Salvager z Arkologii #
Krótki opis #
Zbieracz i poszukiwacz na Neikatis, eksplorujący niebezpieczne tereny po Burzach Magicznych w poszukiwaniu cennych artefaktów.
Opis #
1. Tagi #
archetyp, Neikatis, zbieracz, eksplorator
2. Przykłady i warianty #
- W BARDZO oględny sposób, Rachel S'jet (Homeworld: Deserts of Kharak): mieszka w Ruchomej Fortecy, jeździ wielkim pojazdem, skanuje anomalie, zbiera wartościowe przedmioty i działa na pustynnej planecie Kharak.
- Ibrahim Adrulien: Przewodnik, który zna każdą trasę, jaskinię i kanion w okolicach Arkologii Novus, potrafiący znaleźć schronienie nawet w najgorszych warunkach.
- Rufus Seiren: gdy jego żona i współwłaścicielka jego łazika została porwana, cała ekipa pojechała ją ratować, nie patrząc na niebezpieczeństwo. Załoga łazika jest jak rodzina.
- Michał Uszwon: wulgarny i zwykle brudny salvager pracujący przy silnikach łazika, który uwielbia strzelać ze swojego karabinu do wszystkiego, co zagraża łazikowi.
3. Co reprezentuje #
"Wy macie wodę, wygodne łóżka i klimatyzację. My mamy Skorpiona, anomalie i piasek. Ale my zależymy tylko od siebie a Wy od arkologii. Bez nas Was nie ma. Więc wiecie, szacuneczek się należy."
W kontekście planety Neikatis (archetyp jest dość uniwersalny, ale to poniżej pomoże w zrozumieniu charakteru archetypu):
- Neikatis jest planetą podobną do Marsa, ale w późniejszym stadium terraformacji. Da się tam jakoś oddychać i przetrwać bez skafandra, acz nie wszędzie i nie na dłuższą metę. To planeta w większości pustynna, ale z miejscami gdzie występują miejscami porosty i inne rośliny niskie. Neikatis ma też bardzo dziwną historię; znajdują się tam dziwne sekrety i artefakty nie wyglądające na ludzkie.
- Ludzie na Neikatis mieszkają w arkologiach - samowystarczalnych miastach, odizolowanych od środowiska zewnętrznego
- Raz na jakiś czas w różnych miejscach Neikatis pojawiają się burze magiczne, zmieniające rzeczywistość i tworzące magiczne metale, minerały, trwałe i nietrwałe anomalie
- Część z tych rzeczy jest wartościowa i nadaje się do ustabilizowania przez pewien czas po Burzy Magicznej
- Salvagerzy próbują szybko po burzy piaskowej znaleźć miejsce bogate w anomalie ale nie ZBYT bogate (bo za niebezpieczne) i zebrać co się da, by odsprzedać to swojej arkologii
- Każda grupa salvagerów zna "swoje wypróbowane miejsca", gdzie porozstawiali określone sensory i gdzie mniej więcej wiedzą, czego się spodziewać
- Salvagerzy operują w pojazdach o nazwie "Skorpion" (zwany czasem "łazikiem"). Potężny quad (4 koła), do 10 osób. Duże koła, mały kadłub, opcje załadunku. Idealny na pustynne warunki Neikatis
Salvagerzy z Arkologii reprezentują grupę ludzi, którzy wsiadają w Skorpiona (łazik) i jadą w niebezpieczne piaski Neikatis, by znaleźć wartościowe rzeczy i wrócić. Usprawnić swojego Skorpiona. Bawić się wśród ludzi. A potem odjechać jeszcze raz. Jest to bardzo niebezpieczna praca, bez której jednak arkologie często nie mają czym handlować z bytami pozaplanetarnymi.
Salvagerzy z jednego Skorpiona są bliżej niż niejedna rodzina. Często salvagerzy z różnych Skorpionów sobie też pomagają - nigdy nie wiadomo na jakie kłopoty natrafimy następnym razem. Ci ludzie są przyzwyczajeni do ekstremalnych warunków i niebezpieczeństw związanych z ich profesją. Są bardzo wszechstronni - od umiejętności szybkiej naprawy swojego sprzętu, przez wydobycie rzeczy wartościowych (Anomalnych lub zwykła praca salvagerska) do walki z neikatiańskimi zagrożeniami.
4. Jakie ma elementy #
4.1. Cechy i własności #
- Radzi sobie tym, co ma: rzadko kiedy Salvager ma dostęp do sprzętu dobrej jakości i wysokiej klasy. Często musi inteligentnie użyć terenu, uszkodzonych rzeczy oraz tego kamienia, o tam.
- Potrafi zasnąć wszędzie: Salvager niespecjalnie przejmuje się tym, że jest gorąco czy głośno. Brak komfortu brzmi jak "dzień, w którym jest co najmniej jedna samogłoska".
4.2. Szczególna wiedza #
- Znajomość schronień i zagrożeń w terenie: Salvager zawsze szuka, gdzie można się schronić czy co może zagrozić Skorpionowi w okolicy.
- Struktura mechanizmów: Salvager fundamentalnie jest złomiarzem. Jeśli napotka coś, co można rozłożyć na części pierwsze i to wykorzystać, on wie jak.
- Burze Magiczne: kiedy się pojawiają? Jak działają? Czy przetrwamy, czy nie? Zła ocena Burzy Magicznej może zniszczyć Skorpion i wszystkich Salvagerów w środku. Jeśli mają szczęście.
