Pionier #
Krótki opis #
Działa na niegościnnym terenie, próbuje teren zrozumieć i tu przetrwać; konstruktor, survivalista i ekspert od terenu.
Opis #
1. Tagi #
archetyp, uniwersalny
2. Przykłady i warianty #
- Mark Watney (Marsjanin): Astronauta uwięziony na Marsie, który musi wykorzystać swoją wiedzę i umiejętności, aby przetrwać w surowych warunkach obcej planety.
- Pierwsi kolonizatorzy na Dzikim Zachodzie: Osadnicy zakładający nowe osady w nieznanych i niebezpiecznych terytoriach; musieli się zaadaptować i zrozumieć warunki miejsca, którego nie znali.
- Noktianie podczas Inwazji, którzy rozbili się na Astorii; nagle próżniowcy trafili na planetę i to do miejsca, gdzie działa magia. Musieli błyskawicznie się zaadaptować i przetrwać w nienormalnych warunkach.
- Twórcy nowej arkologii na Neikatis; niby znamy planetę i niby wiemy czego się spodziewać, ale nowa osada w tak niebezpiecznym miejscu z burzami magicznymi nigdy nie jest czymś oczywistym.
- Mieszkańcy fortifarmy niedaleko Trzęsawiska; ta farma jest praktycznie obozem z działkami, wiecznie oblężona przez potwory i anomalie - a terminusi mogą nie zdążyć przybyć na czas.
3. Co reprezentuje #
"Pierwsi na niegościnnym terenie, którzy torują drogę ludzkiej cywilizacji. Ci, którzy cywilizują niebezpieczny teren i się go uczą."
Pionier reprezentuje osobę, która działa na bardzo niegościnnym terenie, którego prawidła próbuje zrozumieć i która próbuje przetrwać w bardzo niekorzystnych warunkach. Pionierzy wpierw znajdują kryjówki i rozeznanie w terenie, by w końcu zbudować osady a na końcu - cywilizację. Trochę konstruktor, trochę survivalista, trochę ekspert od swojego terenu.
To mogą być:
- Osadnicy, z trudem obejmujący Skażony teren, unikający potworów i próbujący przetrwać w niekorzystnych warunkach.
- Pierwsza grupa ludzi, lądujących na planecie, zakładająca nową bazę i próbująca rozpocząć terraformację.
- Górnicy, obejmujący planetoidę i próbujący zrobić z niej nowy dom, nie wiedząc z czym będą mieć do czynienia.
Pionierzy to bardzo twardzi ludzie, z ogromną umiejętnością adaptacji. Nie potrzebują luksusu ani bezpieczeństwa. Pionier nie tylko przetrwa tam, gdzie inni by się poddali, ale również znajdzie sposób, by rozwijać się i prosperować.
4. Mechaniczne własności #
4.1. Cechy i własności #
- Wytrzymałość: Duża odporność fizyczna i psychiczna na trudne warunki. Mimo, że jest bardzo ciężko, Pionier działa dalej - bo nie chce umierać.
4.2. Szczególna wiedza #
- Techniki survivalowe: Pozyskiwanie wody, jedzenia i schronienia w dzikich warunkach.
- Lokalna flora, fauna, minerały i ich użycie: Ogólnie, "co jest czym" i czy da się to do czegoś sensownie wykorzystać.
- Prymitywne konstrukcje: Pionier potrafi poradzić sobie z bardzo prymitywną technologią. Nawet jak nie ma prądu to potrafi zastawić pułapki, łowić ryby, znaleźć schronienie...
- Techniki tubylców: Pionierzy uczą się od Tubylców co można zrobić, co jest bezpieczne, co należy a czego nie. Oni w końcu byli tu pierwsi i mniej więcej doszli do tego jak działać.
4.3. Unikalne Relacje #
- Inni Pionierzy: W tego typu sytuacji wszyscy muszą jakoś trzymać się razem i sobie pomagać.
4.4. Unikalne Zasoby #
- Zestaw przetrwania: Zapasy żywności, medykamenty, filtry do wody, mobilne schronienie, nóż, pistolet z amunicją...
- Technologia eksploracyjna: Drony, skanery, detektory, mapy.
- Narzędzia konstrukcyjne: budowanie rusztowań, ładunki wybuchowe, sprzęt do budowy schronienia czy oczyszczenia czegoś
- Pułapki i defensywy: części do "prymitywnych" pułapek, rozkładane sensory, potencjalnie działko automatyczne
4.5. Przykładowe Akcje #
# | W sytuacji... (Kategoria) | ...Robi następujące rzeczy |
---|---|---|
1 | Eksploracja, Odkrywanie | - Mapowanie nieznanych terenów i ocena ich przydatności - Badanie surowców, flory, fauny - Znajdowanie wartościowej prowizorki - Poznawanie podejścia tubylców |
2 | Infiltracja, Pozyskanie | - Przyczajanie się i poruszanie w trudnym terenie - Unikanie patroli i zagrożeń - Zdobywanie wartościowej flory i fauny - Wykorzystywanie wiedzy lokalnej / tubylców - Polowanie i zastawianie pułapek |
3 | Akcja i Zagrożenie | - Chronienie się przed zagrożeniami (burze piaskowe) - Strzelanie do potworów - Walka bronią improwizowaną - Wykorzystywanie terenu i jego cech do uniknięcia problemu |
4 | Interakcje Społeczne | - Negocjacje zakupu i sprzedaży - Wymiana wiedzy na dobra |
5 | Niszczenie | - Detonacje kształtujące teren - Usuwanie przeszkód (np. wycinka drzew, rozbijanie głazów) - Neutralizacja zagrożeń (toksycznych roślin) |
6 | Specjalistyczny Sprzęt | - Sprzęt terraformacyjny i konstrukcyjny, prospektingowy (co jest wartościowe / czym) - Ciężkie pojazdy - Skomplikowane zestawy polowe - Wykorzystywanie lokalnych zasobów w nietypowy sposób (flora, fauna...) |
7 | Przetrwanie, Oszczędność | - Czyszczenie wody i pozyskanie jedzenia z lokalnych źródeł - Recykling materiałów i minimalizacja odpadów; wykorzystanie WSZYSTKIEGO - Wyczucie pogody i zagrożeń (znajomość terenu) - Konstrukcja schronień, lokalne leki... - Zastawianie pułapek i robienie perymetru obronnego |
8 | Budowa i Naprawa | - Budowa fortecy - Wznoszenie tymczasowych schronów - Improwizowana naprawa i budowa improwizowanych narzędzi - Wykorzystanie lokalnych materiałów: leki, schronienie, żywność, substytut technologii... |