Neuronauta #
Krótki opis #
Ekspert od wirtualnych światów i interakcji z SI, tworzący i eksplorujący virtświaty oraz naprawiający Syntetyczne Intelekty.
Opis #
1. Tagi #
archetyp, uniwersalny
2. Przykłady i warianty #
- Dr. Jeremiah Surd (Real Adventures of Jonny Quest): Sparaliżowany naukowiec, który wykorzystuje QuestWorld do tworzenia symulacji i światów. Wypacza umysły swoich ofiar, 'hackując ich' w tych symulacjach.
- Talia Aegis: Niestrudzenie naprawia i ratuje wszelkie Syntetyczne Intelekty (oraz osoby neurosprzężone które miały kłopoty). Potrafi wydobyć z najbardziej uszkodzonego umysłu informacje lub doprowadzić go do jakiegoś działania. Nie interesuje się virtświatami (poza 'wspomaganym uczeniem i aklimatyzacją SI'); żyje tylko tu i teraz, "z wirtualnym skalpelem" naprawiając najtrudniejsze przypadki uszkodzonej psychiki.
- Szczepan Górowy: Właściciel Areny Migświatła, potężnego holoprojektora virtświata na którym starcia toczą liczne Syntetyczne Intelekty oraz gracze z okolicy. Wykorzystuje Arenę do trenowania nowych SI oraz do tworzenia najlepszej, najostrzejszej rozgrywki w okolicy.
- Klaudia Stryk: Oficer komunikacyjny Inferni, niejeden raz docierała do uszkodzonej TAI statków kosmicznych korzystając z empatii i wiedzy, jak one działają i co muszą teraz czuć. Wyprowadzała osoby uwięzione z virtświata, rozbierała na kawałki Rozszczepioną TAI obracając jej komponenty przeciw sobie i pomagała Wolnym TAI ukryć się przed ludźmi, by nie wiedzieli że nie są Ograniczone.
- Tomasz Wekrypt: Psychoterapeuta i twórca artystycznego virtświata, który wykorzystuje swój virtświat by zrozumieć problemy ludzi i przez ekspozycję i odpowiedni reinforcement prowadzi ich ku lepszemu.
3. Co reprezentuje #
"Odróżniasz to, co prawdziwe od tego, co wirtualne. W rzeczywistości jedno prowadzi do drugiego; w dzisiejszym świecie oba światy są tak samo namacalne i materialne."
Neuronauta to specjalista od 'wchodzenia w głąb' wirtualnych umysłów i pracy nad wirtualnymi światami. Tworzy te światy, ale płynnie się po nich porusza i je eksploruje. Jego umiejętności obejmują interakcję z Syntetycznymi Intelektami (SI), zarówno w celu ich naprawy, jak i rozwijania. Neuronauta jest ekspertem od przepływu danych, potrafi debugować i modyfikować skomplikowane systemy SI, a także tworzyć zaawansowane symulacje i virtświaty dla różnych celów: rozrywki, szkolenia czy terapii.
Wyjaśnienie:
To, co my nazywamy internetem uległo poważnej ewolucji w virt. Nie tylko pełni rolę dzisiejszego internetu, ale też ma mechanizmy metaverse. Istnieją ludzie, którzy większość życia przeżywają w virtświatach, symulowanych rzeczywistościach trudnych często do odróżnienia od rzeczywistości. Co ważniejsze, niezależnie od stanu systemu (wrak, uszkodzona arkologia) jeśli istnieje tam TAI, będzie istniał choć szczątkowy virtświat w którym TAI działała. I można w ów świat wejść i go eksplorować.
Ogólnie, virtświaty są miejscem rozrywki, spotkań, symulacji różnych procesów. Służą też do szkolenia SI (Syntetycznych Intelektów) i kształtowania ich podejścia i charakteru. Głównymi zadaniami neuronauty są:
- Tworzy wirtualne światy, by osiągnąć odpowiedni efekt (rozrywka, ćwiczenie, symulacja)
- Wchodzi w interakcję z SI oraz naprawia uszkodzone SI, debugując błędne wzory i wprowadzając prawidłowe
- Płynnie porusza się po virtświatach i pomiędzy nimi; "ekspert od przepływu danych"
Można powiedzieć, że neuronauta jest czymś pomiędzy "hackerem" oraz "ekspertem od AI".
4. Jakie ma elementy #
4.1. Cechy i własności #
- brak szczególnych cech i własności
4.2. Szczególna wiedza #
- Programowanie bytów: jeśli dane urządzenie (drzwi, robot) ma możliwość, może je zautomatyzować, przeprogramować czy wykorzystać.
- Działanie SI i virtświatów: wiedza o virtświatach i SI; wie jak działają, co jest normalne lub nie, jakie ruchy -> jaka reakcja.
4.3. Relacje #
- Syntetyczne Intelekty: szczególne relacje z SI; wie jak z nimi rozmawiać i jak działają, jest też świadom jak bardzo są żywe.
4.4. Specjalne Zasoby #
- Narzędzia hackersko-programistyczne: Narzędzia umożliwiające podpięcie się do mechanizmów 'możliwych do programowania' (konsole, roboty...). Też odpowiedniej klasy biblioteki programistyczne itp.
- Przenośny Interfejs Integracyjny: Odpowiedni nełm będący neuroneutralizatorem; wprowadza osobę w virtświat. Tak samo Neuronauta ma komputer zdolny do uruchomienia virtświata, nawet jak nie największego.
