The Doomed #
Krótki opis #
"To się tak NIE SKOŃCZY!". The Doomed jest osobą skazaną na zagładę, walczącą przeciwko zaciskającym się kleszczom Ruiny.
Opis #
1. Przykładowe warianty #
Nadzieja - może da się uratować przez Ruiną? Ale też nieuchronność zbliżającej się Ruiny.
- Bogaty człowiek chory na śmiertelną chorobę, rozpaczliwie próbujący znaleźć lekarstwo przed śmiercią
- Osoba ukąszona przez wampira zmieniająca się w potwora, starająca się zachować człowieczeństwo
- Dawny informator mafii, dookoła którego zaciskają się kleszcze szantażu z poprzedniego życia
- Ofiara broni biologicznej z ograniczonym czasem, rozprzestrzeniająca Zarazę by zmusić władze do poszukiwania lekarstwa
2. Co reprezentuje #
"To się tak NIE SKOŃCZY!". The Doomed jest osobą skazaną na zagładę, walczącą przeciwko zaciskającym się kleszczom Ruiny. The Doomed reprezentuje niezgodę na tragiczny los i walkę przeciwko niemu do końca, nawet jeśli musi zapłacić bardzo wysoką cenę. Konflikt pomiędzy tym, do czego zmusza go Ruina a jego naturalnym stanem.
Jeśli musi umrzeć, umrze na swoich warunkach. Jeśli może przetrwać, spróbuje przetrwać. Jak daleko The Doomed się posunie? Ile odrzuci by przetrwać lub osiągnąć swój cel? W którym momencie śmierć jest lepsza niż to, by Ruina zwyciężyła?
The Doomed reprezentowany jest przez trzy kluczowe aspekty Silnika Konfliktu:
- Ruina: co sprawia, że The Doomed jest skazany na zagładę?
- Nieuchronność Ruiny: Ruiny nie da się usunąć, można ją jedynie spowolnić. The Doomed jest już martwy.
- Niezgoda na Ruinę: The Doomed uważa, że Ruinę da się zatrzymać i że da się żyć jak dawniej. Że "da się to opanować".
3. Gdzie jest silnik konfliktu? #
- Normalne osoby dookoła chcą rozwagi, ostrożności i działania niedesperackiego. The Doomed wie, że Ruina się zbliża i że się musi spieszyć.
- Działania The Doomed, które prowadzą do krzywdy ludzi dookoła - niewinnych lub jego bliskich.
- The Doomed zużywa zasoby i krzywdzi ludzi sobie bliskich, by tylko oddalić Ruinę.
- The Doomed wykorzystuje nieetyczne i mroczne rytuały i technologię. Nic nie ma znaczenia, tylko oddalenie Ruiny.
4. Kiedy wygrywa #
Zwycięstwo The Doomed jest powiązane ze zniszczeniem Ruiny lub akceptacją Ruiny i/lub potencjalnej śmierci.
- "Ruina mnie nie zniszczy. Pokonam ją.": jeśli Ruina jest możliwa do pokonania, The Doomed wygra, jeśli może ją pokonać (np. wyleczyć chorobę).
- "Ostatnia akcja na moich warunkach": The Doomed może uznać, że w obliczu Ruiny śmierć jest preferowaną opcją. Ostatnia akcja na swoich warunkach, osiągnięcie celu jaki może osiągnąć.
- "Ruina zwycięży, ale to nie mój koniec.": jeśli Ruina jest nieuleczalną chorobą, The Doomed może uznać, że śmierć/szpital w otoczeniu bliskich jest akceptowalną opcją. Koniec walki.
5. Kiedy przegrywa #
Porażka The Doomed jest powiązane ze zniszczeniem Ruiny lub akceptacją Ruiny i/lub potencjalnej śmierci.
- "Czemu nie? Czemu bronić się przed Ruiną?": jeśli Ruina wpływa na ciało i umysł (np. transformacja w potwora), The Doomed może zaakceptować potworyzację i użyć Ruinę jako kolejnego narzędzia.
- "Przegrałem. Odejdę na własnych warunkach.": w obliczu nieuchronności Ruiny i braku możliwości zwycięstwa, The Doomed popełnia samobójstwo (jeśli jeszcze jest w stanie).
- "Jeśli ja nie wygram, nikt nie wygra!": The Doomed skupia się przeciwko wszystkim którzy go powstrzymywali - zginie i będzie cierpiał, ale oni będą cierpieć BARDZIEJ.
6. Jak działa #
The Doomed jest postacią pełną mrocznego optymizmu - nieważne co się nie dzieje, on tak nie odejdzie i tak nie skończy. Jest w stanie pokonać Ruinę. Jest w stanie sobie poradzić z Ruiną. Jest w stanie potencjalnie ją wykorzystać.
- jeśli to jakaś forma potworyzacji, używa aspektów potwora
- jeśli to jakaś choroba odbierająca mu możliwość poruszania się, używa agentów lub działa z internetu
- jeśli to działania mafii, kieruje mafię przeciwko innym by móc pozyskać tymczasowe środki
The Doomed ignoruje ostrzeżenia i rady, pędząc ku swojemu celowi z niezłomną determinacją. Wszystkie jego działania są napędzane desperacją i świadomością, że nie ma już nic do stracenia - albo coś zrobi, albo może położyć się i wybrać śmierć (lub gorszy los). The Doomed jest gotów zrobić dosłownie wszystko, aby tylko uniknąć Ruiny.