- Dziwne opowieści z Neikatis: salvagerzy wymieniają się opowieściami i legendami. Wiedzą o dziwnych rzeczach i tajemniczych legendach...
4.3. Relacje #
- Załoga Skorpiona: towarzysze z jednego Skorpiona to ekipa, na której można polegać. Mówisz "zabiłem kogoś", pytają "pomóc schować ciało?"
- Znajomość różnego rodzaju handlarzy i kupców, zwłaszcza z bardziej szemranych obszarów. Bądźmy szczerzy, nie wszystko arkologia chce kupić...
- Inni salvagerowie: choć są tam zarówno rywale, przyjaciele czy po prostu 'ludzie których słyszymy na komunikatorze'. Raczej sobie pomagają.
4.4. Specjalne zasoby #
- CAŁOŚĆ sprzętu Salvagera jest gorszej klasy niż innych, ale dużo odporniejsza na dowolne zagrożenia i warunki terenowe.
- Dostęp do Skorpiona (łazika, quada), jego potężnej ładowni i wartościowego pancerza
- Narzędzia tnąco-dekonstruujące oraz do przechowywania anomalii.
- Kombinezon zdolny do walki, dość szczelny i hermetyczny. Rzadko serwopancerz.
- Broń, acz średniej klasy i nieidealna
- Mnóstwo map, detektorów, sensorów, z czego część nawet działa i robi to, co mówi że robi.
4.5. Przykładowe Akcje #
# | W sytuacji... (Kategoria) | ...Robi następujące rzeczy |
---|---|---|
1 | Eksploracja, Odkrywanie | - Napotkawszy na wrak, potrafi ocenić czy to bezpieczne i jak to najlepiej rozłożyć na części - Wykorzystuje doświadczenie i mapy, by przewidzieć, gdzie mogą pojawić się cenne Anomalie. - Używa swoich sensorów i map do zlokalizowania potencjalnie interesujących miejsc. - Ocenia zastany teren pod kątem potencjalnych zagrożeń i wartościowych znalezisk. - Umie ocenić wartość i ryzyko Anomalii, wraku czy po prostu zastanej sytuacji. - Sensorami i kawałkami metalu próbkuje Anomalie, próbując zrozumieć jej działania. - Oznacza niebezpieczne Anomalie, które mogą zagrozić przyszłym wyprawom na mapie. - Dokumentuje nowe odkrycia, tworząc mapy i notatki dla przyszłych wypraw. |
2 | Infiltracja, Pozyskanie | - Przenika przez strefy Skażone, unikając problemów mapami i czujnikami; Skorpion jeździ po kiepskim terenie. - Kamufluje się i chowa w naturalnych załomach aby zostać niezauważonym. - Narzędziami tnącymi dostaje się do Anomalii czy wartościowych rzeczy od innych stron. - Po zrozumieniu jak działa Anomalia, odpowiednio się do niej zbliża by ją pozyskać. - Zna różne kryjówki na swojej trasie, więc nie zostanie zaskoczony. |
3 | Akcja i Zagrożenie | - Jest uzbrojony a Skorpion pancerny; potrafi stoczyć walkę z przeciwnikami. - Szybko ucieka Skorpionem po trudnym terenie gdy trzeba. - Wykorzystuje teren na swoją korzyść, np. prowadząc przeciwnika w pułapkę. - Używa ładunków wybuchowych do zniszczenia przeszkód lub odparcia ataku. |
4 | Interakcje Społeczne | - Buduje relacje z innymi salvagerami, wymieniając się opowieściami, doświadczeniem i pomagając sobie. - Historiami i legendami osiąga cel- zachęca lub zniechęca innych do zrobienia czegoś. - Negocjuje warunki handlu częściami i znaleziskami. - Rozwiązuje konflikty w załodze, dbając o morale i współpracę. - Zastrasza i zmusza innych do wycofania się; jest niebezpieczny i wie o tym. |
5 | Niszczenie | - Demontuje uszkodzony sprzęt lub wraki, pozyskując z nich użyteczne części. - Używa narzędzi tnących do przebijania się przez przeszkody. |
6 | Specjalistyczny Sprzęt | - Wykorzystuje narzędzia tnąco-dekombinacyjne do pozyskiwania surowców i Anomalii. - Korzysta z detektorów i sensorów do wykrywania Anomalii i zagrożeń. - Sprzęt naprawczy i usprawniający Skorpiona, dostosowujący go do warunków wyprawy. - Kombinezon ochronny do pracy w Skażonych lub niebezpiecznych miejscach. - Wykorzystuje improwizowane urządzenia do przechowywania i stabilizacji anomalii. |
7 | Przetrwanie, Oszczędność | - Dobrze optymalizuje paliwo czy żywność podczas długich wypraw. - Wykorzystuje wiedzę o terenie do znajdowania schronienia. - Naprawia sprzęt i narzędzia za pomocą dostępnych materiałów. - Zbiera i oczyszcza wodę z naturalnych źródeł na pustyni. |
8 | Budowa i Naprawa | - Konstruuje prowizoryczne osłony lub struktury, np. podczas naprawy Skorpiona w terenie. - Naprawia uszkodzone urządzenia, wykorzystując części zebrane z wraków. - Tworzy pułapki lub detektory wokół obozu na pustyni. - Naprawia lub usprawnia Skorpiona nawet w terenie, nawet z tego co jest we wrakach. |