- Biblioteka Virtświatów: Odpowiednik 'silnika gier komputerowych', ale dla virtświatów. Potrafi wykorzystać typowe klocki, komponenty, nie musi pisać ich od zera. Ma też podstawowy świat.
4.5. Przykładowe Akcje #
# | W sytuacji... (Kategoria) | ...Robi następujące rzeczy |
---|---|---|
1 | Eksploracja, Odkrywanie | - Przemierza uszkodzone, opuszczone virtświaty, poszukując ukrytych informacji lub zagubionych SI. - Analizuje kod, odkrywając niezauważone błędy lub zagrożenia. - Analizuje zachowania SI w ich własnych virtświatach, aby je zrozumieć. - Odkrywa ślady aktywności cyberprzestępców lub złośliwych SI. - Testuje granice virtświatów by znaleźć możliwości lub słabości - Robi symulacje sprawdzające szanse powodzenia czy znajdujące luki - Szuka dziwnych zachowań i błędów SI lub virtświatów; odchyleń od normy - Ze strumieni danych wyciąga wartościowe rzeczy, które mogą się mu przydać. |
2 | Infiltracja, Pozyskanie | - Włamuje się do zabezpieczonych virtświatów lub SI, aby pozyskać konkretne dane lub naprawić błędy. - Przeprogramowuje roboty i urządzenia, by robić dywersję lub pozyskać wsparcie - Subtelnie przemieszcza się w virtświecie lub go zmienia, by niezauważalnie dostać się gdzie nie powinien - Przejmuje kontrolę nad mniej ważnymi systemami (światło...) by zrobić dywersję lub pomóc Zespołowi - Maskuje swoją obecność w virtświecie czy przed SI, działając dyskretnie i subtelnie (np. udaje kogoś innego). - Przesłuchuje lub ekstraktuje informacje z unieszkodliwionych przeciwników przez virtświat |
3 | Akcja i Zagrożenie | - Wykorzystuje wzory w działaniach SI, przewidując optymalne działania - W virtświecie wykorzystuje odpowiednie biblioteki do pokonywania zagrożeń / schowania się - Szybko naprawia szkody spowodowane atakami hackerskimi; przywraca funkcjonalność systemów i TAI. - Technologicznymi usługami świata rzeczywistego wspiera sojuszników (np. przejmie drzwi do śluzy) - Stabilizuje użytkowników virtświatów oraz SI; zabezpiecza ich przed rozplątaniem czy uszkodzeniem. - Ewakuuje użytkowników z destabilizowanych virtświatów, minimalizując utratę danych i uszkodzenie umysłów. - Używa technik programistycznych do neutralizacji programistycznych zagrożeń. |
4 | Interakcje Społeczne | - Doskonale współpracuje z SI, budując zaufanie i ułatwiając proces naprawy lub optymalizacji. - Zachwyca mistrzostwem swego ciekawego virtświata, w którym łatwo symulować i przekazać co trzeba. - Mediator między SI a ludźmi, rozwiązując konflikty, nieporozumienia i sprawiając, że doskonale działają razem. - Bombami logicznymi, pętlami itp pokazuje SI ich uszkodzenia, by włączyły samozniszczenie. |
5 | Niszczenie | - Usuwa szkodliwy kod, wirusy lub malware z systemów, przywracając ich bezpieczeństwo i stabilność. - Dezaktywuje niebezpieczne virtświaty lub ich elementy. - Subtelnie sabotuje urządzenia przez subtelne przeprogramowanie. - Gdy SI/osoba jest w jego virtświecie, wydarzeniami i 'skalpelem' może rozplątywać tę istotę. - Zmienia programowalne urządzenie ze źródłem energii i override w bombę - Destabilizuje TAI / SI; niszczy dane, uszkadza systemy kontrolne... |
6 | Specjalistyczny Sprzęt | - Wykorzystuje Interfejs Integracyjny do zanurzenia w virtświatach, nawet w trudnych warunkach. - Używa narzędzi hackersko-programistycznych do zmiany zachowania urządzenia/usługi. - Tworzy i modyfikuje virtświaty za pomocą Biblioteki Virtświatów, dostosowując je do swych potrzeb. - Wykorzystuje symulatory do przewidzenia, czego nie wiadomo i co się może stać. |
7 | Przetrwanie, Oszczędność | - Skutecznie stabilizuje virtświaty i siebie w virtświecie. - Utrzyma SI przy życiu na minimalnych środkach, optymalizując systemy i odcinając niekluczowe komponenty. - Zarządza zasobami, optymalizując wydajność i minimalizując obciążenie sieci oraz sprzętu. - Unika przeciążenia sensorycznego, dostosowując ustawienia i filtrując zbędne informacje. |
8 | Budowa i Naprawa | - Tworzy i modyfikuje virtświaty lub ich elementy pod specyficzne potrzeby (np. treningi dla SI). - Naprawia uszkodzone SI, rekonstruując kod, przywracając funkcjonalność i zachowując ich osobowość. - Usprawnia interfejsy, umożliwiając lepszą komunikację i wydajność. - Powołuje na szybko 'daemony', usługi mające funkcję JEŚLI coś się dzieje TO zrób coś. - Integruje różne systemy i urządzenia, umożliwiając automatyzację, komunikację itp. - Integruje różne systemy i bazy danych; wyciąga ze strumieni danych wartościowe rzeczy. |