Typowe działania The Doomed są skupione dookoła walki z Ruiną:
- wzmocnienie siebie albo oddalenie Ruiny: ryzykowne eksperymenty medyczne, mroczna magia, black technology
- pozyskiwanie zasobów, by walczyć przeciwko Ruinie
- głębsze zrozumienie Ruiny, by skuteczniej ją oddalić
- wykorzystywanie ludzi dookoła, by tylko spowolnić Ruinę
- wyniszczanie zasobów i pieniędzy swoich i rodziny - nie ulegnie Ruinie!
The Doomed do końca wierzy, że jest w stanie powstrzymać Ruinę. Jeśli The Doomed uzmysłowi sobie nieuchronność Ruiny, najpewniej wchodzi w tryb "ostatniej akcji".
7. Jak wykorzystywać ten motyw #
Pokaż, jak bliska jest linia pomiędzy heroizmem a szaleństwem, gdy ktoś walczy ze swoim przeznaczeniem. Pokaż, jak skrajna determinacja daje jednocześnie niesamowity silnik i możliwości, ale jednocześnie niszczy wszystko dookoła. The Doomed fundamentalnie nie jest osobą ZŁĄ - ale desperacka próba uniknięcia Ruiny sprawia, że posuwa się za daleko i robi rzeczy nieakceptowalne.
8. Jakie ma ruchy #
Co prawda ruchy The Doomed są nastawione przeciwko Ruinie, ale jeśli ktoś staje mu na drodze, The Doomed może tych ruchów użyć przeciwko niemu.
- 1 - Wykorzystanie Ruiny przeciwko niewinnym ŻEBY pozyskać Zasoby
- sukces: ma dostęp do potrzebnego Zasobu
- przykład: Osoba zarażona śmiertelnym wirusem grozi jego rozprzestrzenieniem w miejscu publicznym, chyba, że dostanie pewną kwotę.
- 2 - Wykorzystanie Ruiny do bezpośredniego starcia z przeciwnikiem ŻEBY pokazać siłę / go odepchnąć i osłabić
- sukces: przeciwnik jest osłabiony (zaufanie, Zasoby, zdrowie) a The Doomed ma lepszą pozycję
- przykład: Osoba ukąszona przez wampira używa swoich nowo nabytych nadludzkich zdolności, by zastraszyć i przejąć gang, który ją ścigał.
- 3 - Wykorzystanie Zasobów lub ludzi ŻEBY spowolnić Ruinę
- sukces: The Doomed ma więcej czasu, acz kosztem posiadanych Zasobów
- przykład: inwestycja dużej ilości pieniędzy, by informatorzy mafii nie powiedzieli mafii prawdy
- 4 - Zawarcie niebezpiecznego paktu lub sojuszu ŻEBY zyskać moc do walki z Ruiną
- sukces: The Doomed staje się dużo silniejszy, kosztem mrocznych i nieetycznych konsekwencji i zobowiązań
- przykład: Bogaty człowiek chory na śmiertelną chorobę inwestuje swoje ostatnie zasoby w tajemniczą sektę obiecującą uzdrowienie.
- 5 - Testowanie Eksperymentu na kimś innym ŻEBY zrozumieć Ruinę lepiej
- sukces: The Doomed wie więcej o Ruinie, jest w stanie ją oddalić i potencjalnie zbudował agenta. Kosztem czyjegoś życia.
- przykład: Naukowiec poszukujący lekarstwa na swoją chorobę, przeprowadza ryzykowne testy na złapanych ludziach.
- 6 - Poświęcenie czegoś nieodwracalnego ŻEBY osłabić Ruinę
- sukces: The Doomed jest mniej sobą, ale Ruina zagraża mu trochę mniej.
- przykład: Osoba chora cyborgizuje, wycinając sobie chore narządy. Traci część pamięci i uczuć, ale kupuje więcej czasu.
- 7 - Konstrukcja Rytuału, Eksperymentu, Pułapki ŻEBY zaatakować Ruinę
- sukces; Ruina jest odsunięta lub uszkodzona
- przykład: Rytuał z krwi niewinnych, za pomocą którego Potworyzacja zostaje spowolniona.
Definicja Zasobu:
- coś materialnego ale powszechnego (pieniądze, schronienie...)
- coś unikalnego (rzadki magitech, mroczna technologia, )
- wiedza (o Ruinie, o słabościach Ruiny, o tym czy lekarstwo działa...)
- wpływ (ludzie robią to co chcę, ludzie mi współczują, ludzie nie stają przeciw mnie, ludzie obracają się przeciw moim wrogom...)
9. Przykłady #
- Osoba ukąszona przez wilkołaka, która JESZCZE nie uległa swojej drugiej naturze. Może używać cech homo superior, ale zaczyna zmieniać się psychicznie.
- Grave z Gungrave; pod koniec anime nie ma dostępu do środków regenerujących, więc się rozpada fizycznie. Albo zakończy sprawę, albo zginie bez zwycięstwa.
- Nike z wybitnego cyklu Bolo; gdy jej psychotronika zaczęła się rozpadać, poprowadziła bohaterską szarżę chroniącą kolonię przed Golemami.