innym - całkowicie. The Doppelganger reprezentuje atak w samą tożsamość i jestestwo drugiej osoby. "Czy to jest to, czym jestem?" "Czym naprawdę jestem?". The Doppelganger chce wszystkiego, co ma druga osoba - relacji, pozycji, przeszłości, nawet mimikrę osobowości. The Doppelganger zajmuje czyjeś życie odrzucając swoje. Tu nie chodzi o zwykłą zazdrość czy zawiść, to chorobliwe pragnienie zastąpienia Ofiary i wymazanie jej z rzeczywistości.

W odróżnieniu od The Facade, która reprezentuje Maskę-Ponad-Tożsamość i Pozory-Ponad-Prawdę, The Doppelganger reprezentuje Całkowitą-Zmianę-Tożsamości. To bardzo personalna Agenda; celem jest zwykle pełne zastąpienie a nie tymczasowe udawanie czegoś.

The Doppelganger reprezentowany jest przez następujące kluczowe aspekty Silnika Konfliktu:

[The Doppelganger, ilustracja archetypu (Dall-E)

3. Gdzie jest silnik konfliktu #

4. Kiedy wygrywa #

Zwycięstwo The Doppelganger jest silnie powiązane z zastąpieniem Ofiary lub zniszczeniem tożsamości Ofiary.

5. Kiedy przegrywa #

The Doppelganger przegrywa, gdy zostaje wykryty i gdy Ofiara wyjdzie z sytuacji tak samo silna lub silniejsza.

6. Jak działa #

The Doppelganger jest bardzo subtelny, działa z cienia i w tle. Jeśli Ofiara zdaje sobie sprawę z jego obecności, neutralizuje ją (np. "zamyka w lustrze" czy "doprowadza do aresztowania"). Jeśli nie zdaje sobie sprawy, czeka na okazję (np. "wysyła na delegację zagraniczną" lub "Kasia nie używa mediów społecznościowych") i wtedy atakuje.

The Doppelganger działa bardzo powoli, nigdy nie gubiąc maski. Od powolnych, mniejszych interakcji w wybranych przez siebie mediach / obszarach do całościowego przejęcia życia, manieryzmów oraz otoczenia Ofiary. Z uwagi na to, że The Doppelganger nie jest perfekcyjny i nie wie o Ofierze wszystkiego, będzie robić pewne błędy. To sprawia, że typowa procedura działania wygląda jakoś tak:

  1. Zdobywa wiedzę o ofierze
  2. Wprowadza wokół niej drobny, subtelny chaos, aby była postrzegana jako mniej stabilna lub wiarygodna. To sprawia, że "niewielkie zmiany" wynikające z braku perfekcji The Doppelganger nie będą dziwne.
  3. Na początku udaje Ofiarę w kontrolowanych, niewielkich sytuacjach, wśród osób mniej ją znających (lub np. "wszyscy są nietrzeźwi").
  4. Testuje swoje możliwości zastąpienia Ofiary

Ciekawym efektem ubocznym jest to, że Ofiara w którymś momencie dowiaduje się, że "była gdzieś" lub "ktoś z nią rozmawiał". To sprawia, że Ofiara może zacząć wątpić w to, co się dzieje. Może zrywać kontakty z osobami które w dobrej wierze próbują jej pomóc. To wszystko pasuje The Doppelganger - mniejsza stabilność Ofiary oznacza, że gdy Ofiara krzyknie "TO NIE JA! MAM DOPPELGANGERA!" to nikt jej nie uwierzy.

Czasem The Doppelganger np. chce dokonać zbrodni a potem "zrzucić" tożsamość Ofiary i zostawić Ofiarę z balastem kary.

7. Jak wykorzystywać ten motyw #

Skup się na pokazaniu drobnych różnic i subtelności. "Czy on podrapał się po uchu bo się zawsze drapie, czy to sytuacja nietypowa"? Jeśli nie wiemy o The Doppelganger, pokaż go jako "osobę", w masce Ofiary. Niech Gracze nie spodziewają się, że ten "normalny człowiek" jest w rzeczywistości The Doppelganger.

Pokaż koszmar Ofiary - jej tożsamość jest podważona i atakowana, nigdy już nic nie będzie dla ofiary takie samo.

Pokaż drobne niespójności. Pokaż, że nie wiemy które z drobnych rzeczy robiących przez nas wszystkich każdego dnia to "OMG TO DOPPELGANGER" a które to po prostu zwykłe, codzienne życie.

Jednym z najpotężniejszych narzędzi MG w kontekście tej Agendy jest gaslightning. The Doppelganger sprawia, że nie wiemy co jest prawdą a co fikcją.

8. Jakie ma ruchy #

The Doppelganger wykonuje ruchy mające: destabilizować Ofiarę, zajmować jej miejsce lub upewnić wszystkich, że wszystko jest w porządku.

9. Przykłady #